ویندوز 10 - قدم بلند مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/14        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : ویندوز 10 Windows 10 ، سیستم عامل Operating System ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : در دنیا حدود 1.5 میلیارد نفر از کشور‌های مختلف از ویندوز برای انجام امور شخصی و یا مربوط به کار خود استفاده می‌کنند. از کودکانی گرفته که برای اولین بار بازی با کامپیوتر را تجربه می‌کنند تا متخصصان در زمینه‌های مختلف و البته سازمان‌ها. می‌توان گفت ویندوز نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد دنیا ایفا می‌کند و به آن‌ها توانایی انجام کار‌های مختلف را می‌دهد. تولید کنندگان در تلاشند تا با ارائه محصولات و برنامه‌های ارتقا یافته همزمان با رشد سریع تکنولوژی در دنیا و بالا رفتن سطح انتظارات مصرف کنندگان، پیشرفت کنند و پاسخ گوی نیازهای مردم باشند. با توجه به نقش گسترده‌ ویندوز در زندگی کاربران زمان آن فرا رسیده که مایکروسافت ویندوز جدیدی را به دنیا معرفی کند. ویندوز جدیدی که هم برای محیط کار و هم برای زندگی روزمره سودمندتر از گذشته باشد.

در تاریخ 30 سپتامبر 2014 (8 مهر 1393) Terry Myerson -- نایب رئیس اجرایی بخش سیستم عامل‌های مایکروسافت -- به همراه Joe Belfiore -- از دیگر مدیران ارشد بخش سیستم عامل‌های این کمپانی -- نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز را -- در قالب پیش نمایشی از برخی ویژگی‌های این سیستم عامل -- معرفی کردند. برخلاف پیش‌بینی‌های اکثر افراد مبنی بر انتخاب نام ویندوز 9 برای نسخه‌ جدید، مایکروسافت ورژن جدید را ویندوز 10 معرفی کرد. شایعات بسیاری در مورد دلیل عدم استفاده از نام ویندوز 9 منتشر شده است، -- منجمله جلوگیری از تداخل نام با ویندوزهای 95 و 98 که رشته حروف نام آنها نیز با Windows 9 آغاز می‌شود و یا تأکید مایکروسافت بر تحول در ویندوز -- اما هیچ کدام از این دلایل تایید نشده‌اند. مایکروسافت در ساخت ویندوز جدید از روشی متفاوت‌تر از گذشته استفاده می‌کند چرا که هدف مایکروسافت عرضه‌ ویندوزی متفاوت‌ است به گونه‌ای که می‌توان گفت ویندوز 10 معرف نسل جدیدی از ویندوز است.

جو بلفیور و تری مایرسون

تصویر بالا: تری مایرسون (راست) و جو بلفیور (چپ)

هدف مایکروسافت ساخت محصولی جامع است که بتواند در تمامی دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. از Xbox تا کامپیوتر‌های شخصی، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و حتی گجت‌های کوچک و بدون صفحه نمایش. محصولی که چه در دستگاه‌هایی که صفحه نمایش لمسی دارند و چه در دستگاه‌هایی که با موس و کیبورد یا کنترل کار می‌کنند (و یا انتخاب نحوه‌ استفاده از آن‌ها بر عهده‌ کاربر است)، کاربرد داشته و استفاده از آن ساده باشد. بدین شکل با توجه به اینکه یک پلت فرم واحد در اختیار تولیدکنندگان برنامه‌ها قرار می‌گیرد، برنامه‌های ساخته شده توسط آن‌ها بر روی تمام دستگاه‌ها قابل اجرا خواهد بود. و از این طریق افراد بیشتری می‌توانند از برنامه‌های ساخته شده بهره‌مند شوند. همچنین با به روز رسانی برنامه توسط سازنده، مشتریان می‌توانند آسان‌تر از همیشه برنامه‌ای را که در اختیار دارند ارتقا دهند. شعار مایکروسافت در ساخت ویندوز جدید "یک محصول جامع، یک پلت فرم، یک استور" است چرا که به گفته این کمپانی تنها یک راه برای ساخت برنامه‌های فراگیر (Universal) -- که کل خانواده محصولات را هدف قرار می‌دهند -- و یک ویندوز استور برای دریافت برنامه‌های ساخته شده وجود خواهد داشت.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

مایکروسافت در ساخت ویندوز جدید بر ارتقا در طراحی برای استفاده در کسب و کار، ارتقا در تجربه‌ی کاربری، امنیت بالاتر و توانایی‌های مدیریتی بهتر تمرکز کرده است. شرکت مایکروسافت معتقد است ویندوز 10 در برگیرنده‌ تمامی امکانات لازم برای کسانی است که در کسب و کار خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین با افزایش مقاومت آن در برابر نفوذ به اطلاعات، امنیت کاربران را افزایش داده است. قطعا امنیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که مشتریان سازمانی ویندوز به آن توجه می‌کنند و مایکروسافت قصد دارد با کاهش امکان نفوذ به اطلاعات، این دسته از کاربران خود را از کار با ویندوز 10 راضی نگه دارد. علاوه بر این در طی سال گذشته مایکروسافت با گفت‌و‌گو با بسیاری از مشتریان سازمانی خود از زمینه‌های استفاده آن‌ها از این سیستم عامل و همچنین خواسته‌ها و انتظاراتشان از نسخه جدید آگاهی یافته است.

بزرگترین تفاوت روند ساخت ویندوز 10 با سایر نسخه‌های ویندوز در استفاده مایکروسافت از برنامه‌ای به نام Windows Insider Program است. مایکروسافت در تلاش است تا با بهره گیری از این برنامه از تجربه کاربرانش برای ساخت نسخه نهایی ویندوز 10 استفاده کند. او در این برنامه نسخه پیش از انتشار ویندوز 10 را در اختیار کاربرانی که برای دریافت آن ثبت نام کرده‌اند قرار می‌دهد. Windows Insider برای متخصصان کامپیوترهای شخصی و کسانی که در عرصه فناوری اطلاعات از تجربه و تسلط کافی برخوردارند ساخته شده است زیرا برای این دسته از افراد کار کردن با نرم‌افزار‌های پیش از انتشار با تنظیمات متغیر کار ساده‌ای است. در طول روند شکل گیری ویندوز 10 کاربران Insider از آخرین تغییرات به وجود آمده مطلع می‌شوند و پس از تجربه استفاده از آن نظرات خود را به مایکروسافت اعلام می‌کنند. این شرکت با استفاده از این روش می‌تواند از پیشنهادات کاربران بهره ببرد و به تجربه خود بیفزاید. کسانی که ازInsider استفاده می‌کنند می‌توانند از دو طریق با شرکت مایکروسافت در ارتباط باشند. یکی از این دو روش Windows Feedback است که برای به اشتراک گذاشتن انتقادات و پیشنهادات در نظر گرفته شده و روش دیگر Windows Technical Preview Forum که برای تعامل با مهندسین مایکروسافت و دیگر کاربران Insider ایجاد شده است.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

یکی از انتقادات وارد شده بر ویندوز 8 از سوی کاربران تغییرات زیاد این ویندوز نسبت به نسخه قبلی یعنی ویندوز 7 است. چرا که تغییرات زیاد محیط آشنای ویندوز 7 -- که برای مدت زیادی مورد استفاده قرار گرفته است -- چندان برای کاربران ویندوز خوش آیند نیست. از دیگر انتقادات وارد شده بر ویندوز 8 تمرکز بیشتر آن بر سازگاری با دستگاه‌هایی است که از صفحه‌ نمایش لمسی برخوردارند. با توجه به آمار، اکنون پس از گذشت حدود 2 سال از عرضه ویندوز 8، 51 درصد از کاربران کامپیوتر‌های شخصی هنوز از ویندوز 7 استفاده می‌کنند. در حالی که کاربران ویندوز 8 و 8.1 جمعا 13 درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. سازندگان ویندوز با بررسی دلایل عدم موفقیت قابل توجه ویندوز 8 سعی دارند با ساخت ویندوز 10 که قدم مهمی برای مایکروسافت محسوب می‌شود، از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کنند. مایکروسافت در ساخت ویندوز10 نسبت به ویندوز 8 بر هماهنگی سیستم عامل خود با موس و کیبورد تمرکز بیشتری کرده است، با این حال این شرکت تاکید کرده که این تمرکز بیشتر، به معنای بی توجهی به ارتقای بخش مربوط به دستگاه‌های لمسی نیست و ویندوز 10 نیز مانند ویندوز 8 برای کاربرانی که دستگاه‌هایی با صفحه نمایش لمسی در اختیار دارند سودمند خواهد بود.

اکنون ویندوز 10 ترکیبی است از طراحی پیشرفته ویندوز 8 و شکل عمومی و آشنای ویندوز 7 -- مشهور ترین سیستم عامل عرضه شده. همان طور که پیش‌بینی می‌شد مایکروسافت در نسخه جدید سیستم عامل خود برخی از امکانات ویندوز 7 را دوباره به محیط ویندوز بازگردانده است. از جمله این امکانات می‌توان به Start Menu اشاره کرد. البته در Start Menu جدید بخشی برای دسترسی به فایل‌ها و برنامه‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همچنین قسمتی برای اضافه کردن برنامه‌های مورد علاقه، دوستان و وب‌سایت‌ها افزوده شده است.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

برنامه‌های ویندوز استور به همان شکل برنامه‌های روی desktop گشوده می‌شوند و کاربر می‌تواند اندازه پنجره آن را تغییر دهد و یا آن را جا به جا کند. یک title bar نیز برای maximize کردن، minimize کردن و بستن برنامه‌ وجود دارد.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

با ویندوز 10 کار کردن همزمان با چند برنامه ساده‌تر شده است. با استفاده از یک امکان جدید کاربر می‌تواند از Snap کردن 4 برنامه در یک چیدمان چهارتایی بهره برده و همزمان برنامه‌ها را ببیند. همچنین برنامه‌های در حال اجرای دیگر برای مشاهده در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید از آنها برای پر نمودن بخش‌های باقی‌مانده چیدمان چهارتایی استفاده کنید.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

با دکمه‌ task view جدید می‌توان تمام برنامه‌ها و فایل‌های باز شده و همچنین desktopهای ساخته شده را در taskbar مشاهده کرد.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

به جای قرار دادن چندین برنامه و فایل در یک desktop می‌توانید چند desktop را به منظور فعالیت‌های مختلف شخصی یا کاری ایجاد کرده و به راحتی میان دسکتاپ‌های گوناگون حرکت کنید.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10

برنامه File Explorer جدید آخرین فایل‌های گشوده شده را نمایش می‌دهد و از این طریق دسترسی به فایل‌هایی که بیشتر با آن‌ها کار کرده‌اید آسان خواهد شد.

مایکروسافت امید دارد ویندوز 10 به انواع گوناگون دستگاه‌ها راه یابد و کاربران خود را شگفت زده کند. گفته می‌شود ویندوز 10-- جامع ترین محصول شرکت مایکروسافت -- در پاییز سال 2015 عرضه خواهد شد. البته پیش از این عرضه، مایکروسافت در اوایل سال 2015 ویژگی‌های بیشتری از ویندوز 10 را که بیشتر حول موارد مورد توجه مصرف‌کنندگان نهایی است معرفی خواهد کرد و در کنفرانس توسعه‌دهندگان (Build 2015) که در ماه آوریل سال آینده برگزار می‌شود به تمرکز بر مسائل مرتبط با تولید برنامه‌های فراگیر (Universal Apps) خواهد پرداخت.

Microsoft Windows 10 - مایکروسافت ویندوز 10



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا