سرمایه‌گذاری عظیم سامسونگ در تراشه‌های حافظه - نیم میلیون فرصت شغلی در انتظار کره‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حافظه ، سرمایه گذاری Investment ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه 4 جولای 2017 (13 تیر 1396) از برنامه سرمایه‌گذاری بزرگ سامسونگ در کره جنوبی خبر داد. سامسونگ، که یکی از پیشتازان تولید تراشه‌های حافظه و نمایشگر به شمار می‌رود، قصد دارد با سرمایه‌گذاری 18.6 میلیارد دلاری در این بخش‌ها، سلطه خود بر عرصه تراشه‌های حافظه و نسل آینده نمایشگرهای اسمارت‌فون را گسترش دهد. سامسونگ در حال حاضر سومین کمپانی ارزشمند آسیا محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با پیاده‌سازی این طرح بتواند علاوه بر ایجاد حدود نیم میلیون شغل در کره، به سود بی‌سابقه‌ای در سال جاری میلادی دست یابد. گفتنی است سامسونگ به منظور حفظ برتری خود بر کمپانی‌های رقیبی چون SK Hynix و توشیبا، هر ساله بیش از 10 میلیارد دلار در کسب وکار تراشه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

Samsung to Invest 18 Billion in Display Panels and Memory Chips

می‌توان این طرح سامسونگ را در راستای درخواست‌های مکرر رییس جمهور جدید کره، مون جائه-این (Moon Jae-in)، دانست. وی که کارآفرینی را در دستور کار خود قرار داده، از کسب‌وکارهای بزرگ دعوت کرده بود که با افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی، به گسترش فضای کار کمک کنند. سامسونگ پیش‌بینی کرده که به موجب این طرح تا سال 2021، حدود 440 هزار شغل ایجاد شود.

از طرف دیگر، ممکن بود غیبت جی وای. لی (Jay Y. Lee)، نایب رییس سامسونگ، سهام‌داران شرکت را به این فکر مشغول کند که تصمیمات مهم شرکت با تأخیر اتخاذ می‌شوند، اما خبر اخیر در رابطه با سرمایه‌گذاری جدید سامسونگ، این نگرانی‌ها را برطرف کرد. گفتنی است، نایب رییس سامسونگ، به اتهام پرداخت رشوه به رییس جمهور سابق کره، پارک گئون-های، به منظور منافع سیاسی، هم‌اکنون تحت محاکمه است. پارک جو-گان (Park Ju-gun)، رییس مؤسسه تحلیلی CEO Score، در این باره می‌گوید: «به دلیل فضای (سیاسی) کنونی، سامسونگ برای سرمایه‌گذاری داخلی بیش از پیش تلاش و تکاپو دارد.» به گفته پارک، پس از اعلام سرمایه‌گذاری 380 میلیون دلاری برای تأسیس کارخانه در آمریکا، سامسونگ می‌بایست در سرمایه‌گذاری داخلی نیز پیش‌قدم می‌شد.

انتظار می‌رود شرکت‌های سازنده حافظه در سال 2017 به سودهای بی‌سابقه‌ای دست یابند. این پدیده را می‌توان به افزایش قیمت‌ها در نتیجه تقاضا برای پیشرفته شدن اسمارت‌فون‌ها و سِرورها نسبت داد. البته کمبود عرضه تراشه‌های حافظه نیز مزید بر علت بوده و به گفته تحلیلگران و منابع آگاه در صنعت، کمبود عرضه در بخش تراشه‌های NAND بیشتر خواهد بود که علت این امر نیز افزایش استفاده از این تراشه‌ها در محصولات پیشرفته ذخیره‌سازی عنوان شده است.

کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، SK Hynix و توشیبا طی سال‌های اخیر میلیاردها دلار را صرف افزایش تولید حافظه‌های NAND کرده‌اند، اما با این وجود باز هم پیش‌بینی می‌شود که کمبود این محصولات حداقل تا پایان سال 2017 ادامه داشته باشد چرا که کارخانه‌ها و تأسیسات جدید تا سال آینده میلادی نمی‌توانند سهم چشمگیری در تولید حافظه‌های NAND داشته باشند.

Samsung to Invest 18 Billion in Display Panels and Memory Chips

به موجب طرح اخیر سامسونگ، این شرکت تا سال 2021 مبلغ 14.4 تریلیون وان کره را در کارخانه جدید تولید حافظه NAND در شهر پیونگ‌تائک سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 6 تریلیون وان نیز به خط تولید جدید محصولات نیمه‌رسانا در شهر هواسئونگ تزریق خواهد شد. البته سامسونگ از بیان زمان دقیق بهره‌برداری از طرح دوم و نوع محصولات تولیدشده خودداری نموده است.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، افزایش ظرفیت تولید در بخش تراشه‌های حافظه، نهایتا تا حدی منجر به عرضه مازاد این محصولات تا اوایل سال 2018 خواهد شد، اما بعید است که قیمت‌ها پایین بیایند چرا که تقاضا در این بخش بسیار زیاد است.

چوی دو-یئون (Choi Do-yeon)، از تحلیلگران مؤسسه Shinhan Investment، بر این باور است که احتمال بروز عرضه مازاد به شکل جدی وجود نداشته و علت اقدام سامسونگ برای سرمایه‌گذاری کلان، در آن است که این شرکت متقاعد شده که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. گرِگ رو (Greg Roh)، از تحلیلگران مؤسسه HMC Investment، نیز می‌گوید: «من معتقدم که شرایط بازار NAND تا سال 2020 به نفع تأمین‌کنندگان ادامه خواهد یافت. هر گونه مسأله در رابطه با مازاد عرضه، موقتی و محدود به مقاطعی خواهد بود که ]از نظر فصل فروش[ ضعیف‌تر هستند.» گفتنی است، به لطف تقاضای فزاینده در اسمارت‌فون‌های با حافظه داخلی بالا، کاربردهای واقعیت مجازی و ذخیره‌سازی در فضای ابری، انتظار می‌رود تقاضا برای تراشه‌های NAND افزایش یابد.

جالب است بدانید سرمایه‌گذاری سامسونگ به کره جنوبی محدود نمی‌شود، چرا که این کمپانی قصد دارد خط تولید جدیدی را به کارخانه NAND خود در شهر "شی‌آن" چین اضافه کند. البته حجم این سرمایه‌گذاری و زمان آن اعلام نشده است.

پس از اینکه سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در ماه مارس در کره مستقر شد، چین به این موضوع معترض شد. از آن به بعد، کمپانی‌های کره‌ای که در چین واقع هستند یا با افت فروش مواجه شدند و یا مجبور به کاهش فعالیت‌های خود در این کشور شدند. البته شرکت‌های سازنده قطعه با مشکل خاصی مواجه نشدند و سامسونگ نیز همچنان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تراشه و نمایشگر در چین محسوب می‌شود.

طبق گزارش مؤسسه TrendForce، طی سه‌ماهه نخست سال 2017، حدود 40.4 درصد از درآمد جهانی حاصل از فروش تراشه‌های حافظه، از آن سامسونگ بوده است. بد نیست بدانید برندهای چینی اسمارت‌فون، بزرگ‌ترین خریداران تراشه و نمایشگر از سامسونگ به شمار می‌آیند. البته چین نیز در تلاش است تا کمپانی‌های وطنی سازنده تراشه‌های حافظه را توسعه دهد اما به گفته تحلیلگران، چندین سال زمان می‌برد تا سازندگان چینی بتوانند با غول‌هایی چون سامسونگ و توشیبا رقابت کنند.

Samsung to Invest 18 Billion in Display Panels and Memory Chips

همانطور که در ابتدای خبر گفته شد، سامسونگ در طرح اخیر، بخشی از سرمایه‌گذاری را هم به توسعه کسب‌وکار نمایشگرهای خود اختصاص داده است. به گفته سامسونگ، حدود 1 تریلیون وان برای ساخت یک مجموعه جدید در کره در نظر گرفته شده که به تولید نمایشگرهای OLED خواهد پرداخت. گفتنی است کسب‌وکار تولید نمایشگر سامسونگ – تحت عنوان Samsung Display – هم‌اکنون بیش از 90 درصد از نیاز بازار برای نمایشگرهای OLED اسمارت‌فون‌ها را تأمین کرده و انتظار می‌رود برای پاسخگویی به تقاضای سازندگانی چون اپل، خطوط تولید خود را افزایش دهد.  

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا