آپدیت جدید برای اندروید ور - بهره‌مندی از جی‌پی‌اس و پخش موزیک بدون نیاز به گوشی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/8/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید ور Android Wear ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اندروید Android ، پوشیدنی Wearable

واحد خبر mobile.ir : پلتفرم جدید گوگل به نام اندروید ور -- که تنها چهار ماه است در ساعت‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود -- این روز‌ها تغییرات جدیدی را تجربه می‌کند. بنابر اعلان وبلاگ رسمی تیم اندروید در 23 اکتبر 2014 (1 آبان 1393) به‌زودی آپدیت جدیدی از طرف گوگل برای سیستم عامل اندروید ور در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. طبق این اطلاعیه، دارندگان ساعت‌های LG Watch ،Moto 360 و Samsung Gear Live در چند روز آینده باید منتظر نوتیفیکیشن آپدیت بر روی ساعت‌های خود باشند. از جمله مهم‌ترین امکاناتی که پس از این آپدیت به ساعت‌ها اضافه می‌شود می‌توان به دو مورد اشاره کرد؛ یکی قابلیت پشتیبانی از GPS، و دیگری امکان اتصال مستقیم بلوتوثی.

با قابلیت پشتیبانی از GPS -- که پس از آپدیت فعال می‌شود -- اپلیکیشن‌های اندروید ور نظیر Runkeeper و Strava می‌توانند کار‌هایی مانند مسیریابی، تخمین فاصله، مشاهده جاده‌ها و مشخص کردن سرعت حرکت در مسیر و ارتفاع از سطح دریا را با استفاده از خود ساعت و بدون نیاز به اتصال به گوشی انجام دهند. این ویژگی به‌ویژه برای دونده‌ها، کوهنورد‌ها و دوچرخه‌سواران بسیار کارآمد است، چرا که آنها را از بستن بازوبند‌های نگه‌دارنده گوشی و حمل بار اضافی بی‌نیاز می‌کند.

Google Android Wear

البته این ویژگی برای آن دسته از کاربران اندروید ور که ساعت هوشمندشان فاقد سنسور‌های GPS باشد سودی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، استفاده از این قابلیت مستلزم آن است که سنسورهای GPS در پروسه تولید در خودِ ساعت تعبیه شوند. گفتنی است اولین ساعت هوشمند مجهز به سنسور‌های GPS، ساعت Sony SmartWatch 3 بوده که از روز 23 اکتبر (1 آبان) برای پیش سفارش در سایت Verizon قرار گرفته و به گفته گوگل به زودی در Play Devices Store نیز عرضه خواهد شد.

اما دومین قابلیتی که در نتیجه آپدیت جدید حاصل می‌شود، اتصال مستقیم بلوتوثی است. بر‌خلاف پشتیبانی از GPS -- که فعلا فقط در یک مدل از ساعت‌های هوشمند کاربرد دارد -- همه ساعت‌های مجهز به اندروید ور می‌توانند از ویژگی اتصال بلوتوثی بهره‌مند شوند. با استفاده از این ویژگی می‌توانید هدفون مجهز به بلوتوث را مستقیما به ساعت وصل کنید (عمل pair کردن). فایده این ویژگی آن است که می‌توان ابتدا موسیقی را در ساعت ذخیره کرد و سپس به‌صورت آفلاین به آن گوش داد؛ حتی زمانی‌ که تلفن همراه در دسترس نباشد. البته برای استفاده از این قابلیت باید نسخه آپدیت‌شده اپلیکیشن Google Play Music را -- که به تازگی از طرف گوگل برای دانلود آماده شده -- بر روی ساعت خود نصب کنید.

Sony SmartWatch 3 - سونی اسمارت واچ 3

تصویر بالا: Sony SmartWatch 3

هرچند این امکان جدید، خیلی جالب به‌ نظر می‌رسد ولی یک ایراد هم دارد و آن این است که در حال حاضر برای پخش آفلاین تنها با نسخه آپدیت‌شده Google Play Music می‌توانید موسیقی‌ها را بر روی ساعت هوشمند خود دریافت کنید و در حالت آفلاین امکان گوش دادن به استریم‌های موسیقی -- نظیر Pandora یا Spotify -- را نخواهید داشت. به‌علاوه باتوجه به اینکه ساعت‌های کنونی مجهز به اندروید ور تنها 4 گیگابایت حافظه داخلی دارند، نمی‌توانید تمام مجموعه آهنگ‌های خود را در ساعتتان ذخیره کنید و برای این کار باید منتظر ساعت‌های هوشمند با حافظه بیشتری باشید.

در مقایسه ساعت‌های مجهز به اندروید ور با ساعت هوشمند اپل (اپل‌واچ) باید گفت که اپل‌واچ فاقد سنسور‌های GPS بوده و کاربر مجبور است برای مسیریابی از GPS آیفون و اتصال به Wi-Fi کمک بگیرد. ولی همانند اندروید ور، اپل‌واچ نیز قادر است بدون نیاز به آیفون، موسیقی را ذخیره و پخش کند. هم‌چنین نباید فراموش کرد که اپل‌واچ هم قابلیت اتصال به هدست بلوتوثی را داراست.

گوگل هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده که چند اپلیکیشن سازگار با اندروید ور در Play Store موجود است، ولی بنابر آنچه در وبلاگ رسمی اندروید آمده، بالغ بر «ده‌ها هزار» برنامه برای اندروید ور طراحی شده است. این تعداد برنامه برای پلتفرمی که تنها 4 ماه از عمرش سپری شده آمار بدی نیست و تعداد برنامه‌ها آنقدر زیاد است که می‌توانست کاربران را در پیدا کردن اپلیکیشن موردنیاز خود دچار مشکل کند؛ اما گوگل برای راحتی کار، اپلیکیشن‌ها را در 8 مجموعه به ترتیب زیر دسته‌بندی کرده است: سلامتی و تناسب اندام، گردشگری، اجتماعی، ابزار‌ها، productivity، ارتباطات، قابلیت‌های ویژه و اپلیکیشن‌های متفرقه.

درست است که آپدیت اخیر تغییرات چشمگیری را در کارآیی اندروید ور ایجاد نمی‌کند، ولی می‌توان گفت این اقدام از سوی گوگل نشان می‌دهد که این کمپانی به این نتیجه رسیده که محصولات پوشیدنی باید به آن درجه از کارایی برسند که قادر باشند به‌طور مستقل از گوشی کار کنند. از‌این‌رو گوگل با ارائه این دست آپدیت‌ها -- که بخشی از استراتژی "بهبود مکرر همراه با انتشار عمومی" (iterate-in-public) به شمار می‌رود -- در پی جلب رضایت کاربران است، چرا که از این طریق افراد احساس خواهند کرد که بدون صرف هزینه اضافی در حال ارتقای دستگاه خود هستند. از طرفی این‌گونه آپدیت‌ها تاثیر غیرقابل‌انکاری در بازاریابی محصولات پوشیدنی خواهند داشت؛ به‌عنوان مثال بسیاری از خریداران به دنبال دستگاهی هستند که ترکیبی از ساعت هوشمند و گجت تناسب اندام باشد و آپدیت اخیر دقیقا خواسته آنها را برآورده می‌کند.