Forrester Research: بیست درصد تبلت‌ها در سال 2018 توسط بیزینس‌ها خریداری می‌شود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، فورستر ریسرچ Forrester Research ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : بین سال‌های 2010 تا 2013، که اپل، سامسونگ و دیگر شرکت‌های تکنولوژی تبلت را به بازار معرفی کردند، بازار این دستگاه‌های جدید بسیار داغ بود، به ‌طوری که در سال 2013 اینگونه به نظر می‌رسید که تبلت‌ها با فروش فوق‌العاده خود، جایگاه رایانه‌های شخصی را تهدید کرده و به یکی از عناصر ضروری در محل کار تبدیل خواهند شد. ولی برخلاف این پیش‌بینی، بازار تبلت‌ها در سال 2014 از فروش‌های خیره‌کننده فاصله گرفته و به ثبات نسبی رسید و اکنون در سال 2015 به‌کندی به رشد خود ادامه می‌دهد.

مؤسسه تحقیقاتی Forrester Research در روز دوشنبه 13 جولای 2015 (22 تیر 1394) گزارشی را درباره آمار فروش تبلت‌ها منتشر کرد. طبق این گزارش برخلاف بازار رو به رشد اسمارت‌فون‌ها، فروش تبلت‌ها با کاهش رشد روبرو شده است. به عنوان مثال با وجود افزایش قابل توجه درآمد آیفون در سه‌ماهه پایانی سال 2014، فروش آی‌پد در همین بازه زمانی، در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2013، 18 درصد کاهش داشته و هم‌اکنون نیز به یک حالت ثبات رسیده است. حتی مدل جدید آی‌پد، با نام iPad Air 2، هم نتوانست چندان کارساز باشد.

از دیدگاه فارستر با وجودی که تعداد تبلت‌های در حال استفاده (Installed base) به رشد خود ادامه داده و در سال 2015 این رقم به نزدیک به 580 میلیون عدد می‌رسد، تعداد تبلت‌های وارد شده به بازار نا امیدکننده است. به عنوان نمونه اپل در سه ماهه دوم سال 2015 در حدود 12.62 میلیون آی‌پد به فروش رسانده که این رقم نسبت به زمان مشابه در سال 2014 افت چشمگیر 23 درصدی را تجربه کرده است.

ناگفته نماند که این گزارش از افت فروش تبلت‌ها خبر نمی‌دهد، بلکه به این نکته اشاره دارد که رشد بازار تبلت‌ها تقریباً متوقف شده است. تحلیلگر موسسه فارستر، J.P. Gownder در همین رابطه ضمن اشاره به تردید خریداران و مصرف‌کننده‌گان عادی در این بازار، از رشد درصد خریداری شدن تبلت‌های بیزینسی و افزایش با ثبات آن یاد می‌کند. به بیان دیگر از دیدگاه این موسسه رشد بازار تبلت‌ها به میزان زیادی به دیوایس‌های خریداری شده توسط شرکت‌ها و بیزینس‌ها تعلق دارد تا جایی‌که آمار 14 درصدی اینگونه تبلت‌های تهیه شده توسط بیزینس‌ها در سال 2015 به نزدیک به 20 درصد از کل بازار در سال 2018 خواهد رسید.

طبق پیش‌بینی Forrester تعداد تبلت‌های فروش رفته در سال 2014 چیزی حدود 205.46 میلیون دستگاه عنوان شده است. Forrester Research پیش‌بینی می‌کند که این عدد در سال 2015 به 217.84 میلیون دستگاه، در سال 2016 به 229.46 میلیون دستگاه، در سال 2017 به 240.16 میلیون دستگاه و در سال 2018 به 249.95 میلیون دستگاه برسد. همانطور که مشاهده می‌شود، تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده در هر سال کمتر رشد می‌کند.

Forrester Research Global Tablet Forecast 2015 to 2018

برای این افزایش نیافتن چشمگیر فروش، دلایل متفاوتی ذکر شده است، ولی گمان می‌رود که اشباع بازار مصرف‌کنندگان، از مهم‌ترین عوامل باشد. به عنوان نمونه تبلت‌های اندرویدی با کاهش شدید قیمت -- که بعضا به 50 دلار هم می‌رسد -- تبلت را به یکی از قابل‌دسترسی‌ترین ابزار‌های تکنولوژی برای بیشتر مصرف‌کنندگان تبدیل کرده‌اند.

البته افزایش نیافتن چشمگیر فروش تبلت‌ها دلیل دیگری نیز دارد. با توجه به اینکه افراد بیشتر وقت خود را با اسمارت‌فون خود می‌گذرانند و نه با تبلت، هرچند کمی پرهزینه و غیرضروری به‌نظر می‌رسد، ولی بسیاری از این افراد تمایل دارند سالانه اسمارت‌فون خود را تعویض کرده و مدلی بهتر با کارایی‌های بیشتر تهیه نمایند. ولی این امر برای تبلت‌ها صدق نکرده و باتوجه به اینکه کاربران در طول سال از تبلت خود کمتر استفاده می‌کنند، این دیوایس‌ها کمتر کهنه و خراب شده و در نتیجه تمایل چندانی به تعویض این دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر بسیاری از تبلت‌های جدید تفاوت چندانی با نسخه‌های قدیمی‌تر خود نداشته و یا این تفاوت‌ها آنقدر بزرگ و ضروری نیستند که مصرف‌کننده را به سمت خرید خود بکشانند.

البته نمی‌توان از نقش فبلت‌ها در افزایش نیافتن چشمگیر بازار تبلت چشم‌پوشی کرد چرا که به جای استفاده از تبلت‌های سنگین و جاگیر، تعدادی از مصرف‌کنندگان به استفاده از فبلت‌ها روی آورده‌اند. در گزارش Forrester Research آمده است که حدود 41 درصد از دانش‌ورزان (افرادی که در مشاغلی مانند مهندسی، پزشکی، معماری، وکالت و ... مشغول به کارند) در سراسر جهان صاحب اسمارت‌فون‌های 5 اینچی یا بزرگ‌تر هستند. 11 درصد از این افراد نیز به این نکته اشاره داشتند که تبلت مورد‌استفاده آنها در واقع یک فبلت به حساب می‌آید.

فبلت Galaxy Note 4، محصول سامسونگ، که در پاییز سال گذشته وارد بازار شد، در اولین ماه عرضه توانست رکورد فروش 4.5 میلیون دستگاه را به نام خود ثبت کند. این در حالی است که سهم سامسونگ از بازار تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2014 با 5 درصد کاهش به 17.2 درصد رسید. ناگفته نماند که فبلت‌های آیفون 6 پلاس، محصول اپل، و لومیا 1520، محصول مایکروسافت، نیز در پایین آوردن میزان فروش تبلت در سال گذشته بی‌تأثیر نبودند.

Samsung Galaxy Note 4 - سامسونگ گلکسی نوت 4

تصویر بالا: فبلت گلکسی نوت 4 سامسونگ

با این حال ممکن است روند بازار تبلت در آینده معکوس شود. بنابر آنچه مؤسسه Forrester Research در گزارش خود آورده، تبلت‌ها در حال تبدیل شدن به یکی از لازمه‌های محیط کسب‌و‌کار هستند، به طوریکه بیش از نیمی از کارمندان در طول هفته، حداقل یک بار از تبلت خود برای مقاصد کاری استفاده می‌کنند. البته این آمار، هنوز به پای لپ‌تاپ و اسمارت‌فون نمی‌رسد، ولی نشان از حضور حیاتی این دستگاه‌ها دارد.

به نظر می‌رسد کارمندان به تبلت‌ها به دید ابزاری تکمیلی برای رایانه و لپ‌تاپ می‌نگرند و حتی اگر شرکت از دادن تبلت به کارمندانش خودداری کند، احتمال آن می‌رود که کارمندان تبلت خود را به محل کار بیاورند. در واقع این همان موضوعی است که کارشناسان تحت عنوان BYOD (دستگاه خودت را بیاور) از آن یاد می‌کنند. البته تحقیقات Forrester Research حاکی از آن است که شرکت‌ها تمایل دارند کارمندان خود را به تبلت مجهز کنند و حدود یک سوم (29 درصد) از شرکت‌ها نیز در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند.

درست است که پلتفرم‌ها و دستگاه‌هایی که در موقعیت‌های کاری استفاده می‌شوند متفاوت هستند، اما پژوهش اخیر حاکی از آن است که طی پنج سال آینده اهمیت تبلت‌ها بیش از پیش خواهد شد. لذا تولید‌کنندگانی که این اهمیت را درک کنند، می‌توانند از رکود فعلی بازار تبلت‌ها خارج شده و سود خود را در این بازار تضمین نمایند.

شرکت‌های تولیدکننده تبلت نیز در حال مهیا ساختن دیوایس‌های خود برای امور بیزینسی و محیط کار هستند که از آن جمله می‌توان به همکاری اپل و IBM برای ساخت اپلیکیشن‌های متنوع سازمانی برای سیستم‌عامل iOS، تلاش مایکروسافت و شرکای آن به خصوص شرکت Dell برای تبدیل ویندوز به پلتفرمی بیزینسی و سازمانی (که با ارائه ویندوز 10 شتاب بیشتری خواهد گرفت) و در نهایت پلتفرم Android for Work برای برطرف کردن برخی مشکلات امنیتی این سیستم‌عامل اشاره کرد.

Apple Productivity Hardware

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت لنوو، با وجود اینکه سهم کمتری از بازار تبلت را در اختیار دارد، ولی یکی از معدود تولیدکنندگانی به شمار می‌رود که طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC در بین پنج تولیدکننده برتر تبلت در دنیا، از لحاظ تعداد تبلت‌هایی که روانه بازار کرده، با رشد همراه بوده است. بنابر این گزارش، تعداد تبلت‌هایی که از طرف لنوو در سه‌ماهه پایانی سال 2014 وارد بازار شده، نسبت به مدت مشابه سال 2013 با 9.1 درصد رشد همراه بوده است. این در حالی است که شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ -- که به نوعی غول‌های تولید تبلت در دنیا هستند -- در این زمینه به ترتیب با 17.8 درصد و 18.4 درصد رشد منفی مواجه گشته‌اند. 

منبع : Forester