IDC از روزهای درخشان در آینده بازار گوشی‌های هوشمند خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز فون Windows Phone

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 30 می 2017 (9 خرداد 1396) جدیدترین پیش‌بینی خود را از عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند منتشر کرد. در این گزارش، پیش‌بینی شده است که بازار جهانی اسمارت‌فون‌ در سال 2017 با عرضه 1.517 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند و رشد سالانه 3 درصدی به آهستگی به جایگاه اولیه خود باز گردد. این در حالی است که رشد سالانه 2016 برابر با 2.5 درصد بوده و کمترین رشد این صنعت از ابتدا تاکنون محسوب می‌شود. موسسه IDC پیش‌بینی کرده است که این روند توسعه بازار تا سال 2018 نیز ادامه خواهد داشت و رشد عرضه گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی به 4.5 درصد خواهد رسید.

 

مطابق تحلیل IDC، یکی از دلایل این رشد مستمر تا سال 2018 با بهبود وضعیت اقتصادی در بازارهای نوظهور مرتبط است. به علاوه محبوبیت زیاد گوشی‌های آیفون و عرضه مدل جدید این گوشی در ده سالگی آن نیز سالی موفقیت‌آمیز را برای اپل به ارمغان خواهد آورد؛ امری که بر روند کلی بازار نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. این موسسه همچنین در تحلیلی بلندمدت، پیش‌بینی خود را از سهم سیستم‌عامل‌ها، حجم عرضه و میزان رشد مرکب سالانه (CAGR) در سال 2021 نیز منتشر ساخته است و مطابق آن تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سال 2021 برابر 1,744.6 میلیارد دستگاه خواهد بود.

IDC Worldwide Smartphone Shipments Forecast in 2017 and 2021

به گفته رایان ریث (Ryan Reith)-- معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی -- سال 2016، سال جالب توجهی در بازار گوشی‌های هوشمند بوده است، چرا که از یک سو برخی بازارها با رشد بالا دچار رکود شده‌اند و از سوی دیگر بازارهای رشدیافته مانند ایالات متحده آمریکا و چین با نرخ‌ رشدهای بالا، از نرخ رشد جهانی پیشی گرفته‌اند. او در ادامه می‌افزاید که در نگاه به آینده، عوامل متعددی بازار گوشی‌های هوشمند را دوباره به حرکت در خواهد آورد. از دید ریث نخستین و مهم‌ترین عامل در این میان استفاده حدود نیمی از مردم جهان از گوشی هوشمند است. امری که سبب می‌شود بازارهایی همچون خاور میانه و آفریقا، اروپای شمالی و مرکزی و جنوب شرقی آسیا هنوز فرصت زیادی برای رشد داشته باشند. به علاوه، با رشد انتظارات مصرف‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند، انتظار می‌رود بخشی بزرگی از افرادی که در حال حاضر از دستگاه‌های ارزان‌قیمت و ساده استفاده می‌کنند، در صدد تجربه‌ای بهتر از دستگاه‌هایی با قابلیت‌های بیشتر برآیند. مصرف رسانه‌ای (Media consumption)، بازی، واقعیت افزوده و مجازی و اتصال‌پذیری دائمی از محرک‌های این روند هستند.

موضوع بزرگ دیگر در صنعت اسمارت‌فون رقابت شدید برای گوشی‌های رده‌ بالای بازار است. سامسونگ اخیرا با عرضه گلکسی اس8 و اس8 پلاس سر و صدای زیادی به راه انداخته و اثبات کرده که بحران ناشی از نوت7 در سال گذشته نمی‌تواند برنامه‌های این کمپانی کره‌ای را برای داشتن رتبه نخست بازار تغییر دهد. از سوی دیگر، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که اگر اواخر سال 2017 را بهترین مقطع برای اپل به شمار نیاوریم، دست‌کم یکی از بهترین دوره‌های زمانی این شرکت خواهد بود. چرا که در این زمان، اپل جدیدترین سری آیفون خود را به بازار عرضه می‌کند.

Samsung Galaxy S8

سامسونگ گلکسی S8

با وجود رشد قابل توجه بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت و ساده در چند سال گذشته، IDC همچنان پیش‌بینی می‌کند که بازار گوشی‌های رده‌ بالا جایگاه خود را در این صنعت حفظ خواهد کرد. پیشرفت در زمینه پردازش، فناوری صفحه‌نمایش، دوربین و حافظه گوشی‌های هوشمند، نیاز برای به‌روزرسانی را در کاربران گوشی‌های رده ‌بالا افزایش خواهد داد و به فروش بیشتر محصولات جدید خواهد انجامید.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)-- مدیر تحقیقات IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی-- معتقد است که رقابت مداوم در زمینه گوشی‌های رده ‌بالا سبب می‌شود فروشندگان برای جذب مشتریان جدید در جست‌وجوی راهی برای افزایش عرضه و سودآوری برآیند. از این رو ظاهرا تولید صفحه‌نمایش بهتر، میدان بعدی نبرد سازندگان طی دو سال آینده خواهد بود. سامسونگ و ال‌جی برای حضور موفق در این عرصه، نمایشگرهای بدون حاشیه با نسبت تصویر 18:9 را در دستگاه‌های خود به کار می‌گیرند، ضمن آنکه اپل نیز احتمالا تا اواخر سال جاری به این نبرد خواهد پیوست. از آنجا که دارندگان گوشی‌های هوشمند به مصرف رسانه‌ای در دستگاه‌های خود ادامه می‌دهند، اندازه بزرگ و وضوح بیشتر صفحه‌نمایش این ابزارها بخش جدایی‌ناپذیری از زبان طراحی فروشندگان خواهد بود. از این رو با توجه به ظهور انواع صفحه‌نمایش، از صفحات انعطاف‌پذیر تا نمایشگرهای تاشو (foldable) و طیف محصولات میان این دو، به نظر می‌رسد که تولید و عرضه نمایشگرهایی با نسبت تصویر 18:9 تنها شروع این رقابت طولانی خواهد بود. بر اساس همین روند، IDC پیش‌بینی کرده است که گوشی‌های با صفحه‌نمایش 5.5 تا 6 اینچ بیشترین سهم بازار را در سال 2021 خواهند داشت.

IDC Worldwide Smartphone Shipments Forecast in 2017 and 2021

پیش‌بینی عرضه جهانی اسمارت‌فون براساس سایز صفحه‌نمایش از سال 2015 تا سال 2021

تحلیلگران IDC در ادامه، پیش‌بینی‌های خود را درباره بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند در 5 سال آینده ارائه کرده‌اند. مطابق این تحلیل، اندروید و iOS جایگاه خود را بدون تغییرات ساختاری در بازار حفظ خواهند کرد. اما نکته جالب آن است که مطابق پیش‌بینی این موسسه، تا 5 سال آینده سیستم‌عامل جدیدی برای گوشی‌های هوشمند در سطح وسیع ظهور پیدا نخواهند کرد.

بحث در خصوص سهم بازار پلتفرم اندروید کمی بی‌ربط به نظر می‌رسد. چرا که دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل گوگل 85 درصد از عرضه جهانی را از آن خود ساخته‌اند. با وجود جذاب بودن بسیاری از محصولات اندرویدی رده‌ بالا، IDC پیش بینی کرده است که متوسط قیمت فروش دستگاه‌های مبتنی بر این پلتفرم کاهش خواهد یافت. این موسسه تحقیقاتی در ادامه برآورد کرده است که 1.5 میلیارد دستگاه اندرویدی که در سال 2021 عرضه خواهند شد، مجموع میانگین قیمتی برابر با 198 دلار داشته باشند. در ادامه پیش‌بینی شده است که در سال 2018، در منطقه خاور میانه و آفریقا، دستگاه‌های اندرویدی با 10 درصد رشد سالانه سریع‌ترین رشد را خواهند داشت که از پیش‌بینی رشد جهانی 4.1 درصدی هم پیشی خواهد گرفت.

با وجود آن که امسال نخستین تجربه کاهش فروش برای اپل محسوب می‌شود، پیش‌بینی‌هایIDC نشان می‌دهد که حجم عرضه آیفون در سال 2017، افزایشی 3.8 درصدی خواهد داشت. IDC پیش‌بینی کرده که اپل در سال 2017 برابر با 223.6 میلیون دستگاه به بازار عرضه خواهد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی این موسسه کمتر است. به علاوه، IDC با افزایش برآورد خود از میزان عرضه آیفون در سال 2018 پیش‌بینی کرده است که حجم اسمارت‌فون‌های مبتنی بر iOS در سال آینده میلادی با رشد سالانه 7.5 درصدی به 240.4 میلیون واحد برسد. در واقع همه نشانه‌ها حاکی از آن است که اواخر سال 2017 و البته 2018 مقطعی بسیار پرامید برای اپل خواهد بود، چرا که محصولات این کمپانی آماده نو شدن هستند و سری جدید آیفون‌ به احتمال زیاد طرفداران این گوشی را ناامید نخواهد کرد.

ویندوزفون پلتفرم دیگری است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود نبود محصولات سخت‌افزاری جدید مبتنی بر این سیستم‌عامل، شیوه پشتیبانی توسعه‌دهندگان و کاهش اقبال عمومی، نشانه‌ای فوری از بازگشت این پلتفرم دیده نمی‌شود و عرضه محصولاتی مبتنی بر ویندوزفون کاهش چشمگیری خواهد یافت. IDC پیش‌بینی کرده است که حجم دستگاه‌های مبتنی بر ویندوزفون عرضه‌شده در سال 2017 با افتی 80.9 درصدی تنها 1.1 میلیون واحد باشد.

Essential Phone

Essential PH-1

با وجود تمام این فراز و فرودها، موج جدیدی از گوشی‌های رده ‌بالا در مسیر عرضه قرار دارند. به علاوه، اولین نمونه از اسمارت‌فون جدید Essential که توسط اندی رابین (خالق اندروید) طراحی و به تازگی معرفی شده است نیز نویدبخش روزهای درخشانی برای آینده این بازار است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا