نوکیا به زودی نقشه‌های HERE را برای گوشی‌های گلکسی سامسونگ عرضه خواهد کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/6/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هیر مپس HERE Maps ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : روابط بین دو شرکت گوگل و سامسونگ چندی است که اندکی تنش را شاهد بوده و در این میان طرف کره‌ای اخیرا با اقدامی غافل‌گیرکننده به این تنش قدری دامن زده است. در روز جمعه 29 آگوست 2014 (7 شهریور 1393) اعلام شد که نوکیا ضمن امضای توافق‌نامه‌ای با سامسونگ، به زودی و برای اولین بار نسخه اندروید اپلیکیشن HERE maps را برای گوشی‌های گلکسی ارائه خواهد کرد. نوکیا قبلا هم اعلام کرده‌بود که قصد دارد نسخه مینیِ این اپلیکیشن را برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ -- که بر مبنای سیستم عامل تایزن (Tizen) تولید شده‌اند -- عرضه کند. از جمله این ساعت‌ها می‌توان به محصول جدید سامسونگ با نام Samsung Gear S اشاره کرد.

خاستگاه سرویس HERE برمی‌گردد به Ovi mapping (سرویس قدیمی‌تر نوکیا در زمینه نقشه‌برداری) و خرید شرکت Navteq (ارائه دهنده خدمات نقشه‌برداری و ناوبری) توسط نوکیا، که در سال 2007 رقم خورد. می‌توان گفت داده‌های HERE یکی از رقیبان اصلی Google Maps به شمار می‌رود چون نه تنها اپلیکیشن HERE maps، بلکه Amazon Maps ،Bing Maps ،Yahoo Maps، دستگاه‌های جی‌پی‌اس‌ِ گارمین (Garmin) و کمپانی‌های گوناگونی نظیر BMW و مرسدس بنز نیز از این داده‌ها استفاده می‌کنند. نا‌گفته نماند که این قسمت از نوکیا هیچ ارتباطی با مایکروسافت ندارد چرا که مایکروسافت تنها بخش "دستگاه‌ها و خدمات" نوکیا را تصاحب کرده و دیگر بخش‌های باقی‌مانده مثل قسمت نقشه‌ها، تکنولوژی شبکه سلولی و تحقیق و توسعه (R&D) همچنان متعلق به نوکیاست. از زمانی که نوکیا قسمت دستگاه‌ها و خدمات را واگذار کرد، کار خود را در حیطه HERE maps وسعت داده و درصدد همکاری با رقبای سابق از جمله آمازون، جولا و البته سامسونگ برآمده است.

اپلیکیشن HERE maps دارای امکانات بسیاری است که می‌توان نظایر آن‌ها را در Google Maps نیز پیدا کرد ولی این برنامه با وجود داشتن برخی کاستی‌ها، در بعضی موارد نیز بهتر عمل کرده و از همتای گوگلی خود پیشی می‌گیرد. از جمله این امکانات داشتن نقشه‌های واقعی آفلاین برای 200 کشور و قابلیت LiveSight است که کاربران به وسیله آن می‌توانند با دنبال کردن علامت‌های مجازی بر روی صفحه نمایش، مسیر خود را در رسیدن به Landmark ها (مکان‌های شاخص و برجسته در هر منطقه) پیدا کنند. با ذخیره کردن نقشه‌ها در دستگاه می‌توانید با سرعت بالا و بدون نیاز به اتصال به اینترنت به جستجو در نقشه ‌ها بپردازید، از مسیر‌یابی قدم به قدم استفاده کنید و یا مدت زمان رسیدن به محل را با پای پیاده، با اتومبیل شخصی و یا با استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی تخمین بزنید.

Nokia Here Maps on Samsung Galaxy S5

تصویر بالا: HERE maps نوکیا بر روی گوشی گلکسی اس 5 سامسونگ

نوکیا خطاب به کاربرانی که گوشی سامسونگ ندارند گفته است که نگران نباشند چون این شرکت تا پایان سال جاری HERE maps را برای دیگر دستگاه‌های اندرویدی نیز عرضه خواهد کرد. (توجه داشته باشید که با داشتن گوشی سامسونگ باز هم می‌توان از سرویس Google Maps استفاده کرد.) گفته شده پس از اینکه ساعت هوشمند Samsung Gear S در ماه اکتبر (اواسط آبان به بعد) وارد بازار شود، نسخه بتای HERE maps نیز برای گوشی‌های گلکسی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

این حرکت سامسونگ، جدیدترین تلاش این کمپانی برای فاصله گرفتن هرچه بیشتر از اکوسیستم گوگل است و بعید نیست گوگل -- که سیستم عامل اندرویدش، قلب تپنده گوشی‌های گلکسی است -- این اقدام را چیزی مثل یک سیلی از طرف سامسونگ قلمداد کند. البته هر شرکت یا مشتری که بخواهد بدون گوگل به کار خود ادامه دهد، ابتدا باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که «بدون Google Maps چه خواهد کرد؟» بنا بر آنچه در سایت Arstechnica آمده است، شاید پیدا کردن جایگزین برای جی‌میل یا Play Store چندان دشوار نباشد، ولی Google Maps چیزی نیست که بتوان معادلش را به سادگی پیدا کرد. تهیه نقشه‌های متعدد از سراسر کره زمین پروژه آسانی نیست. Google Maps حاصل کار بزرگترین بخش کمپانی گوگل است؛ تیم قدرتمندی متشکل از 7,100 کارمند و پیمانکار در شرکتی که 48,000 نفر نیرو دارد. واضح است که اجرای پروژه‌ای به این وسعت هزینه زیادی در بر داشته ولی گوگل از عهده آن بر آمده چرا که Google Maps اکنون به یک سکوی تبلیغاتی عظیم تبدیل شده است. از این رو ممکن است رقابت با آن برای دیگر شرکت‌ها چیزی شبیه به کابوس باشد، به ویژه وقتی که خلاء یک مدل کسب‌و‌کارِ سودآور نیز احساس شود.

Google Maps and Here Maps Cars

تصویر بالا: خودروهای نوکیا و گوگل که برای برنامه‌های نقشه، تصاویر 360 درجه از خیابان‌ها تهیه می‌کنند

به اعتقاد برخی کارشناسان این اقدام، سامسونگ را در موقعیت بسیار بدی قرار خواهد داد زیرا این شرکت برای رقابت با منبع درآمد گوگل در حال هزینه صرف کردن است و این کار توجیه اقتصادی ندارد. هرچند که دیگر رقبای گوگل نیز از این لحاظ در شرایط مطلوبی قرار ندارند. کمپانی اپل به قدری بلند‌پرواز بود که خود تصمیم به راه‌اندازی بخش نقشه‌برداری گرفت؛ کاری که حتی از خرید لایسنس برای داده‌ها نیز پر‌خرج‌تر بود. هم اکنون نیز هیچ‌گونه تبلیغاتی در Apple Maps انجام نمی‌شود و می‌توان گفت چیزی جز ضرر برای اپل نداشته است (البته در آینده ممکن است اپل از این سرویس درآمد کسب کند). شرکت‌هایی چون آمازون و مایکروسافت نیز راه سامسونگ را در پیش گرفته و برای نقشه‌های خود مجبورند به نوکیا هزینه بپردازند.

به کارگیری سرویس HERE maps جدیدترین سلاح سامسونگ است که این کمپانی در زرادخانه اپلیکیشن‌های غیر‌گوگلی خود قرار می‌دهد. مدتی است که در زمینه تولید اپلیکیشن، سامسونگ وارد رقابت جدی با گوگل شده و نوعی جنگ سرد بین دو شرکت حاکم است، به طوری که از سال گذشته تا کنون تعداد اپلیکیشن‌های سامسونگ -- که برای رقابت با اکوسیستم گوگل طراحی شده‌اند -- دو برابر شده است.

سامسونگ با صرف وقت، هزینه و منابع بسیار سعی در معادل‌سازی کارکرد‌های گوگل داشته است ولی باید دید آخرین ترفند این شرکت چه خواهد بود و این مبارزه به کجا ختم می‌شود. شاید بتوان گفت اقدام اخیر از جانب سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت از رفتار رییس‌مآبانه گوگل خسته شده و به دنبال راه خروج از این وضعیت بوده است. با این اوصاف اگر چه این اقدام جایگاه سامسونگ را مستحکم‌تر می‌کند ولی در نهایت باعث می‌شود که کاربران در مواجهه با انبوهی از اپلیکیشن‌های مشابه سردرگم شوند.

منبع : here.com