DeviceAtlas: چیپ‌ست Snapdragon 410 پرکاربردترین پردازنده گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم 2017

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، پردازنده Processor ، واحد پردازش گرافیکی GPU

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحلیل ترافیک وب DeviceAtlas به تازگی جدیدترین گزارش آماری خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرده است. داد‌ه‌های این موسسه بر اساس آنالیز ترافیک وب از هزاران سایت استخراج و ارائه می‌شود. در گزارش اخیر این موسسه عمدتا به سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند پرداخته شده است. این داده‌ها به تفکیک نوع چیپ‌ست مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، میزان رَم، تعداد سیم‌کارت، سال عرضه، اندازه صفحه‌نمایش، سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند و پراستفاده‌ترین مدل‌‌های اسمارت‌فون ارائه شده است. باید توجه شود که این آمار مربوط به سه‌ماهه دوم سال 2017 است و به طور طبیعی برخی پرچمدارانی را که اخیرا عرضه شده‌اند در بر نمی‌گیرد.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

با آنکه اغلب نکات مورد اشاره در این گزارش قابل پیش‌بینی بودند، ولی مواردی هم وجود دارد که تا حدودی دور از انتظار به نظر می‌رسید. به طور مثال، چیپ‌ست پردازشی Snapdragon 410 محصول کوالکام بیشترین آمار استفاده در میان گوشی‌های اندرویدی را به خود اختصاص داده است، در حالی که انتظار می‌رفت این عنوان به برخی دیگر از پردازنده‌های این شرکت تعلق ‌گیرد. به صورت مشابه و علی‌رغم گرایشی که به نظر می‌رسید به میزان رَم بیشتر در میان کاربران وجود داشته باشد، رایج‌ترین مقدار رَم به‌کارگرفته شده 1 تا 2 گیگابایت بوده است.

چیپ‌ست پردازشی

در حال حاضر تولید تراشه برای اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید عمدتا در اختیار شرکت‌هایی همچون کوالکام با چیپ‌ست‌های پردازشی Snapdragon، سامسونگ با Exynos، های‌سیلیکون و مدیاتک است. البته تولیدکنندگان دیگری مانند Spreadtrum یا Marvell نیز وجود دارند که حضور آن در این زمینه کم‌رنگ‌تر است.

بر اساس آمار موسسه DeviceAtlas در سه‌ماهه دوم 2017، کوالکام در بازار بسیاری از کشورهای جهان تسلط کامل دارد. جالب آن که Snapdragon 410 پرکاربردترین تراشه‌ موبایلی در سه‌ماهه اخیر بوده است که در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی مانند Galaxy A3 ،Galaxy J5 ،Huawei Y550 ،Huawei Y635 و Xiaomi Redmi Note Prime به کار گرفته شده است.

Qualcomm Snapdragon 410

البته برای فهم آمار مرتبط با چیپ‌ست پردازشی Snapdragon 410 باید به زمینه کاربردی آن توجه کرد. در واقع با این که چیپ‌ست مورد اشاره بیشترین میزان استفاده را در میان پردازنده‌ها به خود اختصاص داده است، درصد این کاربری در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، با آن که این چیپ‌ست در آمریکای جنوبی، هند، لهستان و اسپانیا بیشتر از سایر چیپ‌ست‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در فهرست 5 تراشه برتر قرار ندارد. در این دو کشور بازار به طور عمده تحت سلطه چیپ‌ست‌های اپل است. در آمریکا پردازنده مرتبط با گوشی‌های اندرویدی Snapdragon 820 پس از سه پروسسور اپل که در مکان اول تا سوم دیده می‌شوند، در جایگاه چهارم قرار دارد و پس از آن Exynos 7420 محصول سامسونگ در جایگاه پنجم است. در عین حال، در بریتانیا Exynos 7420 در جایگاه پنجم قرار دارد و چیپ‌ست‌های اپل رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

از سوی دیگر با آن که استفاده از چیپ‌ست‌های کوالکام در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند ژاپن، آمریکا و بریتانیا تا حدودی بالا است، در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون مصر، کلمبیا و هند با وجود ادامه برتری کوالکام نسبت به سایرین، استفاده از چیپ‌ست‌های کمپانی تایوانی مدیاتک رایج‌تر از کشورهای توسعه یافته است. جالب آن که مدیاتک در نیجریه با داشتن 35 درصد از سهم بازار از کوالکام پیشی گرفته و پیشتاز بوده است.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

در این میان، اپل در ساخت گوشی‌های آیفون از تراشه اختصاصی خود استفاده می‌کند. مطابق گزارش منتشرشده DeviceAtlas، پس از Snapdragon 410، به ترتیب چیپ‌ست‌های Apple A9 (تراشه موجود در آیفون 6اس، 6اس پلاس و آی‌پد 9.7 اینچی 2017) و Apple A7 (چیپ‌ست آیفون 5اس، iPad Mini 2 ،iPad Air و iPad Mini 3) در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند. جایگاه چهارم این فهرست متعلق به Samsung Exynos 7 Octa است که در گوشی‌هایی مانند A5 (نسخه 2016 , 2017) و A7 (نسخه 2016, 2017) به کار گرفته شده است.

واحد پردازش گرافیکی

از آنجا که تنها 3 تولیدکننده عمده در زمینه واحد پردازش گرافیکی گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند، بازار این محصولات وضعیت نسبتا تثبیت‌شده‌ای دارد. در زمینه واحد پردازش گرافیکی کمپانی کوالکام در سه‌ماهه اخیر پیشتاز برخی بازارها بوده است. واحد پردازش گرافیکی این کمپانی یعنی Adreno که در گوشی‌هایی همچون ال‌جی G6، اچ‌تی‌سی 10 و شیائومی Mi 6 به کار رفته است، جایگاه نخست را در میان سایر اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه دوم 2017 در مناطقی مثل اسپانیا، لهستان، برزیل و آرژانتین به خود اختصاص داده است.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

گرافیک PowerVR که توسط Imagination Technologies تولید می‌شود و در گوشی‌های آیفون (تا قبل از سال 2017) به کار می‌رود مطابق آمار DeviceAtlas، در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه، استرالیا، کانادا و آلمان در جایگاه نخست قرار دارد.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

در نهایت گرافیک Mali محصول ARM که در اسمارت‌فون‌هایی همچون نسخه‌های غیر آمریکایی سامسونگ گلکسی اس7 و گلکسی اس6 و هواوی P10 دیده می‌شود. بر اساس گزارش این موسسه، در کشورهایی همچون روسیه، لهستان و آفریقای جنوبی، GPUهای Mali سهم بازاری میان 25 تا 40 درصد را در اختیار دارد.

میزان رَم

گزارش DeviceAtlas نشان می‌دهد که روند افزایش ظرفیت رَم در اسمارت‌فون‌ها در سال 2017 نیز متوقف نشده است. دلیل عمده این امر تقاضای بیشتر برای گوشی‌های هوشمندی است که برای بازی و پخش ویدئوهای 4K مناسب هستند. ظرفیت رَم در گوشی‌های پرچمدار فعلی در حدود 3 تا 4 گیگابایت است. البته استثنائاتی در این میان وجود دارد که از آن میان می‌توان به آیفون 7 با 2 گیگابایت رم یا U11 محصول اچ‌تی‌سی با رَم 6 گیگابایتی اشاره کرد. میزان معمول رَم در حال حاضر بسته به محل استفاده از دستگاه در حدود 1 تا 2 گیگابایت است.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

مطابق آمار Device Atlas، میزان رم نصب‌شده در گوشی‌ها پرکاربرد در بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان نمونه، گوشی‌هایی با رم 3 گیگابایتی در کشورهایی مانند کانادا، مصر و مالزی 13 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که رم‌های 4 گیگابایتی در آمریکا، سوئد و استرالیا بیشتر متداول است. با این حال، رم‌های 2 گیگابایتی در مجموع بیشترین میزان استفاده را در آمریکا و کشورهای مختلف اروپایی دارند. نکته جلب توجه این است که علی‌رغم عدم تناسب رم‌های 512 مگابایتی با استانداردهای مورد نیاز برای عملکرد مطلوب گوشی‌های کنونی، این رم‌ها همچنان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و کشورهایی مانند کلمبیا، نیجریه، روسیه، برزیل و مصر بیش از دیگران از گوشی‌هایی با این میزان از حافظه استفاده می‌کنند.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

تعداد سیم‌کارت

گوشی‌های دو سیم‌کارته در بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت دارند، چرا که می‌توان از یکی از سیم‌کارت‌ها برای دیتا و از دیگری برای برقراری تماس تلفنی استفاده کرد. بر اساس گزارش DeviceAtlas، در بسیاری از بازارهای آسیایی داشتن دو سیم‌کارت، استاندارد مطلوبی برای اسمارت‌فون‌ها به شمار می‌رود. به طور مثال، بیش از 68 درصد گوشی‌های مورد استفاده در هند، 49 درصد در نیجریه، 43 درصد در برزیل و 42 درصد در مصر دو سیم‌کارته هستند؛ در حالی که در آمریکا، کانادا و استرالیا این میزان تنها 3 تا 4 درصد از گوشی‌ها را در فصل دوم 2017 به خود اختصاص داده‌اند.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

اگر چه هیچ یک از مدل‌های گوشی آیفون مجهز به دو سیم‌کارت نیست، اما گوشی‌های شرکت‌هایی همچون هواوی (با محصولاتی همچون P8 Lite ،P9 Lite و Honor 6شیائومی ( با اسمارت‌فون‌های Mi Note 2، می 5 و می 6Oppo (با گوشی‌هایی مانند R11 و F3)، ویوو (با گوشی‌های هوشمندی از جمله V5 و V5 Plus)، میزو (با اسمارت‌فونی مانند Pro 7)، نوکیا 6 و برخی گوشی‌های سامسونگ (از جمله Galaxy C5 و Galaxy J5 Prime) مجهز به دو سیم‌کارت هستند.

سیستم‌عامل

گزارش‌های موسسه پژوهشی IDC از سه‌ماهه نخست 2017 نشان‌دهنده سلطه اندروید در بازار جهانی با سهم بازار 85 درصدی است، در حالی که سهم بازار iOS تنها 14.7 درصد برآورد شده است. اما نکته جالب آن است که در گزارش DeviceAtlas سلطه اندروید در آمارهای ترافیک وب چندان آشکار نیست. مطابق گزارش این موسسه، اندروید 60 درصد سهم بازار را در فرانسه در اختیار دارد. این پلتفرم در برزیل، اسپانیا، نیجریه و آلمان نیز بسیار قوی ظاهر شده است. اما در بریتانیا و آمریکا سهم بازار کمتری دارد؛ چنان که مطابق آنالیز DeviceAtlas از ترافیک وب گوشی‌های هوشمند، سهم بازار این سیستم‌عامل در آمریکا به 40 درصد افت کرده است. در کشورهای ژاپن، استرالیا، کانادا، بریتانیا و آمریکا سهم iOS از ترافیک وب موبایل در حدود 50 تا 70 درصد بوده است.

اندازه صفحه‌نمایش

بر اساس گزارش DeviceAtlas، در کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا که گوشی‌های آیفون محبوبیت داشته‌اند، اندازه صفحه 4.7 اینچی پرکاربردتر بوده است؛ چرا که آیفون 6، 6اس و 7 صفحه‌نمایش 4.7 اینچی دارند. اما در کشورهای دیگری که در آنها اندروید محبوبیت بیشتری دارد (مانند آرژانتین، برزیل، هند، لهستان و اسپانیا) گوشی‌هایی با اندازه نمایشگر 5، 5.1 و 5.5 اینچی کاربرد بیشتری داشته‌اند.

سال عرضه

به طور معمول اکثر شرکت‌ها در زمان مشخصی از سال گوشی‌های پرچمدار خود را عرضه می‌کنند. مثلا مدل‌های جدید سری گلکسی اس سامسونگ هر سال در ماه مارس یا آوریل به بازار عرضه می‌شوند. آیفون‌های جدید هم به طور معمول در ماه سپتامبر معرفی می‌گردند. کارشناسان DeviceAtlas برای بررسی این که آیا کاربران حاضرند سالانه 500 تا 800 دلار صرف خرید گوشی کنند، شاخص جدیدی با عنوان «سال عرضه» تعریف کرده‌اند. بر همین اساس، سال 2015 لقب رایج‌ترین سال عرضه را به خود اختصاص داده است، چرا که گوشی‌هایی که در این سال عرضه شدند بیشترین سهم بازار را از نظر ترافیک وب در 15 کشور از 20 کشور مورد بررسی (از جمله در فرانسه، آلمان و اسپانیا) به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب توجه این است که بر اساس گزارش DeviceAtlas از سه‌ماهه اخیر، گوشی‌های ارائه‌شده در سال 2012 یا پیش از آن در مقایسه با گوشی‌های عرضه‌شده در سال جاری میلادی رواج بیشتری داشته‌اند.

Device Atlas the Mobile Web Intelligence Report Q2 2017

اندازه Viewport در نمایشگر اسمارت‌فون‌ها

Viewport بخش قابل دیدن در صفحه‌نمایش گوشی است که می‌تواند برای نمایش محتوای آنلاین در مرورگرها مورد استفاده قرار ‌گیرد. شناسایی اندازه viewport رایج که در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود، برای تصمیم‌گیری در خصوص بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای کاربران موبایل ضروری است. در واقع، این شاخص، رزولوشن پیکسل‌های مجازی را در نمایشگر نشان می‌دهد. در گوشی‌هایی با وضوح بالای صفحه‌نمایش مانند گلکسی اس8 و آیفون 7، آن چه که در مرورگر به عنوان 1 پیکسل نمایش داده می‌شود، بیش از 1 پیکسل فیزیکی را در صفحه‌نمایش در بر می‌گیرد. مطابق آمارهایDeviceAtlas ، اندازه Viewport معادل 360x640 و پس از آن 375x667 در سه‌ماهه دوم 2017 بیشترین کاربرد را داشته‌اند. البته در ژاپن اندازه 360x640 بیشترین کاربرد و در هند پس از اندازه 360x640 به عنوان پراستفاده‌ترین، اندازه 320x533 در جایگاه دوم قرار گرفته است.

موسسه DeviceAtlas در ادامه این گزارش، فهرستی از پرکاربردترین گوشی‌های اندرویدی و آیفون را منتشر کرده که جالب توجه است. بر این اساس، گوشی‌های گلکسی اس7 و اس7 اِج، محصول سامسونگ، پرکاربردترین اسمارت‌فون‌های اندرویدی در جهان بوده‌اند. آیفون 6 نیز عنوان بیشترین کاربرد را در 13 کشور از 20 کشور مورد بررسی در اختیار داشته است.  

منبع : DeviceAtlas