آینده نامعلوم گوگل گلس

نمایش خبر

تاریخ : 1393/9/8        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : گوگل Google ، گوگل گلس Google Glass

واحد خبر mobile.ir : رویترز اخیرا با انتشار گزارشی به بررسی نظر مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیرامون Google Glass و آینده این دستگاه پرداخته است. Google Glass -- که ظاهری شبیه به عینک دارد و مجهز به یک دوربین، پردازشگر و کامپیوتری به اندازه یک مهر است که به گوشه قاب عینک نصب شده -- در حدود یک سال و نیم پیش به نمایش در آمد. این تکنولوژی اولین پروژه‌ای است که از بخش Google’s X -- گروهی سری که ساخت محصولاتی مانند خودروهای خودکار (self-driving cars) را بر عهده دارد -- پدیدار شد.

در ابتدا بسیاری از تولیدکنندگان تصور می‌کردند Glass وسیله‌ای کارآمد خواهد بود و با عرضه این دستگاه به بازار استقبال خوبی از آن خواهد شد. همچنین برخی از آن‌ها با تصور ایجاد فضای رقابتی میان Glass و گوشی‌های هوشمند در آینده، به فعالیت در زمینه ساخت برنامه‌های Glass روی آوردند. اما با فروش چندین هزار نسخه آزمایشی Glass توسط گوگل به کاربران و بررسی نظرات آن‌ها پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی تغییر یافت. طبق گفته‌های کاربران Glass هنگام استفاده از این دستگاه در خیابان آن‌ها بارها از سوی دیگران مورد تمسخر قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به قابلیت عکس برداری و فیلم برداری این دستگاه به صورت نامحسوس، بسیاری از افراد در مقابل کاربران Glass احساس عدم امنیت داشته‌اند. یکی از کسانی که قبلا ساخت یک برنامه‌ی مخصوص Glass را در دست کار داشته است در این رابطه می‌نویسد: « [Google Glass] در بهترین حالت یک اسباب بازی مضحک است و در بدترین حالت یک ابزار تجاوز به حریم خصوصی از Googleplex. [تکنولوژی‌های] پوشیدنی جذابیت دارند اما Glass این گونه نیست».

Google Glass - گوگل گلس

برخی از تکنولوژی‌های پوشیدنی که بر روی مچ دست قرار می‌گیرند می‌توانند با استفاده از برنامه‌های متنوع به کاربران خود در زمینه ورزش و سلامت کمک کنند و علاوه بر این با امکانات دیگری نیز همراه شده‌اند. اما Google Glass در شکل کنونی آن قادر به ارائه خدمات جدیدی نبوده و تا زمانی که در ساخت آن هدف خاصی (برای ارائه خدمات جدید به کاربران) دنبال نشود از آن استقبال قابل توجهی نخواهد شد. به عقیده جان جکسون -- تحلیلگر موبایل شرکت تحقیقاتی IDC -- Glass محصولی نیست که مشتریان زیادی را به خود جذب کند و دلیل این امر قیمت بالا، عدم مقبولیت از سوی جامعه و ظاهر عجیب آن است. Vecchioli -- سازنده برنامه مخصوص Glass Find.it -- در این رابطه می‌گوید «قرار گرفتن یک تکنولوژی روی صورت، دست و پاگیر است. امیدوارم نسخه‌های بعدی Glass طراحی خردمندانه‌تری داشته باشند.»

پس از مشاهده نظرات کاربران پیرامون استفاده از نسخه آزمایشی Glass بسیاری از تولیدکنندگانی که در این زمینه به فعالیت می‌پرداختند انگیزه خود را برای ساخت برنامه‌های Glass از دست داده‌اند. از میان 16 سازنده برنامه‌های Glass که توسط رویترز با آن‌ها تماس گرفته شده است 9 سازنده کار روی پروژه‌ها را متوقف و یا آن را ترک کرده‌اند و علاوه بر آن‌ها 3 سازنده دیگر زمینه فعالیت خود را تغییر داده‌اند. در گزارش رویترز دلیل این امر تعداد کم مشتریان و محدودیت‌های دستگاه Google Glass ذکر شده است. به گفته Matthew Milan -- موسس شرکت نرم‌افزاری Normative Design مستقر در تورنتو که یک برنامه مخصوص Glass برای ورزش و دوچرخه سواری ساخته است-- « این پلت‌فرم به اندازه کافی بزرگ نیست که بتوان در آن به صورت جدی بازی کرد.» همچنین طبق گفته یکی از سخنگویان شرکت بازی‌های موبایل Glu Mobile -- یکی از اولین شرکت‌های تولید کننده بازی مخصوص Glass-- این شرکت پروژه بازی Spellista را ادامه نداده است. علاوه بر این، Sean McCracken تولید کننده‌ای که برای ساخت یک بازی ویدئویی مخصوص Glass به نام Psyclops مبلغ 10,000 دلار دریافت کرد، ارتقا این بازی را رها کرده است. Twitter نیز به منظور تمرکز بر ساخت برنامه مخصوص Android Wear -- سیستم عامل گوگل برای ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های پوشیدنی-- ساخت برنامه Glass خود را متوقف کرد. Thuuz -- تولید کننده برنامه‌های ورزشی -- از دیگر تولید کنندگانی است که با هدف تولید برنامه‌های مخصوص دستگاه‌های دیگر ساخت برنامه مخصوص Glass را کنار گذاشته است.

Google Glass - گوگل گلس

در مقابل، برخی شرکت‌ها نیز به فعالیت خود در زمینه Glass ادامه داده‌ و برای ساخت برنامه‌های مخصوص آن مشتاق هستند. Jake Streinerman -- موسس شرکت Drive Safe-- برنامه‌ای را با هدف جلوگیری از به خواب رفتن رانندگان در هنگام رانندگی ساخته است. همچنین با کمک محصولات CrowdOptic، از Glass به عنوان کامپیوترهای قابل حمل جراحان و یا به منظور انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود. در حال حاضر این طرح در 19 بیمارستان آمریکا استفاده می‌شود و انتظار می‌رود در اوایل سال آینده تعداد آن‌ها به 100 بیمارستان افزایش یابد. شرکت‌های Boeing و Yum Brands’ Taco Bell نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که استفاده از Glass در آن‌‌ها مورد آزمایش قرار گرفت است.

در طی 6 ماه گذشته بسیاری از کارمندان گوگل که در زمینه Glass فعالیت داشته‌اند این شرکت را ترک کرده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به بابک پرویز -- سازنده گوگل گلس --، Adrian Wong -- رئیس بخش مهندسی برق -- و Ossama Alami -- رئیس برقراری ارتباطات -- اشاره کرد. اما با این وجود در حال حاضر حدود 300 نفر در حال کار روی این پروژه هستند.

Babak Parviz - بابک پرویز

تصویر بالا: بابک پرویز -- مدیر ارشد پروژه گوگل گلس -- که گوگل را به مقصد آمازون ترک کرد

مانند هر تکنولوژی جدید دیگر، مدتی زمان خواهد برد تا Google Glass به محصولی تبدیل شود که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند. Sergey Brin -- از موسسین گوگل -- پیش بینی کرده بود که این محصول در سال جاری میلادی عرضه خواهد شد اما به نظر می‌رسد این کار به سال 2015 موکول خواهد شد (البته نسخه ویژه توسعه‌دهندگان در سال 2013 در تعدادی بسیار محدود عرضه گردید.) عدم اعلام تاریخ عرضه Glass از سوی گوگل سبب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان، Glass را یک تکنولوژی آزمایشی برای گوگل بدانند.

Sergey Brin - سرگی برین

تصویر بالا: سرگی برین -- از مؤسسین گوگل 

با وجود عدم استقبال قابل توجه تولیدکنندگان برنامه‌ها و مشتریان از گلس، گوگل بر اهمیت این محصول تاکید کرده است. به گفته Chris O’Neill -- رئیس بخشی از پروژه Google Glass -- « ما مانند همیشه برای عرضه نسخه مصرف کننده [Glass] قاطع هستیم. این کار زمان خواهد برد و تا زمانی که کاملا آماده نشده است آن را عرضه نخواهیم کرد». به گفته منابع گوگل از Ivy Ross -- یکی از فعالان عرصه مد -- برای کمک به توسعه این پروژه استفاده می‌کند.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا