فضاپیمای آتلانتیس در آخرین مأموریت خود دو آیفون 4 را هم به فضا خواهد برد

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/23
برچسب‌ها : فضا Space ، شاتل Shuttle ، Apple iPhone 4 ، Apple iPhone 4 CDMA ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : فضاپیمای آتلانتیس قرار است در آخرین مأموریت خود که یک مأموریت 12 روزه به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود دو گوشی آیفون 4 را به نیز فضا ببرد. این مأموریت فضاپیمای آتلانتیس STS-135 نام دارد و در حال حاضر قرار است که فضاپیمای آتلانتیس در روز 8 جولای 2011 (17 تیر 1390) همراه با 4 فضانورد از سکوی پرتاب 39A مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شود.

قابلیت مکالمه بر روی گوشی های آیفون 4 یاد شده غیر فعال شده و قرار هم نیست که فضانوردان در فضا Angry Birds بازی کنند! در عوض برنامه ای به نام SpaceLab که محصولی از شرکت تحقیقات فضایی ادیسه است بر روی این گوشی ها نصب شده که به فضانوردان امکان می دهد که در مدت حضور در ایستگاه فضایی بین المللی 4 آزمایش را به انجام رسانند:

Atlantis Shuttle

تصویر بالا: فضاپیمای آتلانتیس بر روی سکوی پرتاب 39A مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار گرفته تا به زودی آخرین مأموریت خود را به انجام رساند

Limb Tracker: این آزمایش شامل گرفتن عکس از زمین و تطابق دادن یک قوس با خط افق است. با این کار فضانوردان تخمینی از درجه ارتفاع و زاویه نسبت به مرکز زمین را به دست می آورند.

SpaceLab for iOS

Sensor Cal: در این آزمایش با استفاده از تعدادی از عکس های یک تصویر مرجع و اطلاعات حاصل از ژیروسکوپ سه محوره و شتاب سنج، ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها کالیبره می شوند. به این ترتیب دقت اندازه گیری های بعدی افزایش خواهد یافت.

State Acq: دریافت وضعیت - در این آزمایش با استفاده از تعدادی از عکسهای زمین به عنوان عکس های مرجع و دریافت اطلاعات ژیروسکوپ سه محوره و شتاب سنج، موقعیت فضاپیما (طول و عرض جغرافیایی) تخمین زده می شود. موقعیت با منطبق نمودن یک تصویر از خطوط ساحلی زمین با خطوط ساحلی زمین در تصاویر گرفته شده از فضا صورت می پذیرد. با چند بار انجام این کار در فواصل زمانی مشخص پارامترهای حرکت دورانی سفینه فضایی را می توان تخمین زد.

SpaceLab for iOS 

LFI:  در این آزمایش با زیر نظر گرفتن بخش هایی از حافظه آیفون 4 برای مشاهده تغییرات بیت های حافظه، تأثیر پرتوها بر روی دستگاه مورد مطالعه قرار می گیرد. اگر بیتی به صورت ناخواسته تغییر یابد نشان می دهد که پرتو ها بر روی دستگاه تأثیر نامطلوب داشته اند.

هر دو گوشی آیفون 4 یاد شده به مدت چند ماه در ایستگاه فضایی بین المللی باقی خواهند ماند و در این مدت توسط ساکنین ایستگاه در آزمایش های یاد شده مورد استفاده قرار گرفته و داده های دریافتی را ذخیره خواهند نمود.

برنامه SpaceLab در فروشگاه برنامه های اپل (App Store) با قیمت 0.99 دلار عرضه شده تا افراد عادی که بر روی زمین هستند نیز بتوانند با آزمایشاتی که فضانوردان قرار است انجام دهند آشنا شوند. در این برنامه برخی از ویژگی ها برای به حساب آوردن جاذبه شبیه سازی شده است.

SpaceLab for iOS 

پس از انجام آزمایشات، احتمالاً این آیفون ها توسط فضاپیمای روسی سایوز در پائیز سال 2011 به زمین باز خواهند گشت و قرار است که داده های آزمایش ها گردآوری و تحلیل شده و از طریق برنامه SpaceLab در App Store با کاربران به اشتراک گذارده شوند.

لازم به ذکر است که گوشی های یاد شده آزمایشات سختی را پشت سر گذاشته اند تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه گاز یا مواد شیمیایی را به هوای داخل ایستگاه فضایی منتشر نمی سازند و تداخل الکترونیکی را با تجهیزات فضاپیما ایجاد نمی کنند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا