گزارش IDC و Canalys از رشد جهانی بازار تبلت و جایگاه نخست اپل در سهماهه دوم 2025
نمایش خبر
تاریخ : 1404/5/19 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کانالیز Canalys ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi |


از نگاه تحلیلگران IDC، روند رشد بازار تبلت از سهماهه نخست سال جاری میلادی آغاز شده و با عرضه محصولات جدید، چرخههای جایگزینی، پروژههای آموزشی فعال و پرداخت یارانهها در چین تداوم یافته است. همچنین چندین برند در ایالات متحده آمریکا در انتظار اِعمال تعرفههای تجاری، موجودی محصولات خود را افزایش دادهاند که این مسئله هم نقشی کلیدی در افزایش عرضه داشته است. رشد در بازارهای نوظهور هم تا حد زیادی ناشی از تقاضا در بخش آموزش و افزایش عرضه محصولات با قیمتهای مقرونبهصرفه است. در این بخش روند نوآوری، به ویژه با ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی که تجربه کاربری، بهرهوری (productivity) و بهینهسازی عملکرد را افزایش میدهد، قابلیتهای جدیدی را برای تبلتها به ارمغان آورده و تمایل خریداران به محصولات پیشرفته را نیز بهبود بخشیده است.

کارشناسان Canalys نیز ضمن اشاره به رشد بازار تبلت در دومین فصل 2025 و تقاضای بالا در چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) میزان عرضه جهانی کرومبوک را نیز بررسی کردهاند. بر اساس گزارش این موسسه، بازار کرومبوک با بهروزرسانی مداوم دستگاههای آموزشی در برنامه مدارس ژاپن (موسوم به GIGA) در مسیر رشد قرار گرفته و میزان عرضه را در نیمه نخست امسال به ۱۱ میلیون دستگاه رسانده است. علاوه بر برنامه ژاپن، بودجه بخش دولتی برای دستگاههای آموزشی در چندین بازار مختلف، روند افزایش عرضه کرومبوک را در ادامه سال جاری میلادی و حتی سالیان بعد تضمین خواهد کرد.

تولیدکنندگان برتر تبلت در سهماهه دوم 2025 از نگاه IDC و Canalys
مطابق اعلام هر دو موسسه پژوهشی، اپل و سامسونگ تولیدکنندگان برتر تبلت در سهماهه اخیر بودهاند؛ چنانکه IDC از عرضه 12.7 میلیون iPad در سهماهه دوم از سوی اپل و سهم بازار 33.1 درصدی و Canalys از ارائه 14.1 میلیون واحد iPad در همین بازه زمانی و رشد سالانه 2.4 درصدی غول کوپرتینوئی خبر دادهاند. به گفته تحلیلگران IDC، عرضه iPad 10.9-inch (که با عنوان iPad نسل 10 و iPad (2025) نیز شناخته میشود) بعد از سه سال و ارائه iPad Air در دو نسخه 11 و 13 اینچی از جمله عوامل رشد ابرشرکت آمریکایی در فصل اخیر به شمار میروند.

سامسونگ نیز با رشد سالانه 4.2 درصدی و عرضه 7.2 میلیون تبلت از نگاه IDC و 6.7 میلیون تبلت از دید Canalys جایگاه خود را در میان 5 تولیدکننده برتر تبلت تثبیت کرده است. IDC در گزارش خود برنامههای تهاجمی سامسونگ برای عرضه تبلتهای سری Galaxy Tab در آمریکای لاتین، خاور میانه و اروپا را از جمله عوامل افزایش فروش تبلت این شرکت در فصل اخیر برشمرده است.
IDC رتبه سوم این فهرست را لنوو میداند که با عرضه 3.1 میلیون تبلت، افزایش 25 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرده است. اما به گفته Canalys، هواوی با عرضه 3.2 میلیون تبلت و رشد سالانه 29 درصدی، توانسته از سد لنوو عبور کند و جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. با این حال، در گزارش IDC هواوی جایی در میان 5 تولیدکننده برتر تبلت ندارد و تحلیلگران این موسسه فروش بالای تبلتهای سری Tab M لنوو را از جمله عوامل مهم رشد این شرکت در سهماهه اخیر دانستهاند و در کنار آن از یارانههای دولت چین به عنوان فاکتوری مهم در افزایش تقاضا برای دو مدل Y700 و Xiaoxin Pad Pro یاد کردهاند.

یافتههای IDC و Canalys از رتبه چهارم و پنجم جدول برترین تولیدکنندگان تبلت در سهماهه دوم با یکدیگر تفاوت دارد. به گفته IDC، آمازون (با عرضه 3.1 میلیون تبلت) و شیائومی (با ارائه 2.8 میلیون تبلت) به ترتیب شاهد رشد 205 و 42 درصدی بودهاند و جایگاه چهارم و پنجم این فهرست را از آنِ خود ساختهاند. به گفته کارشناسان IDC، مهمترین عامل رشد خیرهکننده آمازون به فروش بالا در جشنواره تخفیفهای این شرکت موسوم به Prime Day باز میگردد که درست پیش از اعلام افزایش تعرفهای صورت گرفت که در نهایت محقق نشد. اما نام آمازون در فهرست Canalys دیده نمیشود و به جای آن لنوو و شیائومی با عرضه به ترتیب 3.1 و 3 میلیون تبلت در رتبه چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
شیائومی نیز در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2025 شاهد افزایش حجم عرضهی Pad 7 و Redmi Pad SE بوده و به رشد خود ادامه داده است. این برند همچنین در سهماهه اخیر سه تبلت جدید Pad 7 Ultra، Pad 7S Pro و Redmi K Pad را عرضه کرد و سطح فروش خود را بیش از پیش افزایش داد. همچنین Canalys حضور قوی شیائومی در کانالهای فروش آفلاین بازار چین را از جمله عوامل موفقیت این شرکت در رقابت با لنوو دانسته است.

به گفته آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر ارشد IDC، عملکرد بازار تبلت در سهماهه دوم سال 2025 نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از مصرفکنندگان ارزشمحور هستند و کاهش قیمت ناشی از فروش ویژه (promotions) و یارانهها میتواند رفتار آنها را به طور قابل توجهی تغییر دهد. از نگاه او، تبلتها اغلب به عنوان دستگاههای ثانویه عمل میکنند، بنابراین بسیاری از اوقات مصرفکنندگان حاضرند به جای پرداخت قیمت بالا و کامل، در انتظار موقعیتهای مناسبتر بمانند. او درادامه میافزاید: «با این حال، خریداران محصولات پیشرفته قطعاً در بازار وجود دارند، اما در انتخاب برند با دقت بیشتری عمل میکنند. [بنابراین] در کنار نوآوری، اکوسیستم برند، شهرت و اعتماد کاربر توجیه قیمت تبلت نیز ضرورت بیشتری یافته است و این همان چیزی که تعداد کمی از فروشندگان برتر قادر به تامین آن هستند.»
هیمانی موکا (Himani Mukka)، از مدیران پژوهشی Canalys ضمن اشاره به نقش یارانههای دولت چین و افزایش مناقصههای تجاری در سراسر جهان در رشد بازار تبلت طی سهماهه اخیر، بر این باور است که این بازار «تحت تاثیر موجی از عرضه محصولات جدید، به ویژه در بخش بازیها، قرار دارد. [به این ترتیب] با افزایش علاقه مصرفکنندگان به این حوزه، تبلتهای بازی به عنوان یک دسته خاص (niche)، به ویژه در آسیا، محرک خوبی برای رشد شدهاند. از جمله محصولات قابل ذکر در این زمینه میتوان به تبلت Redmi K Pad (8.8 inch) شیائومی و تبلت Pad5 ویوو اشاره کرد. به علاوه عرضه Legion Tab لنوو نسبت به سهماهه قبل بیش از دو برابر شده است. فروشندگان همچنین تبلتها را به عنوان عنصری کلیدی در پیشبرد استراتژیهای اتصالپذیری فراگیر برای اکوسیستم خود مورد توجه قرار میدهند. [به طور مثال] شرکت آنر استراتژی خود را در سهماهه نخست با طرح «آلفا» رونمایی کرد و پس از آن نیز در ماه می، طرح «انسان-ماشین-خانه» شیائومی ارائه شد که هدف آن یکپارچهسازی تلفنهای هوشمند، تبلتها، دستگاههای خانه هوشمند و حتی وسایل نقلیه الکتریکی است. [ همچنین تبلت] Xiaomi Pad 7 Ultra که اخیراً عرضه شده به عنوان مرکز کنترل اصلی در این اکوسیستم جای گرفته است.»
تولیدکنندگان برتر کرومبوک در سهماهه دوم 2025 از نگاه Canalys
مطابق اعلام Canalys، در نیمه نخست سال 2025 میلادی، لنوو با نقش پررنگ خود در برنامه مدارس GIGA ژاپن، رهبری بازار جهانی کرومبوک را بر عهده داشت و با فروش حدود 3.5 میلیون دستگاه کرومبوک رشد سالانه 26.9 درصدی را به ثبت رساند. HP هم با واگذار کردن جایگاه نخست خود به لنوو و کاهش سالانه 4.4 درصدی، در رده دوم قرار گرفت. پس از این دو هم Acer که برندی کلیدی در بازارهای آسیایی محسوب میشود، با فروش بیش از 2.2 میلیون دستگاه کرومبوک و رشد 9.6 درصدی رتبه سوم را از آن خود ساخت. Dell نیز با عرضه نزدیک به 1.5 میلیون کرومبوک و افت 4.5 درصدی در رتبه چهارم قرار گرفت و در نهایت Asus با رشد قابل توجه 42.8 درصدی و فروش 843 هزار کرومبوک، رتبه پنجم را از آن خود ساخت.

از دید مدیران این موسسه پژوهشی، کرومبوکها دورهای از احیاء را تجربه میکنند که حاصل بهروزرسانی مداوم برنامه مدارس GIGA در ژاپن است. با افزایش شتاب خریدهای دولتی، عرضه سالانه تبلت به ژاپن بیش از بیست برابر افزایش یافته است و انتظار میرود این تقاضا تا اواسط سال 2026 ادامه یابد. همچنین اکوسیستم آموزشی ژاپن در ماههای اخیر به طور ویژه فعال بوده و فروشندگان، توزیعکنندگان و شرکای فناوری آموزشی موسوم به EdTech از طریق کمپینها و نمایشگاهها، تلاشهای خود برای آگاهیبخشی را افزایش دادهاند تا سهم بیشتری از چرخه بهروزرسانی مداوم به دست آورند. به گفته Jessop، از مدیران Canalys «در نمایشگاه آموزشی EDIX Tokyo 2025 که در ماه آوریل برگزار شد، تولیدکنندگان پیشرو رایانه شخصی و ارائهدهندگان پلتفرم، دستگاهها و سیستمعاملهای خود را به نمایش گذاشتند و مزایای آن را برای ذینفعان کلیدی آموزش برجسته کردند. چشمانداز کرومبوکها، فراتر از عرضه در GIGA، در بازار گستردهتر آسیا نیز مثبت به نظر میرسد و بسیاری از کشورها کرومبوکها را برای استقرار طرحهای آموزشی خود در سال 2025 در اولویت قرار دادهاند.»
-
گزارش IDC و Canalys از رشد جهانی بازار تبلت و جایگاه نخست اپل در سهماهه دوم 2025
-
10 گوشی 5G سال 2025 با باتریهای غولپیکر 7,000 تا 8,000 میلی آمپر ساعت
-
آشنایی با GPT-5 – جدیدترین هوش مصنوعی OpenAI با قابلیت استدلال و دسترسی برای همه
-
رونمایی از +iQOO Z10 Turbo - پیشرفتهترین اسمارتفون سری زد10 با باتری غولپیکر 8,000mAh
-
راهکار اپل برای گریز از تعرفههای ترامپ: افزایش 100 میلیارد دلاری سرمایهگذاری در آمریکا
-
18 شهریور زمان ملاقات با خانواده آیفون 17 - از آیفونهای جدید اپل چه میدانیم؟
-
معرفی Honor Play 70 Plus – میانردهای با باتری 7,000mAh و Snapdragon 6s Gen 3