امضای قرارداد جدید بین نوکیا و شیائومی در حوزه پتنت – جوان جویای نام به دنبال پیر باتجربه!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : توافقنامه مجوز Licence Agreement ، نوکیا Nokia ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : پس از ورود جدی کمپانی‌هایی چون سامسونگ و اپل به دنیای موبایل و استقبال کاربران از پلتفرم‌های اندروید و iOS، نوکیا کم‌کم سهم خود را از بازار تلفن‌های همراه از دست داد. اما این کمپانی – با وجود فراز و فرودهای فراوان – هنوز هم پابرجاست. شاید یکی از دلایل بقای نوکیا را بتوان به پتنت‌های ثبت‌شده این کمپانی و حق امتیازی که از این پتنت‌ها به دست می‌آورد نسبت داد. عمده پتنت‌های نوکیا زمانی به ثبت رسیدند که این برند بر دنیای موبایل فرمانروایی می‌کرد (90 درصد از این پتنت‌ها مربوط به تجهیزات شبکه مخابرات است). پتنت‌های نوکیا می‌تواند برای کمپانی‌هایی که قصد گسترش جهانی کسب‌وکار خود در بازار موبایل را دارند، بسیار کلیدی باشد. به نظر می‌رسد یکی از این کمپانی‌ها، شیائومی باشد.

Nokia and Xiaomi Sign Business Cooperation and Patent Agreements

نوکیا در روز چهارشنبه 5 جولای 2017 (14 تیر 1396) در وب‌سایت اصلی خود از امضای یک تفاهم‌نامه همکاری در کسب‌وکار و یک تفاهم‌‌نامه چندساله پتنت با شیائومی خبر داد. به موجب این قرارداد، نوکیا و شیائومی بدون هیچ منع قانونی می‌توانند از پتنت‌های یکدیگر استفاده کنند که این امر به توسعه محصولات جدید توسط هر دو کمپانی کمک می‌کند. گفتنی است هر دو شرکت این امکان را خواهند داشت تا برای آن دسته از پتنت‌های یکدیگر که در اصطلاح "پتنت ضروری" (essential patent) نامیده می‌شوند، مجوز صادر کنند. منظور از پتنت‌ ضروری، پتنتی است که یک محصول، تنها به موجب آن، با استانداردهای صنعتی مطابقت پیدا می‌کند. همچنین، طبق بخشی از قرارداد، شیائومی برخی دارایی‌های پتنتی نوکیا را نیز به دست آورد. البته جزییات مالی این قرارداد، هنوز اعلام نشده است.

راجیف سوری (Rajeev Suri)، مدیر عامل و ریاست نوکیا، در رابطه با این تفاهم‌نامه می‌گوید: «شیائومی یکی از تولیدکنندگان اسمارت‌فون پیشرو در دنیا بوده و ما از اینکه با آنها به تفاهم رسیده‌ایم خرسندیم.» وی ضمن خوشامدگویی به شیائومی برای پیوستن به خانواده مجوزداران پتنت‌های نوکیا، ابراز امیدواری کرد که این دو کمپانی بتوانند در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های راهبردی با هم همکاری داشته باشند.

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، یکی از تفاهم‌نامه‌های نوکیا با شیائومی در حیطه کسب‌وکار است. بد نیست بدانید شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات وب و همچنین اپراتورهای بزرگ مراکز داده، در پی آنند که ظرفیت بالا و در عین حال مصرف انرژی پایینی داشته باشند. نوکیا، که توان تولید تجهیزات زیرساختی شبکه‌ای با ویژگی‌های یادشده را داراست، طبق این قرارداد متعهد شده که چنین تجهیزاتی را برای شیائومی فراهم کند. برخی از پروژه‌ها مثل ارتباط برقرار کردن بین مراکز داده، مسیریابی پروتکل اینترنت بر مبنای FP4 (پروسسور شبکه‌ای که به تازگی توسط نوکیا معرفی شده) و راهکار‌های ساخت مراکز داده، نیازمند شبکه انتقال نوری هستند. لذا نوکیا و شیائومی قصد دارند برای تحقق پروژه‌های مذکور، روی راهکارهای انتقال نوری کار کنند. ناگفته نماند، هر دو کمپانی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌هایی چون اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی نیز، اعلام آمادگی کرده‌اند.

Nokia and Xiaomi Sign Business Cooperation and Patent Agreements

نوکیا در زمینه اعطای امتیاز پتنت‌هایش، با کمپانی‌های مطرحی چون اپل و سامسونگ قرارداد دارد، اما توافق اخیر با شیائومی، نخستین توافق پتنتی نوکیا با یک سازنده موبایل چینی محسوب می‌شود. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، این قرارداد عایدی چندانی برای نوکیا نخواهد داشت. هانو راوهالا (Hannu Rauhala)، تحلیلگر مؤسسه OP Equities، در این باره می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم این [قرارداد] از لحاظ مالی برای نوکیا خیلی قابل‌توجه باشد. ولی برتری آغازین خوبی است برای مذاکره با دیگر تولیدکنندگان چینی.» شاید این قرارداد، بیش از اینکه برای نوکیا مفید باشد، برای شیائومی حائز اهمیت باشد.

پس از تأسیس در سال 2010، شیائومی فصل به فصل به سرعت پیشرفت کرد و به یکی از غول‌های بازار موبایل چین تبدیل شد. اما چندی است ظهور کمپانی‌هایی مثل Oppo و Vivo، جایگاه شیائومی را به خطر انداخته، لذا این کمپانی به دنبال آن است که کسب‌وکار خود را به بازارهای خارج از چین گسترش دهد، که در این میان، بازار هند روی خوشی به شیائومی نشان داده است.

شیائومی برندی است که به تولید اسمارت‌فون‌هایی مجهز به تکنولوژی‌های نوآورانه و در عین حال با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، شناخته می‌شود. جدای از کسب‌وکار اسمارت‌فون، شیائومی یکی از پیشتازان عرصه "اینترنت اشیا" نیز محسوب می‌شود؛ پلتفرم Mi Ecosystem از مرز 60 میلیون دستگاه گذشته و در حال حاضر روزانه بیش از 8 میلیون دیوایس فعال با این پلتفرم کار می‌کنند. پس جای تعجب ندارد که محصولات شیائومی در بیش از 30 کشور دنیا عرضه می‌شود. انتظار می‌رود پتنت‌های نوکیا به گسترش نفوذ شیائومی در دنیا کمک کند. به گفته یکی از سخنگوهای این شرکت، قرارداد با نوکیا در گسترش جهانی شیائومی مؤثر است، اما این بدان معنی نیست که شرکت روی یک بازار خاص متمرکز باشد. این کمپانی – که تولید محصولاتی نظیر اسمارت‌فون، تلویزیون و دستگاه تهویه مطبوع را در کارنامه خود دارد – به دنبال آن است که تنوع محصولات خود را افزایش دهد.

Xiaomi Mi Max 2

شیائومی Mi Max 2

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیائومی هم در زمینه پتنت حرف‌هایی برای گفتن دارد. این کمپانی در 7 سالی که از تأسیسش می‌گذرد، برای بیش از 16 هزار پتنت درخواست داده که تا کنون 4 هزار مورد آن به نام این شرکت به ثبت رسیده که از این تعداد، 1,887 پتنت به خارج از چین مربوط می‌شود.

لی جان (Lei Jun)، مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شیائومی، در رابطه با قرارداد اخیر می‌گوید: «به عنوان شرکتی که می‌خواهد نوآوری‌های تکنولوژیک هیجان‌انگیزتری به جهان ارائه کند، از فرصت [پیش‌آمده] برای همکاری نزدیک‌ با نوکیا در آینده، هیجان‌زده‌ایم. شیائومی به توسعه شراکت‌های پایدار و درازمدت با پیشتازان جهانی تکنولوژی متعهد است. همکاری ما با نوکیا ما را قادر می‌سازد تا از توان رهبری‌ [این شرکت] در ساخت شبکه‌های بزرگ با عملکرد بالا و قدرت بالایش در نرم‌افزار و سرویس‌ها، حداکثر استفاده را ببریم، چرا که می‌خواهیم محصولات و خدمات حتی قابل‌توجه‌تری ایجاد کنیم که بهترین تجربه کاربری را به طرفداران شیائومی در سراسر جهان ارائه ‌کنند.»

xiaomi surge s1

همزمان با انتشار این خبر، شایعاتی نیز شنیده می‌شود مبنی بر اینکه نوکیا قصد دارد در اسمارت‌فون‌های میان‌رده خود از چیپ‌ست Surge S1، محصول شیائومی، استفاده کند. هنوز مشخص نیست که آیا گوشی‌های مجهز به این تراشه، مخصوص بازار چین هستند و یا در سراسر دنیا به فروش می‌رسند. همچنین نمی‌دانیم که Surge S1 چگونه از پس شبکه‌های جهانی LTE بر می‌آید، اما با اطمینان می‌توان گفت که به دلیل جزییات فراوانی که در گزینش یک اسمارت‌فون برای بازار آمریکای شمالی دخیل است، این گوشی‌ها با اپراتورهای ایالات متحده کار نخواهند کرد. گفتنی است، چیپ‌ست 8 هسته‌ای Surge S1، نخستین پروسسور شیائومی است که حدود 4 ماه پیش معرفی شد.  

منبع : Nokia