درآمد بازار جهانی تراشه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2017 به رکورد 8 میلیارد دلاری دست یافت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، پردازنده Processor ، کوالکام Qualcomm ، مدیاتک MediaTek ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز جمعه 29 دسامبر سال 2017 (8 دی 1396) گزارش خود را از بازار جهانی تراشه اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه سوم منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بازار جهانی تراشه‌های موبایلی از جولای تا سپتامبر سال گذشته میلادی با 19 درصد رشد سالانه، درآمدی 8 میلیارد دلاری داشته است که رکورد تازه‌ای محسوب می‌شود. از نظر میزان درآمد، کوالکام با داشتن 42 درصد از سهم بازار تراشه‌های اسمارت‌فون پیشتاز بوده و جایگاه خود را تحکیم نموده است. پس از آن، اپل با سهم بازار 20 درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و شرکت‌های مدیاتک، سامسونگ و های‌سیلیکون (از زیرمجموعه‌های هواوی) به ترتیب مکا‌ن‌های سوم تا پنجم را از آنِ خود ساخته‌اند.

Counterpoint Global Smartphone SoC Market Report Q3 2017

کارشناسان Counterpoint برای تحلیل بازار تراشه‌های گوشی هوشمند، شرکت‌های تولیدکننده این بازار را به دو دسته عمده تقسیم کرده‌اند. نخست تولیدکنندگانی که به فرآیند ادغام عمودی (vertically integration) روی آورده‌اند؛ به این معنا که از پروسسورهای ساخته خود در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. سازندگان افقی (horizontal) نیز به آن دسته از تولیدکنندگان گفته می‌شود که تراشه‌های موبایلی را برای شرکت‌های دیگر تولید می‌کنند. به گفته کارشناسان Counterpoint ، سهم ترکیبی شرکت‌هایی همچون اپل، سامسونگ یا هواوی که در چند سال اخیر به طور فزاینده‌ای از تراشه‌های خود در اسمارت‌فون‌هایشان بهره می‌برند، از نظر حجم افزایش یافته و از 20 درصد در سال 2015 به حدود 30 درصد در سال 2017 رسیده است. این امر ممکن است سبب آسیب به تولیدکنندگان افقی همچون مدیاتک (به طورعمده)، مارول (Marvell) و برادکام (Broadcom) گردد و می‌تواند آنها را مجبور به خروج از فضای رقابتی نماید.

Counterpoint Global Smartphone SoC Market Report Q3 2017

سهم بازار پروسسور گوشی‌های هوشمند براساس ارزش (دلار آمریکا) در سه‌ماهه سوم سال 2017

کارشناسان موسسه Counterpoint در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره کرده‌اند که تمرکز در بازار پروسسورهای موبایلی تغییر کرده و از تعداد هسته‌های پردازشی به سمت فناوری‌های اختصاصی جدید در هر چیپ‌ست‌ به منظور ارائه تجربه کاربری تازه‌تر رفته است. فناوری‌‌هایی که از میان آنها می‌توان به واقعیت مجازی و افزوده، دوربین‌هایی با تکنولوژیDepth Sensing و پردازشگرهای سیگنال تصویری (Image Signal Processors) اشاره کرد. به علاوه، به‌کارگیری موتورهای هوش مصنوعی، معماری امنیتی اختصاصی در سطح چیپ‌ست واحدهای پردازش گرافیکی، اتصال‌پذیری ارتقاءیافته در راستای دست‌یابی آسان‌تر به فناوری نسل پنجم و همچنین طراحی چیپ‌ست‌هایی با کارایی بالاتر و مصرف انرژی کمتر از دیگر زمینه‌هایی است که سازندگان تراشه‌های موبایلی به دنبال پیاده‌سازی آن در محصولات‌شان هستند.

کمپانی‌های اپل و هواوی چیپ‌ست‌هایی اختصاصی تولید می‌کنند که از واحدهای پردازش عصبی (Neural Processing Units) برای پردازش هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر، کوالکام با استفاده از سه زیرسیستم واحد پردازش گرافیکی Adreno، پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) هگزاگون و پردازندهKyro ، معماری هوش مصنوعی را برای دست‌یابی به عملکرد حداکثری، پویا و انعطاف‌پذیر ساخته است. به نظر می‌رسد این شیوه برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی روی تراشه مناسب‌تر است زیرا می‌تواند به طور پویا و بر اساس نوع بار کاری (workload) یا استفاده هوش مصنوعی از سه زیرسیستم مذکور تغییر کند و از این رو در نسبت با سایر رقبا پیشرفته‌تر خواهد بود.

Counterpoint Global Smartphone SoC Market Report Q3 2017

پیش‌بینی گوشی‌های هوشمند با هوش مصنوعی داخلی

اگر چه قابلیت‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در پروسسور اسمارت‌فون‌های پیشرفته فعلی دیده می‌شود، اما پیش‌بینی کارشناسان Counterpoint آن است که این قابلیت‌ها به طور گسترده در گوشی‌های رده‌بالا تا میان‌رده هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد به‌کارگیری آنها در دستگاه‌های کم‌مصرف اینترنت اشیا نیز خواهیم بود. از این رو، به زودی باید منتظر باشیم که سازندگان چینی از این تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه خود استفاده کنند. مطابق برآورد Counterpoint، حداقل یک‌سوم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در سال 2020 مجهز به پروسسوری خواهند بود که دارای قابلیت‌هایی مختص هوش مصنوعی است.

موسسه پژوهشی Counterpoint در ادامه گزارش خود، به صورت تیتروار به تحلیل عملکرد پنج سازنده برتر تراشه‌های موبایلی پرداخته است.

کوالکام

- این کمپانی در سه‌ماهه سوم 2017، با وجود مسائلی همچون دعوی قضایی اپل، همچنان عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده چیپ‌ست گوشی‌های هوشمند را داشته و 38 درصد از سهم بازار را از نظر میزان عرضه به خود اختصاص داده است.

- درآمد سالانه این شرکت در بخش تراشه‌ها‌ نیز در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 23 رشد داشته است.

- کوالکام همچنین 15 درصد رشد سالانه را از نظر میزان عرضه در سه‌ماهه سوم 2017 از آن خود ساخته است چرا که برندهای چینی که با سرعت گسترش می‌یابند غالبا از چیپ‌ست‌های سری 400 و 600 این کمپانی در اسمارت‌فون‌های میان‌رده و رده‌بالای مقرون‌به‌صرفه خود بهره می‌برند.

- کارشناسان Counterpoint پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه چیپ‌ست‌های این شرکت با رشد بیشتری مواجه شود زیرا برندهای چینی در حال گسترش در خارج از مرزهای این کشور هستند.

- میزان عرضه تراشه‌های کوالکام در بخش قیمت‌های عمده‌فروشی300 تا 400 دلاری نیز رشد سالانه دو برابری داشته است که دلیل آن افزایش عرضه برندهایی همچون  vivo ،Oppo و شیائومی بوده است.

- با این حال میزان عرضه کوالکام در بخش محصولات پیشرفته (با قیمت بالاتر از 400 دلار) در سه‌ماهه سوم 2017 کاهش یافته است که دلیل عمده آن، همان طور که پیش‌تر اشاره شد، استراتژی‌های عمودی شرکت‌هایی همچون اپل، سامسونگ و هواوی است که از پروسسورهای خود در اسمارت‌فون‌های‌شان بهره می‌گیرند.

- کوالکام اخیرا از پروسسور دارای قابلیت هوش مصنوعی Snapdragon 845 رونمایی کرده است و آن را از سه‌ماهه نخست 2018 وارد بازار خواهد کرد.

Counterpoint Global Smartphone SoC Market Report Q3 2017

میزان رشد درآمد سالیانه براساس شرکت سازنده پروسسور در سه‌ماهه سوم سال 2017

اپل

- میزان عرضه تراشه اپل رشد سالانه 4 درصدی داشته و با توجه به عرضه آیفون 8 و 8 پلاس در اواخر سه‌ماهه سوم رشد 15 درصدی را نسبت به فصل گذشته رقم زده است.

- اپل تراشه A11 Bionic را با پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی با نام موتور عصبی (Neural Engine) معرفی کرده است. اپل با استفاده از فناوری پردازنده جدید خود، تشخیص چهره را در آیفون 10 امکان‌پذیر ساخته است. به نظر می‌رسد در ادامه شاهد کاربردهای بیشتری از هوش مصنوعی در حوزه واقعیت مجازی و افزوده، دستیارهای مجازی، الگوهای تحلیل رفتار کاربر و امنیت خواهیم بود.

- اگر چه اپل تنها 12 درصد از کل سهم بازار تراشه‌های موبایلی عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم 2017 را در اختیار دارد، اما یک‌پنجم کل درآمد این حوزه را از آن خود ساخته است.

 

مدیاتک

- درآمد مدیاتک در فصل سوم 2017، شاهد کاهش سالانه 10 درصدی بوده اما در مقایسه با سه‌ماهه دوم 2017 رشدی 4 درصدی داشته است.

- این شرکت در بخش محصولات میان‌رده رقابت سختی با کوالکام و در بخش محصولات رده‌پایین با شرکت Spreadtrum داشته است. Spreadtrum شرکتی است که اخیرا با عرضه راهکارهای ارزان‌قیمت نسل چهارم وارد این عرصه شده است.

- سهم بازار مدیاتک در بخش‌های میان‌رده تا رده‌بالا کاهش یافته است، زیرا بیشتر برندهای چینی از پروسسورهای کوالکام در بخش پرچمداران مقرون‌به‌صرفه خود استفاده می‌کنند؛ زمینه رو ‌به رشدی که در حال گسترش این محصولات به خارج از کشور چین است.

- مدیاتک برای نخستین بار در اواخر سال 2016 میلادی به عنوان تأمین‌کننده چیپ‌ست‌ گوشی‌های رده‌پایین سری Galaxy J وارد زنجیره تأمین سامسونگ شد. اگر چه این پیروزی عمده‌ای برای مدیاتک به شمار می‌رود، اما کار مدیاتک برای تبدیل به یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سامسونگ دشوار خواهد بود. زیرا سامسونگ در حال استفاده از چیپ‌ست‌های سری اکسینوس در سری J بوده که از یک سو باعث ایجاد فشار روی مدیاتک می‌شود و از سوی دیگر شرکت Spreadtrum نیز با قیمت‌های پایین مدیاتک را تحت فشار قرار می‌دهد.

- در سه‌ماهه سوم 2017، تراشه‌های سری Helio مدیاتک بیش از 15 درصد عرضه این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. ترکیب تراشه‌های Helio در عرضه‌های مدیاتک می‌تواند به طور بالقوه میزان متوسط قیمت فروش تراشه‌های‌ این شرکت را در سه‌ماهه چهارم 2017 افزایش دهد و در نتیجه در تقابل مستقیم و چالش با محصولات سری 600 کوالکام قرار بگیرد.

سامسونگ

- سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2017 از نظر میزان عرضه تراشه‌های موبایلی سریع‌ترین رشد را داشته است. میزان عرضه این شرکت کره‌ای 59 درصد رشد سالانه داشته است که سبب شده بخش LSI محصولات مورد نیاز بخش موبایل خود را تأمین نماید.

Counterpoint Global Smartphone SoC Market Report Q3 2017

- این کمپانی با رشد سالانه 69 درصدی، از نظر میزان درآمد نیز بیشترین رشد را در سه‌ماهه سوم 2017 داشته است.

- سریع‌ترین رشد قیمت برای تراشهExynos ، بخش گوشی‌های 100 دلاری بوده که این رشد سریع حاصل استفاده سامسونگ از چیپ‌ست 4 هسته‌ای Exynos 3475 در اسمارت‌فون‌های سری J بوده است.

- سامسونگ در شرایط رقابتی موجود قابلیت‌های هوش مصنوعی را به تراشه‌های رده‌بالای اکسینوس خود اضافه خواهد کرد.

های‌سیلیکون (هواوی)

- میزان عرضه تراشه‌های موبایلی های‌سیلیکون 42 درصد رشد سالانه داشته و پس از سامسونگ، دومین شرکت بزرگ از نظر سرعت رشد در سه‌ماهه سوم 2017 به شمار می‌رود. های‌سیلیکون یکی از شرکت‌های تابعه هواوی است و خط تولید تراشه‌های Kirin تنها در گوشی‌های هوشمند این شرکت چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Hisilicon Logo

- هواوی شاهد رشد سالانه 50 درصدی درآمد همراه با افزایش ترکیبی تراشه‌های بخش میانی و رده‌بالا بوده است.

- هواوی به طور فزاینده‌ای از تراشه‌های های‌سیلیکون در خط تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

- های‌سیلیکون نخستین شرکتی است که چیپ‌ست یکپارچه با هوش مصنوعی را معرفی و در سه‌ماهه سوم 2017 عرضه کرده است. چیپ‌ست Kirin 970 دارای واحد پردازش عصبی (Neural Processing Unit) برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی است.

- بخش گوشی‌های 300 تا 400 دلاری سریع‌ترین رشد را در میان محصولات های‌سیلیکون داشته‌اند و نرخ رشد سالانه آنها بیش از 150 درصد بوده است. 

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا