Apple Pay - سرویس پرداخت موبایلی اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/28        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اپل پی Apple Pay ، پرداخت الکترونیکی e-Payment ، پرداخت با موبایل Mobile Payment ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به دو ماه پیش در تاریخ 9 سپتامبر 2014 و در جریان مراسم معرفی آیفون 6، Tim Cook مدیرعامل شرکت اپل اظهار داشت که روش پرداخت با کارت‌های بانکی پلاستیکی که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند، به علت تکنولوژی قدیمی و آسیب‌پذیری نوارهای مغناطیسی مورد استفاده بر روی آن‌ها، قابل مشاهده بودن شماره کارت و سایر اطلاعات درج شده بر روی آن، و همچنین رمزهای نا امن و قابل کشف توسط سارقین، روشی ناکارامد محسوب می‌گردد. او با اشاره به این مساله اعلام نمود که اپل با ارائه سرویس جدیدی به نام Apple Pay، قصد در اصلاح و بهبود روش پرداخت دارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، شرکت اپل از ابتدای سال 2013 در قالب پروژه‌ای مشترک با Mastercard ،American Express و Visa، در حال کار بر روی این سیستم جدید پرداخت موبایلی بوده است. با این هدف که کاربران در اکوسیستم اپل بتوانند چه در مراکز خرید و چه در خریدهای آنلاین، از روشی راحت و سریع -- که در عین حال برای اپل نیز سودآور است -- برای پرداخت‌های خود بهرمند گردند.

در سال‌های اخیر شرکت‌های دیگری از جمله گوگل و PayPal با ارائه سرویس‌هایی کم و بیش مشابه سعی در متقاعد ساختن کاربران به انجام پرداخت‌های روزانه‌شان با استفاده از گوشی‌های هوشمند داشته‌‌، ولی تاکنون موفقیت چندانی در این راه کسب ننموده‌اند. این سیستم‌های پیشنهادی برای پرداخت موبایلی اغلب به جای ساده‌تر نمودن عملیات خرید، کار را برای کاربران دشوارتر و پیچیده‌تر نموده و در نتیجه با اقبال مناسبی روبرو نگردیدند. اما به نظر می‌رسد که اپل پرداخت موبایلی را از هر زمان دیگر ساده‌تر نموده و شانسی برای جلب نظر کاربران و خارج نمودن کارت‌های بانکی پلاستیکی از کیف پول آن‌ها داشته باشد. کاربران برای پرداخت با Apple Pay نه به حفظ نمودن رمز عبور نیاز داشته و نه لازم است که اپلیکیشن خاصی را باز کنند. بعلاوه این روش از امنیت بالاتری نیز نسبت به روش معمول پرداخت با کارت‌های پلاستیکی برخوردار است.

Apple Pay - اپل پی

Apple Pay از تاریخ 20 اکتبر 2014 با سرویس‌دهی در ایالات متحده شروع به کار نموده و به گفته اپل در آینده‌ای نه چندان دور در سایر کشورها نیز قابل استفاده خواهد بود. لازمه استفاده از این سرویس، در اختیار داشتن یکی از دستگاه‌های iPad Air 2 ،iPhone 6 Plus ،iPhone 6 و یا iPad mini 3 است که به iOS 8.1 بروزرسانی شده باشند. البته این سرویس با ساعت هوشمند اپل که در اوایل سال 2015 به بازار عرضه خواهد گردید نیز سازگار بوده و با ورود آن به بازار، دارندگان آیفون 5، 5S و یا 5C قادر خواهند بود تا به کمک Apple Watch از این سرویس استفاده نمایند.

برای آماده‌سازی اولیه سرویس پرداخت اپل، کافی‌ست کاربر کارت‌های بانکی خود را در اپلیکیشن Passbook ثبت نماید. این اپلیکیشن که از نسخه 8.1 به طور پیش‌فرض بر روی دستگاه‌های پشتیبانی کننده از سرویس پرداخت اپل نصب خواهد بود، این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد تا کارت‌های بانکی عادی خود را با وارد نمودن اطلاعات آن‌ها به صورت دستی و یا قرار دادن کارت در مقابل دوربین دستگاه و ارائه اطلاعات تکمیلی، ثبت نماید. این اطلاعات با تایید صحت از سوی بانک مربوطه، به صورت رمزنگاری شده در حافظه دستگاه ثبت می‌گردد. با ثبت موفق هر کارت بانکی، نمایی گرافیکی از کارت مربوطه همراه با 4 رقم انتهایی شماره آن، در محیط اپلیکیشن Passbook به نمایش در می‌آید. بدین ترتیب کاربر با سرعت و سادگی قادر به اضافه نمودن کارت‌های خود و راه‌اندازی اولیه سرویس پرداخت اپل بوده، پس از آن دیگر نیازی به تکرار این فرآیند نخواهد داشت.

Apple Pay - اپل پی

با توجه به توافق‌های صورت گرفته توسط شرکت اپل با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعال در زمینه کارت‌های بانکی از جمله Master Card ،American Express و Visa، و همچنین بیش از 500 بانک‌ معتبر در ایالات متحده و سایر نقاط جهان، اغلب کارت‌های اعتباری مورد استفاده توسط کاربران با سرویس پرداخت اپل سازگار خواهند بود. از سوی دیگر برای پرداخت از طریق این سرویس، لزومی به یافتن پایانه‌های پرداخت مختص اپل نبوده و طبق توافقات صورت گرفته کاربران Apple Pay قادر خواهند بود تا از طریق پایانه‌های پرداخت سازگار با هر یک از سرویس‌های PayWave شرکت  PayPass ،Visa شرکت MasterCard و یا ExpressPay مربوط به شرکت American Express، پرداخت‌های خود را انجام دهند. طبق اعلام اپل در حال حاضر نزدیک به 220 هزار مرکز خرید در سرتاسر ایالات متحده از این سرویس پشتیبانی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به مراکز خرید Macy’s و Bloomingdales، مجموعه رستوران‌های Subway و McDonald’s، و خرده فروشی‌های دیگری از جمله Target و Whole Foods اشاره نمود.

Apple Pay - اپل پی

کاربران Apple Pay با مراجعه به هر یک از این مراکز خواهند توانست از طریق پایانه‌های سازگار با پرداخت موبایلی (یا پرداخت بدون تماس)، خرید خود را تکمیل و حسابشان را تسویه نمایند. برای این کار تنها لازم است که پس از نهایی شدن خرید و تجمیع صورت‌حساب، کاربر دستگاه اپلی خود را به پایانه پرداخت نزدیک نماید. سرویس پرداخت اپل برای برقراری ارتباط با پایانه‌ خرید و انتقال اطلاعات از تکنولوژی NFC استفاده نموده و لذا نیازی به اتصال فیزیکی دستگاه با پایانه نخواهد داشت. با نزدیک شدن دستگاه همراه به پایانه پرداخت، سرویس Apple Pay به طور خودکار و بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی کاربر فعال گردیده و تصویری از کارت‌های بانکی کاربر را بر روی صفحه به نمایش در می‌آورد. حال کاربر می‌تواند با انتخاب یکی از کارت‌ها و قرار دادن انگشت بر روی سنسور اثر انگشت دستگاه آیفون و یا آیپد خود، احراز هویت نموده و پرداخت را تایید نماید. همچنین این امکان وجود دارد که کاربر یکی از کارت‌های ثبت شده در Passbook را به عنوان کارت پیش‌فرض انتخاب نموده و از آن پس بدون نیاز به انتخاب کارت مربوطه، تنها با نزدیک نمودن دستگاه به پایانه و قرار دادن انگشت خود بر روی سنسور، عملیات پرداخت را انجام دهد.

برای کاربرانی که در آینده قصد داشته باشند پرداخت‌ها را به کمک ساعت هوشمند اپل انجام دهند، با توجه به عدم وجود سنسور اثر انگشت کمی متفاوت خواهد بود. در این حالت سرویس Apple Pay به صورت پیش‌فرض غیرفعال بوده و مالک دستگاه بایستی پس از بستن ساعت بر روی مچ، کد امنیتی خود را برای فعال‌سازی این سرویس وارد نماید. پس از آن کاربر قادر خواهد بود تا به گونه‌ای مشابه با روش قبلی و البته بدون نیاز به وارد نمودن اثر انگشت، از ساعت هوشمند خود برای انجام پرداخت‌ها استفاده نماید. به محض جدا شدن ساعت از مچ مالک آن، سنسورهای تعبیه شده در ساعت این مساله را تشخیص داده و بلافاصله سرویس پرداخت غیر فعال خواهد شد.

Apple Pay - اپل پی

پرداخت با Apple Pay به همین سادگی و تنها در چند ثانیه انجام شده و کاربر را از به همراه داشتن کارت‌های بانکی متعدد خود بی‌نیاز می‌کند. سایر سرویس‌های مطرح پرداخت موبایلی از جمله Google Wallet و PayPal در مقایسه با Apple Pay فرآیند پیچیده‌تر و وقت‌گیرتری دارند. صرف نظر از محدودیت‌ها و دشواری‌های اولیه برای راه‌اندازی این سرویس‌ها، برای انجام پرداخت‌ها بایستی کاربر ابتدا صفحه گوشی خود را روشن نموده و قفل آن را با یکی از راهکارهای امنیتی موجود باز نماید. سپس با اجرای اپلیکیشن مربوط به سرویس پرداخت، رمز ورود به اپلیکیشن را وارد نموده و عملیات پرداخت خود را انجام دهد.

در حالی که بسیاری از مواقع سرعت و سهولت بالا رابطه‌ای عکس با امنیت و قابلیت اطمینان دارد، اما بسیاری از کارشناسان امنیتی معتقدند که سرویس پرداخت اپل علاوه بر افزایش سرعت و سهولت پرداخت، از امنیت بیشتری نیز در مقایسه با روش‌های معمول و سنتی پرداخت با پول نقد و یا کارت‌های بانکی پلاستیکی برخوردار است. به منظور تامین امنیت کافی برای پرداخت‌ها و اطلاعات حساب کاربران، این اطلاعات به صورت کدهای امنیتی پویا ذخیره گردیده و برای بانک‌ها ارسال می‌گردد. وظیفه رمزنگاری اطلاعات را یک چیپ سخت‌افزاری ویژه به عهده دارد که با عنوان Secure Element نام‌گذاری شده است. بنابراین در صورت مفقود شدن و یا سرقت گوشی یا تبلت مورد استفاده برای پرداخت‌ها، هیچ یک از این اطلاعات توسط افراد غیر مجاز قابل مشاهده نخواهد بود. همچنین به جهت افزودن یک لایه امنیتی دیگر، Apple Pay یک شماره حساب اختصاصی برای هر دستگاه مجهز به این سرویس ایجاد نموده و Secure Element به کمک آن به ازای هر تراکنش مالی، یک کد امنیتی یکبار مصرف ایجاد می‌نماید. از سوی دیگر کاربران قادر خواهند بود تا در صورت گم شدن یا سرقت دستگاه خود، آن را از طریق سرویس "Find My iPhone" موقعیت‌یابی نموده و در صورت تمایل سرویس Apple Pay را از راه دور بر روی آن دستگاه غیر فعال نمایند. همچنین شرکت اپل اعلام نموده است که اطلاعات حساب‌ها و پرداخت‌های کاربران را به هیچ وجه برای خود رهگیری و نگهداری ننموده، این اطلاعات صرفا میان بانک، خریدار و فروشنده باقی خواهند ماند.

در کنار مزایا و نقاط قوتی که به آن‌ها اشاره شد، سرویس Apple Pay مشکلات و محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود، محدود بودن مکان‌هایی‌ست که می‌توان از این روش برای پرداخت استفاده نمود. علاوه بر اینکه این سرویس در حال حاضر تنها در ایالات متحده قابل استفاده است، در همین کشور نیز مراکز خرید و فروشگاه‌های مشخص و محدودی از این روش پرداخت پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال چنانچه شخصی ساکن در این کشور تنها به اعتماد دستگاه آیفون خود و سرویس پرداخت اپل از خانه خارج شده، کارت‌های بانکی و پول نقد کافی به همراه نداشته باشد، گزینه‌هایی که برای غذا خوردن پیش رو دارد به دو گزینه محدود شده و مجبور خواهد بود به دنبال یکی از شعبات McDonald’s و یا Subway بگردد. بعلاوه در مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری پشتیبانی کننده از Apple Pay، تضمینی برای پشتیبانی تمامی ترمینال‌های پرداخت از این سرویس وجود ندارد. البته شرکت اپل با جدیت به دنبال گسترش دامنه نقاط پشتیبانی کننده از سرویس پرداخت خود بوده و چنانچه در این راه موفق باشد، به مرور زمان این محدودیت‌ها کمتر و کمتر خواهد شد.

دیگر محدودیتی که این سرویس بطور طبیعی با آن روبروست، نیاز کاربر به در اختیار داشتن یک دستگاه از آخرین نسل آیفون و آیپد، و یا یک آیفون از دو نسل قبلی به همراه ساعت هوشمند اپل است. مشکلی که از یک سو ممکن است به منزوی شدن و عدم موفقیت این سرویس منجر گردیده و یا از سوی دیگر کاربران زیادی را به خرید محصولات جدید اپل ترغیب نماید. گذشت زمان مشخص خواهد نمود که کدام یک از این دو سرنوشت برای Apple Pay رقم خواهد خورد. آنچه مشخص است، موفقیت این سرویس برای شرکت اپل بسیار مهم و سودآور خواهد بود. چرا که علاوه بر سود غیر مستقیم این شرکت در نتیجه افزایش فروش محصولات جدید، سودی مستقیم نیز به ازای هر تراکنش به دست خواهد آورد. به گزارش Financial Times در این خصوص، به ازای هر خریدی که کاربران چه در مراکز خرید و چه به صورت آنلاین با استفاده از این سرویس انجام دهند، 0.15 درصد از کل مبلغ به حساب اپل خواهد رفت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا