گزارش مالی بلک‌بری از سه ماهه منتهی به آگوست 2014 - کاهش زیاندهی و امید به آینده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : شرکت بلک‌بری در روز جمعه 26 سپتامبر 2014 (4 مهر 1393) گزارش مالی خود را از سه ماهه منتهی به 30 آگوست 2014 -- که منطبق بر سه ماهه دوم سال مالی 2015 این کمپانی است -- منتشر کرد. زیان بلک‌بری در این سه ماهه کمتر از حد پیش‌بینی شده بوده که نشان از احیا شدن بخش تلفن‌های همراه هوشمند -- که چندی است در مضیقه قرار داشته -- و هم‌چنین موفقیت این شرکت در فروش نرم‌افزار و خدمات دارد. بنابر آمار رسمی منتشر شده از سوی بلک‌بری، زیان خالص این شرکت در سه ماهه اخیر 207 میلیون دلار ( 39 سنت در هر سهم) بوده که در مقایسه با زیان 965 میلیون دلاری (1.84 دلار در هر سهم) در مدت زمان مشابه در سال مالی گذشته، حکایت از مدیریت مثال زدنی جان چن -- مدیر عامل بلک‌بری -- در کاهش زیان‌دهی شرکت دارد.

کمپانی کانادایی بلک‌بری -- که از پیشگامان تولید گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود -- مدت مدیدی است توسط گوشی‌های آیفون اپل و دستگاه‌های اندرویدی به حاشیه رانده شده و از این رو بیشتر تمرکز خود را به حوزه نرم‌افزار و خدمات معطوف کرده است. با این حال از بخش سخت‌افزار بلک‌بری خبر‌های خوبی به گوش می‌رسد. بنابر اظهارات جان چن، پس از گذشت 5 سه‌ماهه مالی متوالی، این اولین باری است که بخش سخت‌افزار -- به لطف هزینه‌های کمترِ تولید و تقاضای گسترده برای گوشی رده پایین BlackBerry Z3 در بازارهای نوظهور -- به سود تعدیل شده می‌رسد.

جان چن -- که در گفته‌هایش از رونمایی از گوشی‌های جدید بلک‌بری در "کنگره جهانی موبایل" در سال 2015 در بارسلونا نیز خبر می‌داد -- گفت: «این اولین باری است که پس از گذشت مدتی طولانی بالاخره در بخش سخت‌افزار به سوددهی رسیده‌ایم و به همین دلیل این بخش، دیگر درآمد و سودآوری ما را دچار مشکل نخواهد کرد.» هم‌چنین به گفته وی، بلک‌بری تاکنون برای گوشی جدید Passport -- که از صفحه‌ای مربع شکل و خاص بهره می‌برد -- 200,000 سفارش دریافت کرده‌است. این گوشی که در روز چهارشنبه 24 سپتامبر (2 مهر) با قیمت 599 دلار به فروش گذاشته شد، طوری با استقبال مواجه گشت که تنها در عرض 6 ساعت، موجودی این گوشی در سایت آمازون به اتمام رسید. چن باتوجه به تقاضای بیش از حد انتظار برای این گوشی اظهار امیدواری کردکه بلک‌بری بتواند در آینده نسل دوم گوشی‌های Passport را نیز تولید کند. وی افزود که در تامین تقاضا‌های متعدد برای این گوشی در سه ماهه پیش رو، شرکت «اندکی در تنگنا قرار خواهد داشت.»

BlackBerry Passport and BlackBerry Z3

اگرچه درآمد بلک‌بری در بازار آمریکای شمالی نسبت به سه ماهه گذشته افزایش داشته و جیمز یارش (James Yarsh) --مقام ارشد مالی شرکت -- این افزایش را به فروش قدرتمند دستگاه‌های BB7 نسبت می‌دهد، اما درآمد کلی در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال گذشته بیش از 40 درصد افت را نشان می‌دهد. درآمد شرکت در سه ماهه اخیر -- که 46 درصد آن از بخش سخت‌افزار، 46 درصد آن متعلق به بخش خدمات و 8 درصد باقی‌مانده، حاصل کار بخش نرم‌افزار است -- 916 میلیون دلار ذکر شده که نسبت به رقم درآمد در مدت مشابه سال قبل (1.57 میلیارد دلار) کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. کالین گیلیس (Colin Gillis) تحلیل‌گر BGC Partners در این رابطه می‌گوید: «بلک‌بری در مسیر درستی قدم گذاشته و این در نوع خود عالی است. حال باید ببینیم جان چن برای جبران این افت درآمد چه کاری می‌تواند انجام دهد.»

چن -- که در نوامبر 2013 زمام امور بلک‌بری را در دست گرفت -- بلافاصله پس از انتصاب به سمت مدیریت عامل این کمپانی، با کاهش هزینه‌ها و واگذاری بخشی از دارایی‌ها، موفق به بهبود ترازنامه شرکت شده است. به گفته وی دوره کاهش درآمد‌ها رو به اتمام است و انتظار می‌رود بلک‌بری در سال 2015، با فروش محصولات و خدمات جدید شاهد رشد درآمد باشد. وی افزود امیدوار است درآمد بلک‌بری در بخش نرم‌افزار -- که امسال معادل 250 میلیون دلار بوده -- در سال مالی آینده دو برابر شود. می‌توان سهم عمده این افزایش درآمدِ پیش‌بینی شده را به پلتفرم جدید بلک‌بری در مدیریت دستگاه‌ها نسبت داد. کمپانی بلک‌بری اکنون در حال گذار از پلتفرم کنونی BES 10 به پلتفرم‌ جدیدی است که BES 12 نام دارد. این پلتفرم -- با نام کامل BlackBerry Enterprise Service (سرویس سازمانی بلک‌بری) -- به کمپانی‌ها و سازمان‌های دولتی اجازه می‌دهد نه تنها دستگاه‌های بلک‌بری، بلکه گوشی‌ها و تبلت‌های مجهز به iOS، اندروید و ویندوز را نیز مدیریت و ایمن‌سازی کنند. BES 12 -- که از 13 نوامبر در سان‌فرانسیسکو عرضه خواهد شد -- از مهم‌ترین پروژه‌های بلک‌بری به شمار می‌رود و به گفته جان چن «می‌تواند مثل یک کاتالیزور سازمان‌ها را به هم پیوند دهد.»

John Chen

تصویر بالا: جان چن -- مدیرعامل بلک‌بری -- در حال معرفی گوشی Passport

موجودی نقدی بلک‌بری -- که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت را نیز شامل می‌شود -- با افزایش 11 میلیون دلاری تا پایان آگوست 2014 به 3.1 میلیارد دلار رسیده و بنابر اعلام رسمی شرکت، انتظار نمی‌رود که این مقدار در سه ماهه جاری یا سه ماهه آینده به کمتر از 2.5 میلیارد دلار برسد. هم‌چنین سهام بلک‌بری در بازار بورس تورنتو با 5.2 درصد افزایش به قیمت 11.45 دلار کانادا (10.32 دلار آمریکا) و در بورس نزدک با 4.6 درصد افزایش به بهای 10.26 دلار به فروش رفت. از دیگر موفقیت‌های این کمپانی می‌توان به افزایش کاربران فعال در BBM (مسنجر بلک‌بری) از 85 میلیون کاربر در سه ماهه گذشته به 91 میلیون کاربر در سه ماهه اخیر اشاره کرد. جان چن اظهار امیدواری کرده که بلک‌بری از رهگذر این مسنجر در سال آینده درآمدی 100 میلیون دلاری کسب کند. به‌علاوه بلک‌بری که قبلا از امضای توافق‌نامه‌ای برای خرید Secusmart (شرکت آلمانی صاحب‌نام در عرصه امنیت مکالمات و رمزنگاری پیام‌ها) خبر داده بود، به‌تازگی اعلام کرده که قصد خرید شرکت Movirtu (کمپانی فعال در زمینه خدمات سیم کارت‌های مجازی) را نیز در سر دارد.

در‌مجموع به نظر می‌رسد بلک‌بری سه ماهه قابل‌قبولی را پشت سر گذاشته و جان چن از عملکرد شرکت راضی باشد. وی در اظهارنظری راجع به سه ماهه اخیر این طور گفت: «با در نظر گرفتن پارامتر‌های کلیدی که ما در ارزیابی مد‌نظر داشتیم، سه ماهه مالی مطمئنی را پشت سر گذاشتیم و اطمینان داریم تا پایان سال 2015 به نقطه تعادلی در گردش پولی خود برسیم. پروسه تغییر در نیروی کار ما به اتمام رسیده و اکنون برای کسب درآمد بیشتر، تمرکز خود را بر روی سرمایه‌گذاری‌های عاقلانه گذاشته‌ایم تا با استحکام هرچه بیشتر جایگاه خود در بخش‌های "موبیلیتی سازمانی" و امنیت، به سوددهی بیشتری در سال مالی 2016 برسیم.»