گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2017 – فروش و درآمد فراتر از انتظار

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنجشنبه 2 نوامبر 2017 (11 آبان 1396) گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال 2017 (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت، پایان یافته در 30 سپتامبر) را اعلام کرد. طبق این گزارش اپل در این سه‌ماهه، 52.6 میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 12 درصد رشد را نشان می‌دهد. عایدی هر سهام اپل در این فصل نیز 2.07 دلار بوده است که در این زمینه نیز با 24 درصد رشد سالیانه روبرو می‌شویم. 62 درصد از درآمد اپل در این دوره با 1 درصد افزایش نسبت به فصل قبل از فروش بین‌المللی محصولات این شرکت به دست آمده و فروش فراتر از انتظار آیفون‌های 8 و 8 پلاس نقش بسیار پر رنگی در ارتقاء درآمد و سود این شرکت داشته است.

Apple Q4 2017 Financial Results

تیم کوک مدیرعامل اپل در مورد این گزارش مالی ضمن اشاره به رشد سالیانه در تمامی محصولات و دسته‌بندی‌ها و ثبت بهترین سه‌ماهه برای بخش سرویس‌های اپل اینگونه ادامه می‌دهد : «با پیوستن محصولات فوق‌العاده‌ای شامل آیفون 8 و آیفون 8 پلاس، اپل واچ سری 3 و Apple TV 4K به خط تولید محصولات ما، انتظار فصل تعطیلات فوق‌العاده‌ای را داریم و در حالی‌که ارائه آیفون X به بازار هم‌اکنون در جریان است، نمی‌توانیم بیش از این از آغاز ارائه چشم‌انداز خود برای آینده با این دستگاه شگفت‌انگیز هیجان‌زده باشیم».

Apple iPhone X and Apple Watch Series 3

از 52.6 میلیارد دلار درآمد اپل در این سه‌ماهه، سودی معادل 10.7 میلیارد دلار نصیب این شرکت شده است که در مقایسه با درآمد 46.9 میلیارد دلاری و سود 9 میلیارد دلاری سال گذشته در همین برهه زمانی تغییرات بزرگی را نشان می‌دهد. حاشیه سود ناخالص در این فصل به 37.9 درصد رسید که در مقایسه با 38 درصد سال گذشته تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. به گفته اپل همچنین سود سهام قابل پرداخت در این سه‌ماهه 0.63 دلار به ازای هر سهم است که از تاریخ 16 نوامبر (25 آبان) به سهام‌داران عمده این شرکت قابل پرداخت خواهد بود.

فروش و درآمد هریک از بخش‌های شرکت اپل در سه‌ماهه گذشته به این شرح هستند.

آیفون : ادامه فروش رویایی

تعداد گوشی‌های آیفون به فروش رسیده در این سه‌ماهه به رقم 46.667 میلیون عدد رسیده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با فروش 45.5 میلیون عددی، تغییر نسبتا ملایمی را نشان می‌دهد. درآمد اپل از فروش این تعداد آیفون در سه‌ماهه مذکور رقم 28.846 میلیارد دلار علام شده که طبق معمول بزرگ‌ترین سهم درآمدزایی را در بین دیگر کسب و کارهای اپل به خود اختصاص می‌دهد. فروش گوشی‌های آیفون در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سال قبل، از لحاظ تعداد 3 درصد و از لحاظ درآمد 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد اما مقایسه آنها با سه‌ماهه قبلی در تعداد و درآمد به ترتیب به افزایش 14 و 16 درصدی اشاره دارد.

Apple iPhone 8 and iPhone 8 Plus

اپل آیفون 8 و 8 پلاس

فروش فراتر از انتظار دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با اینکه تنها در چند روز پایانی این گزارش مالی به بازار عرضه شدند عامل ارتقاء مشهود درآمد در این رده بوده است. تیم کوک مدیرعامل اپل ضمن ابراز خوشنودی در مورد فروش بالای آیفون 8، در مورد آیفون 10 جدیدا به بازار عرضه شده نیز گفت : «سفارش‌های آیفون X چه برای خریداران مستقیم و چه برای ... اپراتورها در سرتاسر دنیا بسیار قدرتمند بوده است. اولین فروش [این محصول] در استرالیا آغاز شده و به من گفته شد که چند صد نفر از مردم در مقابل فروشگاه [اپل] به انتظار ایستاده‌اند و همچنین گزارش‌های مشابه‌ای را نیز از سرتاسر آن منطقه دریافت کرده‌ام».

آی‌پد : کاهش تعداد، ادامه سودآوری

در حالی‌که در طی چند فصل گذشته فروش و سود مناسبی از سمت تبلت‌های iPad نصیب شرکت اپل نشده بود تغییر سیاست این شرکت برای حرکت به سمت دیوایس‌های تخصصی در رده بالای بازار و کاهش قیمت در محصولاتی همچون iPad 9.7 بالاخره در فصل دوم سال 2017 با پاسخ مناسب از سوی بازار روبرو شد و اپل توانست با عرضه بیش از 11 میلیون iPad به بازار درآمدی فراتر از 4.9 میلیارد دلار را از این قسمت کسب کند. در سه‌ماهه سوم 2017 میزان فروش و درآمد اپل از این رده اندکی کاسته شده اما هنوز با ارائه 10.326 میلیون آی‌پد به درآمد 4.831 میلیارد دلاری دست یافته که با وجود آنکه از لحاظ تعداد با 10 درصد و از لحاظ درآمد با 3 درصد کاهش نسبت به فصل قبل روبرو بوده است اما مقایسه آن با سال گذشته در همین تاریخ به 11 درصد افزایش در تعداد و 14 درصد ارتقاء درآمد اشاره می‌کند.

Apple iPad 9.7

آی‌پد به صورت ویژه در کشور چین از محبوبیت بالایی برخوردار است و فروش سالیانه آن در این منطقه طی سه‌ماهه گذشته به گفته Luca Maestri مدیر مالی ارشد اپل با 39 درصد رشد روبرو بوده است. چین به صورت سنتی سومین بازار بزرگ اپل پس از آمریکا و اروپا به حساب می‌آید و این شرکت در طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی را در این کشور صورت داده است. 

کامپیوترهای مک : افزایش در تعداد و درآمد

فروش کامپیوترهای مک شرکت اپل در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی با 25 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه گذشته به 5.386 میلیون عدد رسید که درآمدی معادل 7.170 میلیارد دلار را برای اپل به همراه داشت. مقایسه این رقم با درآمد 5.592 میلیارد دلاری فصل قبل 28 درصد رشد را نشان می‌دهد و در مقیاس سالیانه نیز با 10 درصد تغییر از لحاظ تعداد و 25 درصد افزایش از لحاظ درآمد روبرو می‌شویم.

Apple MacBook 2017

خدمات : بهترین سه‌ماهه تاریخ

بخش خدمات و سرویس‌های اپل در طی چند گزارش مالی اخیر این شرکت، یکی از سودآورترین قسمت‌های این کمپانی به حساب آمده و درآمد اپل در بخش‌هایی مثل فروشگاه App Store، سرویس پرداخت Apple Pay، موارد مرتبط با iTunes و بخش Apple Music به میزان بسیار زیادی ارتقاء یافته است. در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، شرکت اپل در بخش خدمات مجموعا به درآمدی معادل 8.501 میلیارد دلار دست پیدا کرد که مقایسه آن با درآمد 7.226 میلیارد دلاری فصل قبل، 17 درصد رشد را نشان می‌دهد. نکته جالب اینکه، در سال گذشته در چنین تاریخی درآمد اپل از این قسمت بیش از دو میلیارد دلار کمتر و تنها 6.325 میلیارد دلار بوده است که مقایسه آن با درآمد فعلی، رشد فوق‌العاده 34 درصدی را نشان می‌دهد.

Apple Q4 2017 Financial Results

تیم کوک در ژانویه سال 2017 هدف بخش خدمات این شرکت را دو برابر کردن درآمد 24 میلیارد دلاری سال 2016 این بخش ظرف 3 سال آینده اعلام نمود و پیش‌بینی کرده بود که درآمد این بخش در پایان سال مالی 2017 به 30 میلیارد دلار برسد.

سایر محصولات : رشد در سایه اپل واچ سری 3

طبق معمول آمار فروش و درآمد محصولات جانبی‌تر شرکت اپل از جمله اپل‌واچ، اپل TV، دیوایس‌های زیر مجموعه برند Beats و بازمانده‌های پخش‌کننده‌ iPod در بخشی تحت عنوان سایر محصولات در گزارش‌های مالی اپل منعکس می‌شود. این بخش در سه‌ماهه سوم سال جاری با رشد 18 درصدی نسبت به سه‌ماهه قبلی، به درآمد 3.231 میلیارد دلار دست پیدا کرده که عامل اصلی ارتقاء آن را بدون شک باید در عرضه اپل واچ سری 3 (با امکان برقراری تماس مستقل از گوشی جست‌وجو) کرد. نسل جدید Apple TV 4K همزمان با آیفون‌های 8 و 8 پلاس در روزهای پایانی سه‌ماهه سوم 2017 به بازار عرضه شدند و تأثیر نهایی آن در درآمد این قسمت را می‌توان در سه‌ماهه بعدی مشاهده کرد.

Apple Watch Series 3 Cellular

بخش سایر محصولات اپل بالاترین نرخ رشد درآمد سالیانه را نسبت به دیگر بخش‌های این کمپانی تجربه کرده ؛ جایی‌که در مقایسه با درآمد 2.373 میلیارد دلاری سال قبل در چنین تاریخی اینک به رشدی 36 درصدی در درآمد دست یافته است.

طبق روال همیشگی، اپل در پایان گزارش خود به پیش‌بینی این شرکت از نتایج مالی فصل آینده پرداخته است؛ طبق این پیش‌بینی درآمد اپل در سه‌ماهه چهارم سال 2017 (منطبق با سه‌ماهه اول سال مالی 2018) مابین 84 تا 87 میلیارد دلار بوده و حاشیه سود ناخالص نیز به 38 تا 38.5 درصد می‌رسد. هزینه‌های عملیاتی بین 7.65 تا 7.75 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهند و دیگر درآمدها و هزینه نیز بالغ بر 600 میلیون دلار خواهند بود. اپل نرخ مالیات در سه‌ماهه آینده را نیز 25.5 درصد پیش‌بینی کرده است.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا