در خواست پتنت سامسونگ برای پایه شارژ بی‌سیم مشابه AirPower اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/8/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، شارژر Charger ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : یکی از تغییرات ظاهری هر سه گوشی آیفون X (با تلفظ آیفون 10)، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس، شیشه‌ای شدن بخش پشتی و در نتیجه افزوده شدن قابلیت شارژ بی‌سیم به این مدل‌ها بوده است؛ امری که از مدت‌ها پیش در بسیاری از اندرویدفون‌ها حضور داشت و اپل به تازگی به آن پیوسته است. اپل برای جذابیت بیشتر این مفهوم، همرمان با معرفی این سه‌ اسمارت‌فون از یک پایه بی‌سیم به نام AirPower نیز رونمایی کرد که توانایی شارژ همزمان چند دستگاه را داشت. سامسونگ نیز ظاهرا قصد مشابه‌ای در این زمینه دارد چرا که در روز پنج‌شنبه 19 اکتبر (27 مهر 1396) درخواست پتنت این شرکت برای یک پایه شارژ بی‌سیم چندگانه در اداره ثبت علائم و نشان‌های تجاری آمریکا USPTO منتشر شده است.

Samsung Dual Device Charging Pad Patent Application

جذابیت AirPower برای کاربران اپلی همانطور که در زمان رونمایی از این محصول نشان داده شد، حذف شارژرهای متعدد و مختلف برای دیوایس‌های متعدد این شرکت از جمله ساعت هوشمند، آیفون و آی‌پد بوده است و این بار با یک پد مشترک امکان استفاده همه دیوایس‌ها از یک شارژر فراهم می‌شود. این رویکرد در پتنت جدید سامسونگ که با شماره 20170302097 و با عنوان «ابزار شارژ و روشی برای کنترل شارژ وایرلس» در سایت USPTO ثبت شده است نیز تکرار شده و در آن از شیوه‌ای برای شناسایی دستگاه‌های الکترونیکی، راهکار تعیین روشن شارژ متناسب و در نهایت شارژ آنها با سیم‌پیچ مناسب هر دیوایس سخن گفته شده است.

Apple AirPod

پایه شارژ AirPod اپل

عمل شارژ بی‌سیم در شارژرهای معمول این رده با یکی از دو روش مغناطیس القایی (inductive) و رزونانسی (resonant) در استاندارد Qi (با تلفظ چی) انجام می‌شود که هریک مخصوص دیوایس خاصی بوده و شارژرهای هر فناوری را برای دیگری نمی‌توان به کار گرفت. بدین‌ترتیب برای دیوایس‌هایی که به شیوه دیگری شارژ می‌شوند نیاز به تهیه شارژر جداگانه‌ای خواهد بود. در دیوایس توصیف شده توسط سامسونگ در این درخواست پتنت اما از حضور هر دو فناوری القایی و لرزشی در یک دستگاه مشترک یاد شده و نه‌تنها می‌توان بیش از یک دستگاه‌ را به صورت همزمان با آن شارژ نمود بلکه فناوری‌های دوگانه شارژ Qi هر دو در آن واحد پشتیبانی می‌شوند. حالت‌های مختلف این شیوه شارژینگ در تصاویر ارائه شده همراه این پتنت بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند.

در تصویر 7A مثالی از یک دستگاه الکترونیکی با متد شارژ القایی دیده می‌شود که روی پایه شارژی با دو سیم‌پیچ القایی و یک سیم‌پیچ تکی رزونانسی قرار گرفته است. در تصویر 7B دو دیوایس الکترونیکی با شیوه شارژ القایی روی همان پایه (با دو سیم‌پیچ القایی و یک سیم‌پیچ رزونانسی) قرار دارند و در تصویر 7C نیز یک دیوایس با شارژ القایی و دیوایس دیگری با شارژ رزونانسی در همین وضعیت دیده می‌شوند. در نهایت در تصویر 7D نیز همین شرایط (یک دستگاه با شارژ القایی و دیگری با شارژ رزونانسی روی یک پایه مشترک) به تصویر کشیده شده است.

Samsung Dual Device Charging Pad Patent Application

در تصویر دیگری که به همراه این درخواست پتنت منتشر شده ساختار سیم‌پیچ‌های داخلی این پایه شارژ دیده می‌شود که کویل‌های مجزای القایی و رزونانسی در آن مشهود است.

Samsung Dual Device Charging Pad Patent Application

حضور استاندارد Qi در دستگاه مورد نظر سامسونگ امکان استفاده از آن برای شارژ تمامی دیوایس‌های منطبق با این فناوری را حداقل روی کاغذ ایجاد می‌کند اما هنوز نمی‌توان به صراحت در مورد انطباق آن با دیوایس‌های اپلی همچون آیفون‌های 8 و 8 پلاس و آیفون X سخن گفت.

با اینکه مشابه تمامی درخواست‌های ثبت اختراع در این مورد نیز هیچگونه تصمینی برای ارائه این محصول به بازار وجود ندارد اما با در نظر گرفتن این نکته که حضور پایه AirPower اپل به سال 2018 موکول شده است شاید سامسونگ از این فرصت برای در اختیار گرفتن بازاری که اپل در ابتدا آن را به جهانیان معرفی کرد استفاده کرده و همراه با نسل بعدی پرچمداران Galaxy S حتی پیش از اپل شاهد ارائه این فناوری از سوی سامسونگ به بازار باشیم. یک نکته ظریف در مورد AirPod اپل کاهش سرعت شارژ با افزودن شدن دیوایس‌های بعدی به این پروسه است؛ به بیان دیگر اولین دستگاه قرار گرفته روی AirPower‌ با حداکثر توان ممکن، شارژ را دریافت خواهد کرد اما با حضور دیگر دستگاه‌ها، این توان بین آنها تقسیم شده و طبیعتا از سرعت شارژ کاسته می‌شود. در مورد پد شارژینگ سامسونگ و سرعت آن با حضور دیوایس‌های متعدد هنوز اطلاعی در دست نیست هرچند مجزا بودن سیم‌پیچ‌های شارژینگ احتمال کاهش سرعت شارژ در این مورد را کاهش داده است.  

منبع : USPTO