Strategy Analytics اعلام کرد: راه‌یابی سامسونگ به جمع 5 سازنده عمده پروسسورهای موبایلی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/12/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  صنعت تولید محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ طی چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین اجزای استراتژی موبایلی این کمپانی تبدیل به طوری که این شرکت کره‌ای قبلا در بازار جهانی رم‌های دینامیکی (DRAM) و NAND Flash رتبه نخست را کسب کرده بود، هرچند که در بازار پروسسورهای موبایلی (AP) چندان قدرتمند ظاهر نشده بود. اما طبق گزارشی که در روز یکشنبه 28 فوریه 2016 (9 اسفند 1394) از سوی مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics منتشر شد، سامسونگ سهم خود از بازار پردازش موبایلی را به طور چشمگیری افزایش داده و هم‌اکنون بین 5 کمپانی برتر تولید این نوع پروسسورها قرار گرفته است. این درحالی است که به گزارش Strategy Analytics ارزش بازار جهانی پروسسورهای موبایلی در سال 2015 با افت سالانه 4 درصدی به 20.1 میلیارد دلار رسید.

samsung becomes fourth largest global smartphone ap maker in the world

شرکت کوالکام با داشتن 42 درصد از سهم بازار، هم چنان رتبه نخست تولید پروسسورهای موبایلی را در اختیار داشته و پس از آن اپل و مدیاتک با کسب 21 و 19 درصد از سهم بازار، به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه این لیست، سامسونگ در جایگاه چهارم قرار گرفته و Speadtrum نیز پنجمین تولیدکننده عمده AP در جهان محسوب می‌گردد (ناگفته نماند اپل پردازنده‌های خود را مستقیما تولید نمی‌کند، بلکه تنها آنها را طراحی نموده و سپس تولید را معمولا به شرکت تایوانی TSMC واگذار می‌کند). بنابر آنچه در گزارش Strategy Analytics آمده، «کوالکام، پیشرو در بازار جهانی پروسسورهای اسمارت‌فون، هم‌اکنون با رقابتی شدید از سوی Samsung LSI مواجه گشته است؛ [شرکتی] که یک تلفیق عمودی (Vertical Integration) از بخش نیمه‌رسانا به بخش اسمارت‌فون محسوب می‌شود.»

samsung becomes fourth largest global smartphone ap maker in the world

استوارت رابینسون (Stuart Robinson)، از مدیران اجرایی مؤسسه Strategy Analytics Handset Component Technologies ، می‌گوید: «]شرکت‌های[ سامسونگ LSI، Leadcore و Rockchip ]که همگی در تولید محصولات نیمه‌هادی فعالیت دارند[ در عرضه پروسسورهای موبایلی خود در سال 2015 به رشدی 3 رقمی دست یافتند، در حالی که رشد کمپانی‌های مدیاتک، های‌سیلیکون و اینتل 2 رقمی بوده است. [در این میان] HiSilicon و Samsung LSI، به طور ویژه از مدل طراحی خود در نزد مشتریان ارزشمند داخلی [این شرکت‌ها] متنفع می‌شوند..»

به گزارش وب‌سایت DRAMeXchange، عرضه چیپ‌ست بومی سامسونگ با برند Exynos در سال 2015 بالغ بر 50 میلیون تراشه شده است. البته سامسونگ فقط 15 درصد از اسمارت‌فون‌هایی را که در سال 2015 به فروش رساند، به چیپ‌ست‌های Exynos مجهز نمود. سامسونگ معمولا این تراشه‌ها را در پرچمدارهای خود به کار می‌برد، اما اخیرا این شرکت یک چیپ‌ست جدید 14 نانومتری رده میانی را نیز معرفی کرده است. خبرهایی مبنی بر تصمیم این شرکت برای ساخت چیپ‌ست‌هایی با معماری 14 نانومتری برای استفاده در گوشی‌های میان‌رده نیز شنیده شده است.

meizu pro 5

Meizu Pro 5 با پروسسور Exynos 7420 Octa

تراشه‌های ساخت شرکت سامسونگ به اسمارت‌فون‌های این شرکت محدود نشده و چیپ‌ست‌های Exynos در سایر برندهای اسمارت‌فون، از جمله Meizu، به کار می‌روند. به علاوه اینکه سامسونگ برای هر دو کمپانی اپل و کوالکام نیز پروسسور می‌سازد. البته طبق برخی اخبار، به نظر می‌رسد اپل تولید چیپ‌ست پردازشی A10 -- که در iPhone 7 استفاده خواهد شد -- را باز هم به TSMC سپرده و در این مورد تصمیمی برای همکاری با سامسونگ نداشته باشد. این اقدام از سوی اپل زیان بزرگی برای کسب‌وکار تراشه‌های سامسونگ به حساب می‌آید، اما ممکن است اهداف بلندپروازانه سامسونگ برای فروش Galaxy S7، پرچمدار جدید این شرکت، تا حدی این زیان را تعدیل نماید.