انقلاب Elliptic Labs در کنترل اسمارت‌فون‌ها - کار کردن با گوشی بدون نیاز به لمس صفحه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : الیپتیک لبز Elliptic Labs ، فراصوتی Ultrasonic ، تعامل انسان با کامپیوتر HCI (Human Computer Interaction) ، تعامل انسان با ماشین HMI (Human Machine Interaction)

واحد خبر mobile.ir : زمانی که در فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوود، قهرمان داستان تنها با اشاره انگشت و بدون لمس کردن، مشغول کار کردن با صفحه‌های کامپیوتر بود، شاید کمتر کسی تصور آن را می‌کرد که روزی این رویا به وقوع بپیوندد. اما شرکت نوپای Elliptic Labs در تاریخ 7 اکتبر 2014 (15 مهر 1390) این دستاورد را در معرض دید همگان قرار داد. این تکنولوژی -- که قبلا در نمایشگاه CES 2013 بر روی لپ‌تاپی که با ویندوز 8 کار می‌کرد به نمایش گذاشته شده بود -- این بار در نمایشگاه CEATEC 2014 (بزرگترین نمایشگاه ژاپن در زمینه IT و محصولات الکترونیک) و بر روی اسمارت‌فون Samsung Galaxy S4 به نمایش درآمده است.

روش جدیدی که Elliptic Labs برای کار کردن با گوشی‌های هوشمند ابداع کرده "تعامل چند‌لایه‌ای" (Multi Layer Interaction) نام دارد. این روش به کاربر اجازه می‌دهد که بسته به فاصله دستش از صفحه نمایش، بتواند بدون تماس با صفحه، کار‌های مختلفی را با گوشی انجام دهد. به عنوان مثال می‌توان به راحتی با دو بار عمل tapping -- در حالیکه انگشتان با صفحه گوشی فاصله دارند -- صفحه را قفل کرد. به گزارش سایت PCWord، وقتی یکی از کارکنان شرکت Elliptic Labs این روش جدید را در نمایشگاه معرفی می‌کرد، به حضار نشان داد که چگونه تنها با نزدیک کردن دستش به گوشی، صفحه home بر روی نمایشگر ظاهر شد. وقتی این فرد دستش را نزدیک‌تر می‌برد، می‌توانست عمل اسکرول کردن را در منو‌های مختلف به‌راحتی انجام دهد. در طی این معرفی، او به حاضرین نشان داد که چگونه می‌توان بدون تماس انگشتان با صفحه گوشی -- حتی با داشتن دستکش و از فاصله 50 سانتی‌متری از سطح گوشی -- کار‌های روزمره مثل چک کردن پیام‌ها، تماشای ویدیو، مسیریابی به‌وسیله نقشه و بازی کردن را به آسانی انجام داد.

Elliptic Labs

تصویر بالا از آنجا که Galaxy S4 هنوز با تکنولوژی Elliptic Labs سازگار نیست، همانطور که در عکس مشاهده می‌شود، این گوشی در قابی سنگین -- مجهز به مبدل‌های فراصوت -- قرار گرفته است

لیلا دنیل‌سن (Laila Danielsen) -- مدیر عامل Elliptic Labs -- درباره این تکنولوژی جدید می‌گوید: «با استفاده از "تعامل چند‌لایه‌ای" می‌توانیم بسته به فاصله دست از صفحه نمایش، محتوا‌های متفاوتی را مشاهده کنیم. در ابتدای سیر تکاملیِ این زنجیره، کیبورد قرار داشت؛ بعد از آن هم شاهد موس و سرانجام لمس (touch) بودیم و می‌دانستیم که گام بعدی قاعدتا باید تکنولوژی بدون لمس (touchless) باشد.»

این روش با کمک مبدلی کار می‌کند که توسط شرکت ژاپنی میوراتا (Murata) -- سازنده بزرگ قطعات الکترونیکی -- تولید می‌شود. این مبدل فراصوتی (Ultrasonic Transducer) -- که اندازه سطح آن فقط 5.2 میلی‌متر مربع است -- بر روی خروجی صدای گوشی قرار می‌گیرد و با میکروفون‌های استاندارد MEMS سازگار بوده و حتی قادر است در محیط‌های پرسروصدا نیز به‌خوبی کار کند.

می‌توان گفت ساز‌و‌کار این تکنولوژی از نحوه پرواز خفاش‌ها الهام گرفته شده است؛ بدین صورت که مبدل یاد‌شده امواج فراصوتی (با فرکانس بالا) را به گستره 180 درجه منتشر میکند. این امواج -- که توسط گوش انسان شنیده نمی‌شوند -- پس از برخورد با دست کاربر به سمت گوشی بازگردانده شده و توسط 4 میکروفونی که در 4 گوشه صفحه نمایش تعبیه شده‌اند شناسایی می‌شوند. سپس با پردازش این داده‌ها توسط یک الگوریتم، مکان دست کاربر مشخص می‌شود.

Elliptic Labs

بنا‌بر گفته اریک فورستورم (Erik Forsstorm) -- یکی از مدیران Elliptic Labs -- تمام محاسبات انجام شده در مراحل فوق از نوع محاسبات سبک بوده و کمتر از یک میلی‌وات انرژی مصرف می‌کند و در نتیجه تاثیر چندانی در افزایش مصرف باتری نخواهد داشت.

طبق اعلام سایت رسمی شرکت، این تکنولوژی می‌تواند در کامپیوتر‌های all-in-one، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند و محصولات پوشیدنی مورد استفاده قرار گیرد. خبر‌های رسیده حاکی از آن است که شرکت نروژی Elliptic Labs در حال گفتگو با صاحبان صنایع است تا بتواند آنها را برای به کارگیری مبدل‌های فراصوتی مورد نیاز این تکنولوژی قانع کند. به گفته لیلا دنیل‌سن تاکنون چند تولید‌کننده تلفن همراه برای استفاده از این تکنولوژی ابراز تمایل کرده‌اند و در سال 2015 شاهد به‌کار‌گیری این فن‌آوری در تلفن‌های همراه و تبلت‌ها خواهیم بود. گفتنی است با وجود پشتیبانی ویندوز از این دستاورد، به نظر می‌رسد محصولات اندرویدی گزینه نخست برای به کارگیری آن باشند.

بد نیست به این نکته هم اشاره شود که کمپانی‌های دیگری نیز که از فناوری‌های متفاوتی نسبت به فناوری فراصوتی Elliptic Labs بهره می‌برند روش‌هایی را برای تعامل با دستگاه‌های الکترونیکی، بدون نیاز به لمس ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال فناوری RealSense اینتل از دوربینی با امکان تصویربرداری سه بعدی بهره می‌گیرد و به راحتی می‌تواند Gesture‌های گوناگونی را تشخیص داده و حتی مکان بند-بند پنج انگشت دست را مشخص نماید. کمپانی PrimeSence -- که اپل سال گذشته آن را خریداری کرد و طراحی سخت افزار و چیپ به کارگرفته شده در سنسور کینکت Xbox 360 مایکروسافت را در کارنامه خود دارد -- و کمپانی Leap Motion -- که کنترلری مجهز به دوربین‌های مادون قرمز را به بازار عرضه کرده -- نمونه‌های دیگری از کمپانی‌های فعال در زمینه تعامل بدون لمس با دستگاه‌های الکترونیکی هستند.

Intel RealSense'

تصویر بالا: فناوری RealSense اینتل که در سال 2015 شاهد ارائه آن برای تبلت‌ها نیز خواهیم بود

منبع : Elliptic Labs