آفیس رایگان برای iOS و اندروید - استراتژی مایکروسافت برای یکه‌تازی

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مایکروسافت آفیس Microsoft Office ، مایکروسافت ورد Microsoft Word ، مایکروسافت اکسل Microsoft Excel ، مایکروسافت پاورپوینت Microsoft PowerPoint ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  بدون شک بسیاری از مردم کمپانی مایکروسافت را با نرم‌افزار پرطرفدار آفیس می‌شناسند. این برنامه که مدت‌هاست در سیستم‌عامل ویندوز پای ثابت کامپیوتر‌ها شده، برای اولین بار در مارس 2014 (فروردین 1393) برای iPad عرضه شد ولی کاربران برای ایجاد و ویرایش داکیومنت‌های جدید ناچار به عضویت در Office 365 بودند. اخیرا مایکروسافت در یک اقدام غافلگیر‌کننده از رایگان شدن مجموعه آفیس برای iPad، iPhone و اندروید خبر داد.

شرکت مایکروسافت در روز پنجشنبه 6 نوامبر 2014 (15 آبان 1393) تغییراتی را که به تازگی در مجموعه آفیس (متشکل از اپلیکیشن‌های Excel ،Word  و PowerPoint) اعمال نموده، رسانه‌ای کرد. این تغییرات شامل به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های آفیس برای iPad، عرضه اپلیکیشن‌های جدید آفیس برای iPhone و ارائه نسخه پیش‌نمایش اپلیکیشن‌های آفیس برای تبلت‌های اندرویدی است.

از جمله بارزترین این تغییرات اعمال شده آن است که کاربران آیفون و آیپد و هم‌چنین دارندگان دستگاه‌های اندرویدی از این پس می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به ایجاد و ویرایش فایل‌های آفیس خود بپردازند. این در حالیست که در گذشته کاربران مجبور بودند در سرویس Office 365 عضو شده و ماهانه 6.99 دلار به مایکروسافت بپردازند.

Microsoft Office for iOS and Android

این حرکت تنها چند روز پس از اعلام همکاری مایکروسافت و Dropbox رقم می‌خورد. به موجب این همکاری سرویس ذخیره‌سازی ابری Dropbox با نرم‌افزار‌های آفیس نصب شده بر روی کامپیوتر‌های شخصی، تلفن‌های همراه و وب یکپارچه خواهد شد. به عبارت دیگر کاربران می‌توانند مستقیما از اپلیکیشن‌های آفیس به Dropbox دسترسی پیدا کرده و فایل‌های آفیس را در فضای Dropbox ویرایش کنند.

در نگاه اول ممکن است این اقدام از سوی مایکروسافت غیرمنطقی و تا حدی ناباورانه به نظر برسد ولی پی بردن به هدف این غول نرم‌افزاری چندان هم دشوار نیست. می‌توان گفت هدف نهایی مایکروسافت از این تصمیم، سلطه بر قلمروِ نرم‌افزار‌های اداری است چرا که رقیبان مجموعه آفیسِ مایکروسافت بیکار ننشسته و محصولات مشابهی را به صورت رایگان برای iPhone، iPad و اندروید عرضه کرده‌اند. از جمله این رقبا می‌توان به CloudOn ،iWork و Paper iPad اشاره کرد. در این شرایط کاربران با مقایسه این برنامه‌های رایگان و Office 365 احتمالاً از محصول مایکروسافت فاصله گرفته و جذب محصولات رقیب می‌شدند. پس شاید بتوان گفت که ترسِ از دست دادن کاربران بوده که بیش از هر عامل دیگری باعث تغییر رویه مایکروسافت شده است؛ هرچند که خود مایکروسافت این استدلال را قبول ندارد.

Microsoft Office for iOS and Android

تصویر بالا: برنامه‌های مایکروسافت آفیس در آیفون

مایکروسافت بر این باور است که اقدام اخیر تلاشی است در جهت توسعه اپلیکیشن‌های رایگانِ تحت وب به سمت دستگاه‌های موبایل. مایکل آتالا (Michael Atalla)، رییس بازاریابی Office، در این رابطه می‌گوید: «این حرکت یک تغییر جهت استراتژیک نیست، بلکه گامی است در راستای توسعه راهبرد فعلی مایکروسافت. با این کار، همان تجربه کاربری را که قبلا به‌صورت آنلاین فراهم کرده بودیم، این بار در اختیار کاربران iOS و اندروید قرار می‌دهیم. می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کاربران ما بتوانند productivity خود را با هر دستگاهی که به آن دسترسی دارند حفظ کنند.»

Microsoft Office for iOS and Android

تصویر بالا: درج نمودار در برنامه مایکروسافت اکسل اجرا شده بر روی تبلت آیپد

درست است که مایکروسافت تصمیم به عرضه رایگان مجموعه آفیس برای iOS و اندروید گرفته، اما هنوز این تصمیم را برای صاحبان کسب‌و‌کار عملی نکرده است. به بیان دیگر کارمندان فعال در شرکت‌های طرف قرارداد با مایکروسافت برای ویرایش داکیومنت‌هایی که در نسخه بیزینس OneDrive یا Dropbox ویژه کسب‌وکارها ذخیره شده‌اند ناچار به عضویت در سرویس Office 365 هستند. این امر به وضوح نشان‌دهنده آن است که مایکروسافت سودآوری خود را از کانال مجموعه productivity و پلتفرم ابری -- که در اختیار هزاران شرکت در سراسر دنیا قرار داده -- ادامه خواهد داد.

Microsoft Office for iOS and Android

تصویر بالا: تغییر استایل در نسخه پیش‌نمایش برنامه مایکروسافت ورد اجرا شده بر روی یک تبلت اندرویدی

در حالی که سه نرم‌افزار Excel ،Word و PowerPoint دنیای PC را به تسخیر خود درآورده‌اند، مایکروسافت هنوز نتوانسته از محبوبیت این برنامه‌ها در جذب مشتریان به سمت سیستم‌عامل ویندوزفون استفاده کند. می‌توان گفت iOS و اندروید تقریبا تمام بازار اسمارت‌فون و تبلت را در اختیار داشته و طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، تنها 2.5 درصد از سهم بازار متعلق به ویندوزفون است.

با مدیریت ساتیا نادلا، مدیر‌عامل مایکروسافت، این شرکت رویه دیگری را در پیش گرفته و سعی داشته به منظور جذب مخاطب بیشتر، پای آفیس را به دیگر سیستم‌عامل‌ها نیز باز کرده و از این طریق راه را برای عضویت در نسخه پریمیوم آفیس هموار کند. این نسخه امکانات جالبی دارد. به عنوان مثال در نسخه پریمیوم Word شاهد ابزارهای ویرایشی بیشتری هستیم؛ برای نمونه امکان سفارشی‌سازی رنگ متن قوی‌تر از قبل ظاهر شده و جدول‌ها و چارت‌ها را می‌توان با دقت بیشتری ویرایش کرد. هم‌چنین نسخه خریداری‌شده Word به کاربران این اجازه را می‌دهد که بتوانند یک داکیومنت را در هر دو حالت portrait و landscape مشاهده کنند، در حالی که کاربران نسخه رایگان فقط می‌توانند از حالت portrait استفاده کنند. به‌علاوه در نسخه خریداری‌شده PowerPoint قابلیت "نمای ارائه‌ دهنده" (presenter view) فعال است که باعث می‌شود کاربران بتوانند یادداشت‌ها و نواری از ریزعکس‌های (thumbnails) اسلاید‌های بعدی را در یک صفحه مشاهده کنند.

Satya Nadella

ناگفته نماند که مایکروسافت به تازگی ایده freemium را پذیرفته است. مفهوم freemium بدان معناست که بسیاری از امکانات مهم و اساسی یک اپلیکیشن یا بازی به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد ولی بخشی از امکانات اضافی و تکمیلی، تنها در صورت پرداخت هزینه، به کاربران تعلق خواهد گرفت.

اپلیکیشن‌های آفیس برای iPad تا‌کنون با بیش از 40 میلیون دانلود به موفقیتی نسبی دست پیدا کرده ولی مایکروسافت تعداد دانلود این اپلیکیشن‌ها برای iPhone را هنوز اعلام نکرده است. کاربران تبلت‌های اندرویدی نیز می‌توانند در صورت تمایل پس از ثبت نام، نسخه پیش‌نمایش این اپلیکیشن‌ها را نصب کنند ولی دسترسی عمومی به این برنامه‌ها تا اوایل سال 2015 برای کاربران اندروید امکان‌پذیر نخواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا