سقوط آزاد ارزش سهام ریسرچ این موشن سازنده بلک بری

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/27
برچسب‌ها : سهام Stock ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : روز جمعه 17 ژوئن 2011 (27 خرداد 1390) روز بسیار بدی برای سرمایه گذاران کمپانی کانادایی ریسرچ این موشن (RIM) -- سازنده گوشی های بلک بری -- بود. ارزش هر سهم این کمپانی در این روز به میزان 21.45 درصد کاهش یافت و به عدد 27.75 دلار برای هر سهم رسید که پائینترین قیمت سهام این کمپانی از سال 2006 است.

کمپانی RIM در روز پنج شنبه اعلام نمود که در آمد سه ماهه دوم سال مالی این کمپانی ممکن است برای اولین بار در 9 سال اخیر کاهش یابد و پیش بینی نمود که عددی بین 4.2 تا 4.8 میلیارد دلار خواهد بود. این رقم بسیار کمتر از متوسط تخمین تحلیلگران -- یعنی 5.47 میلیارد دلار -- بود. سازنده گوشی های بلک بری همچنین خبر از برنامه خود برای کاهش نیروی انسانی داد. این اخبار ناخوشایند سهامداران را برآشفت و موجی از فروش سهام این کمپانی در بازار سهام به راه افتاد که در نهایت به کاهش بی سابقه سهام RIM منجر شد.

RIM Stock Chart (5 Days)

تصویر بالا: نمودار سهام RIM در 5 روز اخیر و سقوط 20.45 درصدی ارزش سهام این کمپانی در روز جمعه

RIM Stock Chart (1 Year)

تصویر بالا: نمودار سهام RIM در یک سال اخیر و سقوط 20.45 درصدی ارزش سهام این کمپانی در روز جمعه

گوشی های هوشمند بلک بری که در بین کاربران حرفه ای و شرکت ها -- خصوصاً در آمریکای شمالی -- از محبوبیت خاصی برخوردارند در چند سال اخیر با رقبای سرسختی مواجه شده اند. گوشی های آیفون ساخت کمپانی اپل و گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل توانسته اند بخش عمده ای از بازار گوشی های هوشمند RIM را به خود اختصاص دهند. RIM که در سال 2009 سهمی 50 درصدی از بازار گوشی های هوشمند آمریکای شمالی داشت در حال حاضر تنها 17 درصد از این بازار را در اختیار خود دارد. تبلت جدید این کمپانی با نام PlayBook نیز نتوانسته در مقابل تبلت آی پد 2 اپل و تبلت های مبتنی بر اندروید سهم چندانی از بازار تبلت ها را به خود اختصاص دهد و با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

RIM Headquarters

تصویر بالا: مرکز اصلی کمپانی ریسرچ این موشن در شهر واترلو ایالت اونتاریو کانادا

بدین ترتیب به نظر می رسد هرچند کمپانی RIM از برند معتبری چون بلک بری برخوردار است اما تنها یک تغییر اساسی می تواند این کمپانی را از بحران خارج نماید. نرم افزارها و سرویس های RIM تنها بر روی سخت افزارهای ساخت این کمپانی اجرا می شوند و RIM نیز همانند اپل اکوسیستم خاص خود را در اختیار دارد و همین امر باعث می شود که تغییر راهبرد برای این کمپانی دشوار باشد.

برخی از تحلیلگران مدتهاست کمپانی RIM را گزینه مناسبی برای بلعیده شدن توسط کمپانی های دیگر -- نظیر مایکروسافت، سیسکو یا حتی اوراکل -- قلمداد می کنند. برخی دیگر از تحلیلگران پیشنهاد می دهند که این کمپانی باید شبکه امن خود را بر روی اپراتورها بگشاید تا دستگاه های دیگر نیز بتوانند از سرویس های این کمپانی استفاده نمایند. ساخت گوشی های مبتنی بر اندروید نیز راهکار دیگری است که از سوی تعدادی از کارشناسان مطرح می شود. در هر حال آینده نشان خواهد داد که مدیران این کمپانی محبوب کانادایی چه تصمیمی را اتخاذ خواهند نمود و آیا RIM می تواند به سلامت خود را از بحران خارج نماید؟



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا