معرفی آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 - هر دو مجهز به حسگر اثر انگشت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/28
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، آی او اس iOS ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad mini 3 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز 16 اکتبر 2014 (24 مهر 1393) در کنفرانس خبری که در کوپرتینو کالیفرنیا برگزار نمود از دو تبلت جدید خود -- آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 -- رونمایی کرد. البته اپل در این مراسم محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تازه دیگری -- نظیر کیت توسعه نرم‌افزار برای اپل واچ (WatchKit)، نسخه 8.1 سیستم عامل iOS، نسخه نهایی OS X Yosemite و iMac با صفحه نمایش Retina 5K -- را نیز معرفی نمود.

در این کنفرانس خبری تیم کوک -- مدیر عامل اپل -- پس از رونمایی از آیپد ایر 2، وظیفه معرفی آیپدهای جدید را بر عهده فیل شیلر -- نائب رئیس ارشد بازاریابی جهانی اپل -- قرار داد.

Tim Cook and Phil Schiller

هرچند آیپد ایر 2 تغییرات نسبتاً زیادی را نسبت به نسل قبلی داشته، اما آیپد مینی 3 شاهد تغییرات بسیار اندکی بوده است و از این رو در کنفرانس اپل نیز زمان زیادی به معرفی آیپد ایر 2 و زمان بسیار کوتاهی به معرفی مینی 3 اختصاص یافت.

Apple iPad Air 2 and iPad mini 3 - اپل آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3

بارزترین تفاوت‌های آیپد ایر 2 با نسخه پیشین این تبلت -- آیپد ایر -- را می‌توان در کاهش وزن و ضخامت، اضافه شدن سنسور اثر انگشت به کلید Home، بهره برداری از پردازنده و کمک پردازنده جدید، افزایش رزولوشن و قابلیت‌های دوربین اصلی، کاهش انعکاس و افزایش کنتراست صفحه نمایش، افزایش سرعت وای-فای و در نهایت عرضه نسخه طلایی رنگ (در کنار دو رنگ پیشین) خلاصه نمود.

آیپد ایر 2 از طول و عرضی یکسان با آیپد ایر برخوردار است اما اپل توانسته ضخامت آنرا با 1.4 میلی‌متر کاهش به تنها 6.1 میلی‌متر برساند. بنا به گفته اپل، آیپد ایر 2 نازک ترین تبلت کنونی جهان است. وزن این تبلت نیز 444 گرم است که نسبت به نسخه پیشین 34 گرم کاهش را نشان می‌دهد.

Apple iPad Air 2 - اپل آیپد ایر 2

تیم کوک در کنفرانس خبری اپل برای تأکید بر ضخامت کم آیپد ایر 2 از حاضرین پرسید آیا می‌توانید این تبلت را ببینید؟

صفحه نمایش رتینای 9.7 اینچی آیپد ایر 2 با برخورداری از رزولوشن 2048x1536 پیکسل تراکم 264 پیکسل بر اینچ را بدست می‌دهد. هرچند صفحه نمایش آیپد ایر 2 از نظر ابعاد و رزولوشن تفاوتی با نسخه پیشین ندارد، اما اپل طراحی جدیدی را برای صفحه نمایش رتینای این تبلت به کار گرفته و با ترکیب سه لایه صفحه نمایش در یک لایه نه تنها توانسته ضخامت صفحه نمایش را کاهش دهد، بلکه شاهد رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بالاتر خواهیم بود. از سوی دیگر کاهش صخامت صفحه نمایش موجب خواهد شد تا تصاویر و متون کاملاً بر روی سطح صفحه دیده شده و کاربر آنها را در زیر انگشتان خود حس کند. اپل همچنین با استفاده از پوشش ضد انعکاس خاصی که بر روی صفحه نمایش آیپد ایر 2 به کار برده توانسته 56 درصد انعکاس نور را کاهش دهد تا امکان استفاده مناسب از تبلت حتی در زیر نور شدید فراهم شود. این کمپانی مدعیست که صفحه نمایش ایر 2 کمترین میزان انعکاس نور را در میان تمامی تبلت‌های موجود در بازار دارد.

Apple iPad Air 2 - اپل آیپد ایر 2

تصویر بالا: ترکیب سه لایه صفحه نمایش آیپد ایر 2 در یک لایه به کاهش ضخامت و افزایش کنتراست کمک کرده است

اپل در آیپد ایر 2 از چیپ جدیدی با نام A8X بهره برده که برای نخستین بار در این تبلت به کار گرفته شده و با چیپ A8 به کار گرفته شده در آیفون 6 و آیفون 6 پلاس متفاوت است. در میان تبلت‌هایی که اپل به عرضه آنها ادامه می‌دهد تنها آیپد ایر 2 به این پردازنده مجهز است.

Apple iPad CPUs

پردازنده A8X با دارا بودن 3 میلیارد ترانزیستور و برخورداری از نسل دوم معماری 64 بیتی، نسبت به پردازنده A7 به کار گرفته شده در آیپد ایر از 40 درصد سرعت پردازشی بیشتری برخوردار است و واحد پردازش گرافیکی آن نیز تا 2.5 برابر سریعتر از واحد پردازش گرافیکی A7 است. اکنون در قیاس با نخستین نسخه آیپد -- که به چیپ A4 مجهز بود -- با 12 برابر سرعت پردازنده و 180 برابر سرعت پردازش گرافیکی روبرو هستیم. همراه با پردازنده A8X، کمک پردازنده جدید اپل با نام M8 -- که در آیفون 6 و آیفون 6 پلاس نیز به کار گرفته شده -- مورد استفاده قرار گرفته. این کمک پردازنده علاوه بر دریافت و پردازش اطلاعات سنسورهای ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و قطب‌نما، اطلاعات سنسور جدید بارومتر را نیز دریافت کرده و بدین ترتیب فشار هوا و ارتفاع را می‌تواند گزارش نماید.

Apple iPad Air 2 - اپل آیپد ایر 2

Apple iPad Air 2 - اپل آیپد ایر 2

دوربین اصلی -- یا به قول اپل دوربین iSignt -- آیپد ایر 2 نیز نسبت به نسخه پیشین بهبود یافته و به جای دوربین 5 مگاپیکسلی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی در این نسخه استفاده شده است. امکان فیلمبرداری 1080p برای این دوربین در نظر گرفته شده و همچون گذشته از فیلمبرداری time-lapse و تصویربرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. فیلمبرداری اسلوموشن 720p با سرعت 120 فریم بر ثانیه ارمغان دیگر اپل برای آیپد ایر 2 است که در آیپدهای قبلی شاهد آن نبوده‌ایم.

Apple iPad Air 2 - اپل آیپد ایر 2

در آیپد ایر 2 هر دو دوربین iSight و FaceTime به ویژگی Burst Mode مجهز شده‌اند و با برداشت 10 عکس در هر ثانیه، تصاویر را در اختیار الگوریتم هوشمند تحلیلگر تصاویر قرار می‌دهند تا از میان عکس‌ها با توجه به شفافیت و وضوح و حتی تشخیص بسته نبودن چشم‌ها، بهترین عکس و یا مجموعه‌ای از عکس‌ها به کاربر پیشنهاد شود.

دوربین FaceTime آیپد ایر 2 همانند دوربین آیپد ایر از رزولوشن 1.2 مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری 720p برخوردار است و علاوه بر مجهز شدن به ویژگی Burst Mode، تشخیص چهره آن نیز بهبود یافته.

آیپد ایر 2 با بهره‌گیری از ارتباط وای-فای 802.11ac که از فناوری MIMO استفاده می‌کند قادر است به سرعت ارتباطی 2.8 برابر آیپد ایر دست یابد و نسخه Wi-Fi + Cellular آن نیز از باندهای LTE بیشتری پشتیبانی کرده و سرعت ارتباط سلولار آن تا 50 درصد بیشتر از نسل قبل است.

هر دو تبلت ایر 2 و مینی 3 با استفاده از حسگر اثر انگشت تعبیه شده در کلید Home، به ویژگی Touch ID مجهز شده‌اند. بدین ترتیب آنلاک نمودن تبلت و تشخیص هویت در برنامه‌ها برای لاگین نمودن به راحتی میسر خواهد بود. علاوه بر این امکان استفاده از Touch ID برای افزایش امنیت خرید هنگام خرید از اپ‌استور، فروشگاه آیتیونز و فروشگاه آی‌بوک و هنگام خرید سرویس‌ها و کالاها با استفاده از Apple Pay در برنامه‌ها وجود دارد.

Touch ID - تاچ آی دی

Touch ID - تاچ آی دی

آیپد مینی 3 برخلاف آیپد ایر 2 شاهد پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبلی نبوده و فاقد بسیاری از ویژگی‌های اضافه شده به آیپد ایر 2 -- نظیر کم شدن ضخامت، دوربین 8 مگاپیکسلی، کاهش انعکاس صفحه نمایش و پردازنده جدید A8X -- است. تغییرات آیپد مینی 3 نسبت به مینی 2 را می‌توان در اضافه شدن سنسور اثر انگشت به کلید Home و اضافه شدن رنگ طلایی به مجموعه رنگ‌های ارائه شده خلاصه کرد.

Apple iPad mini 3 - اپل آیپد مینی 3

ابعاد مینی 3 دقیقاً مشابه مینی 2 بوده و ضخامت 7.5 میلی‌متری آن کاهش نیافته است و وزن آن هم همانند قبل 341 گرم باقی مانده.

آیپد مینی 3 به صفحه نمایش رتینا 7.9 اینچی با رزولوشن 2048x1536 پیکسل مجهز است که تراکم 326 پیکسل بر اینچ را بدست می‌دهد. بدیهیست به دلیل رزولوشن مشابه با آیپد ایر 2 و کاهش ابعاد صفحه نمایش، این تراکم بیش از تراکم 264 پیکسل بر اینچ آیپد ایر 2 است.

Apple iPad mini 3 - اپل آیپد مینی 3

اپل از پردازنده A7 و کمک پردازنده M7 در مینی 3 استفاده کرده که مشابه موارد استفاده شده در نسل پیشین این تبلت است. در آیپد مینی 3 دوربین‌ اصلی (iSight) همچون گذشته 5 مگاپیکسلی است و از فیلمبرداری 1080p HD پشتیبانی می‌کند. دوربین ثانویه (FaceTime) نیز با رزولوشن 1.2 مگاپیکسل از قابلیت فیلمبرداری 720p بهره می‌برد.

هر دو تبلت آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 به نسخه 8.1 سیستم عامل iOS اپل مجهزند و از ویژگی‌های جدید این نسخه -- منجمله امکان ارتباط با دیگر محصولات اپل که به سیستم عامل iOS 8 یا OSX Yosemite مجهزند -- می‌توانند استفاده کنند. قابلیت Handoff این امکان را فراهم می‌آورد که کاربر کار خود را بر روی یک دستگاه آغاز و آنرا به دستگاه دیگر منتقل کند. همچنین اگر گوشی آیفون کاربر و تبلت وی هر دو بر روی یک شبکه وای-فای باشند، امکان برقراری تماس تلفنی و پاسخ به تماس‌ها از طریق تبلت نیز میسر خواهد بود.

Apple iPad mini 3 - اپل آیپد مینی 3

دوام باتری هر دو تبلت جدید اپل همچون تبلت‌های پیشین این کمپانی بالا بوده و بنا به گفته اپل تا 10 ساعت مرورگری وب از طریق وای-فای، مشاهده ویدیو یا گوش دادن به موسیقی و تا 9 ساعت مرورگری وب از طریق شبکه داده سلولار را پشتیبانی می‌کنند.

آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 در سه رنگ خاکستری، سفید و طلایی و در دو مدل Wi-Fi و Wi-Fi + Cellular عرضه می‌شوند که مدل Wi-Fi + Cellular با استفاده از نانو سیم‌کارت، ارتباط داده را تحت شبکه‌های تلفن همراه میسر می‌سازد. همچنین سه پیکربیندی حافظه 16، 64 و 128 گیگابایتی برای این تبلت‌ها در نظر گرفته شده است. در کنار فروش این تبلت‌ها، اپل به فروش آیپد ایر، آیپد مینی 2 و آیپد مینی با قیمت‌هایی کمتر از قبل ادامه می‌دهد. اپل در مرحله نخست، تبلت‌های جدید خود را در 29 کشور عرضه می‌کند. قیمت مجموعه تبلت‌های اپل در بازار آمریکا مطابق جدول زیر است.

Apple iPad Air 2 and iPad mini 3 - اپل آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3


به روزرسانی - قیمت اپل آیپد ایر 2 و اپل آیپد مینی 3 در بازار ایران

تبلت اپل iPad Air 2 به بازار ایران راه یافته.

تبلت اپل iPad mini 3 نیز در بازار ایران موجود است.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت تبلت اپل iPad Air 2 و فروشندگان و قیمت تبلت اپل iPad mini 3 از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا