پتنت اپل برای تکنولوژی دو سیم‌کارته - آیا آیفون 8 از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند؟

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، دو سیم کارته Dual SIM ، حق اختراع Patent ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل تاکنون هیچ یک از آیفون‌هایش را با پشتیبانی از کارت حافظه یا دو سیم‌کارت تولید نکرده است. احتمالا این کمپانی هرگز آیفون را به قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه مجهز نخواهد کرد چرا که در این صورت متوسط قیمت آیفون به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اما شواهد و قرائن حاکی از آن‌اند که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، آیفون دو سیمکارته محقق شود. اخیرا شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه اپل قصد دارد ورژن دوسیم‌کارته آیفون 8 را به طور اختصاصی برای بازار چین تولید نماید. البته قبلا هم چنین شایعاتی درباره آیفون 7 به گوش رسیده بود، اما به نظر می‌رسد این بار قضیه جدی‌تر است، چرا که به‌تازگی پتنتی با همین موضوع به نام اپل منتشر شده است.

apple dual-sim technology patent

کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 13 دسامبر 2016 (23 آذر 1395) پتنتی را تحت عنوان "سیستم، دستگاه و روش برای کنترل دسترسی به آنتن‌های چندگانه در دیوایس‌های موبایلی دارای چند سیم‌کارت" در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رساند. این پتنت -- که با شماره 9,521,563 در USPTO به ثبت رسیده -- جزئیات مربوط به تکنولوژی استفاده‌شده برای کار با دو سیم‌کارت، پردازش سیگنال و همچنین چگونگی تعیین اولویت بین آنها را بیان می‌کند. بنا بر آنچه در متن این پتنت آمده، سیم‌کارتی که به شکل فعال برای تماس یا ارسال پیامک استفاده می‌شود نسبت به سیم‌کارتی که در آن واحد برای استفاده از اینترنت به کار می‌رود، اولویت خواهد داشت. به نظر می‌رسد پتنت اخیر اپل به این مسأله اشاره دارد که این نوع از تکنولوژی دو سیم‌کارتی (که کارکردی‌هایی چون پردازش سیگنال و اولویت‌بندی را شامل می‌شود) ممکن است در آینده برای مطابقت با استانداردهای ارتباطی جدید (یا حتی قدیمی)، مورد نیاز باشد.

در متن این پتنت می‌خوانیم: «سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم -- از منظر کاربرد -- با سرعت زیادی در حال رشد هستند. به‌علاوه، فناوری ارتباط بی‌سیم از [شکل] ارتباطات فقط صوتی بیرون آمده و انتقال داده‌ها -- نظیر اینترنت و محتوای چندرسانه‌ای -- را نیز شامل می‌شود. همزمان با تکامل سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم، نسل‌های متوالیِ فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم نیز رو به توسعه می‌گذارند. ممکن است به کارگیری نسل جدیدی از فناوری بی‌سیم، فرآیندی تدریجی باشد، که طی آن فناوری مشابه یک یا چند نسل قبل به طور همزمان در کنار تکنولوژی نسل جدید وجود داشته باشند. البته این همزیستی تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تکنولوژی بی‌سیم نسل جدید به طور کامل پیاده‌سازی شود.»

3g to 4g to 5g speedometer

آیا می‌توان این طور برداشت کرد که اپل آینده‌ای را تجسم می‌کند که در آن 5G و 4G برای انجام انواع مختلف ارتباط بی‌سیم، توأما مورد استفاده قرار گیرند؟ با توجه به اینکه اطلاعی از استانداردهای ارتباطی نسل بعدی نداریم، تنها می‌توانیم برداشت فوق را یک گمانه‌زنی بدانیم. البته اپل هنوز هم به این مسأله اذعان دارد که ممکن است فردی بخواهد یک سیم‌کارت را برای ارتباطات شخصی و سیم‌کارت دیگری را برای امور کاری مورد استفاده قرار دهد.

درخواست این پتنت در 22 آوریل 2015 (2 اردیبهشت 1394) به USPTO ارائه شده و مخترعین آن عبارتند از: سو لی (Su Li)، دانگ گیوجی (Dong Guojie) -- هر دو از سن خوزه کالیفرنیا -- و هیو مینگ (Hu Ming) از سانی‌ویل کالیفرنیا. نکته جالب دیگر در مورد این پتنت آن است که تاریخ ارائه آن به USPTO چندان قدیمی نیست و نشان می‌دهد تکنولوژی دو سیم‌کارتی که اپل در پی آن بوده، هرچه هست باید فناوری جدیدی باشد.

مدتی است شایعه شده که اپل قصد دارد سیم‌کارت‌های مجازی را جایگزین سیم‌کارت‌های فیزیکی کند. چنین چیزی تاکنون رخ نداده، اما اگر این شایعات بخواهند در آینده تحقق یابند، اپل می‌تواند بدون اینکه نگران اشغال شدن جای بیشتر توسط سیم‌کارت دوم باشد، قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت را در آیفون پیاده نماید. در طراحی‌های منتشرشده به همراه پتنت اخیر نیز تکنولوژی eSIM (سیم‌کارت الکترونیک) به چشم می‌خورد. از طراحی‌ها این طور برداشت می‌شود که ممکن است در آینده، آیفون قابلیت تجهیز به یک سیم‌کارت معمولی و یک سیم‌کارت الکترونیک که با هم کار کنند را داشته باشد. طبق توضیحات اپل در این پتنت، سیم‌کارت الکترونیک یا به طور دائمی در خود دیوایس قرار می‌گیرد و یا ممکن است قابل‌جداسازی باشد.

apple esim

مثل همه پتنت‌های دیگر، این گواهی نیز تنها ثابت می‌کند اپل مدتی است که در حال بررسی این تکنولوژی خاص بوده است. اما این لزوما به آن معنی نیست که آیفون 8 در سال آینده از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. البته مجهز بودن به چنین قابلیتی مطمئنا برای آیفون بعدی اپل بسیار جذاب خواهد بود. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که ایده آیفون دو سیم‌کارته با آنچه که اپل اخیرا با آیفون انجام داده در تعارض است؛ اپل به دلایلی (که یکی از آنها مقاومت بیشتر گوشی‌ها در برابر آب است) به دنبال آن بوده که تعداد پورت‌ها و منفذهای آیفون را کاهش دهد. از طرف دیگر فضای داخلی، یکی از مواردی است که بسیار برای اپل حائز اهمیت بوده و آیفون به مرور زمان در حال نازک شدن است. لذا افزودن قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت به آیفون، روی کاغذ کمی بعید به نظر می‌رسد.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا