منابع خبری: برنامه Arm برای ارائه تراشه‌های هوش مصنوعی در سال 2025 میلادی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آرم ARM ، هوش مصنوعی Artificial Intelligence
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش Nikkei Asia در روز 12 می 2024 (23 اردیبهشت 1403)، هلدینگ Arm به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های SoftBank، در حال آماده‌سازی برای ورود به عرصه تراشه‌های هوش مصنوعی و حضور موثر در این زمینه است. طبق این گزارش، Arm با راه‌اندازی بخشی اختصاصی برای تراشه‌های AI قصد دارد پس از ارائه نمونه اولیه چیپ هوش مصنوعی خود در بهار 2025، در پاییز همین سال تولید انبوه این تراشه‌ها را با همکاری تولیدکنندگان آغاز کند. این اقدام بخشی از چشم‌انداز جاه‌طلبانه ماسایوشی سون (Masayoshi Son)، مدیرعامل SoftBank، به شمار می‌رود که بر اساس آن، سرمایه‌گذاری 64 میلیارد دلاری برای قرار گرفتن در زمره شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد.

شرکت Arm که در انگلیس واقع شده، طراحی هسته‌های CPU اکثر گوشی‌های هوشمند دنیا بر عهده دارد. در واقع مدل کسب‌وکار Arm به این ترتیب است که اجزای مختلف تراشه‌ها را طراحی می‌کند و مجوز استفاده از مالکیت معنوی این معماری‌ها را در اختیار شرکت‌هایی مانند کوالکام، Nvidia و دیگر توسعه‌دهندگان تراشه قرار می‌دهد و از این طریق بیش از 90 درصد از سهم بازار معماری پردازنده‌های گوشی هوشمند را در دست دارد. در حال حاضر 90 درصد سهام Arm در اختیار مجموعه ژاپنی SoftBank قرار دارد و به صورت مشترک با سهامدار اصلی خود تأمین هزینه‌های توسعه اولیه این طرح را که انتظار می‌رود به صدها میلیارد ین برسد، بر عهده خواهد داشت. همچنین احتمال دارد که پس از راه‌اندازی سیستم تولید انبوه این تراشه‌های جدید، کسب‌وکار چیپ هوش مصنوعی به صورت مستقل درآید و تحت مدیریت مستقیم SoftBank قرار گیرد.

به گزارش رسانه‌ها SoftBank در حال حاضر به مذاکره با شرکت تایوانی TSMC و دیگر شرکت‌ها مشغول است و می‌کوشد ظرفیت تولید آتی محصولات را تضمین کند. حرکت استراتژیک Arm در راستای برنامه گسترده گروه SoftBank برای متنوع کردن سبد محصولات شرکت است. بر اساس چشم انداز پیش رو، زیرمجموعه‌های شرکت به مراکز داده، ربات‌ها و تولید انرژی گسترش خواهند یافت و با تکیه بر جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی، نیمه‌رسانا و روباتیک، کوشش خواهد شد نوآوری‌های موجود در صنایع مختلف گرد هم آورده شود. در این میان، تراشه‌های AI که نقش پردازش حجم بالای داده‌ها را در تمام این پروژه‌ها بر عهده دارند، هسته اصلی ایده‌های مدیرعامل SoftBank به شمار می‌روند؛ رویکردی که به اعتقاد عمیق Son به توانایی‌های هوش مصنوعی مرتبط است.

او در نشستی در ماه جولای با اشاره به فراتر رفتن هوش مصنوعی از توانایی‌های فکری انسان، این فناوری را به گوی جادویی پیشگویی تشبیه کرده که از دید او، ژاپن باید در مرکز این گوی قرار داشته باشد. مدیر عامل SoftBank با سفر به نقاط مختلف جهان و بازدید از مراکز تولید تراشه در تایوان و آمریکا، در کنار دیدار با مدیران شرکت‌ها، کوشیده است مسیر را برای همکاری‌های آتی باز کند.

SoftBank در گذشته نیز محور کسب و کار خود را تغییر داده است تا با پیشرفت‌های تکنولوژیکی همگام شود. چنان که در اواخر دهه 90 میلادی کسب‌وکار اینترنتی خود را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با Yahoo در ایالات متحده راه‌‌اندازی کرده بود. در ادامه و در اواخر دهه اول قرن بیست و یکم نیز با خرید شرکت بریتانیایی Vodafone و شرکت آمریکایی Spring، به سمت شبکه موبایل رفت و اینک می‌کوشد به گروهی متمرکز بر هوش مصنوعی تبدیل شود. با این حال چنین سرمایه‌گذاری‌های بزرگی با مخاطرات خاص خود همراه است و و هوشمندی تجاری مدیر عامل این شرکت در تعیین چشم‌انداز آتی را به چالش خواهد کشید.

طبق برآورد موسسات پژوهشی، انتظار می‌رود ارزش بازار هوش مصنوعی در سال جاری میلادی به 30 میلیارد دلار برسد و تا سال 2029 از 100 میلیارد دلار و تا سال 2032 از 200 میلیارد دلار عبور کند. در حال حاضر Nvidia در این زمینه پیشتاز است، اما به طور قطع در آینده برای تأمین تقاضای رو به رشد با دشواری مواجه شد. از این رو، SoftBank شرایط کنونی را فرصتی عالی برای سرمایه‌گذاری و تأمین تقاضایی می‌داند که فعالان کنونی بازار در برآوردن آن ناکام هستند.

SoftBank قصد دارد تا اوایل سال 2026 مراکز داده مجهز به تراشه‌های تولیدی خود را در ایالات متحده، اروپا، آسیا و خاورمیانه راه‌اندازی کند. از آنجایی که مراکز داده به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند، این شرکت به تولید برق نیز خواهد پرداخت و برای این هدف، برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را آغاز کرده است و به فناوری نسل بعدی همجوشی هسته‌ای (fusion technology) نیز نیم نگاهی دارد. این گروه فناوری همچنین در ماه فوریه از تدوین برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک رباتیک با صندوق ملی دولتی عربستان سعودی خبر داده بود.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط گروه بورس لندن (LSEG)، سهام Arm در سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به 45 درصد رشد داشته و ارزش بازار آن نیز از 113 میلیارد دلار فراتر رفته است. این شرکت در سال 2016 میلادی به مبلغ 32 میلیارد دلار توسط SoftBank خریداری شد و سال گذشته در فهرست شرکت‌های بورس نزدک به ثبت رسید.

SoftBank از نظر مالی در مسیر بهبودی قرار دارد و هدف آن بازگشت از مسیر زیان‌ده پیشین است. البته با توجه به ذخایر نقدی فراوانی که در اختیار این هلدینگ قرار دارد، موقعیت خوبی برای حمایت از برنامه‌های سرمایه‌گذاری و طرح‌های بلندپروازانه به چشم می‌خورد که هوش مصنوعی، مراکز داده و انرژی‌های تجدیدپذیر از آن جمله است.

گروه SoftBank در مجموع سابقه‌ای دراز در سازگاری با تغییرات فناوری دارد که با رویکرد تازه به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید به بوته آزمایش سپرده خواهد شد. اما تا همین مرحله نیز نگاه مثبت بازار به توفیق Arm در کسب سود از هوش مصنوعی، قیمت سهام آن را از زمان عرضه عمومی اولیه سهام در ایالات متحده آمریکا در سپتامبر گذشته دو برابر کرده و به ارقام بالای 100 میلیارد دلار رسانده است.

منبع : Nikkei Asia


ایسام