DisplayMate: گلکسی اس8، بهترین نمایشگر را در بین سایر اسمارت‌فون‌ها داراست

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، Samsung Galaxy S8 ، Samsung Galaxy S8+ ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : نمایشگر گوشی گلکسی اس8، Infinity Display نام دارد. احتمالا این نام از استخرهای موسوم به Infinity Pools (استخرهای بی‌انتها) سرچشمه می‌گیرد. در این استخرها، سطح آب، لبه یا لبه‌های استخر را پوشانده و این طور به نظر می‌رسد که استخر بی‌انتهاست. به همین شکل، در گلکسی اس8 نیز شاهد آن هستیم که حاشیه پیرامونی دیوایس، به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و ظاهری کم‌وبیش شبیه به استخرهای بی‌انتها را در ذهن تداعی می‌کند، که به عقیده بسیاری از کارشناسان، زیباترین نمایشگر در تمام گوشی‌های سری S محسوب می‌شود. البته این زیبایی، به تنهایی ملاک خوبی برای ارزیابی این صفحه‌نمایش نبوده و بایستی مواردی چون دقت رنگ، روشنایی، مصرف انرژی و ... نیز بررسی شوند.

samsung galaxy s8 display test by displaymate

طی 8 سال اخیر، سامسونگ همواره در تلاش بوده تا در ساخت اسمارت‌فون‌های پرچمدارش از بهترین اقلامی که توانایی تولید انبوه آنها را دارد، استفاده نماید، که این پرچمدارها بعدها به معیاری سخت‌افزاری برای سایر گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شوند. در همین راستا، سامسونگ در پی آن است تا جدیدترین پرچمدارش – یعنی Galaxy S8 – نیز از همه جهات، از سوی دیگر سازندگان به عنوان یک استاندارد تلقی شده و یکی از بهترین دیوایس‌های اندرویدی موجود در جهان به شمار رود. طبق آخرین خبرهای شنیده‌ شده، با قاطعیت می‌توان گفت که این پرچمدار حداقل در زمینه صفحه‌نمایش، به هدف خود رسیده است، چرا که کمپانی آمریکایی DisplayMate -- که در کالیبره کردن و بهینه‌سازی نمایشگرها تخصص دارد – این مطلب را تأیید می‌کند.

کمپانی DisplayMate با برخورداری از آزمایشگاه‌های مجهز، اقدام به بررسی و آزمایش نمایشگر Galaxy S8 نموده و طبق مقاله‌ای که در وب‌سایت اصلی خود منتشر کرده، نمایشگر این گوشی را بهترین نمایشگر موبایل در بین سایر اسمارت‌فون‌های موجود در بازار می‌نامد.

نمایشگر Super AMOLED این گوشی وضوحی معادل 2960×1440 پیکسل داشته که با توجه به اندازه 5.8 اینچی نمایشگر، تراکم پیکسلی 570ppi را به دست می‌دهد. با این اوصاف می‌توان گفت این نمایشگر رزولوشنی نزدیک به وضوح 3K دارد. به گفته DisplayMate، میزان روشنایی این نمایشگر می‌تواند به بالای 1000 "نیت" (nit) هم برسد. گفتنی است nit واحد اندازه‌گیری میزان روشنایی بوده و هر nit برابر با 1 کاندلا بر متر مربع است.

samsung galaxy s8 display test by displaymate

صفحه‌نمایش Galaxy S8 می‌تواند 113 درصد از محدوده رنگی DCI-P3 و 142 درصد از محدوده رنگی sRGB/Rec.709 را به‌درستی پوشش دهد. همین امر موجب می‌شود تا دقت رنگ این نمایشگر، حتی در نور محیطی زیاد، بالاتر از سایر نمایشگرها باشد. به‌علاوه، Galaxy S8 نخستین اسمارت‌فونی است که استاندارد Mobile HDR Premium را از ائتلاف UHD Alliance دریافت می‌کند. این بدان معناست که پخش ویدئوهای اصطلاحا 4K UHD Premium روی نمایشگر این گوشی، از دامنه دینامیکی بالاتری برخوردار خواهد بود.

همانطور که گفته شد حاشیه پیرامونی در صفحه‌نمایش Galaxy S8 کمتر شده و همین امر اندازه نمایشگر این گوشی را در مقایسه با Galaxy S7، تا 18 درصد بزرگ‌تر کرده است. Galaxy S8، مانند Galaxy Note7، از سنسورهای دوگانه تشخیص نور محیطی بهره می‌برد تا بتواند کنترل بهتری روی روشنایی خودکار نمایشگر داشته باشد. آزمایش‌های DisplayMate حاکی از آنند که Galaxy S8 از 4 حالت نمایشگر و 3 محدوده رنگی پشتیبانی کرده و گزینه‌ای نیز برای تنظیم "نقطه سفید" دارد. گفته می‌شود هر یک از این حالت‌های نمایشگر، نسبت به Galaxy S7 از دقت رنگ بالاتری برخوردارند.

برخی دیگر از رکوردهایی که نمایشگر DisplayMate به آن دست یافته، عبارتند از: بالاترین نرخ کنتراست در نور محیطی (227)، پایین‌ترین میزان انعکاس از صفحه (4.5 درصد) و کوچک‌ترین تغییر میزان روشنایی با تغییر زاویه دید (29 درصد).

samsung galaxy s8 display test by displaymate

به نظر می‌رسد زاویه دید در نمایشگر Galaxy S8 نسبت به S7 بهبود یافته باشد. در S8 حالتی به نام Video Enhancer وجود دارد که باعث می‌شود حتی عکس‌ها و ویدئوهایی که با HDR کدگذاری نشده‌اند نیز، با کیفیتی مشابه HDR دیده شوند. به‌علاوه، به نظر می‌رسد سامسونگ برای ایجاد حالت "نمایشگر همیشه روشن" (Always On Display)، یک آی‌سی اختصاصی را در Galaxy S8 و S8+ به کار گرفته باشد. به موجب این ویژگی، در مصرف باتری صرفه‌جویی بیشتری می‌شود.

نمایشگر Galaxy S8 بزرگ‌تر، متراکم‌تر و قدرتمندتر از S7 است و منطق حکم می‌کند که مصرف انرژی آن هم بیشتر باشد. اما طبق آزمایش‌های DisplayMate، تفاوت چندانی از نظر مصرف انرژی بین Galaxy S8 و S7 دیده نمی‌شود. پس می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که سامسونگ، راندمان انرژی Galaxy S8 را به شکل چشمگیری بالا برده، طوری که نمایشگر قدرتمندتر S8 نسبت به نمایشگر ضعیف‌تر S7، انرژی بیشتری مصرف نمی‌کند.

samsung galaxy s8 display test by displaymate

ریموند سونه‌ریا (Raymond Soneria)، ریاست DisplayMate، درباره مصرف انرژی نمایشگر Galaxy S8 می‌گوید:

«افزایش محدوده رنگ یک نمایشگر، به تعداد بیشتری رنگ‌های اصلی اشباع‌شده نیاز دارد، که ذاتا بازدهی کمتری دارند، بنابراین رسیدن به همان میزان روشنایی با محدوده رنگی کوچک‌تر، به انرژی بیشتری نیاز دارد. علت آنکه تمام نمایشگرها و تکنولوژی‌های نمایشگر تلاش زیادی می‌کنند تا محدوده رنگی خود را افزایش دهند، به خاطر همین مسأله خاص است.

از آنجا که مصرف انرژی نمایشگر در Galaxy S8 در مقایسه با Galaxy S7 – که محدوده رنگ کوچک تری دارد – افزایش نداشته، این بدان معناست که بازدهی نوری ماده OLED جدید در Galaxy S8 مجموعا حدود 10 درصد بهبود یافته است.»

سونه‌ریا در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که تمام سازندگان در تلاشند تا در محدوده رنگ DCI-P3 به درجه 100 درصد برسند، اما Galaxy S8 توانست این میزان را تا 113 درصد احراز کند که در نوع خود فوق‌العاده است. به‌علاوه اینکه سامسونگ بدون افزایش مصرف انرژی به این مهم دست یافته است.

در پایان گفتنی است DisplayMate حدود 6 ماه قبل، نمایشگر LCD آیفون 7 را بهترین LCD در بین سایر اسمارت‌فون‌ها اعلام کرده بود.  

منبع : DisplayMate


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا