اپل فهرست تأمین کنندگان و موارد نقض حقوق کارگران در کارخانه ها طرف قرارداد خود را منتشر نمود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/10/25
برچسب‌ها : اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل برای نخستین بار فهرست تأمین کنندگان و کارخانه های زنجیره تولید محصولات خود را منتشر نمود.

پیش از این هرچند اطلاعات پراکنده ای از تأمین کنندگان زنجیره تولید محصولات اپل منتشر شده بود اما این کمپانی به شدت مانع از درز نمودن فهرست کامل این تأمین کنندگان به بیرون می شد. بدین ترتیب انتشار این فهرست بسیاری از تحلیلگران صنعت و کارشناسان وال استریت را غافلگیر کرد.

همزمان با انتشار فهرست تأمین کنندگان اپل، این کمپانی در گزارش دیگری (مشاهده گزارش در قالب PDF) نتایج بازرسی های خود از شرایط کاری کارگران کارخانه های تأمین کننده را منتشر نمود. در این گزارش نتایج صدها بازرسی اپل از 127 کارخانه طرف قرارداد این کمپانی در سال 2010 منتشر شده است. در میان این نتایج موارد امیدوار کننده ای که حکایت از اهتمام به رعایت مقررات و استانداردهای مورد نظر اپل دارد و موارد هشدار دهنده ای دال بر نقض این مقررات و استانداردها به چشم می خورد که برخی از این موارد در زیر ذکر شده است:

  • 96 درصد جلوگیری از کار کارگران کم سن و سال (4 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 32 درصد رعایت سقف زمان کار (68 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 70 درصد رعایت میزان حقوق و مزایا (30 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 57 درصد پیش گیری از آسیب ها و صدمات (43 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 85 درصد جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (15 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 68 درصد مدیریت مواد خطرناک (32 درصد نقض مقررات مربوطه)
  • 98 درصد حفاظت از مالکیت معنوی (2 درصد نقض مقررات مربوطه)

فهرست کامل این موارد را می توانید در گزارش اپل مشاهده نمایید.

Apple's Supplier Factory

اپل همچنین در گزارش خود به بررسی مسئله خودکشی های صورت گرفته در کارخانه Foxconn پرداخته و به ذکر فعالیت های انجام شده توسط تیم مستقل تحقیق پرداخته است. لازم به ذکر است که در سال 2010 هجده تن از کارگران در زمان کار اقدام به خودکشی نمودند که از میان آنها پانزده تن جان خود را از دست دادند. به احتمال بسیار زیاد علت خودکشی اکثریت این افراد شرایط بسیار نامساعد کاری بوده است. Foxconn برای جلوگیری از این خودکشی ها و حفظ آبروی خود دور تا دور برخی از ساختمانها حفاظ توری نصب کرده و گفته شده که این کمپانی از کارگران تعهد گرفته که در ساعات کاری اقدام به خودکشی نکنند! وگرنه مشکلات مالی خاصی برای بازماندگان کارگر خودکشی کننده پیش خواهد آمد.

همچنین بر اساس گزارش دیدبان کارگران چین انفجاری که در روز 16 می 2011 (30 اردیبهشت 1390) در کارخانه Foxconn رخ داد () و انفجار دیگری که در روز 17 دسامبر 2011 (26 آذر 1390) در کارخانه Pegatron به وقوع پیوست هر دو بر اثر ذرات آلومینیم مربوط به صیقل کاری تبلت های اپل بوده و این امر به خوبی بیانگر نقصان سیستم تهویه و دیگر سیستم های امنیتی مربوطه در این کارخانه ها بوده است.

اپل در پایان گزارش خود به تشریح مسئله استفاده از ماده N-Hexane در خط تولید یکی از کارخانه های Wintek -- یکی از تأمین کنندگان اپل -- که باعث مشکلات شدید سلامتی برای 137 کارگر این کارخانه شد اشاره نموده است.

Apple's Supplier Factory

آنچه مسلم است این است که نقض حقوق اساسی کارگران نه تنها در برخی از کارخانه های طرف قرارداد اپل، بلکه در بسیاری از کارخانه های زنجیره تولید دیگر کمپانی های سازنده وسایل الکترونیکی -- به ویژه کارخانه هایی که در کشور چین قرار دارند -- رخ می دهد و در پشت پرده تولید گجت های زیبا زشتی های بسیاری را می توان شاهد بود.

با این حال به نظر می رسد که اپل در حال برداشتن قدم های مثبتی برای حفظ حقوق کارگران کارخانه های طرف قرارداد خود و شفاف سازی امور مرتبط با این کارخانه ها است و نیک می داند اگر وضعیت تغییری نکند اعتبار این کمپانی به مخاطره افتاده و چالش های بسیاری را با نهادهای حافظ حقوق کارگران در پیش خواهد داشت.