درخواست پتنت اپل برای کنترل و انتقال حرارت بیش از اندازه در آیفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مشکلات حرارت بیش از اندازه، آتش گرفتن و حتی انفجار گوشی‌های نوت7 علاوه بر سامسونگ،‌ دیگر شرکت‌ها را نیز به فکر تقلیل حرارت و بهینه‌سازی پروسه انتقال گرما در گوشی‌های آینده خود انداخته است. اپل از جمله این شرکت‌ها به حساب می‌آید که با زمزمه‌های ایجاد تغییرات در حداقل یکی از آیفون‌های سال نیاز مبرمی به کسب اطمینان در این زمینه دارد. "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) در تاریخ 9 فوریه 2017 (21 بهمن 1395) درخواست پتنتی را با عنوان "پخش‌کننده‌‌های حرارت موازی" متعلق به شرکت اپل منتشر کرده که در آن به سازکار و جدیدی برای انتقال حرارت و کاهش گرما از این طریق اشاره شده است.

apple parallel heat spreader patent application

مسئله ایجاد گرما توسط باتری دیوایس‌های همراه و به طور مشخص گوشی‌های آیفون نکته تازه‌ای به حساب نمی‌آید اما آنچه این بار نسبت به گذشته با تفاوت همراه شده و فعالیت تازه‌ای را برای اپل رقم زده است جدا از مسئله نوت7 و ضرر و زیان چند میلیارد دلاری وارد آمده به شرکت سامسونگ، به گزارش‌هایی در زمینه ایجاد تغییر در یکی از آیفون‌های سال آینده نیز وابسته است؛ این آیفون ظاهرا به مناسبت دهمین سالگرد ساخت این دیوایس با دو مدل احتمالی دیگر هم از لحاظ ظاهری و هم به لحاظ عملکردی متفاوت بوده و طبق ادعاهای تأیید نشده برای اولین بار با فناوری شارژ وایرلس ارائه می‌شود. حضور شارژ وایرلس در این مدل منجر به افزایش حرارت ایجاد شده در در دستگاه حین شارژ کردن گوشی شده و تلاش‌هایی از این دست در ثبت پتنت‌های مرتبط با کاهش دمای باتری شاید با تغییرات مذکور در آیفون بعدی بی‌ارتباط نباشد. در همین رابطه پیش از این، Ming Chi Kuo، تحلیلگر موسسه KGI، افزوده شدن یک لایه گرافیت روی قسمت‌های داخلی آیفون نسل بعدی برای جلوگیری از حرارت بیش از اندازه شارژ وایرلس را پیش‌بینی کرده بود.

apple parallel heat spreader patent application

در توصیف درخواست پتنت جدید اپل اینگونه آمده است: «یک پخش کننده حرارت شامل لایه‌هایی از مواد ناهمسانگرد (anisotropic) برای هدایت انرژی حرارتی است. لایه‌های متعدد گرافیت ممکن است ورقه‌ورقه شده و هر ورقه ممکن است به صورت حرارتی به یک یا چند منبع حرارتی در یک دیوایس پرتابل الکترونیکی متصل باشد»

هدایت گرما و ایجاد مسیری برای انتقال حرارت از یک مبع حرارتی به محوطه خارج از آن مدت‌هاست که در دیوایس‌های الکترونیکی مختلف به کار گرفته می‌شود؛ پخش‌کننده‌های حرارت عمدتا این وظیفه را با پدیده رسانایی یا هدایت مستقیم انجام می‌دهند در این میان امکان انجام این وظیفه با پدیده انتقال تابشی به سطحی با مشخصه‌های حرارتی متفاوت نیز وجود دارد. در دیوایس‌های الکترونیکی جدید معمولا چندین منبع حرارتی در یک فضای محدود در حال فعالیت هستند و فراهم آوردن پخش‌کننده‌های حرارتی مجزا برای هریک از آنها در یک فضای محدود بسیار دشوار خواهد بود از این گذشته استفاده از یک پخش‌کننده حرارتی تکی برای تمامی این دیوایس‌ها نیز در نهایت چندان کارآمد نبوده و حتی می‌تواند مشکلات جدی برای این مجموعه ایجاد کند.

اختراع جدید اپل به ترکیب تازه‌ای اشاره دارد که در آن پخش کننده حرارتی، گرما را از منبع اصلی تولیدکننده دریافت کرده و به یک مبدل حرارتی که شکل ظاهری و هندسه آن برای دریافت حرارت بسیار مناسب‌تر از منبع گرماست انتقال می‌دهد. در برخی تجسم‌های تصویر شده در این درخواست پتنت، پخش‌کننده حرارتی از جنس گرافیک پیرولیتی (Pyrolytic graphite) یا مس بوده که پس از دریافت حرارت آن را به مبدل حرارتی یا فضای آزاد انتقال می‌دهد. تصویر زیر یک لایه پخش‌کننده حرارت را نشان می‌دهد که به دور منبع حرارتی قرار گرفته و گرما را پس از جذب به خارج منتقل می‌کند. پخش‌کننده‌های حرارتی توصیف شده در درخواست پتنت اپل به دلیل ماهیت انتقال حرارت ناهمسانگرد (anisotropic) در گرافیت‌های پیرولیتی ممکن است به طور کامل یا جزئی از این مواد ساخته شوند؛ در این روش به جای انتقال حرارت از طریق ضخامت ورقه‌‌های گرافیت، گرما به طور عمده از طول این لایه‌ها به محلی در داخل یا خارج دیوایس الکترونیکی منتقل می‌شود.

apple parallel heat spreader patent application

درخواست پتنت اپل به شماره 20170042058 در آگوست 2015 صورت پذیرفته و نام‌های Pope، بنجامین جی، Myers، اسکات ای، Chowdhury و Ihtesham H به عنوان مخترعان آن ثبت شده است. 

منبع : USPTO