آشنائی با بازی‌های Battle Royale و بهترین عناوین این سبک برای دستگاه‌های همراه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/18        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : بازی Game ، PUBG ، فورتنایت Fortnite ، بتل رویال Battle Royale ، بازی‌های اندرویدی Android Games ، بازی‌های آی او اس iOS Games

واحد خبر mobile.ir : طی 5 سال گذشته بازی‌های سبک Battle Royale بسیاری از طرفداران بازی‌های کامپیوتری را در سرتاسر دنیا مجذوب خود نموده و به پدیده دنیای بازی‌های ویدئویی در یک دهه گذشته بدل گردیده‌اند. فرود بازیکنان از سراسر دنیا در یک جزیره مجازی، رقابت برای به دست آوردن سلاح و تجهیزات، فرار از بمباران هوایی، تلاش برای رسیدن به مناطق امن، کمک به هم‌تیمی‌ها، کشتن دیگران، به غارت بردن دارایی آن‌ها و تلاش برای زنده ماندن به عنوان آخرین بازمانده، همگی دست به دست هم داده و سبکی جذاب از بازی‌های ویدئویی را شکل بخشیده‌اند.

Battle Royale Games Overview

سبکی با عناوینی درخشان هم‌چون PlayerUnknown's Battlegrounds و Fortnite که پس از غوغا برپا کردن در دنیای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها، اکنون پا به دنیای موبایل گذاشته و در کنار رقبایی دیگر رقابتی داغ را آغاز نموده‌اند. در این مطلب قصد داریم شما را با سبک Battle Royale و بهترین نمونه‌های موجود از آن برای دستگاه‌های همراه آشنا کنیم.

آشنایی با سبک Battle Royale

Battle Royale یا Battle Royal سبکی نسبتا جدید از بازی‌های ویدئویی و تلفیقی از بازی‌های سبک بقا، تیراندازی و نبرد تا رسیدن به آخرین نفر است. در این‌گونه بازی‌ها که به صورت کاملا آنلاین انجام می‌شوند، به طور معمول تعداد نسبتا زیادی از بازیکنان بدون هیچ‌گونه تجهیزات اولیه یا در مواردی با اندکی تجهیزات در یک منطقه محصور و ایزوله قرار داده می‌شوند تا برای به دست آوردن سلاح، دارو و تجهیزات مختلف به جست‌وجو بپردازند، درون منطقه امنی که دائما در حال کوچک شدن است باقی مانده و در همین حال تلاش کنند تا با زنده ماندن و به قتل رساندن دیگران عنوان آخرین بازمانده را از آن خود نمایند.

Battle Royale Games Overview

نام این سبک از یک فیلم ژاپنی مربوط به سال 2000 میلادی با نام Battle Royale (تصویر بالا) گرفته شده است. فیلمی که روایت‌گر یک رقابت و مبارزه تا آخرین نفر درون یک منطقه در حال کوچک شدن است. اما شعله اصلی این بازی‌ها با انتشار فیلم The Hunger Games در سال 2012 میلادی روشن گردید. فیلمی پرفروش و پرطرفدار، بر اساس یک مسابقه بی‌رحمانه که در آن تعدادی جوان و نوجوان درون یک منطقه محصور و پرخطر قرار داده شده، مجبور به مبارزه با یک‌دیگر می‌گردند تا سرانجام آخرین بازمانده امکان خروج و نجات از آن منطقه را پیدا کند. اندکی پس از انتشار این فیلم، افزونه‌ای با نام Hunger Games – که بعدا به Survival Games تغییر نام یافت – با الهام از آن برای بازی معروف Minecraft منتشر شد تا تجربه بازی به سبک Battle Royale را برای بازیکنان به ارمغان آورد. در سال 2013 توسعه‌دهنده‌ای با نام واقعی Brendan Greene و نام مستعار Player Unknown، یک mod یا افزونه تغییردهنده به نام DayZ را با الهام از همان فیلم ژاپنی برای بازی آنلاین ARMA 2 منتشر نمود. در واقع پیش از آن‌که شاهد بازی‌های مستقلی از این نوع باشیم، سبک Battle Royale به صورت افزونه‌ و mod برای بازی‌های بزرگ آنلاین در سبک بقا همچون Minecraft ،ARMA 3 ،ARMA 2 و H1Z1 وارد دنیای بازی‌های ویدئویی شد.

Brendan Greene پس از انتشار دو mod پرطرفدار خود برای بازی‌های ARMA 2 و H1Z1، به عنوان مشاور به تیم توسعه‌دهندگان H1Z1 پیوست. بدین ترتیب H1Z1 که یک بازی بقا در دنیای زامبی‌ها به شمار می‌رفت، به دو بازی مجزا تقسیم گردید. یک عنوان با همان سبک بقای قدیمی به کار خود ادامه داده و دیگری با همکاری Greene به سبک Battle Royale و تحت عنوان H1Z1: King of the Kill در دست طراحی و توسعه قرار گرفت. این بازی نهایتا در سال 2018 با نام H1Z1 برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی عرضه گردید. اگرچه Greene در همان اوایل روند توسعه از تیم H1Z1 جدا شد تا به عنوان یک توسعه‌دهنده خلاق به شرکت کره‌ای Bluehole پیوسته و بازی Battle Royale مورد نظر خود را در این شرکت خلق نماید. بر اساس نام مستعار Greene عنوان PlayerUnknown’s Battlegrounds – که به اختصار PUBG (تلفظ پاب جی) خوانده می‌شود – برای این بازی انتخاب شد. این بازی در سال 2017 به صورت early access در اختیار کاربران کامپیوترهای شخصی قرار گرفت و با استقبال خوب علاقه‌مندان 20 میلیون نسخه از آن تا پایان همان سال به فروش رسید. این بازی در سال 2017 جوایز مختلفی از جمله عنوان بهترین بازی چندنفره The Game Awards 2017 را از آن خود نمود. از آن زمان تا کنون PUBG به عنوان سمبل و سردمدار بازی‌های سبک Battle Royale شناخته می‌شود. البته در سال 2017 شرکت Epic نیز بازی Fortnite را به همان سبک اما با گرافیک کارتون‌گونه و سبک بازی تفننی‌تر برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی عرضه نمود تا طیف وسیع‌تری از کاربران را مجذوب آن نماید.

Battle Royale Games Overview

اغلب بازی‌های Battle Royale امروزی همچون PUBG و Fortnite از یک جزیره مجازی به عنوان منطقه‌ای محصور برای انجام بازی استفاده می‌کنند. جزیره‌ای که به طور معمول از مناطق مسکونی، صنعتی، نظامی یا زراعی مختلفی تشکیل یافته است. در ابتدای بازی تمام بازیکنان درون یک هواپیما بر فراز منطقه بازی به پرواز درآمده و می‌توانند بر اساس موقعیت فرود مورد نظرشان، در هر لحظه با فشردن یک دکمه از هواپیما به بیرون پریده و پس از چند ثانیه سقوط آزاد با باز کردن چتر در آن منطقه فرود آیند. بازیکنان به محض فرود برای یافتن سلاح و دیگر وسایل مورد نیاز برای زنده ماندن به جست‌و‌جو می‌پردازند. تجهیزات و غنایم موجود در این گونه بازی‌ها معمولا عبارتند از: انواع سلاح‌های سرد و گرم، لوازم جانبی سلاح‌ها، کوله‌پشتی، انواع وسایل دفاعی همچون جلیقه ضد گلوله و کلاه‌خود، دارو و کمک‌های اولیه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، لباس و وسایل نقلیه مختلف. هر بازیکن ظرفیت و توانایی حمل مشخصی برای تجهیزات جمع‌آوری شده دارد. البته در برخی بازی‌ها همچون PUBG این ظرفیت با پیدا کردن کوله‌پشتی‌های بزرگ‌تر تا حدودی قابل افزایش است. هر چه از زمان بازی می‌گذرد بازیکنانی که زنده مانده‌اند تجهیزات بیش‌تری را به دست آورده و بنا به سلیقه شخصی، سبک بازی خود، کارایی تجهیزات و شرایط جاری بازی، تجهیزات مورد نظر خود را نگاه داشته و مابقی را به ناچار رها می‌کنند.

در بازی‌های Battle Royale برای جلوگیری از خسته‌کننده شدن و افزایش هیجان بازی، هر چند دقیقه محدوده امن برای حضور بازیکنان کوچک‌تر می‌شود. بازیکنانی که خارج از این محدوده قرار داشته باشند به دلایلی هم‌چون تشعشعات رادیو اکتیو، بمباران هوایی یا شرایط نامساعد جوی به تدریج آسیب دیده و در صورتی که به موقع وارد محدوده امن نشوند، کشته خواهند شد. بدین ترتیب با گذشت زمان بازی و کم شدن تعداد بازمانده‌ها، منطقه بازی کوچک‌ و کوچک‌تر می‌شود تا ریتم بازی حفظ شده و بازیکنان مجبور به تحرک و درگیر شدن با یک‌دیگر گردند. با رسیدن به دقایق پایانی هر بازی این منطقه بسیار کوچک شده و با قرار گرفتن بازیکنان در فاصله چند متری هم‌دیگر، هیجان به اوج خود می‌رسد. در نهایت شخص یا تیمی که با باقی ماندن در منطقه امن و کشتن دیگران عنوان آخرین بازمانده را به دست آورد، برنده بازی خواهد بود. بازی‌های Battle Royale معمولا به صورت انفرادی یا در قالب تیم‌های 2 یا 4 نفره قابل انجام است. اغلب بازی‌های این سبک امکانات و راهکارهای مختلفی را برای برقراری ارتباط بازیکنان در جریان بازی فراهم می‌آورند. اعضای یک تیم می‌توانند با علامت‌های ویژه، فرمان‌های کوتاه، چت متنی یا گفت‌وگوی صوتی با یک‌دیگر ارتباط برقرار نمایند. همین مساله جذابیت‌های این نوع بازی‌ها را در حالت تیمی دو چندان می‌کند. اعضای یک تیم قادر خواهند بود در ابتدای بازی برای انتخاب محل فرود خود به تبادل نظر پرداخته، مهمات و تجهیزات جمع‌آوری شده را به هم اطلاع داده و موارد مورد نیاز هم‌تیمی‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. آن‌ها می‌توانند در هنگام درگیری‌ها موقعیت نفرات دشمن را به اعضای تیم خود اطلاع داده، استراتژی مورد نظر برای حمله به دشمن یا دفاع در برابر آن‌ها را با یک‌دیگر هماهنگ نمایند.

یکی از تفاوت‌های جذاب بازی در حالت تیمی نسبت به حالت انفرادی آن است که هر کدام از اعضای تیم در زمانی که جان خود را از دست می‌دهند، در صورت زنده بودن هم‌تیمی‌هایش بلافاصله کشته نشده و در عوض به اصطلاح حالت "از پای درآمده" یا "Knocked Down" پیدا می‌کند. در این حالت چنان‌چه هم‌تیمی‌هایش به موقع خود را به وی برسانند، قادر خواهند بود ظرف مدت چند ثانیه جانی دوباره به او ببخشند. اما این کار نیازمند روحیه تیمی و فداکاری اعضای تیم برای نجات هم‌دیگر است. چرا که نجات هم‌تیمی در این شرایط با ریسک بالایی برای شخص زنده کننده همراه بوده و ممکن است دشمن از شخص ‌زمین ‌افتاده به عنوان طعمه‌ای برای کشتن هم‌تیمی‌هایش استفاده نماید. به خصوص که شخص نجات دهنده برای زنده نمودن هم‌تیمی خود ناچار است چند ثانیه اسلحه‌اش را کنار گذاشته و بی‌دفاع کنار او بنشیند.

هر دور بازی Battle Royale تجربه‌ای متفاوت را برای بازیکنان رقم می‌زند. این گونه بازی‌ها آزادی عمل قابل توجهی را برای بازیکنان فراهم می‌آورند. هر بازیکن می‌تواند بسته به سلیقه و شرایط خود، بازی را به شکلی متفاوت انجام دهد. از یک سو فرود آمدن در نواحی خلوت، استفاده نکردن از وسایل نقلیه پر سروصدا، استفاده از سلاح سرد یا قرار دادن صداخفه‌کن (silencer) روی اسلحه، مخفی شدن در خانه‌ها و جابجایی به صورت نشسته یا سینه‌خیز، یک بازی آرام و مخفیانه را به دنبال خواهد داشت که با یک استراتژی هوشمندانه می‌تواند به پیروزی منجر شود. از سوی دیگر هر بازیکن می‌تواند با فرود آمدن در شهرهای بزرگ و نواحی معروف، تحرک بالا، گردش در محدوده بازی با استفاده از وسایل نقلیه موتوری، هجوم به محل فرود جعبه‌های ویژه (Air Drop) و استفاده از اسلحه‌های اتوماتیک قدرتمند، یک بازی پرحادثه و پرهیجان را تجربه نماید. علاوه بر این، ماهیت نامنظم و تصادفی موارد مختلفی همچون مسیر عبور هواپیما، چگونگی توزیع آیتم‌ها در نواحی مختلف نقشه، بمباران‌های هوایی و موقعیت منطقه امن بازی، همگی بر تنوع روند بازی افزوده و بازیکنان را به تفکر، واکنش سریع و تغییر استراتژی وادار می‌کند.

از جمله مهم‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های کنونی سبک Battle Royale برای دستگاه‌های همراه می‌توان به Creative Destruction ،Fortnite ،Rules of Survival ،PUBG و Battlelands Royale اشاره نمود که در ادامه این مطلب به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

Battle Royale Games Overview

PUBG

PlayerUnkown’s Battlegrounds را می‌توان نماد و سمبل سبک Battle Royale دانست. نسخه اصلی این بازی با رهبری Brendan Greene – معروف به PlayerUnknown -- و به کمک موتور بازی‌سازی Unreal Engine 4 طراحی و توسعه یافته است. PUBG اولین بار در سال 2017 برای کامپیوترهای شخصی عرضه شده و سپس در سال جاری میلادی (سال 2018) نسخه موبایل آن به صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم‌عامل‌های Android و iOS قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که در سال جاری میلادی نسخه پیش‌نمایش این بازی برای کنسول Xbox One نیز منتشر گردیده است. در حالی که مالکیت شرکت PUBG در اختیار شرکت کره‌ای Bluehole بوده و نسخه PC آن نیز توسط همین شرکت توسعه یافته، کار توسعه و انتشار نسخه موبایل آن به شرکت بازی‌‌سازی سرشناس چینی به نام Tencent Games سپرده شده است. شرکتی که سهام‌دار اصلی MiniClip، Riot Games و Supercell بوده و ساخت بازی‌های موفقی از جمله Arena of Valor ،Dungeon Fighter ،League of Legends و CrossFire را در کارنامه خود دارد.

مشخصه اصلی این بازی واقع‌گرایانه بودن آن است. از گرافیک خیره‌کنندهاش گرفته تا سبک انجام بازی، اسلحه‌ها، وسایل نقلیه، لباس‌ها و تجهیزات مختلف، همگی بسیار نزدیک به شرایط و نمونه‌های موجود در دنیای واقعی طراحی گردیده‌اند. البته واقع‌گرایی در PUBG به ظاهر و گرافیک بازی محدود نیست. قوانین فیزیکی و صداهای بازی نیز تا حد بسیار زیادی با دنیای واقعی مطابقت دارند. در این بازی بر خلاف بسیاری دیگر از بازی‌های Battle Royale گلوله‌های شلیک شده از قوانین فیزیک تبعیت نموده و به اصطلاح bullet dropیا bullet fall-off در آن رخ می‌دهد. به این معنی که گلوله بر اساس وزن خود و خصوصیات تفنگی که از آن شلیک شده است، پس از خروج از لوله تفنگ با سرعت و شتابی مشخص به سوی هدف حرکت نموده و تحت تاثیر نیروی جاذبه به سمت زمین میل می‌کند. بنابراین بازیکنان لازم است هنگام شلیک به سمت اهداف دورتر این مساله را در نظر گرفته، در صورت لزوم بر اساس نوع اسلحه و فاصله تا هدف، نشانه را کمی بالاتر از محل مورد نظر برای اصابت گلوله قرار دهند. علاوه بر این شکل ظاهری، صدای شلیک، برد، کالیبر گلوله‌، سرعت گلوله و تجهیزات قابل نصب روی هر اسلحه تا حد زیادی به نمونه آن در دنیای واقعی شبیه است. همه این موارد موجب شده است تا کاربران بتوانند در این بازی حسی شبیه به نبرد در دنیای واقعی را تجربه نمایند. البته همین مساله موجب شده است تا PUBG برای افراد مبتدی و تازه‌وارد کمی دشوار به نظر رسیده و آن‌ها را به سمت بازی‌های Battle Royale ساده‌تر و تفننی‌تری هم‌چون Fortnite سوق دهد.

Battle Royale Games Overview

در حال حاضر PUBG Mobile امکان بازی در دو حالت کلاسیک و آرکید را فراهم می‌آورد. در حالت کلاسیک -- که همان حالت اصلی و جدی بازی محسوب می‌شود – تعداد 100 نفر بازیکن به همراه چتر از هواپیما به بیرون پریده و روی یک جزیره به ابعاد تقریبی 8 در 8 کیلومتر(64 کیلومتر مربع) فرود می‌آیند. هر بازیکن می‌تواند پیش از شروع هر دور، لباس‌های خود را انتخاب نموده و مشخص کند که تمایل به انجام بازی در حالت اول شخص دارد یا سوم شخص. بازیکنان هنگام فرود به جز لباس‌های خود هیچ چیز دیگری به همراه نداشته و لازم است تجهیزات مورد نیاز را در نواحی مختلف جزیره بیابند. هر دور کامل بازی PUBG در حالت کلاسیک حدود 30 دقیقه به طول انجامیده، بازیکنان در صورت کشته شدن می‌توانند بازی را ترک نموده یا در صورت تمایل به مشاهده بازی سایر اعضای تیم خود و حتی راهنمایی آن‌ها بپردازند. بازیکنان پس از پایان هر دور بازی در حالت کلاسیک بر اساس عملکرد خود امتیازات مثبت و منفی دریافت نموده، با بالا رفتن در رده‌بندی بازی مدال‌ها و جوایز مختلفی را دریافت می‌کنند. در پایان هر فصل از این بازی – که 3 ماه به طول می‌انجامد – هر بازیکن جوایزی را بر اساس جایگاه یا rank خود دریافت نموده، با شروع فصل جدید این رده‌بندی‌ها به اصطلاح فشرده شده و کاهش می‌یابند تا حس پیشرفت برای همه حفظ شده و رقابت میان بازیکنان عادلانه ادامه پیدا کند.

حالت آرکید (Arcade) شامل روش‌هایی تفننی و کوتاه‌تر برای انجام این بازی است. در حال حاضر بازی PUBG Mobile در حالت آرکید به 4 روش مختلف قابل انجام است: Sniper Training ،Quick Match ،Mini Map و War. حالت‌های Mini Map و Quick Match شبیه به همان حالت کلاسیک انجام می‌شوند با این تفاوت که محدوده بازی کوچک‌تر بوده و تجهیزات فراوان‌تر هستند تا بازی با سرعت، هیجان و درگیری بیش‌تری همراه باشد. در حالت Quick Match محدوده بازی به مراتب کوچک‌تر از حالت Mini Map بوده و هر دور از بازی به این روش تنها 8 دقیقه به طول می‌انجامد. البته در حالت Quick Match به صورت اتفاقی ممکن است اسلحه‌های قابل استفاده در بازی به یک نوع خاص هم‌چون Shotgun یا Handgun محدود باشد. حالت Sniper Training همان‌طور که از نامش پیداست مخصوص تک‌تیراندازی بوده و هر دور از بازی به این روش حدود 15 دقیقه زمان می‌برد. نهایتا حالت War یا جنگ که به تازگی اضافه شده است، تنها حالتی از بازی‌ست که بازیکنان در زمان فرود اسلحه به همراه داشته و در صورت کشته شدن می‌توانند مجدد وارد بازی شوند. بر خلاف حالت‌های دیگرِ بازی PUBG که آخرین بازمانده برنده بازی است، در این روش تیمی برنده است که با کشتن دشمنان بیش‌تر و زنده کردن هم‌تیمی‌هایش امتیاز بیش‌تری کسب نموده و زودتر به حد نصاب تعیین شده دست پیدا کند.

Battle Royale Games Overview

تا ماه ژوئن سال 2018 بازی PUBG موفق به فروش بیش از 50 میلیون نسخه روی پلتفرم‌های مختلف گردیده و یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های آن‌لاین تاریخ به شمار می‌رود. علاوه بر این نسخه PC این بازی که روی بستر Steam ارائه می‌شود، با ثبت رکورد 3.2 میلیون بازیکن هم‌زمان از این نظر رتبه چهارم را در طول تاریخ بازی‌های آن‌لاین و رتبه اول را در میان بازی‌های منتشر شده روی این پلتفرم از آن خود نموده است. این بازی تاکنون موفق به دریافت جوایز و عناوین مختلفی گردیده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• دریافت جایزه بهترین بازی چند‌نفره و بهترین بازی PC سال 2017 از سی و پنجمین دوره Golden Joystick Awards

• دریافت جایزه بهترین بازی چند‌نفره سال از The Game Awards 2017

• دریافت جایزه بهترین بازی اکشن و بهترین بازی آن‌لاین سال از D.I.C.E. Awards 2017

• دریافت جایزه بهترین بازی چند‌نفره، بهترین بازی eSports و داغ‌ترین بازی سال 2018 از SXSW Gaming Awards

• نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین طراحی، برترین نوآوری و بهترین بازی سال 2018 در هجدهمین دوره Game Developers Choice Awards

در حال حاضر PUBG Mobile برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید به صورت رایگان از Play Store گوگل قابل دریافت است. این بازی عنوان "انتخاب سردبیر" را در فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل کسب نموده و با بیش از 50 میلیون بار دانلود توسط کاربران این فروشگاه، امتیاز 4.4 از 5 را به دست آورده است. نسخه موبایل PUBG برای دستگاه‌های مبنی بر iOS نیز به صورت رایگان روی App Store قرار داشته و تا کنون موفق به کسب امتیاز 4.5 از 5 در این فروشگاه گردیده است. لازم به ذکر است که دستگاه‌های آیفون از iPhone 5s به بعد و آیپدها از iPad Air و iPad mini 2 به بعد در صورتی که از iOS 9.0 یا نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل بهره‌مند باشند، امکان اجرای این بازی را خواهند داشت. نسخه PC و کنسول PUBG بر خلاف نسخه همراه که به صورت رایگان عرضه می‌شود، حدود 30 دلار قیمت دارد.

Fortnite

دیگر بازی Battle Royale پرطرفدار و پرفروش که به نوعی رقیب PUBG محسوب می‌شود، Fortnite نام دارد. این بازی توسط شرکت سرشناس Epic Games توسعه و انتشار یافته است؛ شرکتی خوش‌نام و پرسابقه‌ در صنعت بازی‌سازی با محصولات ارزشمند و شناخته شده‌ای همچون موتورهای بازی‌سازی Unreal Engine -- که بازی‌های پرشمار و معروفی با استفاده از آن‌ها تولید گردیده‌اند -- و همچنین سری بازی‌های Gears of War. اگرچه این بازی چند ماه پس از PUBG وارد بازار شده و حتی متهم به کپی‌برداری از آن گردید، اما Epic Games با رویکردی نسبتا متفاوت در ساخت این بازی و انتشار تقریبا هم‌زمان آن برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی خانگی، از همان ابتدا قشر به مراتب وسیع‌تری از کاربران را هدف قرار داد. مشخصه‌های اصلی این بازی که آن را از رقبایی همچون PUBG متمایز می‌سازند عبارتند از گرافیک کارتونی، سادگی و سهولت بازی، سبک نسبتا تفننی و بهره‌مندی آن از مکانیزم ساخت و ساز. در واقع برخلاف PUBG که با تمرکز بر واقع‌گرایی و شبیه‌سازی میدان‌های نبرد واقعی ساخته شده است، در طراحی و ساخت Fortnite سعی شده تا با فاصله گرفتن از واقعیت، تجربه‌ای مفرح‌تر و جذاب‌تر برای عموم کاربران رقم زده شود.

Battle Royale Games Overview

گرافیک کارتونی این بازی اگرچه ممکن است همچون PUBG برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی و کارهای گرافیکی خیره‌کننده و جذاب نباشد، اما بر حس تفننی بازی افزوده و کاربران بیش‌تری را از میان خانواده‌ها به خود جذب نموده است. علاوه بر گرافیک، فیزیک و مکانیک بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده است تا یک بازی نسبتا راحت و مفرح را برای بازیکنان رقم بزند. به عنوان مثال این بازی با صرف نظر از اعمال برخی قوانین فیزیک، زمان لازم برای رسیدن گلوله به هدف و همچنین افت ارتفاع گلوله یا bullet drop را به صفر رسانده است. به این معنی که به محض لمس دکمه ماشه توسط بازیکن، گلوله بلافاصله و بدون کاهش ارتفاع از سطح زمین به محل هدف اصابت می‌کند. البته جالب است که این شرایط برای برخی اسلحه‌های بازی متفاوت بوده و در مورد آن‌ها قوانین فیزیک تا حدی برقرارند. نارنجک‌ها، نارنجک‌اندازها، RPGها و تک‌تیراندازها یا sniperها اسلحه‌هایی هستند که از این مزیت بی‌بهره بوده و قوانین فیزیک کم و بیش روی آن‌ها اعمال می‌شود. به همین دلیل تک‌تیراندازی در Fortnite چندان کارآمد نبوده و بازیکنان باتجربه حتی برای اهداف دوردست نیز از آنها استفاده نمی‌کنند. این‌گونه خصوصیات بازی Fortnite موجب شده است تا بسیاری از علاقمندان جدی بازی‌های ویدئویی آن را بچه‌گانه توصیف نموده و به سراغ عناوین واقع‌گرایانه‌تری هم‌چون PUBG بروند.

ویژگی خاص Fortnite که از بازی موفق Minecraft الهام گرفته شده و آن را از رقیب اصلی خود یعنی PUBG متمایز می‌سازد، قابلیت ساخت موانع و سازه‌های مختلف در جریان بازی توسط بازیکنان است. هر بازیکن از همان ابتدای بازی و هنگام فرود روی زمین یک تبر به همراه دارد که می‌تواند به کمک آن دیوارها، درخت‌ها، تخته سنگ‌ها و برخی سازه‌های دیگر را تخریب نموده و چوب، سنگ و فلز لازم برای ساخت‌و‌ساز را به دست آورد. البته این مواد اولیه را می‌توان در میان غنایم به دست آمده پس از کشتن دیگران نیز پیدا نمود. بازیکنان می‌توانند به کمک دکمه‌های ویژه‌ای که برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است، اقدام به ساخت پله‌ها و سطوح در زوایای مختلف نموده و سازه‌های مختلفی را بسته به نیاز برای عبور از موانع، پنهان شدن، دفاع از خود یا فراهم آوردن دید بهتر نسبت به محیط اطراف، ایجاد نمایند. با توجه به تاثیر بسیار زیادی که ساخت‌و‌سازهای درست و به‌موقع می‌تواند در نتیجه بازی داشته باشد، این قابلیت خیلی سریع مورد توجه بازیکنان قرار گرفته و به یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بازی بدل گشت. به گونه‌ای که در حال حاضر بازیکنان Fortnite را می‌توان از نظر سبک بازی به دو گروه اصلی builders و combat players دسته‌بندی نمود. گروه اول شامل بازیکنانی که روی ساخت‌و‌ساز تمرکز نموده و سعی می‌کنند با ساخت سریع سازه‌های کارآمد‌تر و پایدارتر، در موقعیت بهتری نسبت به حریفان خود قرار گیرند. گروه دوم هم بازیکنانی هستند که توجه چندانی به ساخت‌و‌ساز نداشته و سعی می‌کنند با کسب مهارت بالاتر در تحرک، هدف‌گیری و شلیک، حریفان خود را از پای درآورند. جالب این‌که در حال حاضر Builderها در بازی موفق‌تر بوده و در نتیجه روزبه‌روز افراد بیش‌تری به این سبک بازی روی می‌آورند.

Battle Royale Games Overview

بازی Fortnite در سپتامبر 2017 به صورت هم‌زمان برای Microsoft Windows ،macOS ،Xbox One و Play Station 4 عرضه شد. این بازی سپس در آوریل 2018 به صورت رایگان از طریق App Store در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه مبتنی بر iOS قرار گرفته و در همان 3 روز ابتدایی حدود 1 میلیون دلار سود برای شرکت Epic به ارمغان آورد. سرانجام در ماه آگوست سال جاری میلادی (سال 2018) نسخه بتای این بازی ابتدا به صورت انحصاری برای کاربران گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ و چند روز بعد برای سایر کاربرانی که برای بازی پیش‌ثبت‌نام نموده بودند عرضه گردید. جالب است بدانید که Epic به جای عرضه نسخه اندرویدی بازی از طریق Play Store گوگل، آن را به صورت مستقیم از طریق وب‌سایت خود در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نسخه اندروید این بازی هنوز در فاز بتا قرار داشته و مالکین اغلب گوشی‌های هوشمند رده‌بالای 2 سال اخیر شرکت‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی بازی برای دریافت دعوت‌نامه و لینک دانلود بازی به صورت رایگان ثبت‌نام نمایند. لیست کامل گوشی‌های پشتیبانی شده توسط این بازی نیز در همان صفحه ثبت‌نام قابل مشاهده است.

Rules of Survival

شرکت چینی NetEase با تمرکز ویژه روی بازی‌های سبک Battle Royale برای دستگاه‌های همراه، در اواخر سال 2017 میلادی طی اقدامی عجیب 3 بازی رایگان به نام‌های Knives Out، Survivor Royale و Rules of Survival را در این سبک برای iOS و Android منتشر نمود. جالب این‌که تفاوت چشم‌گیری بین این 3 بازی‌ دیده نشده و همگی به سبک استاندارد Battle Royale ساخته شده‌اند. در میان این 3 عنوان، Rules of Survival بیش‌ترین و Survivor Royale کم‌ترین موفقیت را کسب نمود. به همین دلیل این شرکت بازی Survivor Royale را به طور کامل رها نموده و تمرکز اصلی خود را روی بهبود و توسعه Rules of Survival قرار داد. با توجه به این نوع انتشار موازی چند عنوان با ماهیت یک‌سان و همچنین اشکالات فراوان موجود در این بازی‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که NetEase سعی داشته است تا پیش از عرضه نسخه موبایل دو عنوان پرطرفدار PUBG و Fortnite، از بازار بکر و خلوت سبک Battle Royale در دنیای دستگاه‌های همراه برای موفقیت بازی‌های خود بهره بگیرد. بنابراین به جای آن‌که با استفاده از گروه‌های آزمایشی و عرضه بسیار محدود، یکی از این 3 عنوان را انتخاب نموده و پس از رفع ایرادات اولیه در فاز بتا اقدام به انتشار عمومی آن نماید، هر 3 بازی را در اختیار عموم گذاشته و از بازخورد عموم کاربران برای انتخاب بازی اصلی و شناسایی ایرادات آن استفاده نموده است. این راهکار اگرچه موجب شد تا عنوان جدید و ناشناخته Rules of Survival بتواند در غیاب بزرگانی هم‌چون PUBG و Fortnite کاربران بسیار زیادی را به خود جلب نماید، اما مشکلات مختلفی را نیز برای آن به دنبال داشته است.

Battle Royale Games Overview

Rules of Survival از نظر سبک بازی، نقشه و آیتم‌ها شباهت زیادی به PUBG داشته و به همین دلیل نیز مورد شکایت رسمی شرکت PUBG قرار گرفت. گرچه از نظر برخی کارشناسان بسیاری از این شباهت‌ها را به جای کپی‌برداری می‌توان به سبک استاندارد Battle Royale منتسب نمود. با این حال در توسعه این عنوان سعی شده است تا با فاصله گرفتن از سبک واقع‌گرایانه PUBG و در عین حال وارد نشدن به دنیای کارتونی و تفننی Fortnite، یک بازی استاندارد Battle Royale که یادگیری آن برای عموم چندان دشوار نباشد را خلق نمایند. هم‌چون Fortnite در این بازی هم خبری از bullet drop نبوده و بنابراین به محض لمس دکمه ماشه توسط بازیکن، گلوله دقیقا به محل هدف اصابت می‌کند. این مساله حتی برای تفنگ‌های تک‌تیر‌اندازی یا sniper rifle هم برقرار است و از میان سلاح‌های موجود در این بازی فقط نارنجک‌اندازها، نارنجک‌ها، دودزاها و دیگر آیتم‌های پرتاب کردنی از قوانین فیزیک تبعیت می‌نمایند. به این ترتیب هدف قرار دادن دشمن در این بازی به مراتب نسبت به PUBG آسان‌تر بوده و نیازی نیست که بازیکنان هنگام تنظیم نشانه مواردی هم‌چون فاصله زمانی رسیدن گلوله به هدف و کاهش ارتفاع آن از سطح زمین را در نظر بگیرند. در عوض با توجه به این‌که در چنین شرایطی گلوله‌ها سریع‌تر و راحت‌تر به هدف اصابت خواهند کرد، تعداد گلوله‌های لازم برای کشتن دشمن تا حدودی بیش‌تر از PUBG بوده و درمان صدمات وارد شده به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر است.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه این بازی با دیگر بازی‌های شناخته شده در سبک Battle Royale، بالاتر بودن تعداد افراد شرکت‌کننده در هر دور از بازی است. دو نقشه اصلی این بازی با نام‌های Ghillie Island و Fearless Fiord به ترتیب اندازه‌ نسبی معادل 4.8 در 4.8 کیلومتر و 8 در 8 کیلومتر دارند و در هر دور از بازی به سبک کلاسیک، 120 و 300 نفر شرکت‌کننده را در خود جای می‌دهند. در حالی که این تعداد برای اغلب بازی‌های Battle Royale بین 80 تا 100 نفر است. به عنوان مثال تعداد شرکت‌کنندگان در هر دور بازی کلاسیک PUBG Mobile برای زمینی به ابعاد منطقی 8 در 8 (کیلومتر) معادل 100 نفر است. این بازی نیز هم‌چون PUBG از هر دو زاویه دید اول شخص (first-person) و سوم شخص (third-person) پشتیبانی می‌نماید. با این تفاوت که بازیکنان در جریان یک بازی که با حالت پیش‌فرض سوم شخص آغاز شده است، امکان تغییر زاویه دید خود به اول شخص را خواهند داشت. با توجه به این‌که حالت اول شخص از نظر کارایی و عملکرد بازیکنان مزیتی نسبت به حالت سوم شخص ندارد، این قابلیت در عمل مشکلی برای بازیکنان ایجاد ننموده و وجود آن یک مزیت برای این بازی محسوب می‌شود.

Battle Royale Games Overview

در ماه‌های اولیه پس از انتشار Rules of Survival، این بازی بیش‌تر به یک محصول نیمه‌تمام و در حال توسعه شباهت داشت تا یک عنوان کامل و آماده برای عرضه عمومی. اما در ابتدا به دلیل اشتیاق کاربران و خالی بودن عرصه از رقبای قدرتمند، این مساله مشکل چندانی را ایجاد ننموده و بازی مورد استقبال خوب کاربران قرار گرفت. پس از مدتی کند بودن روند رفع ایرادات یا به اصطلاح باگ‌های بازی، در کنار تمرکز بالای شرکت روی توسعه لباس‌ها و آیتم‌های فروشی، به مرور اعتراض و نارضایتی بازیکنان عادی و استریمرهای بازی را از پشتیبانی ضعیف و توجه نشدن به خواسته‌هایشان به دنبال داشت. ادامه این روند و توجه کافی نکردن NetEase به این اعتراضات از یک سو و انتشار نسخه موبایلPUBG و Fortnite از سوی دیگر موجب شد تا استقبال از این بازی کاهش یافته و بخشی از کاربران با ترک Rules of Survival به سراغ این دو عنوان پرطرفدار بروند.

در حال حاضر بازی Rules of Survival برای اندروید به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت بوده و با بیش از 10 میلیون بار دانلود توسط کاربران این فروشگاه، طبق آرای 1.4 میلیون نفر از این کاربران امتیاز خوب 4.2 از 5 را کسب نموده است. نسخه iOS این بازی نیز از طریق App Store در دسترس کاربران قرار داشته و با رای 123 هزار نفر از کاربران این فروشگاه امتیاز 4.5 از 5 را دریافت نموده است. لازم به ذکر است که مدتی پس از عرضه نسخه اندروید و iOS این بازی، نسخه PC آن هم به صورت مستقل و هم در بستر Steam عرضه گردید.

Creative Destruction

Creative Destruction یا به اختصار C.D. نام بازی دیگری از شرکت NetEase در سبک Battle Royale است که چند ماه پس از انتشار 3 بازی دیگر این شرکت ابتدا به صورت محدود در فاز بتا و سپس به طور رسمی در اختیار عموم قرار گرفت. در حالی که Rules of Survival بر اساس ساختار و سبک کلاسیک بازی‌های Battle Royale طراحی شده و تا حد زیادی به PUBG شباهت دارد، بازی Creative Destruction با گرافیک کاملا کارتونی و بهره‌مندی از مکانیک ساخت‌و‌ساز در جریان بازی، شبیه Fortnite است. با این تفاوت که اتهام کپی‌برداری RoS از PUBG قابل دفاع بوده و تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو بازی وجود دارد. اما C.D. بدون تعارف یک کپی تقریبا نظیر به نظیر از Fortnite است. از گرافیک بازی گرفته، تا آیتم‌های مختلف، قابلیت ساخت‌و‌ساز و همچنین سبک انجام بازی شباهت بالایی به Fortnite دارند. جالب‌ این‌که حتی نام بازی در ابتدا به تقلید از آن بازی محبوب Fortcraft گذاشته شده بود که به دنبال شکایت شرکت Epic، در عرضه نهایی و عمومی به Creative Destruction تغییر یافت.

Battle Royale Games Overview

با این وجود بیش از 5 میلیون بار دانلود این بازی توسط کاربران Play Store نشان دهنده آن است که در غیبت Fortnite برای دستگاه‌های اندرویدی، این بازی توانسته است تعداد قابل توجهی از کاربران را به خود جذب نماید. با نزدیک بودن زمان خروج Fortnite از فاز بتا برای اندروید و عرضه نهایی آن برای عموم کاربران، باید دید که آیا Creative Destruction نسبت به بازی اصلی شانسی برای موفقیت خواهد داشت یا خیر. با توجه به محبوبیت بالای Fortnite در سرتاسر جهان، تجربه و پشتیبانی بسیار خوب شرکت Epic و همچنین عرضه یکپارچه آن برای کنسول‌ها، کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های همراه با امکان cross-play، احتمال موفقیت C.D. در دراز مدت بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

این بازی در حال حاضر به صورت رایگان روی بستر سیستم‌عامل‌های Android ،iOS و PC در اختیار کاربران قرار دارد. نسخه اندروید آن از طریق Play Store قابل دریافت بوده و تاکنون طبق نظر 319 هزار نفر از کاربران این فروشگاه امتیاز 4.4 از 5 را کسب نموده است. نسخه iOS آن نیز روی App Store در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه اپل قرار داشته و بر اساس رای بیش از 34 هزار نفر از این کاربران، امتیاز 4.6 از 5 را به دست آورده است.

Battlelands Royale

سازندگان بازی Battlelands Royale سعی نموده‌اند سبک Battle Royale را با حفظ عناصر اصلی این سبک به ساده‌ترین و تفننی‌ترین شکل ممکن برای گوشی‌های هوشمند پیاده‌سازی نمایند. گرافیک بازی حالت کارتونی و کودکانه داشته و زاویه دید بازیکنان به صورت از بالا به پایین است. به شکلی که گویا در حال انجام بازی با عروسک‌های کنترلی روی یک تخته بزرگ هستید. در این بازی خبری از دکمه‌ها و منوهای متعدد نبوده و کنترل‌های بازی به دو جوی‌استیک مجازی در دو گوشه پایین صفحه محدود می‌شود. جوی‌استیک سمت چپ برای حرکت بازیکن به اطراف و سمت راستی برای نشانه‌گیری و شلیک به سمت هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب نه خبری از دکمه‌های نشستن، خوابیدن و پریدن است و نه دکمه‌های مربوط به تغییر اسلحه، کوله‌پشتی، تعویض خشاب و نشانه‌گیری.

Battle Royale Games Overview

در این بازی آیتم‌های قابل پیدا کردن روی نقشه به چند نوع اسلحه، گلوله، بسته کمک‌های اولیه و سپر دفاعی (shield) محدود شده‌‌اند. بازیکنان با چند لحظه درنگ در کنار هر آیتم می‌توانند آن را از روی زمین بردارند. با توجه به سبک ساده این بازی، هر بازیکن در هر لحظه تنها قادر به استفاده از یک اسلحه بوده و برداشتن اسلحه‌ای دیگر موجب از دست رفتن اسلحه قبلی خواهد شد. زمین بازی هم نسبت به بازی‌های عادی سبک Battle Royale بسیار کوچک در نظر گرفته شده است. بر همین اساس هر دور بازی Battlelands Royale تنها 32 شرکت‌کننده داشته و حداکثر 5 دقیقه به طول می‌انجامد. در حال حاضر بازیکنان می‌توانند این بازی را به صورت انفرادی یا در قالب تیم‌های دو‌نفره انجام دهند.

سادگی بالای این بازی در کنار گرافیک کاملا کارتونی، زمان کوتاه هر دور از بازی، حجم پایین و قابلیت اجرای آن روی دستگاه‌های ضعیف‌تر، این بازی را به یک گزینه مناسب برای کاربران عادی که تمایل چندانی به صرف وقت زیاد و تمرکز بالا روی بازی‌ها ندارند، بدل کرده است. بنابراین اگر خود را از جمله علاقه‌مندان جدی بازی‌های ویدئویی ندانسته اما تمایل دارید بازی‌ به سبک Battle Royale را تجربه کنید، در حال حاضر این بازی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. اگرچه این بازی می‌تواند برای طرفداران پروپاقرص بازی‌های ویدئویی و سبک Battle Royale نیز در کوتاه مدت تجربه‌ای متفاوت و جالب را رقم بزند.

در حال حاضر بازی Battlelands Royale برای اندروید به صورت رایگان از طریق Play Store قابل دریافت بوده و تاکنون بیش از 5 میلیون بار توسط کاربران این فروشگاه دانلود گردیده است. این بازی که عنوان "انتخاب سردبیر" فروشگاه Play Store را یدک می‌کشد، طبق آرای 191 هزار نفر از کاربران آن امتیاز 4.4 از 5 را به دست آورده است. نسخه iOS این بازی نیز به طور رایگان از طریق App Store در اختیار کاربران دستگاه‌های همراه اپل قرار داشته و بر اساس نظر 36 هزار کاربر این فروشگاه، امتیاز 4.5 از 5 را کسب نموده است.

Battle Royale Games Overview



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا