همکاری مشترک سامسونگ و NEXON برای رونمایی از اولین بازی با پشتیبانی از استاندارد HDR 10+ Gaming

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بازی Game ، HDR10 ، دامنه دینامیک بالا HDR (High Dynamic Rang) ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : با گذشت نزدیک به دو سال از معرفی اولیه استاندارد HDR10+ Gaming در اکتبر 2021، کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز دوشنبه 21 آگوست سال جاری میلادی (30 مرداد 1402) از ارائه یک بازی سازگار با این استاندارد در آینده نزدیک خبر داده است. این بازی با نام The First Descendant، یک نمونه تیراندازی رایگان و در سبک سوم شخص کو-آپ به شمار می‌رود که توسط استودیوی Nexon واقع در کره جنوبی طراحی شده است. The First Descendant قرار است در رویداد Gamescom 2023 که اواخرماه جاری میلادی برگزار می‌شود، رونمایی و نسخه بتای آن از روز سه‌شنبه 19 سپتامبر (28 شهریور) عرضه شود.

سئوکوو جیسون یونگ (Seokwoo Jason Yong)، معاون کسب‌وکار نمایشگرهای بصری شرکت کره‌ای، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با NEXON به عنوان یکی از پیشگامان بازی‌های ویدیویی برای معرفی نخستین نمونه بازی سازگار با استاندارد HDR10+ Gaming، این همکاری را نقطه عطفی در زمینه تولید بازی می‌داند که از پیشرفت‌ صِرف در حوزه فناوری فراتر می‌رود و تعهد همیشگی سامسونگ را برای ارتقای تجربه بازی مبتنی بر ارتقاء تکنولوژی نشان می‌دهد.

مزیت اصلی که در بحث استاندارد HDR10+ Gaming روی آن تاکید می‌شود، توانایی سازگاری و تنظیم شدن خودکار روشنایی و رنگ‌ بر اساس مانیتور یا تلویزیون متصل به بازی است؛ مشابه فرایندی که در کنسول‌های PS5 سونی با برخی تلویزیون‌های منتخب Bravia به کاربران ارائه می‌شود. مزیتی که دست کم از لحاظ نظری به وضوح بیشتر جزئیات و سایه‌روشن‌ها و بازتولید دقیق‌تر رنگ می‌انجامد. در فرایند کالیبره شدن دستی معمولا یک اسلایدر برای تنظیم تصویر وجود دارد و حالا با حضور استاندارد جدید کالیبره شدن مانیتور یا تلویزیون به طور خودکار به اجرا درخواهد آمد. به علاوه، سامسونگ از تاخیر اندک و سازگاری HDR10+ Gaming با نرخ‌های به‌روزرسانی متغیر خبر داده است.

نکته مهم آن است که برای استفاده از فناوری جدید، در کنار رایانه شخصی، به یک صفحه‌نمایش سازگار با استاندارد HDR10+ Gaming هم نیاز است. قابلیتی که به گفته غول کره‌ای، در تلویزیون‌های پیشرفته این شرکت (سری Q70 با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز به بالا) در کنار مانیتورهای مخصوص بازی سری Odyssey 7 و پیشرفته‌تر هم از پیش در نظر گرفته شده است. به علاوه، انویدیا نیز پیش‌تر از سازگاری استاندارد مورد اشاره با تلویزیون‌های آمازون، پاناسونیک، TCL و Vizio سخن گفته بود. هرچند انتظار نمی‌رود که پشتیبانی از این استاندارد در مجموع با سازگاری گسترده دستگاه‌ها با Dolby Vision قابل مقایسه باشد.

سامسونگ یکی از پایه‌گذاران مجموعه HDR10+ Technologies LLC در سال 2018 میلادی بود که به منظور ارائه فناوری‌های مرتبط (به صورت رایگان و بدون حق امتیاز) تأسیس شد. به گفته غول کره‌ای در حال حاضر حدود 155 شریک تجاری و بیش از 7 هزار دستگاه شامل تلویزیون، مانیتور، ویدئو پروژکتور، گوشی هوشمند و تبلت از اکوسیستم +HDR10 پشتیبانی می‌کنند. این استاندارد اغلب به عنوان یک رقیب متن‌باز برای استاندارد Dolby Vision HDR شناخته می‌شود. هر دو تکنولوژی در مقایسه با فرمت استاندارد HDR10 از مزایایی برخوردارند که از میان آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از ابرداده پویا (dynamic metadata) اشاره کرد؛ به این معنا که روشنایی و کنتراست به طور اتوماتیک و به صورت فریم به فریم یا صحنه به صحنه برای قابلیت‌های محدوده دینامیکی بالا در هر نمایشگر بهینه می‌شود. کنسول‌های ایکس‌باکس در حال حاضر از استاندارد Dolby Vision برای بازی‌ها پشتیبانی می‌کنند، گرچه تحلیل ناظران این صنعت در سال 2021 نشان داده که مزایای این استاندارد در آن زمان، نسبت به HDR10 جزئی بوده است.

ابرشرکت کره‌ای اشاره نکرده که این بازی روی کدام پلتفرم‌ها از HDR10+ Gaming پشتیبانی می‌کند، اما به نظر می‌رسد این قابلیت در حال حاضر برای رایانه‌های شخصی در نظر گرفته شده است؛ چرا که سونی و مایکروسافت هنوز خبری درباره پشتیبانی از جدیدترین فرمت استاندارد HDR در دستگاه‌های خود منتشر نکرده‌اند. گفتنی است که کمپانی انویدیا نیز در نوامبر سال 2022 اعلام کرد که پشتیبانی از HDR10+ Gaming را به کارت‌های گرافیک سری 16 و RTX خود افزوده است.

با آن که سامسونگ الکترونیکس در خبر خود از این بازی به عنوان نخستین نمونه در جهان با پشتیبانی از HDR10+ Gaming یاد کرده، اما این نخستین باری نیست که غول کره‌ای از چنین تعابیری درباره بازی‌های مرتبط با این استاندارد بهره می‌گیرد. به عنوان مثال زمانی که نخستین نمایشگرهای شرکت با امکان پشتیبانی از HDR10+ Gaming در اواخر 2021 رونمایی شدند، بازی‌های Redout 2 و Pinball FX، محصول Saber Interactive به عنوان نمونه‌های دیگری از بازی‌های سازگار با این استاندارد در رویداد CES 2022 به نمایش درآمدند. جالب آن که انویدیا نیز به تازگی اعلام کرده که بازی The First Descendant در کنار استاندارد HDR10+ Gaming از فناوری ارتقاء مقیاس DLSS 3 نیز پشتیبانی خواهد کرد.

منبع : samsung


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا