پتنت جدید اپل برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دست دادن از طریق ساعت هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/4/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : در جهان دیجیتالی کنونی، راه‌های مختلفی برای ارسال اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آنها وجود دارد. می‌توان فایل‌‌ها را از طریق اپ‌های پیام‌رسان نظیر واتس‌اپ ارسال کرد که در آن امکان ضمیمه کردن عکس یا ویدئو نیز وجود دارد. علاوه براین برای به اشتراک‌گذاری فایل می‌توان از سرویس‌های ابری مانند دراپ‌باکس یا گوگل‌درایو استفاده کرد یا به سادگی از طریق ایمیل فایل را ارسال کرد تا گیرنده در سوی دیگر بتواند آن را در هر جا که بخواهد بارگذاری نماید. با این حال، شرکت‌های پیشرو پیوسته به دنبال راه‌های جدیدی برای انتقال هستند تا از طریق آنها ضمن جلب رضایت کاربران از رقبای خود پیشی بگیرند.

در همین راستا کمپانی اپل حق ثبت اختراع (patent) جدیدی را به ثبت رسانده است که کاربران بتوانند با استفاده از آن داده‌های خود را از طریق فرآیندهای ساده‌ای چون دست دادن (handshaking) به اشتراک بگذارند. این پتنت جدید برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق ساعت هوشمند این کمپانی طراحی شده و عملکرد آن به این ترتیب است که ساعت از طریق حسگرها، دست دادن میان دو فرد را شناسایی می‌کند و آنگاه اشتراک اطلاعات میان آنها را امکان‌پذیر می‌سازد.

Apple WO2015094220 Patent

نکته جالب این است که سطح به اشتراک‌گذاری اطلاعات براساس نحوه ارتباط میان دو فرد تعیین می‌شود. به طور مثال، اگر دو فرد به صورت رسمی با هم دست بدهند و یا صمیمانه دست خود را به هم بزنند (بزن قدش! یا اصطلاحا high five) ساعت سطوح متفاوتی از اطلاعات را در اختیار فرد دیگر قرار می‌دهد. ضمن آن که چگونگی این دسترسی نیز توسط خودِ کاربر قابل تعیین و تنظیم است. در حقیقت اپل پیشنهاد می‌کند که افراد با استفاده از همان gesture‌ یا حرکاتی که در ارتباط با دیگران از آن استفاده می‌کنند، نحوه به اشتراک‌گذاری و سطح فایل‌های منتقل‌شده را تعیین نماید. به طور مثال اگر در یک دیدار رسمی دو فرد به صورت رسمی با یکدیگر دست دهند، یا به هم تعظیم کنند، اطلاعات اداری و مشخصی از جمله کارت ویزیت و اطلاعات تماس میان آنها به اشتراک گذارده شود در حالی که در دیداری دوستانه‌تر که مثلا افراد به جای دست دادن صمیمانه دست خود را مشت کرده و به هم می‌زنند، اطلاعات خصوصی‌تری چون فیلم‌ها و عکس‌ها نیز به اشتراک گذاشته شود.

Apple WO2015094220 Patent

در واقع ساعت‌های هوشمند با استفاده از حسگرهای حرکتی‌شان و بهره‌گیری از ارتباط بی‌سیم با ‌بورد کوتاه می‌توانند آمادگی شما را تشخیص دهند. به این ترتیب با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند هیچ نیازی به لمس صفحه ‌نمایش وجود نخواهد داشت. می‌توان به‌گونه‌ای برای ساعت تعریف کرد که با بهره‌گیری از هر نوع خاص از gesture حرکتی، نوع خاصی از اطلاعات جابجا شود. به‌ طور مثال در صورتی که برای اولین بار فردی را می‌بینید و با او دست می‌دهید تنها اطلاعات تماس شما با طرف مقابل به اشتراک گذاشته ‌شود.

البته این قابلیت امکان رمز‌گذاری برای دسترسی به فایل‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانند علاوه بر کاربرد ارتباطی و gesture‌ها از رمز عبور نیز برای امنیت بیشتر استفاده نمایند. با این حال ممکن است در کاربرد گسترده‌تر این پتنت مشکلات امنیتی نیز ایجاد شود. این قابلیت جدید تنها برای ارتباط میان محصولات اپل طراحی شده است و کاربران با اجرایی شدن آن می‌توانند از طریق ساعت و یا آیفون خود این شیوه را به کار بگیرند.

البته هنوز مشخص نیست که این ویژگی جالبِ توجه چه زمانی در ساعت هوشمند اپل به صورت تجاری به کار گرفته خواهد شد اما به هر حال این طرح، نشان از شهامت اپل برای استفاده از پیشنهادات جدید دارد و آینده‌ای روشن را برای ساعت‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی ترسیم می‌کند.

منبع : WIPO