گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2015

نمایش خبر

تاریخ : 1394/8/11        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی ، لنوو Lenovo ، xiaomi ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir :  طبق گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در مجموع 355.2 میلیون دستگاه هوشمند در طی سه‌ماهه سوم سال 2015 توسط شرکت‌های سازنده به بازار عرضه شده است که این میزان نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2014 به میزان 6.8 درصد افزایش داشته است و با مراجعه به آمارهای گذشته می‌توان سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را از نظر تعداد دستگاه‌های عرضه شده به بازار در رتبه دوم قرار داد. البته تعداد گوشی‌های عرضه شده مقداری از پیش‌بینی IDC مبنی بر عرضه 363.8 میلیون دستگاه در این بازه زمانی، کمتر است. مهم‌ترین دلیل این امر میزان عرضه کمتر از انتظار آیفون بیان شده است. همچنین قیمت بالای تعیین شده برای پرچمداران جدید اندرویدی توسط شرکت‌های تولید کننده دلیل دیگر این امر محسوب می‌شود.

به گفته Anthony Scarsella --مدیر تحقیقاتی بخش تلفن همراه موسسه IDC-- «در سه‌ماهه سوم تاکید قابل توجه‌ای روی دیوایس‌های پرچمدار صورت پذیرفت و تلاش‌های فراوانی از سوی شرکت‌های مختلف برای از میان به در بردن رقبا در هر دو سمت ویژگی‌ها و طراحی دستگاه انجام شد با تلاش اکثر سازندگان برای رقابت با سامسونگ و اپل برای به دست آوردن جایگاهی در میان برترین‌ها، پرچمداران جدید به ابزاری برای رقابت شدیدتر در میان گوشی‌های رده ‌‌بالا تبدیل شدند. هرچند با وجود زرق و برق گوشی‌های رده‌بالا ما همچنان انتظار داریم رشد و افزایش تعداد [در ارائه گوشی به بازار] بار دیگر از گوشی‌های رده پایین تا میان رده آغاز شود، مخصوصا در بازارهای نوظهور.»

idc smartphone market report q3 2015

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2015

در همین رابطه Ryan Reith مدیر برنامه‌ریزی در موسسه IDC ضمن اشاره به مشخص بودن روند ارائه محصولات نزد شرکت‌های تولید کننده و افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به گزینه‌های جایگزین در حین خرید یک گوشی جدید، می‌افزاید «در بازارهای توسعه یافته و تحت [پشتیبانی] یارانه، ‌در حال حاضر طیف وسیعی از اپراتورها، امکان تهیه گوشی با پرداخت ماهیانه (EIP) و یا امکان مبادله گوشی‌های کاربران (trade-in options) را فراهم می‌آورند. در همین زمان تعداد گوشی‌های آنلاک و بدون قرارداد به طرز مشهودی در حال افزایش بوده و [این روند] به آهستگی در میان کاربران در حال تشدید شدن است. در اینگونه بازارها، حرکاتی از این دست فشار مستقیمی را بر تولیدکنندگان اندرویدی برای ارائه محصولاتی فراتر از 500 دلار وارد می‌آورد»

مانند گذشته رقابت اصلی میان سامسونگ و اپل است و این روند همچنان ادامه دارد. درحالی که همواره تنها چند مدل گوشی اپل در بازار وجود دارد سامسونگ بازار را از گوشی‌های هوشمند با امکانات و مشخصات متنوع پر کرده است. در حقیقت سامسونگ به همین روش توانسته است هم از نظر فروش و هم از نظر حجم دستگاه‌های عرضه شده، با شکست اپل در مقام اول قرار گیرد. طبق گزارش منتشر شده میزان عرضه گوشی‌های سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2015 تقریبا دو برابر اپل بوده است. همچنین سهم سامسونگ از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند از لحاظ میزان عرضه دستگاه به بازار در این بازه زمانی 23.8 درصد اعلام شده است و پس از آن شرکت‌های اپل، هواوی، Lenovo و شیائومی به ترتیب با 13.5، 7.5، 5.3 و 5.2 درصد قرار گرفته‌اند.

البته با وجود اپل و سامسونگ سایر سازندگان نیز توانسته‌اند در این بازار پیشرفت کنند. با توجه به گزارش IDC میزان رشد شرکت Huawei در زمینه ارائه محصول به بازار در سه‌ماهه اخیر 60.9 درصد نسبت به سال گذشته (در همین بازه زمانی) بوده است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

عملکرد پنج سازنده برتر گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2015:

سامسونگ

سامسونگ با عرضه 84.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و با 6.1 درصد افزایش نسبت به سال گذشته همچنان مقام اول را از نظر حجم عرضه دارا است. این شرکت با عرضه دو پرچمدار Galaxy S6 edge+ و Note5 مانند قبل بر گوشی‌های رده بالا تمرکز کرده است. سامسونگ برای رقابت با اپل برخلاف معمول در ماه آگوست گوشی جدید سری Note خود را به همراه S6 edge+ عرضه کرد و در ماه سپتامبر --یعنی پیش از عرضه آیفون جدید-- میزان عرضه گوشی‌های این شرکت با حجمی بیش از قبل انجام گرفت. جدا از مدل‌های پرچمدار کلیدی، دستگاه‌های با قیمت زیر 200 دلار (Galaxy Core/Grand Prime ,J-Series) سهم بسیاری زیادی از عرضه سامسونگ در بازارهای نوظهور کلیدی را به خود اختصاص دادند.

samsung-galaxy-s6-edge-plus_02

سامسونگ گلکسی S6 edge+

اپل

آیفون‌های جدید اپل به این شرکت کمک کردند تا عرضه سه‌ماهه سوم این شرکت با 22.2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته از 39.3 میلیون به 48.0 میلیون دستگاه برسد. با عرضه 13 میلیون iPhone 6S و 6S Plus در اولین هفته عرضه این گوشی‌ها،این دو مدل توانسته‌اند در بازارهای کلیدی مانند چین و آمریکا همچنان نظر کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر یا کسانی که قصد داشتند گوشی اندرویدی خود را به iOS تغییر دهند را جلب کند. مدل‌های «S» جدید رنگ صورتی طلایی را همراه با تکنولوژی Force Touch، دوربین ارتقا یافته و پردازنده سریع‌تر به مدل‌های جدید آیفون افزوده است. با اعمال کاهش قیمت اخیر در طی این سه ماه، همه مدل‌های قدیمی‌تر آیفون--یعنی iPhone 6 ،iPhone 5s و iPhone 6 Plus-- نیز فروش قابل توجهی داشته‌اند.

apple iphone 6s plus

اپل آیفون 6s Plus

هواوی

هواوی با 60.9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته 26.5 میلیون دستگاه عرضه کرده است. این شرکت همچنان بر گوشی‌های میان رده تا بالا رده خود متمرکز شده است و تقریبا یک سوم عرضه دستگاه‌های سه‌ماهه سوم 2015 مختص گوشی‌های این رده قیمت بوده است. به گفته هواوی به لطف دستگا‌ه‌هایی مانند Honor 6 Plus و P8 گوشی‌های میان رده تا بالا رده این شرکت نسبت به سال گذشته 25 رشد کرده است. با وجود پیشرفت سریع این شرکت در چین و اروپا، هوآوی باید در ایالات متحده --جایی که حضور نسبتا کمی دارد-- تمرکز بیشتری کند. شروع عرضه گوشی Nexus 6P می‌تواند نشانه آمادگی هوآوی برای رقابت جدی در بازار این کشور باشد.

huawei nexus 6p

هواوی نکسوس 6P

لنوو

Lenovo توانست به لطف در اختیار گرفتن برند موتورولا به مبارزه خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه دهد. در سه‌ماهه سوم اخیر مجموع عرضه گوشی‌های Lenovo و موتورولا به 18.8 میلیون رسید که این میزان 11.1 درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است. هرچند بیشترین حضور گوشی‌های هوشمند Lenovo در چین بوده است اما این شرکت در خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی و مرکزی نیز پیشرفت کرده است. بازارهای قدرتمند موتورولا نیز همچنان آمریکای شمالی و لاتین هستند، جایی که مدل‌های G ،Moto X و E با قیمت‌های مجذوب کننده‌ای عرضه می‌شوند.

motorola moto x style

موتورولا Moto X Style

شیائومی

شیائومی با عرضه 18.3 میلیون گوشی هوشمند در سه‌ماهه سوم تعداد کل گوشی‌های هوشمند عرضه شده خود در سال 2015 را به 52.1 میلیون دستگاه رساند. هرچند این شرکت هنوز در تلاش است تا مراکز خود را در جنوب شرق آسیا، هند و برزیل گسترش دهد اما چین همچنان محبوب‌ترین مرکز برای این شرکت محسوب می‌شود. در چین، شیائومی مدل‌های Redmi Note 2 ،Redmi 2A Prime و Mi 4c را در سه ماهه سوم 2015 عرضه کرد و Redmi Note 2 محبوب‌ترین مدل در میان کاربران چینی بوده است.

xiaomi redmi note 2

شیائومی Redmi Note 2

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا