بازگشت پی‌سی - افزایش در آمد اینتل از کامپیوتر‌های شخصی در سه ماهه دوم سال 2014

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اینتل Intel ، گزارش مالی Financial Report

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اینتل در روز سه‌شنبه 15 جولای 2014 (24 تیر 1393) طی گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم سال 2014، با کسب درآمد 13.8 میلیارد دلاری، رقم سود خالص خود را به 2.8 میلیارد دلار و به عبارت دیگر 55 سنت در هر سهم رسانده است که در قیاس با رقم سودِ سه ماهه دوم در سال گذشته (2میلیارد دلار، 39 سنت در هر سهم) افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. این درحالیست که تحلیل‌گران وال‌استریت سود 13.7 میلیاردی (52 سنت در هر سهم) را برای اینتل پیش بینی کرده بودند.

هم‌چنین این کمپانی با اشاره به طرح بازخرید سهام خود در سه ماهه سوم (که حدود 4 میلیارد دلار برآورد شده است) اعلام کرد که قصد دارد میزان بازخرید سهام را 20 میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته برخی تحلیل‌گران این اقدام می تواند نشان‌دهنده اطمینان شرکت از روند حاکم بر بازار -- به ویژه افزایش تولید دستگاه‌های "دو در یک" (two-in-one) با صفحه کلید و نمایشگر‌های جداشدنی -- باشد.

اینتل که تامین کننده عمده تراشه‌های به کاررفته در کامپیوتر‌های شخصی و سرور‌ها به شمار می‌رود، پس از تغییر گرایش مشتریان از لپ‌تاپ به سوی تبلت و تلفن همراه هوشمند، دوران بدی را سپری کرد چرا که تراشه‌های اینتل در این بخش خریدار چندانی نداشت. ولی ماه گذشته این شرکت اعلام کرد که در نتیجه خرید کامپیوتر‌های شخصی توسط شرکت‌ها، اوضاع در حال تغییر است. بسیاری از شرکت‌ها پس از امتناع مایکروسافت از پشتیبانی فنی از ویندوز XP، به فکر تعویض یا ارتقای سیستم‌های خود افتاده‌اند.

طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، از پایان سال 2010 (سال عرضه iPad) تا پایان سال 2013، ترانزیت سالانه کامپیوتر‌های شخصی در سراسر جهان با کاهش 12 درصدی مواجه بوده است. ولی اینتل بر این باور است که دوران افت کامپیوتر‌های شخصی که در پی انقلاب دستگاه‌های قابل حمل (mobile devices) حادث شده بود، به پایان رسیده است. استیسی اسمیت (Stacy Smith) مدیر مالی اینتل در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «کامپیوتر‌های شخصی به ثبات رسیده‌اند.» وی پیش‌بینی کرد تقاضا برای کامپیوتر‌های شخصی که در چین و کشور‌های در‌حال‌توسعه رو به کاهش گذاشته بود، جهشی دوباره پیدا کند؛ درست مانند اتفاقی که در امریکا افتاد.

Intel Headquarters

اکنون سوالی که ذهن تحلیل‌گران را به خود مشغول کرده، این است که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا نه. برایان کرزانیچ (Brian Krzanich) مدیر عامل اینتل، ضمن اشاره به بازار نامساعد کامپیوتر‌های شخصی در بین مشتریان معمولی، از ادامه خرید این نوع کامپیوتر‌ها توسط شرکت‌ها خبر داد. وی طی یک ویدیو کنفرانس به تحلیل‌گران گفت: « تعداد کامپیوتر‌های شخصی که حداقل چهار سال از عمرشان می‌گذرد و هنوز از آنها استفاده می‌شود بالغ بر 600 میلیون دستگاه است و تمایل شرکت‌های کوچک و متوسط برای ارتقای این سیستم‌ها کاملا مشهود است.» وی افزود: «تقاضای شرکت‌ها برای تعویض کامپیوتر‌های قدیمی، حداقل تا پایان سال 2014 ادامه خواهد داشت.»

بازخورد مثبت شرکت اینتل از فروش کامپیوتر‌های شخصی، با کاهش تقاضا برای تبلت همراه شده است. به گفته باب اُدانل (Bob O'Donnell) تحلیل‌گر TECHnalysis Research، شرکت‌هایی که قصد ارتقای کامپیوتر‌های خود را داشته‌اند، در مواقعی دچار تردید شدند که به جای این کار، تبلت در اختیار کارمندان خود قرار دهند. ولی درنهایت بسیاری از این شرکت‌ها تصمیم به حفظ کامپیوتر‌های خود گرفته اند ولی تعدادی نیز به کارگیری تلفن‌های هوشمند بزرگ را به تبلت‌های کوچک ترجیح داده‌اند. آقای اُدانل خاطر نشان کرد: «تبلت چیز خوبی است ولی یک وسیله ضروری نیست.»

درآمد گروه کامپیوتر‌های شخصی اینتل در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشت. هم‌چنین گروه مرکز داده‌ها -- که سهم به سزایی را در سود ناخالص شرکت داشته است -- افزایش سود 19 درصدی را برای این کمپانی به ارمغان آورد. علی‌رغم این سودآوری‌ها، نقاط تاریکی نیز در این گزارش به چشم می‌خورد. به عنوان مثال اینتل در گسترش دامنه فعالیت خود از بخش کامپیوتر‌ شخصی به تلفن‌ همراه هوشمند و تبلت عملکرد قابل قبولی نداشته است. گزارش اینتل نشان می‌دهد درآمد اینتل در بخش موبایل و ارتباطات در سه ماهه دوم با سقوط 83 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 51 میلیون دلار رسید که همراه با زیان عملیاتی 1.12 میلیارد دلاری در این بخش بوده است. هم‌چنین تراشه جدید اینتل به نام برادول (Broadwell) -- که گفته می‌شود پروسه تولید جدید و متفاوتی را طی کرده است -- تا رسیدن فصل فروش مقارن با تعطیلات، در کامپیوتر‌های شخصی قابل حمل مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

با این وجود آقای کرزانیچ مدعی شد که اینتل در سال جاری قصد تامین پردازنده 40 میلیون تبلت را داشته و در سه ماهه دوم سال موفق به فروش 10 میلیون از این پردازنده‌ها شده است. وی هم‌چنین یادآور شد که گروه اینترنت اشیا (Internet of Things) -- که یکی از اولویت‌های اینتل بوده و وظیفه تامین تراشه مجموعه‌ای از دستگاه‌های غیرکامپیوتری را دارد -- جهش 24 درصدی در سودآوری را به همراه داشته است.

اینتل در ادامه این گزارش اعلام کرد که برای سه ماهه سوم درآمد 14.4 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده است که قدری بیشتر از برآورد 14.03 میلیارد دلاری تحلیل‌گران است. هم‌چنین اینتل حاشیه سود ناخالص خود را در سه ماهه سوم حدود 66 درصد تخمین زده است. اینتل اظهار امیدواری کرد که در مجموع برای سال جاری شاهد افزایش 5 درصدی در درآمد بوده و حاشیه سود ناخالص خود را به 63 درصد برساند. به گفته بیل کرهر (Bill Kreher) تحلیل گر Edward Jones، برآورد اینتل جلوی نگرانی در مورد تقاضای بازار را در حال حاضر می گیرد.

منبع : Intel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا