اپل شرکت نوپای وای فای اسلم را که در مکان یابی محوطه های داخلی تخصص دارد به تملک خود درآورد

نمایش خبر

تاریخ : 1392/1/5
برچسب‌ها : وای فای اسلم WiFiSLAM ، موقعیت یابی در فضای بسته با دقت بالا High Accuracy Indoor Positioning (HAIP) ، وای-فای Wi-Fi ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : نزاع بر سر بازار سرویس ها و برنامه های مرتبط با نقشه و مکان یابی میان کمپانی های بزرگ فناوری همچنان ادامه دارد. اینک کمپانی اپل برای تقویت بنیه خود در این بازار، یکی از شرکت های نوپای دره سیلیکون را که WiFiSLAM نام دارد با مبلغی که گفته می شود در حدود 20 میلیون دلار است به تملک خود در آورده است.

تخصص WiFiSLAM مکان یابی در محوطه های داخلی یا به عبارتی Indoor GPS است. محصولات این کمپانی که برای گوشی های هوشمند تهیه شده اند به این گوشی ها امکان شناسایی مکان خود (و مکان دوستان کاربر) را در محوطه های داخلی ساختمان ها با دقت 2.5 متر و تنها با استفاده از سیگنال های وای-فای موجود در این ساختمان ها می دهند. Joseph Huang و Darin Tay که از بنیانگذاران WiFiSLAM محسوب می شوند علاوه بر تأسیس این شرکت سابقه فعالیت در گوگل را نیز دارند. 

با توجه به آنکه کاربردهای بسیار جذابی برای برنامه های مکان یابی محوطه های داخلی وجود دارد، این برنامه ها می توانند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند. به عنوان مثال راهنمایی مسافران فرودگاه ها به گیت های خروجی، راهنمای صوتی موزه ها با توجه به محل قرارگیری بازدیدکننده، ارائه پیشنهاد به خریدارانی که داخل یک فروشگاه یا مرکز خرید هستند با توجه به مکان قرارگیری مشتری و راهنمایی قدم به قدم تا رسیدن به محصول، سرویس های شبکه های اجتماعی مبتنی بر نزدیکی مکانی و ... نمونه هایی از چنین کاربردهایی هستند و بدیهیست که اپل نمی خواهد در این زمینه از رقبای خود منجمله گوگل عقب بماند.

کمپانی گوگل در حال حاضر نقشه های محوطه های داخلی بسیاری از فرودگاه ها، مراکز خرید، استادیوم های ورزشی، موزه ها، دانشگاه ها و بسیاری از مکان های مهم دیگر را در کنار سرویس های متداول برنامه نقشه خود برای کاربران اندروید فراهم آورده است، اما ویژگی نقشه های محوطه های داخلی (همراه با برخی ویژگی های دیگر) در نسخه کنونی برنامه نقشه های گوگل برای iOS لحاظ نشده است و بدین ترتیب گوگل یک مزیت رقابتی را برای پلتفرم اندروید به وجود آورده.

Google Indoor Maps - نقشه های محوطه داخلی گوگل

تصویر بالا: نقشه های محوطه های داخلی در گوگل مپس

یکی از سخنگویان اپل خرید WiFiSLAM را تأیید نموده اما به گفتن این مطلب که «اپل گاه گاه کمپانی های کوچکتر فنااوری را خریداری می نماید» بسنده نموده و جزئیات بیشتری را در مورد این خرید ارائه نداده است.

لازم به ذکر است که سال گذشته نیز اتحادی مشتمل بر بیش از 20 کمپانی فناوری -- منجمله نوکیا، سامسونگ، سونی موبایل کامیونیکیشنز و کوالکام -- اعلام نمودند که در نظر دارند تا با استفاده از سیگنال های بلوتوث و وای-فای راه کارها و سرویس هایی را برای مکان یابی محوطه های داخلی فراهم آورند. بر اساس اعلام این کمپانی ها نخستین برنامه های کاربردی حاصل از این اتحاد در سال 2013 برای مشتریان عرضه خواهد شد.

مایکروسافت نیز پیش از این فعالیت هایی را در این زمینه داشته و به عرضه برخی از نقشه های محوطه های داخلی پرداخته است.

بدین ترتیب به نظر می رسد که به زودی شاهد رقابت سنگینی میان کمپانی های فناوری در زمینه مکان یابی محوطه های داخلی خواهیم بود و کاربردهای این فناوری را بیش از پیش لمس خواهیم نمود.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا