CES 2018: همکاری شرکت‌های ZTE، کوالکام و Wearsafe برای تولید پوشیدنی‌های ردیاب شخصی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/10/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پوشیدنی Wearable ، امنیت Security ، زد تی ای ZTE

واحد خبر mobile.ir : حوزه ردیاب‌های شخصیِ متصل یکی از حوزه‌های بکر در بازار اینترنت اشیا است که شرکت‌های بزرگ به تدریج در حال ورود به آن هستند. نمایشگاه‌های جهانی همچون CES نیز همواره مجالی برای معرفی محصولات جدید و همچنین یافتن زمینه‌های مشترک برای همکاری هستند. در جریان نمایشگاه CES امسال، کمپانی‌های ZTE، کوالکام و Wearsafe از همکاری برای ساخت و عرضه دسته‌ای جدید از محصولات پوشیدنی مبتنی بر امنیت برای ردیابی خبر داد‌ه‌اند. ظاهرا ZTE که عمدتا به سبب تولید اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه و همچنین گوشی‌های تاشو با صفحه‌نمایش دوگانه شهرت دارد، اکنون در پی آن است تا دستگاه پوشیدنی متمرکز بر امنیت را وارد بازار کند که در آن‌ها از پلتفرم کوچک و کم‌مصرف Snapdragon Wear 1100 کوالکام، در کنار نرم‌افزار امنیت شخصی شرکت Wearsafe استفاده شده است.

ZTE Teams Qualcomm Technologies Wearsafe for Personal Security Tracking Solutions

سیستم‌های واکنش اضطراری شخصی PERS (کوتاه‌شده personal emergency response systems) فرستنده‌های بی‌سیمی هستند که از طریق GPS مکان دارنده دستگاه را ردیابی و اطلاعات را برای گیرنده ارسال می‌کنند. اطلاعات کاربر از طریق فشردن یک دکمه برای گیرنده که می‌تواند امدادگر، شرکت‌ نظارتی یا خانواده باشد ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها عموما به خاطر اندازه بزرگ و طراحی غیر ارگونومیک خود چندان محبوب نیستند.

شرکت ZTE بر اساس اطلاعات موسسات پژوهشی همچون Strategy Analytics، در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی چهارمین عرضه‌کننده بزرگ اسمارتفون در ایالات متحده آمریکا بوده است. بعضی از گوشی‌های این شرکت دارای ویژگی‌های جالب توجهی هستند. اسمارت‌فون‌هایی مانند Axon M با دو صفحه‌نمایش یا گوشی میان‌رده و البته کنسل شده Hawkeye که توسط طرفداران گوشی‌های ZTE طراحی شده بود از این دسته‌اند. این شرکت چینی مدتی است که روندی نوآورانه در پیش گرفته و محصولاتی خاص به بازار عرضه می‌کند. محصولاتی که از میان آنها می‌توان به هات‌اسپات بی‌سیم، پروژکتورهایی مبتنی بر اندروید و همین دستگاه ردیاب امنیت شخصی اشاره کرد.

پوشیدنی آینده ZTE را می‌توان در گروه محصولات کاربردی‌ پوشیدنی‌ها دسته‌بندی نمود که ابزارهایی همچون دست‌بندهای تناسب اندام، اسمارت‌واچ‌ها و عینک‌های هوشمند را در بر می‌گیرد. اگر چه ردیاب‌های هشداردهنده شخصی سال‌ها است که در بازار وجود دارند، اما هدف ZTE آن است که با کمک چیپ‌ست قدرتمند کوالکام و نرم‌افزار هوشمند Wearsafe فناوری تازه‌ای همراه با نوآوری ارائه نماید. به بیانی دیگر، ZTE در پی آن است که نرم‌افزار mPERS محصول Wearsafe را در دستگاه‌های موبایلی پیاده‌سازی کند که مبتنی بر پلتفرم Snapdragon Wear 1100 کوالکام هستند؛ پلتفرمی که در ردیاب‌های تناسب اندام و دیگر ابزارهای پوشیدنی از جمله ساعت‌های ردیابی کودکان و سالمندان به کار می‌رود.

استفاده از پلتفرم پوشیدنی 1100کوالکام، سخت‌افزارهای لازم برای این ردیاب را در قالبی جمع‌وجور فراهم می‌کند. این پلتفرم دارای قابلیت‌هایی همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی (Power Save Mode)، بسته‌بندی فشرده و مودم LTE Cat 1 است که از تمام باندهای فرکانسی پشتیبانی می‌کند. وجود این پلتفرم در کنار سرویس مبتنی بر کلاد شرکت Wearsafe که با دستگاه‌های اینترنت اشیای اتصال‌یافته از طریق LTE یکپارچه شده است، امکان جمع‌آوری، ثبت و ارسال اطلاعات ضروری کاربر را فراهم می‌سازد. اطلاعاتی همچون موقعیت مکانی، سرعت حرکت و هر گونه اطلاعات صوتیِ در دسترس که به کمک آنها می‌توان در وضعیت اضطراری به دارنده محصول کمک کرد.

ZTE Teams Qualcomm Technologies Wearsafe for Personal Security Tracking Solutions

شرکت Wearsafe خود تولیدکننده دستگاه‌های امنیت شخصی با نام Tag است که برای ردیابی و ارسال اطلاعات نیاز به تلفن همراه دارد. به علاوه، سرویس Wearsafe مبتنی بر پرداخت حق اشتراک ماهیانه 5 تا 7 دلاری است. مطابق پیش‌بینی کارشناسان، ردیاب پوشیدنی تولیدشده توسط ZTE مستقل از گوشی هوشمند خواهد بود که آن را برای وضعیت‌هایی مناسب می‌سازد که کاربر در موقعیت ناایمن قرار دارد یا در وضعیتی است که نمی‌خواهد گوشی خود را به همراه داشته باشد. همچنین از آنجا که در ساخت این دستگاه از تراشه Snapdragon Wear 1100 استفاده خواهد شد، برخلاف Tag که از یک باتری سکه‌ای برای تأمین انرژی مورد نیاز بهره می‌‌برد، قابلیت شارژ مجدد ارائه خواهد داشت. البته به نظر می‌رسد ZTE از الگوی اشتراک مشابه با Wearsafe استفاده کند، اگر چه مشخص نیست که هزینه حق اشتراک همانند Wearsafe باشد زیرا پوشیدنی جدید ZTE از سرویس‌های احتمالا غیر رایگان شبکه LTE برای فعالیت استفاده خواهد کرد.

ZTE Teams Qualcomm Technologies Wearsafe for Personal Security Tracking Solutions

مدیران هر سه شرکت از این همکاری اظهار خرسندی نموده‌اند. جف یی (Jeff Yee)، معاون استراتژی و بازاریابی محصول در ZTE بر این باور است که همکاری میان ZTE، کوالکام و Wearsafe نسل جدیدی از راه‌کارهای امنیتی شخصی را از طریق یک دستگاه پوشیدنی کوچک ایجاد خواهد کرد. پانکاج کدیا (Pankaj Kedia)، مدیر ارشد بخش مدیریت محصول در Qualcomm Technologies، با اشاره به همکاری طولانی‌مدت ZTE و کوالکام برای ارائه محصولات نوآورانه می‌گوید: «ما در پی آن هستیم که محصولی ارائه کنیم که در ایالات متحده و در طول زمان در سراسر جهان کار کند.»

همچنین دیوید بنوا (David Benoit)، مدیر عامل و یکی از موسسان Wearsafe، نیز همکاری با ZTE را گام مهم دیگری در مسیر Wearsafe برای گسترش پلتفرم امنیت اینترنت اشیا موبایلی و ارائه آن به کاربران بیشتری در سطح جهان می‌داند.

البته هنوز هیچ دستگاهی با چنین مشخصاتی ارائه نشده است، اما به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی اطلاعات بیشتری در خصوص نتیحه همکاری کوالکام، ZTE و Wearsafe آشکار خواهد شد.  

منبع : Business Wire