کانتار : اپل سال 2015 را با دستیابی به رتبه اول در بازار آمریکا و چین به پایان رساند

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/16        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  بنا به گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی کانتار، در طی سه‌ماهه چهارم سال 2015 براساس داده‌های فروش اسمارت‌فون از میان سازندگان گوشی‌های هوشمند، اپل در جایگاه نخست بازار آمریکا و چین قرار گرفت. به گفته Carolina Milanesi --رئیس تحقیقات در مجموعه Kantar Worldpanel ComTech--« در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگر نمایان ساختن تفاوت‌های عملکرد iOS در مقابل [خود] اپل جالب به نظر می‌رسد. اپل به‌عنوان یک فروشنده قادر به بازگشت به صدر فروشندگان برتر در آمریکا و چین بوده است در حالی که iOS شرایط سختی را برای دستیابی مجدد به سهم بازاری که در سال 2014 در برخی مارکت‌ها به ویژه در آمریکا به خود اختصاص داده بود را پشت سر می‌گذارد »

وی ادامه داد « وفاداری [نسبت به] اپل از سال‌ 2012 تاکنون در بیشترین حد خود قرار دارد و در نتیجه این حقیقت که حفظ و نگه داشتن مشتری یک مسئله مهم [در این مورد] به حساب نمی‌آید تقویت می‌شود.»

apple logo

Mlianesi در بخشی دیگر از سخنان خود افزود : « بازار آمریکا به شرایط بسیار رقابتی خود ادامه می‌دهد در این بازار میزان نفوذ اسمارت‌فون در میان کاربران موبایل به 65 درصد و در میان کل گوشی‌های موبایل به فروش رسیده به 84 درصد رسیده است. مجموعه خریداران جدید کاهش یافته و طیف وسیع‌تر قیمت‌های رده اندروید به این مجموعه کمک می‌کند تا آخرین کسانی که به دنبال اولین اسمارت‌فون خود هستند را جذب کند. در طی سه ماهه چهارم سال 2015، نزدیک به 31 درصد از خریداران اندروید از یک گوشی بدون سیستم‌عامل (فیچرفون) به این مجموعه مهاجرت کردند که تنها اندکی پایین‌تر از رقم 34 درصدی ست که در زمان مشابه در سال 2014 ثبت شد. این رویه فروشندگان حاضر در اکوسیستم اندروید را تحت تاثیر قرار می‌دهد جایی‌که برندهایی که از قیمت‌‌های رقابتی بیشتری برخوردارند نظیر هواوی، LG ،ZTE و آلکاتل به ضرر دیگر برندها نظیر سامسونگ و HTC در حال رشد در بازار هستند»

به گفته Tamsin Timpson مدیر ایده‌های استراتژیک در مجموعه Kantar Worldpanel ComTech Asia «در مناطق شهری چین، اپل جایگاه خود را به عنوان بیشترین برند گوشی هوشمند فروخته شده با سهم بازار 27 درصدی دوباره به دست آورد و در این بازار سه گوشی برتر در لیست برترین‌ها داشت. هواوی در اکوسیستم اندروید با بدست آوردن 34 درصد از فروش در برترین جایگاه قرار گرفت و شیائومی نیز با فاصله‌ای دور در جایگاه دوم با 10 درصد [فروش] کمتر نسبت به هواوی قرار گرفته است.»

Dominic Sunnebo مدیر واحدهای تجاری در مجموعه Kantar Worldpanel ComTech Europe ضمن اشاره به این نکته که در بازار پنج کشور اصلی اروپایی (شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) با وجود رشد سهم بازار iOS در مقایسه با فصل گذشته، میزان فروش به اندازه‌ای نبوده تا نسبت به سال گذشته با رشد روبرو شویم می‌افزاید : « بار دیگر سهم بازار اندروید با عملکرد قدرتمند در بازارهای با آگاهی بیشتر نسبت به قیمت (price-conscious) یعنی اسپانیا و ایتالیا با رشد همراه بود و در بریتانیا نیز رشد سالیانه اندروید در کل سال 2015 با افزایش سهم هر سه برند سامسونگ، LG و هواوی یک رکورد جدید را ثبت کرد. »

kantar worldpanel said apple is top phone in us and china

Milanesi با اشاره به اینکه افول هیجانات در مورد اسمارت‌فون و اشباع شدن بازارهای رده بالا منجر به تصمیم فروشندگان برای یافتن راه‌های دیگری برای ایجاد رشد و حاشیه‌های سود بالا شده است می‌افزاید : «به این زودی‌ها اسمارت‌فون‌ها ناپدید نشده و در آنچه در ادامه پیش خواهد آمد از واقعیت مجازی تا پوشیدنی‌ها و تا خانه‌های متصل [هوشمند] نقش بزرگی را ایفا می‌کنند. فروشندگانی که قصد دارند در این کسب و کار باقی بمانند باید به تکامل ادامه داده و سرویس‌ها و ویژگی‌های متقاعدکننده بیشتری که منجر به ادامه حرکت می‌شود را ارائه دهند یا با ریسک نامربوط بودن در اکوسیستم گسترده اسمارت‌فون‌ها روبرو شوند.»

به گفته یک تحلیلگر موسسه کانتار «در ایالات متحده آیفون 6S محبوب‌ترین مدل بوده است و پس از آن Samsung Galaxy S6 و آیفون 6 قرار دارند. در چین، آیفون 6S رتبه اول را به دست آورد و پس از آن آیفون 6S Plus و آیفون 6 هستند.»

این آمار به این معناست که در آمریکا مشتریان، گوشی‌های آیفون را به گوشی‌های رقیب تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال‌جی، موتورولا و سایر شرکت‌ها ترجیح داده‌اند. در چین نیز فروش آیفون‌ها از فروش شرکت‌های داخلی تولید کننده گوشی‌های هوشمند مانند هوآوی و شیائومی بیشتر بوده است.

اما چرا با وجود این آمار شرایط دشواری پیش روی اپل بوده است؟ طبق آخرین گزارش مالی اپل فروش آیفون از یک سال پیش تاکنون به طور کلی تغییری نداشته است. این کمترین میزان رشد از زمان آغاز فروش گوشی‌های این شرکت (سال 2007) بوده است. بدتر از آن، اپل پیش‌بینی کرده که در طی سه‌ماهه بعد درآمد شرکت کاهش خواهد یافت و اعلام کرده است که در بازه ماه مارس فروش آیفون‌ برای اولین بار با رکورد روبرو می‌شود.

apple iphone 6s

اپل آیفون 6s

بازار گوشی‌های هوشمند با ضعف ناشی از اشباع بازار، کمبود نوآوری و شرایط سخت اقتصادی در کشورهایی مانند چین مواجه شده است. اپل علاوه بر این، با فشار ناشی از رقیبان تولید کننده گوشی‌های اندرویدی نیز رو‌به‌رو شده است. به بیانی دیگر، رکوردهای فروش‌ تاریخی اپل موجب تقویت نگرانی‌های این شرکت از بابت از دست دادن اقبال خود شده‌اند. علاوه بر این در گزارش کانتار اطلاعات سهم بازار مربوط به نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند نیز یافت می‌شود که این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد چرا که در اینجا نیز دستگاه‌های اندرویدی به رشد خود ادامه داده‌‌اند.

طبق گزارش کانتار، در طی سه‌ماهه گذشته در ایالات متحده 11.5 درصد به سهم بازار اندروید افزوده شد. این در حالی است که سهم iOS اپل 8.6 درصد کاهش یافت. در ژاپن سهم اندروید 6.1 درصد افزایش و سهم iOS به همین میزان کاهش داشته است. در میان مهم‌ترین بازارهای اروپا (یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان) نیز اندروید 5.4 درصد پیشرفت و iOS به میزان 3.3 درصد کاهش داشته است. در میان مناطقی که در گزارش کانتار بررسی شده است سهم iOS تنها در چین و به میزان 5.6 درصد افزایش یافته است.

در گزارش کانتار به برخی دلایل عملکرد ضعیف اپل اشاره شده است. به گفته Milanese «در طی سه‌ماهه گذشته تعداد افرادی که از کاربر اندروید به آیفون تغییر یافتند به 11 درصد رسیده است. در حالی ست که این رقم در دوره مشابه سال 2014 به میزان 13 درصد بوده است. همچنین در این سه‌ماهه تعداد افرادی که آیفون را به عنوان اولین گوشی هوشمند خود انتخاب می‌کنند از 20 به 11 درصد کاهش یافته است.»

روند اشباع شدن بازار ایالات متحده با کاهش کسانی که برای اولین بار گوشی هوشمند خریداری می‌کنند، ادامه دارد. در این حالت گوشی‌های اندرویدی با داشتن تنوع فراوان در مدل و قیمت ارائه‌دهنده شرایط جذاب‌تری نسبت به گوشی‌های آیفون که در قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند، هستند.  

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا