IDC از افت نیم‌ درصدی عرضه جهانی اسمارت‌فون در سال 2017 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز سه‌شنبه 27 فوریه سال جاری میلادی (7 اسفند 1396) جدیدترین گزارش خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2017 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عرضه اسمارت‌فون در سال گذشته میلادی 0.5 درصد کاهش یافته است که نخستین افت سالانه از زمان معرفی گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. در سال 2017، شرکت‌های تولیدکننده در مجموع 1.46 میلیارد واحد اسمارت‌فون به بازار ارائه کرده‌اند. از این میان 85.1 درصد از گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید، 14.8 درصد مبتنی بر iOS و 2.2 میلیون آن‌ها نیز از سایر پلتفرم‌ها استفاده کرده‌اند که IDC رقمی در حدود 0.1 درصد از سهم بازار در سال گذشته را برای این دسته در نظر گرفته است.

IDC Smartphone OS Report Full Year 2017

کارشناسان IDC با وجود افت عرضه در سال گذشته، پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد گوشی‌هایی که در سال 2018 وارد بازار می‌شود، رشدی یک رقمی داشته باشد؛ زیرا مصرف‌کنندگان، گوشی‌های خود را به جدیدترین مدل‌ها ارتقاء خواهند داد. همچنین، برآورد شده است که عرضه این محصولات در سال 2022 به حدود 1.68 میلیارد دستگاه برسد که در این صورت نرخ رشد سالانه مرکبِ (CAGR) پنج‌ساله 2.8 درصد خواهد بود.

تحلیلگران IDC یکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار را در سال 2017 اشباع بازار چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون دنیا، می‌دانند. کارشناسان IDC که پیش‌تر در گزارش مفصلی به وضعیت بازار این کشور پرداخته بودند، افت 5 درصدی بازار چین را ناشی از ارتقای اندک در گوشی‌های سازندگان چینی ارزیابی کرده‌اند. البته در بازار اروپا، خاورمیانه، آفریقا ( یا به اختصار EMEA) نیز شاهد کاهش عرضه 3.5 درصدی بوده‌ایم و ایالات متحده آمریکا نیز بازار ثابت و یکنواختی را تجربه کرده است. کارشناسان IDC بر این باورند که بازارهای در حال توسعه همچنان جای زیادی برای رشد دارند؛ امری که بیش از هر چیز به کسانی وابسته است که برای نخستین بار گوشی هوشمند خریداری می‌کنند. به علاوه، محصولات رده‌بالا نیز به طور تقریبی 20 درصد از بازار را در اختیار خواهد داشت.

IDC Smartphone OS Report Full Year 2017

پیش‌بینی جهانی از وضعیت سیستم‌عامل‌های موبایلی در سه‌ماهه چهارم سال 2017

نوآوری در طراحی گوشی‌های هوشمند همچنان محور تلاش‌ها در این صنعت خواهد بود. در عین حال، پیشرفت‌های فناوری رفته‌رفته از ارتقای ظاهری و سخت‌افزار فاصله خواهد گرفت و به اجزای دستگاه و نرم‌افزارها معطوف خواهد شد. این تغییر باعث می‌شود تمایز به یک چالش تبدیل شود؛ خصوصا هنگامی که کل صنعت با حداکثر سرعت به سوی صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر با حاشیه‌های کمتر می‌رود. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2018 فروش فبلت‌ها (گوشی‌هایی دارای صفحه‌نمایش 5.5 اینچ و بزرگ‌تر) از اسمارت‌فون‌های عادی پیشی خواهد گرفت و رقابت برای ارائه صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر پایان خواهد یافت. البته تمایزهای قابل توجه در زمینه کیفی و نوع صفحه‌نمایش میان تولیدکنندگان همچنان وجود خواهد داشت، اما از دید مصرف‌کنندگان عادی، درک این تمایزها چندان آسان نخواهد بود.

با توجه به این که فناوری 5G روند اصلی بعدی در بازار خواهد بود، بسیاری از سازندگان، تأمین‌کنندگان قطعات و همچنین شرکت‌های مخابراتی و خدماتی به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند. به نظر می‌رسد فناوری نسل پنجم در سال 2019 تجاری شود و نخستین دستگاه‌های مبتنی بر 5G به بازار ارائه گردند. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2022 تقریبا 18 درصد از گوشی‌های هوشمند از فناوری نسل پنجم پشتیبانی خواهند کرد.

بنا بر پیش‌بینی آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، یکی از مدیران پژوهشی IDC، برای تأمین تقاضای فزاینده در زمینه هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، آگاهی مبتنی بر موقعیت (contextually aware) و قابلیت‌های نسل پنجم، رشد کوتاه‌مدت عمدتا بر ارتقای عملکردهای اصلی متمرکز خواهد بود. بهبود سرعت، مصرف انرژی، عمر باتری و عملکرد کلی برای پیشبرد رشد در سطح جهانی بسیار اهمیت خواهد داشت؛ چرا که اسمارت‌فون‌ها به ابزارهای یکپارچه واقعی ( یا در اصطلاح all-in-one) تبدیل خواهند شد. اگر چه به نظر می‌رسد چنین پیشرفت‌هایی به صورت سالانه صورت می‌گیرد، اما در حقیقت ارائه این ویژگی‌ها با قیمت‌هایی مقرون‌به‌صرفه تأثیر بیشتری بر مصرف‌کنندگان خواهد داشت. چنانکه در بسیاری از بازارهای نوظهور و رقابتی، رشد بازار در این دوره با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد بود.

IDC Smartphone OS Report Full Year 2017

میزان عرضه پلتفرم‌های مختلف گوشی‌های هوشمند، سهم بازار و نرخ رشد مرکب از 2017 تا 2022

در ادامه گزارش IDC، به سهم هر یک از پلتفرم‌ها و جزئیات مرتبط با آنها اشاره شده است.

اندروید: در این پلتفرم حجم عرضه در سال 2017 تقریبا یکنواخت بوده است و تولیدکنندگان در مجموع 1.24 میلیارد دستگاه مبتنی بر سیستم‌عامل گوگل وارد بازار کرده‌اند. پس از سال‌ها که تولیدکنندگان گوشی هوشمند، رابط کاربری اختصاصی مبتنی بر اندروید برای سفارشی کردن این سیستم‌عامل در محصولات خود طراحی و ارائه می‌کردند، بالاخره به اندروید خام (stock Android) بازگشته‌ایم. این طرحی است که گوگل مدت زیادی برای تحقق آن تلاش کرده است و این استانداردسازی نرم‌افزاری می‌تواند به‌روزرسانی‌های سریع‌تر ارائه دهد، سردرگمی مصرف‌کننده را به حداقل برساند و احتمالا به گوگل اجازه خواهد داد تا بعضی کنترل‌های اندروید را مجددا در اختیار گیرد. بزرگ‌ترین تغییر برای دستگاه‌های اندرویدی در سال 2017 رشد متوسط قیمت فروش آنها برای نخستین بار از سال 2010 بوده است. این امر عمدتا به این خاطر بوده که سازندگان گوشی‌های ساده و ارزان‌قیمت، سبد محصولات خود را بیشتر به محصولات میان‌رده اختصاص داده‌اند. مصرف‌کنندگان نیز با این روند همراه شده‌اند، اگر چه بسیاری از خریداران محصولات ساده و ارزان‌قیمت، به دلیل ایراد باتری و ضعف عملکردی، بعد از تنها چند ماه از این گروه محصولات ناامید شده‌اند.

iOS: اپل پس از نخستین افت سالانه عرضه آیفون در سال 2016، سال 2017 را با رشد 0.2 درصدی به پایان رساند. این کمپانی در سال گذشته میلادی 215.8 میلیون دستگاه آیفون به بازار عرضه کرد که 64 درصد از آنها آیفون‌هایی با اندازه بزرگ‌تر از جمله آیفون 10 بوده است. چرخش به سمت گوشی‌های بزرگ‌تر و گران‌تر به اپل اجازه داده که به رشد متوسط قیمت فروش خود ادامه دهد و در همین حال، با چالش‌های حاصل از افزایش حجم عرضه خود مواجه شود. کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه آیفون در سال 2018 با رشد 3.7 درصدی به 223.8 میلیون دستگاه و در سال 2022 به 242.4 میلیون واحد خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی شده است که کل حجم عرضه آیفون در بازه زمانی پنج ساله، نرخ رشد مرکبی معادل 2.4 درصد داشته باشد. البته اپل برای ورود به برخی از بازارهای در حال توسعه با رشد بالا با دشواری‌هایی روبرو خواهد بود، اما بدون تردید در بازار محصولات رده‌بالا خطری این کمپانی را تهدید نمی‌کند. به علاوه اپل به توسعه برنامه ارتقای گوشی‌های خود ادامه خواهد داد، که به باور کارشناسان IDC، عامل تسریع‌کننده‌ای برای ادامه رشد این شرکت در 5 سال آینده خواهد بود. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا