معرفی پردازنده‌های جدید Arm - از هسته‌های Cortex-X925 و A725 تا گرافیک Immortalis G925

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آرم ARM ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، کورتکس آ 725 Cortex-A725 ، کورتکس ایکس 925 Cortex-X925
واحد خبر mobile.ir : شرکت Arm در روز چهارشنبه 29 می 2024 (9 خرداد 1403) از نسل جدید طرح‌های پردازشی خود در حوزه پردازش پرتابل رونمایی کرده است؛ Arm در سال 2024 پلتفرم TSC یا Total Compute Solution سال گذشته را به CSS یا Arm Compute Subsystem تغییر داده و همچنان بر ارتقاء معماری Armv9.2 متمرکز است. هسته‌های جدید Arm در این نوبت شامل Cortex-X925 سطح بالا، Cortex-A725 میانی و به‌روزرسانی Cortex-A520 همراه با گرافیک Immortalis G925 می‌شوند که حالا در قالب لیتوگرافی 3 نانومتری ارائه خواهند شد. ارتقاء فرکانس هسته‌های قوی‌تر، دسترسی به کتابخانه‌های arm Kleidi و تعداد هسته‌های بیش‌تر گرافیک G925 سایر نکات برجسته این نوبت را تشکیل می‌‌دهند.

تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند فعلی حاضر در بازار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم با پردازنده‌های شرکت Arm ارائه می‌شوند و گسترش استفاده از این پردازنده‌ها در بخش کامپیوترهای شخصی نیز اهمیت دوچندانی به محصولات این شرکت بخشیده است. راه‌کارهای جدید Arm در سال 2024 که در نسل آینده محصولات موبایل و کارکردهای مرتبط با هوش مصنوعی به‌کار گرفته خواهد شد به‌گفته این شرکت انتظارات کاربران اندروید و محصولات موسوم به Windows on Arm را بازتعریف خواهد کرد. در این راستا از پلتفرم جدید CSS یا Compute Subsystem این شرکت به‌عنوان گام بزرگی در استراتژی Arm جهت ارائه یک راه‌کار پردازشی کلی و همه‌جانبه یاد می‌شود که با در بر گرفتن موارد مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ابزارهای گوناگون، شرکای این مجموعه را در بهینه‌سازی عملکرد و ارتقاء بهره‌وری محصولات نهایی یاری می‌دهد.

CSS از هسته‌های جدید Armv9.2 طراحی شده برای سال 2024 شامل هسته پر توان Cortex-X925، هسته متوازن و میانی Cortex-A725 و هسته کم‌مصرف و به‌روزرسانی‌شده Cortex-A520 بهره می‌برد که در کنار گرافیک جدید Immortalis G925 توان پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده‌ای را در یک پکیج موبایلی کوچک ارائه می‌دهد. از جمله ویژگی‌های کلیدی CSS باید به مقیاس‌پذیری قدرتمند آن اشاره کرد که کاربری‌های مختلفی را از گوشی‌های موبایل تا لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها را در بر می‌گیرد. CSS‌ همچنین در بخش نرم‌افزاری نیز با ارائه مجموعه‌های مرجع اندرویدی و کتابخانه‌های هوش مصنوعی روند توسعه محصولات مبتنی بر Arm را تسهیل کرده است.

حرکت به سمت فرایند ساخت 3 نانومتری از جمله نکات برجسته قابل اشاره در IPهای جدید شرکت Arm است که بر پایه آن امکان دسترسی به فرکانس‌های فراتر از 3.6 گیگاهرتزی و بهینه‌سازی شاخصی‌های توان (power)، عملکرد (performance) و مساحت (area) یا در مجموع PPA فراهم می‌شود. لیتوگرافی کوچک‌تر مثل همیشه به‌معنای ساخت پروسسورهای قدرتمندتر و در عین حال کم‌مصرف‌تری‌ست که به‌خصوص در کاربردهای موبایلی که عمر باتری و مدیریت حرارت ایجاد شده از اهمیت بالایی برخوردارند، اهمیت دوچندانی خواهند داشت.

جدا از موارد اشاره شده در بخش سخت‌افزاری، اکوسیستم نرم‌‌افزاری جدیدی نیز در این نوبت در نظر گرفته شده که در رأس آن کتابخانه‌های Kleidi موثر در کارکردهای موثر در بهینه‌سازی هوش مصنوعی جای دارد. در این بخش دو گزینه شامل KleidiAI و KleidiCV ارائه شده که اولی مجموعه جامعی از کرنل‌های محاسباتی برای اجرای بهینه تسک‌های مختلف هوش مصنوعی از جمله یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و تحلیل اطلاعات (data analytics) بوده و KleidiCV نیز کارکردهای کامپیوتر ویژن مثل پردازش تصویر، تشخیص اشیاء و شناسایی صحنه (scene recognition) را بر عهده دارد.

در ادامه با هسته‌های پردازشی و گرافیکی جدید شرکت Arm در سال 2024 بیش‌تر آشنا می‌شویم.

Arm Cortex-X925

Arm در سال 2020 اولین هسته سری X این شرکت را با عنوان Cortex-X1 معرفی کرد که در مقایسه با هسته‌های معمول Cortex-A از لحاظ توان پردازشی در جایگاه بالاتری قرار می‌گرفت و این روند در سال‌های بعد با معرفی Cortex-X3 ،Cortex-X2 و Cortex-X4 ادامه یافت؛ شرکت‌های مختلف سازنده پردازنده در طی این سال‌ها اما معمولاً از یک یا حداکثر 2 هسته Cortex-X در محصولات خود بهره گرفته‌اند که علت این ماجرا باید در مصرف انرژی بالای این هسته‌ها جست‌وجو کرد. Cortex-X925 با کد نام Black Hawk از 15 درصد IPC (دستورالعمل‌های پردازش شده در هر سیکل) بیش‌تر نسبت به X4 پشتیبانی می‌کند که توان این هسته را برای پردازش دستورالعمل‌های همزمان ارتقاء بخشیده و با وارد کردن فاکتورهای دیگری مثل لیتوگرافی 3 نانومتری، فرکانس بالاتر از 3.6 گیگاهرتز و حافظه‌های کش بیش‌تر به 36 درصد افزایش پیدا می‌کند. فرکانس پردازشی این هسته از سوی Arm به 3.6 گیگاهرتز و بالاتر از آن ارتقاء پیدا کرده که به‌خصوص در کاربری‌های AI اهمیت بالایی خواهد داشت. عملکرد هوش مصنوعی این هسته نیز در برخی مدل‌ها تا 46 درصد نسبت به X4 افزایش یافته است.

Arm Cortex-A725

هسته‌های سری A7xx با ایجاد تعادل در قدرت پردازشی و مصرف انرژی نقش مهمی در راه‌حل‌های پردازشی شرکت Arm ایفا می‌کنند و هسته جدید Cortex-A725 نیز همچنان این نقش کلاسیک را با ارائه توان مطلوب و بهره‌وری انرژی بر عهده دارد. توان مصرفی هسته جدید A725 به‌گفته Arm تا 25 درصد توان نسبت به A720 کاهش پیدا کرده و بهره‌وری عملکرد آن نیز در مقایسه با A720 تا 35 درصد ارتقاء یافته است. حافظه 1 مگابایتی جدید کش L2 این هسته نیز امکان دستیابی به سطوح عملکردی بالاتر را برای A720 فراهم کرده است.

Arm Cortex-A520

Arm سال گذشته همزمان با رونمایی از هسته‌های X4 و A720، هسته رده پایین A520 را نیز معرفی کرد و در این نوبت نسخه بهینه و رفرش‌شده‌ای از هسته را به‌نمایش گذاشته است. معماری این هسته همانطور که از نام آن مشخص است بدون تغییر بوده اما با توجه به بهینه‌سازی‌های ناشی از معماری 3 نانومتری، مصرف انرژی با 15 درصد کاهش روبرو شده است. کاهش مصرف انرژی در هسته A520 با توجه به جایگاه احتمالی این هسته در گوشی‌های هوشمند سطح پایین‌تر و ابزارهای اینترنت اشیاء عمر بالاتر باتری را در پی خواهد داشت.

Immortalis G925 همراه با Mali-G725 و Mali-G625

Arm در این نوبت جدا از گرافیک پرچمدار Immortalis G925 از دو GPU سطح پایین‌تر Mali-G725 و Mali-G625 نیز رونمایی کرده که همچنان با برخورداری از تعداد هسته‌های بیش‌تر کیفیت بالاتری را در اختیار سازندگان قرار می‌‌دهند. حداکثر تعداد هسته‌های گرافیک Immortalis G925 به 24 هسته رسیده که نسبت به 16 هسته سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو شده است. این تعداد در G725 از 6 تا 9 هسته متغییر بوده و گرافیک ارزان‌قیمت‌تر G625 نیز در چینش‌های مختلف از 1 تا 5 هسته قابل سفارشی‌سازی‌ست.

جدا از چینش‌های اشاره شده، هر هسته Immortalis G925 با ساخت 3 نانومتری از 30 درصد مصرف انرژی پایین‌تر، 37 درصد پرفورمنس بهتر و 52 درصد توان بیش‌تر در رهگیری نور (ray tracing) نسبت به Immortalis G720 سال گذشته برخوردار است. به‌گفته Arm در دنیای واقعی و با مقایسه Immortalis G925 چهارده هسته‌ای در مقایسه با G720 دوازه هسته‌ای سال قبل با کیفیت بسیار بالاتری در بازی‌های مختلف روبرو می‌شیم که از آن جمله می‌توان به 49 و 36 درصد بهبود به‌ترتیب در بازی‌های Genshin Impact و PUBG Mobile اشاره کرد.

منبع : Arm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا