پیش‌بینی آی‌دی‌سی از وضعیت کلی بازار تبلت در سال 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/9/16        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet

واحد خبر mobile.ir :  علی‌رغم محبوبیت تبلت‌های با سایز بزرگی مانند Microsoft Surface Pro 4 و به خصوص Apple iPad Pro، بنا به پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی IDC پس از گذشت سه فصل کاهش پی‌درپی میزان عرضه تبلت، در آخرین سه‌ماهه سال 2015 نیز روند کاهشی ادامه خواهد یافت. به گفته این موسسه تعداد تبلت‌های عرضه شده به بازار در سال جاری میلادی به 211.3 میلیون دستگاه خواهد رسید که این رقم نسبت به سال 2014 به میزان 8.1 درصد کاهش داشته است. البته باید گفت خوشبختانه یا متاسفانه بسته به سیستم عامل انتخابی، روند کلی سال‌های آینده به صورت مشابه نخواهد بود. به مرور سلیقه کاربران از تبلت‌های تک به تبلت‌های هایبریدی جداشدنی تغییر کرده است و بنا به پیش‌بینی IDC این روند فراگیرتر خواهد شد.

idc worldwide tablet shipments in 2015

به گفته Jean Philippe Bouchard --مدیر تحقیقات بخش تبلت موسسه IDC-- «هم‌زمان با تغییر تقاضای کاربران نهایی به سمت تبلت‌های جداشدنی و به طور کلی با تغییر اهداف آن‌‌ها به سمت مقاصد کاربردی و Productivity ، ما شاهد یک تغییر واقعی در بازار هستیم. افزایش عرضه تبلت‌های جداشدنی از سوی فروشندگان سخت‌افزار نیز به این تغییر کمک کرده است. با عرضه محصولات فیزیکی توسط صاحبان برترین سیستم‌عامل‌ها --یعنی اپل، گوگل و مایکروسافت-- می‌بینیم که تاثیر رقابت بیشتر شده است. با وجود قیمت‌های مجذوب کننده و همچنین معرفی تبلت‌های جداشدنی زیر 100 دلار و نوآوری در سیستم‌عامل که بر اثر رقابت ایجاد می‌شود، IDC اطمینان دارد که بخش تبلت‌های جداشدنی در سال آینده دو برابر خواهد شد و نسبت به 2015 رشد 75 درصدی خواهد داشت.»

همچنین به گفته Jitesh Ubrani --تحلیل‌گر ارشد تحقیقات در گروه Wordwilde Mobile Device Trackers-- «تغییر گرایش کاربران به سمت تبلت‌های جدا شدنی در دو بخش دیگر نیز تاثیرگذار خواهد بود --یعنی رشد ویندوز و تغییر و تحول برای دستگاه iPad اپل. هرچند بررسی و ریویوهای اولیه تبلت iPad Pro نتایج متفاوتی را از این دیوایس ارائه کرده‌‌اند، ما معتقدیم هم‌زمان با هدف قرار دادن مشتریان حرفه‌ای و سازمانی توسط اپل، iPad Pro تنها دلیل افزایش سهم اپل از بازار تبلت در چند سال آینده خواهد بود. هم‌زمان بر اثر ادغام سازندگان کامپیوترهای شخصی سنتی و همچنین فروشندگان گوشی‌های هوشمند خانگی، ما انتظار داریم دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز --چه تبلت‌های تکی و چه تبلت‌های جداشدنی-- سهم بازارشان تا 2019 بیش از دو برابر شود.»

idc worldwide tablet shipments in 2015

دیگر مانند گذشته از تبلت‌ها فقط به عنوان یک دستگاه مصرفی استفاده نمی‌شود. چراکه به مرور زمان بر انتظارات کاربران از تبلت‌ها افزوده شد تا جایی که مرز میان لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌‌های کیبورددار در حال محو شدن است. همچنین دیگر میان تبلت‌های کوچک و فبلت‌ها تفاوت چندانی دیده نمی‌شود و در نتیجه تغییراتی در بخش تبلت‌ها در حال ایجاد شدن است. با گذشت زمان بر کارایی تبلت‌ها به منظور انجام کارهای تولیدی و productivity افزوده خواهد شد و این موضوع بر اندازه و پلتفرم تبلت‌هایی که بر بازار چیره خواهند بود تاثیر می‌گذارد. تبلت‌هایی با اندازه 7 تا 9 اینچ برای انجام امور تولیدی و productivity کارآمد نخواهد بود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود سهم این نوع تبلت‌ها از 57.7 درصد در سال جاری به 43.0 درصد در سال 2019 کاهش یابد. با افزایش گرایش کاربران به تبلت‌های بزرگ‌تر سهم تبلت‌های با اندازه‌های 9 تا 13 اینچ و 13 تا 16 اینچ نیز به ترتیب از 41.9 به 55.1 درصد و از 0.4 به 2.0 درصد در سال 2019 افزایش خواهد یافت.

بنا به پیش‌بینی IDC سهم بازار ویندوز تا سال 2019 به 17.8 درصد خواهد رسید. هرچند iOS بیشتر به عنوان یک پلتفرم موبایل محسوب می‌شود اما پیش‌بینی شده است iPad Pro موجب رشد بازار اپل خواهد شد. افزایش سهم این دو به خرج اندروید است و هزینه آن کاهش سهم این سیستم‌عامل در طی چند سال آینده خواهد بود.

apple ipad pro 9 7

لازم به یادآوری است که تمامی این اطلاعات پیش‌بینی‌هایی هستند که توسط IDC و بر اساس شرایط کنونی بازار تبلت انجام گرفته است و ممکن است در طی چهار سال آینده با وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده شرایط به کلی تغییر کند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا