معرفی Levi’s Commuter Trucker Jacket- تن‌پوش هوشمند محصول مشترک گوگل و لی‌وایز

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/12/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، ATAP ، Project Jacquard ، SXSW

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به دو سال از معرفی پروژه Jacquard در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/O در سال 2015 می‌گذرد. این پروژه، پلتفرمی است برای جای دادن حسگرها و ابزارهای بازخورد در پارچه و پوشاک به نحوی که استفاده از آنها همچنان طبیعی و راحت باشد. حال در ادامه مسیر این پروژه، منابع خبری از عرضه تن‌پوشی مبتنی بر این فناوری تا پاییز 2017 با قیمت 350 دلار خبر داده‌اند. این تن‌پوش هوشمند با همکاری بخش ATAP گوگل و شرکت لی‌وایز (Levi’s) تولید شده و اخبار مربوط به تاریخ عرضه و قیمت آن در فستیوال 2017 SXSW اعلام شده است. پل دیلینجر (Paul Dillinger)، رییس نوآوری جهانی محصولات لی‌وایز، و ایوان پوپایرف (Ivan Poupyrev)، مدیر پروژه Jacquard در ATAP، در این فستیوال پیرامون آینده اتصال‌پذیری به گفتگو پرداختند.

google atap launched project jacquard levis jacket

گروه پروژه‌ها و فناوری پیشرفته گوگل، که اختصارا ATAP نامیده می‌شود، پیش از این نیز پروژه‌هایی مانند Tango ،Ara و Soli را در دست طراحی یا اجرا داشته است و اینک با پروژه Jacquard خبرساز شده است. این گروه پیش از این بخشی از شرکت موتورولا بود و بعد از فروش موتورولا توسط گوگل این بخش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گوگل به فعالیت خود ادامه داد.

اطلاعات اولیه این محصول مشترک گوگل و لی‌وایز که Levi’s Commuter Trucker Jacket نامیده می‌شود، نخستین بار در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل در ماه می سال 2016 اعلام شد. به گفته منابع خبری، عملکرد این تن‌پوش با ساعت‌های هوشمند مشابهت دارد؛ هرچند هدف این است که استفاده از آن با مزاحمت کمتری همراه باشد و به صورتی زیبا‌ عرضه گردد.

google atap launched project jacquard levis jacket

پوپایرف با اشاره به وفاداری گروه تحت مدیریت خود به چشم‌انداز و اهداف این پروژه به این نکته اشاره کرد که اگرچه مسیر تحقق این هدف طولانی است، اما نکته جالب توجه، وفادار ماندن به هدف در مسیر حرکت به سوی آن است. او در ادامه افزود که این تن‌پوشِ هوشمند رفته‌رفته به صورت یک لباس عادی به فروش خواهد رسید و این درست همان چیزی است که از ابتدا مد نظر قرار داشته است.

این تن‌پوش نخستین ایده تجاری‌شده گروه ATAP و اولین محصولی است که از فناوری پروژه Jacquard برای تبدیل پارچه به ابزاری هوشمند با قابلیت اتصال بهره می‌برد. در این ابزار پوشیدنی از پارچه رسانایی استفاده می‌شود که یک لباس استاندارد را به ابزاری اتصال‌پذیر تبدیل می‌کند و می‌تواند دستورالعمل‌هایی را برای گوشی‌ هوشمند ارسال کند که از آن جمله می‌توان به صدور فرامینی چون متوقف کردن پخش یا پرش از آهنگ در حال اجرا از طریق دو بار ضربه زدن بر بخش روی مچ تن‌پوش اشاره کرد.

پارچه این ابزار با نخ رسانا بافته شده است و به گفته مدیر پروژه Jacquard، نخ مورد نیاز تقریبا در تمام انواع پارچه قابلیت بافته شدن دارد. به گفته او، هدف بلندمدت این پروژه ارائه اکوسیستمی تمام‌عیار از پوشش فعال‌شده با جکارد (Jacquard-enabled) است.

google atap launched project jacquard levis jacket

آستین چپ این تن‌پوش مجهز به تاچ‌پد خازنی است که با ضربه زدن یا سوایپ قابل کنترل است. این تاچ‌پد مجهز به tag کوچک قابل شارژی است که درون آستین تن‌پوش قرار دارد. مطابق گفته ایوان پوپایرف، باتری این tag با یک بار شارژ کردن می‌تواند تا دو روز انرژی مورد نیاز را برای این ابزار پوشیدنی تأمین نماید و مدیران پروژه درصدد افزایش این مقدار هستند. به علاوه با کمک یک اپ گوشی هوشمند که برای این تن‌پوش ارائه شده است، می‌توان به تنظیم قابلیت‌های مختلف آن پرداخت. به طور مثال، نوع خاصی از ضربه زدن را برای اجرای موسیقی یا اعلام زمان در نظر گرفت. در واقع حرکات انجام‌شده در سردست آستین تن‌پوش به عنوان ورودی‌های لمسی ثبت می‌شود، گویی واقعا در حال لمس نمایشگر هستید. این حرکات از طریق بلوتوثی که به عنوان دکمه سردست روی تن‌پوش قرار گرفته است به گوشی هوشمند ارسال می‌شود. گفتنی است که پارچه رسانایی که در این تن‌پوش به کار رفته بعد از جدا کردن دکمه سر دست قابل شستشو است

گوگل در کنار توسعه این تن‌پوش در پی آن است تا راهکاری برای ورود توسعه‌دهندگان غیر گوگلی و استفاده آنها از این پلتفرم بیابد. از این رو در حال حاضر این تن‌پوش به طور عمده برای کنترل جنبه‌های پایه‌ای گوشی هوشمند، از جمله پاسخ به تماس‌ها، خواندن پیام‌های متنی، پخش یا توقف موسیقی و کار با سرویس‌هایی مانند نقشه و تقویم گوگل به کار خواهد رفت. این مسئله از سوی دیگر به معنای دشواری کاربرد این تن‌پوش در تطابق با آیفون خواهد بود، زیرا توسعه‌دهندگان غیر اندرویدی به سادگی امکان دسترسی مشابه به این جنبه را نخواهند داشت.  

منبع : Google