معرفی Bixby، دستیار دیجیتال جدید سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/1/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Bixby ، هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : از تکنولوژی انتظار می‌رود که زندگی را برای انسان‌ها آسان‌تر کند، اما هرچه توانایی‌ها و قابلیت‌های ماشین‌هایی چون اسمارت‌فون‌ها، رایانه‌های شخصی، لوازم خانگی و دیوایس‌های اینترنت اشیا متنوع‌تر می‌شود، رابط کاربری آنها نیز پیچیده‌تر شده و افراد نمی‌توانند به‌راحتی از عملکردهای فراوان این دیوایس‌ها نهایت استفاده را ببرند. متخصصانی که وظیفه طراحی این رابط‌های کاربری را به عهده دارند، با دو گزینه روبرو هستند، یا اینکه قابلیت‌های بسیاری را در یک صفحه کوچک بگنجانند و یا اینکه این حجم از قابلیت را در لایه‌هایی از منوهای شاخه‌شاخه پنهان کنند. نهایتا بسیاری از طراحان، رابط کاربری را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که کار با یک دیوایس جدید را دشوار می‌کند. این همان محدودیت اصلی است که در حال حاضر رابط‌های کاربری انسان-به-ماشین با آن مواجهند.

introducing samsung artificial intelligence assistant called bixby

از آنجا که سامسونگ دیوایس‌های متعددی را می‌سازد، این مسأله، هسته مرکزی کسب‌وکار این شرکت را تحت تأثیر قرار خواهد داد. لذا سامسونگ برای حل این مشکل رویکردی را اتخاذ کرده که از لحاظ مفهومی جدید است: به جای اینکه انسان‌ها یاد بگیرند که ماشین چگونه با دنیا تعامل دارد، این بار این ماشین است که باید بیاموزد چه‌طور خود را با ما تطبیق دهد.

در همین راستا، کمپانی سامسونگ در روز دوشنبه 20 مارس 2017 (30 اسفند 1395) در وب‌سایت خبری خود از توسعه یک رابط کاربری هوشمند خبر داد. این رابط کاربری – که بر مبنای سیستم هوش مصنوعی طراحی شده – Bixby نام گرفته است. سامسونگ مدعی است که این رابط کاربری جدید، با سایر محصولات مشابه موجود در بازار متفاوت است. به گفته سامسونگ 3 خصوصیت کامل بودن، آگاهی مبتنی بر موقعیت و بردباری شناختی باعث شده تا Bixby تجربه عمیق‌تری را به کاربران ارائه کند. در ادامه با این 3 خصوصیت بیشتر آشنا می‌شویم.

1-    کامل بودن (Completeness)

زمانی که یک اپلیکیشن قابلیت اجرا شدن توسط Bixby را پیدا می‌کند – یا در اصطلاح با Bixby سازگار می‌شود – Bixby می‌تواند با استفاده از رابط متداول (یعنی همان دستورهای لمسی) تقریبا تمام تسک‌هایی را که آن اپلیکیشن قادر به انجامش بوده را اجرا کند. در حالی که بیشتر دستیارهای دیجیتال کنونی، در حال حاضر تنها می‌توانند چند تسک از تمام تسک‌های یک اپلیکیشن را برای کاربر اجرا کنند و لذا ممکن است درباره اینکه چه کارهایی با دستور صوتی انجام می‌شود یا نمی‌شود، کاربران را دچار سردرگمی کنند. ویژگی کامل بودنِ Bixby موجب می‌شود تا کاربر قابلیت‌های آن را به شکل ساده‌تری آموخته و رفتارهای آن قابل‌پیش‌بینی‌تر شود.

2-    آگاهی مبتنی بر موقعیت(Context Awareness)

وقتی با یک اپلیکیشن سازگار با Bixby کار می‌کنید، می‌توانید در هر زمان دلخواه از این دستیار دیجیتال کمک بگیرید؛ Bixby به محتوا و حالت کنونی اپلیکیشن پی برده و به کاربر اجازه می‌دهد تا کار در حال پیشرفت را به طور مستمر انجام دهد. همچنین Bixby حالت‌های متنوعی از تعامل – از جمله لمس یا صوت – را در هر محتوایی از اپلیکیشن به کاربر ارائه می‌کند. این در حالی است که اکثر دستیارهای دیجیتال، نحوه تعامل را به کاربر دیکته کرده و در هنگام عوض کردن نحوه تعامل، ممکن است تمام تسک را مجددا از اول شروع کرده و همه کاری که تا آن زمان پیش رفته بود را از دست بدهند. همچنین این احتمال وجود دارد که اصلا متوجه قصد کاربر نشوند.

3-    مسامحه شناختی (Cognitive Tolerance)

وقتی تعداد آن دسته از فرمان‌های صوتی که از طرف یک دستیار دیجیتال پشتیبانی می‌شوند، زیاد شود، بیشتر کاربران در به یاد آوردن شکل دقیق فرمان‌های صوتی، دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر، بیشتر دستیارهای دیجیتال نیز کاربر را ملزم می‌کنند تا فرمان‌ها را به صورتی دقیق و در قالب‌هایی ثابت بیان کنند. اما طبق ادعای سامسونگ، Bixby به اندازه کافی هوشمند است تا فرمان‌ها را – حتی با اطلاعات ناقص – متوجه شده و تسکی را که کاربر دستور انجام آن را داده تا جایی که برایش مقدور باشد با بهترین دانش خود اجرا کند. سپس از کاربر می‌خواهد اطلاعات بیشتری را در اختیارش قرار داده و اجرای تسک را به تدریج و بخش به بخش انجام می‌دهد. همین عامل است که این رابط کاربری را بسیار طبیعی و کار با آن را ساده کرده است.

introducing samsung artificial intelligence assistant called bixby

یکی از نکات جالب درباره این دستیار دیجیتال آن است که در دیوایس بعدی سامسونگ، یک دکمه اختصاصی در لبه دستگاه برای Bixby در نظر گرفته شده است. فعال کردن رابط صوتی معمولا با سردرگمی کاربر همراه بوده ولی سامسونگ مدعی شده که با این دکمه اختصاصی به چنین سردرگمی‌هایی خاتمه می‌دهد. به عنوان مثال، مراحل برقراری یک تماس ساده با گوشی خود را مرور کنید: روشن کردن و unlock نمودن گوشی، پیدا کردن اپلیکیشن phone، کلیک کردن روی لیست مخاطبین، جست‌وجوی مخاطب مورد نظر و فشار دادن آیکون phone برای شماره‌گیری. تصور کنید تمام این مراحل در فشردن دکمه Bixby و یک فرمان ساده خلاصه شود.

با تمام این اوصاف، سامسونگ به طور واضح مشخص از چگونگی اجرای Bixby و کم و کیف آن در پرچمدارهای Galaxy S8 و S8 edge در هنگام عرضه چندان سخن نگفته است. در متن اصلی خبر می‌خوانیم: «هیجان و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه ما با عرضه Galaxy S8 در اواخر این ماه چه چیزهایی ارائه می‌کنیم وجود داشته، مخصوصا به‌خاطر پیشرفت‌های [صورت گرفته] در هوش مصنوعی. ما [مطمئنا] چشم‌انداز جسورانه‌ای نسبت به دگرگون کردن رابط انسان-به-ماشین داریم، اما این چشم‌انداز یک ‌شبه محقق نمی‌شود. آرزوهای بزرگ به زمان نیاز دارند.»

introducing samsung artificial intelligence assistant called bixby

تصویر منتسب به سامسونگ Galaxy S8

در هنگام عرضه Galaxy S8، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی، با Bixby سازگار خواهند بود. این مجموعه به مرور زمان گسترش خواهد یافت. برنامه سامسونگ آن است که در نهایت یک "کیت توسعه نرم‌افزاری" یا SDK عرضه کند که سایر توسعه‌دهندگان نیز بتوانند اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود را با استفاده از آن به‌راحتی با Bixby سازگار نمایند.

Bixby در ابتدا در اسمارت‌فون‌های سامسونگ و سپس به‌تدریج در تمام لوازم ساخت این شرکت به کار گرفته خواهد شد. سامسونگ بر این باور است که شما در آینده می‌توانید تلویزیون یا دستگاه تهویه هوای خود را نیز با استفاده از Bixby کنترل کنید. با توجه به اینکه Bixby در فضای ابری پیاده‌سازی می‌شود، مادامی که یک دیوایس به اینترنت متصل بوده و مداری ساده جهت دریافت ورودی‌های صوتی داشته باشد، می‌تواند به Bixby وصل باشد. به گفته سامسونگ، هرچه اکوسیستم Bixby بیشتر رشد کند، از رابط کاربری یک اسمارت‌فون فراتر رفته و به رابط کاربری زندگی شما تبدیل خواهد شد.

منبع : samsung