کانترپوینت: پنجمین فصل متوالی نزول بازار اسمارتواچ، رشد 37 درصدی برندهای چینی، افت اپل و سامسونگ
نمایش خبر
تاریخ : 1404/4/15 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |


براساس گزارش بخش رصد جهانی عرضه ساعتهای هوشمند در موسسه کانترپوینت، عرضه این محصولات در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۵ با 2 درصد افت سالانه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، پنجمین سهماهه متوالی کاهش را به همراه داشته است. از نگاه تحلیلگران این موسسه، رکود بازار ساعتهای هوشمند در هند که زمانی از جمله بازارهای روبهرشد محسوب میشد، در کنار کاهش حجم عرضه اسمارتواچهای اپل از جمله عوامل اصلی افت بازار جهانی بوده است. در مقابل، چین با ثبت رشد سالانه قابل توجه ۳۷ درصدی، به عنوان بازیگری قوی ظاهر شده است. به این ترتیب، سهم بازار چین از عرضه ساعتهای هوشمند به بالاترین میزان خود از سهماهه چهارم ۲۰۲۰ رسیده است و شتاب دوباره ناشی از عملکرد قوی برندهای داخلی چین را آشکار میسازد؛ برندهایی که از تقاضای محلی و استراتژیهای قیمتی موثر بهره بردهاند.

مطابق یافتههای این گزارش عملکرد قوی چین، به رهبری هواوی، Imoo و شیائومی، همراه با رشد مداوم بخش ساعتهای هوشمند کودکان، تا حدی از شدت نزول بازار جهانی اسمارتواچ کاسته است. البته پیشبینیهای کارشناسان این موسسه حاکی از آن است که این بازار در سال ۲۰۲۵، به لطف گسترش کاربرد ساعتهای هوشمند پیشرفته و عرضه محصولات جدید، با رشد ۳ درصدی به مدار رونق باز خواهد گشت.
گزارش کانترپوینت نشان میدهد که اپل با وجود ششمین سهماهه متوالی کاهش سالانه، با تکیه بر افزایش کاربران محصولات مبتنی بر iOS و در اختیار داشتن 20 درصد از سهم عرضه، همچنان جایگاه برتر خود را در بازار جهانی ساعتهای هوشمند حفظ کرده است. پس از اپل، دو شرکت هواوی و شیائومی (هر دو با افزایش سالانه 53 درصدی) رشد چشمگیری را از نظر عرضه اسمارتواچ تجربه کردهاند. این دو کمپانی چینی با عملکرد قوی داخلی، جذابیت سبد محصولات و استراتژیهای قیمتگذاری رقابتی، توانستهاند با هدف قرار دادن بخشهای میانرده تا پیشرفته این رشد مطلوب را محقق سازند. در مقابل، سامسونگ کاهش عرضه مدلهای نسل قبلی خود را در تمام بازارهای اصلی تجربه کرده و سهم بازار 7 درصدی را در کنار افت ۱۸ درصدی در عرضه فصلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

به گفته منابع خبری، سامسونگ امیدوار است در رویداد Galaxy Unpacked که در روز 9 جولای (18 تیر) برگزار میشود، اوضاع را کمی به نفع خود تغییر دهد؛ چراکه قصد دارد محصولات Watch 8 Classic ،Galaxy Watch 8 و Galaxy Watch Ultra 2 را با حضور هوش مصنوعی Gemini و بهبود قابلیتهای مرتبط با تندرستی در این رویداد معرفی کند.
آنشیکا جین (Anshika Jain)، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، در مورد عملکرد منطقهای بازار اسمارتواچ میگوید: «چین در سهماهه اول ۲۰۲۵ شاهد رشد سالانه ۳۷ درصدی در عرضه بود که از عملکرد قوی هواوی، Imoo و شیائومی سرچشمه گرفته است. این برندهای پیشرو چینی نه تنها جای پای خود را در بازار داخلی تقویت کردند، بلکه در سطح بینالمللی نیز مورد توجه قرار گرفتند و رقابت را برای بازیگران جهانی تثبیتشده تشدید کردند. در میان مصرفکنندگان چینی، وفاداری به برند و احساسات میهنپرستانه، حمایت دولتی و جذابیت برندهای داخلی که فناوریهای پیشرفته و طیف متنوعی از محصولات را در تمام ردههای قیمتی ارائه میدهند، سبب رویکرد مثبت به تولیدکنندگان چینی شده است.»

بالبیر سینگ (Balbir Singh) تحلیلگر کانترپوینت، در مورد بازههای قیمتی بر این باور است که بازار جهانی اسمارتواچ شاهد تغییر قابل توجه در ترجیحات مصرفکنندگان است. به گفته او «مصرفکنندگان به تدریج در حال افزایش قیمت پرداختی و دستیابی به ویژگیهای بهتر و ارزش خرید بلندمدتتر هستند. [بر این اساس] بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار، رشد ۲۱ درصدی عرضه را تجربه کرده است که افزایش تقاضا برای دستگاههایی با قابلیتهای بهتر [در حوزه] سلامت و تناسب اندام را آشکار میسازد. در مقابل، بخش رده پایین (زیر ۱۰۰ دلار) کاهش ۱۷ درصدی را به ثبت رسانده است که نشان میدهد مصرفکنندگان به طور فزایندهای مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای دقت، قابلیت اطمینان و سازگاری با اکوسیستم هستند.»
سینگ در توضیح بیشتر شرایط حاکم بر بخش ساعتهای هوشمند کودکان میگوید: «بخش ساعتهای هوشمند کودکان شاهد رشد قابل توجهی [در سطح] جهانی بوده و [کمپانی] Imoo با ارائه محصولات مقرونبهصرفه و ویژگیهای موثر، جایگاه رهبری خود را حفظ کرده است. چین همچنان بزرگترین سهم را در عرضه ساعتهای هوشمند کودکان دارد؛ در حالی که سایر مناطق کلیدی شامل آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه و اروپا نیز رشد قابل توجهی را [در این بخش] تجربه کردهاند. این افزایش، نگرانیهای فزاینده والدین در مورد ردیابی موقعیت مکانی کودکان و میل زودهنگام به استفاده از تلفنهای هوشمند توسط آنها را بیشتر کرده است.»

آنشیکا جین در جمعبندی چشمانداز بازار جهانی ساعتهای هوشمند عقیده دارد که «این بازار در سال ۲۰۲۵ با سرعت متوسطی بهبود مییابد و رشدی در حدود ۳ درصد پیشبینی میشود. این روندِ بازگشت با تکامل قابلیتهای محصولات شکل خواهد گرفت، زیرا تولیدکنندگان به طور فزایندهای قابلیتهای هوش مصنوعی و حسگرهای سلامت نسل جدید را با دستگاههای خود یکپارچه میسازند. به موازات [این روند]، پیشرفتها در اخذ مجوزهای نظارتی، راه را برای ساعتهای هوشمند منتخب هموار میکند تا به عنوان ابزارهای پزشکی معتبر عمل کنند و موارد استفاده خود را فراتر از ردیابی سبک زندگی و تناسب اندام گسترش دهند. ما همچنین شاهد تغییر رفتار در میان مصرفکنندگان هستیم که به طور فزاینده عملکرد، ارزش بلندمدت و ادغام اکوسیستم را بر نوآوری صِرف ترجیح میدهند. این گرایش، بازار اسمارتواچ را به سمت مدلهای پیشرفته سوق میدهد، زیرا کاربران به دنبال دستگاههای قابل اعتمادی هستند که با اهدافشان در زمینه گستردهتر سبک زندگی، بهرهوری (productivity) و سلامتی همسو باشد.»
-
معرفی وانپلاس Nord 5 با SD 8s Gen 3 و سلفی 50MP اتوفوکوس - Nord CE5 با باتری 7,100mAh
-
ورژنهای 6 هستهای از Snapdragon 8 Gen 3 در لیست محصولات کوالکام ظاهر شدند
-
بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به Realme C75 4G
-
قوانین فدرال آمریکا یکی از موانع افزایش ظرفیت باتری گوشیهای اپل، سامسونگ و گوگل
-
کانترپوینت: پنجمین فصل متوالی نزول بازار اسمارتواچ، رشد 37 درصدی برندهای چینی، افت اپل و سامسونگ
-
معرفی Pova 7 5G و Pova 7 Pro 5G – ارزانقیمتهای تکنو با Dimensity 7300 و طراحی زیبا
-
موتورولا Moto G100 Pro با بدنه IP68/IP69 باتری 6,720mAh و پردازنده دیمنسیتی 7300 معرفی شد