مایکروسافت از ویندوز 8 رونمایی نمود - گامی دیگر برای استفاده از واسط کاربر لمسی

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/12
برچسب‌ها : ویندوز 8 Windows 8 ، سیستم عامل Operating System ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز 1 ژوئن 2011 (11 خرداد 1390)، در کنفرانس D9 کالیفرنیا از نسخه آتی ویندوز -- با نام موقت ویندوز 8 -- رونمایی نمود. این نسخه که نشان دهنده عزم مایکروسافت به حضور هر چه گسترده تر در بازار وسایل الکترونیکی و رایانه های مجهز به صفحه نمایش لمسی است تصویری دیگر از سیستم عامل ویندوز را برای کاربران به نمایش در می آورد.

به نظر می رسد که مایکروسافت در نظر دارد تا با عرضه ویندوز 8 (که البته ممکن است نام آن تغییر یابد) به یک بازیگر مهم در بازار تبلت ها تبدیل شود. ویندوز 8 سیستم عاملی چند منظوره محسوب شده و واسط کاربر آن برای انواع صفحات نمایش با ابعاد گوناگون بهینه شده است. کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و نوت بوک ها، تبلت ها و حتی نمایشگرهای بسیار بزرگ که معمولاً در کلاس ها و کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرند همگی می توانند از این واسط کاربر بهره گیرند.

سیستم عامل ویندوز 8 تعداد زیادی از ویژگی های خود را از سیستم عامل ویندوز فون 7 به ارث برده و به خوبی با صفحات نمایش لمسی تعامل خواهد داشت. از جمله این ویژگی ها صفحه آغازین است که جایگزین منوی Start در نسخه های پیشین ویندوز شده است. این صفحه آغازین که Start نام دارد از واسط کاربری تقریباً مشابه با واسط کاربر ویندوز فون 7 با باکس های ملقب به "Live Tiles" برخوردار است. این Tile ها یا به عبارتی کاشی ها امکان نمایش داده های پویای دریافتی از شبکه های اجتماعی، اکانت های ایمیل، سیستم های پیام رسانی و منابع دیگر را داشته و می توانند این اطلاعات را بر روی صفحه اصلی ویندوز به نمایش در آورند. همچنین با انتخاب آنها برنامه های مرتبط اجرا شده و این برنامه ها می توانند تمامی صفحه نمایش یا بخشی از آن را به خود اختصاص دهند. امکان سفارشی سازی کاشی ها نیز برای کاربر به خوبی فراهم شده است.

Windows 8 Start

تصویر بالا: صفحه Start ویندوز 8 که جایگزین منوی Start شده است

هرچند واسط کاربر ویندوز 8 برای کار با صفحات نمایش لمسی بهینه شده است، اما امکان استفاده از صفحه کلید و ماوس نیز به راحتی برای کاربر فراهم شده و کاربر می تواند بنا به سلیقه خود نحوه تعامل با سیستم را انتخاب کند.

امکان دیگری که در ویندوز 8 تعبیه شده حرکت میان برنامه های گوناگون تنها با جاروب کردن کناره صفحه به سمت داخل بوسیله انگشت است. بدین ترتیب برنامه بعدی به داخل صفحه کشیده شده و می تواند جایگزین برنامه پیشین شود. اگر هنگام کشیدن برنامه بعدی به داخل کاربر قدری مکث نماید امکانی تحت عنوان Snap فعال می شود و کاربر می تواند برنامه دوم را در کنار برنامه اول قرار داده و نیز با جابجا نمودن مرز میان دو برنامه فضای صفحه نمایش اختصاص داده شده به هر یک از برنامه ها را تغییر دهد.

Windows 8 Discussion Room

تصویر بالا: اتاق بحث اعضای تیمی که بر روی واسط کاربر ویندوز کار می کنند. در تصویر جنسن هریس رئیس تیم مدیریت برنامه تجربه کاربری ویندوز در مورد ویندوز 8 توضیحاتی می دهد. ویدیوی این توضیحات را می توانید با قالب mp4 از اینجا دانلود نمائید.

اما آیا از دید توسعه دهندگان برنامه ها نیز تغییراتی صورت گرفته است؟ جواب مثبت است. برنامه های ویندوز 8 می توانند از قدرت HTML5، جاوااسکریپت و HTML برای بهره برداری از امکانات سیستم استفاده نمایند. شاید مایکروسافت در حرکت در مسیری است که سیستم عامل وب او اس اچ پی (که با خرید کمپانی پالم آنرا به تملک خود در آورد) از آغاز گام در آن نهاد.

لازم به ذکر است که نباید نگران برنامه های قبلی و حتی رایانه های خود باشید. مایکروسافت همچون گذشته به حفظ سازگاری اهمیت زیادی داده و رسماً اعلام نموده که ویندوز 8 با نرم افزارها، سخت افزارهای جانبی و کامپیوترهای شخصی دارای لوگوی ویندوز 7 سازگار خواهد بود.

عرضه نسخه 10 اینترنت اکسپلورر بر روی ویندوز 8 با واسط کاربر کاملاً سازگار با نمایشگرهای لمسی از دیگر مزایای این سیستم عامل خواهد بود.

اما یک تغییر اساسی دیگر نیز در رویکرد مایکروسافت به وقوع پیوسته و آن تصمیم این کمپانی به پشتیبانی از معماری ARM است. معماری ARM که یک معماری "سیستم بر روی یک تراشه" (System-on-a-chip) محسوب می شود در تبلت ها، گوشی های هوشمند و وسایل الکترونیکی در حجمی وسیع مورد استفاده قرار گرفته و پشتیبانی از این معماری در کنار پشتیبانی از پردازنده های x86 اینتل و ای ام دی می تواند گستره وسیع تری از بازارها را پیش روی مایکروسافت قرار دهد.

Windows 8

زمان عرضه ویندوز 8 هنوز اعلام نشده اما استیون سینوفسکی -- رئیس بخش ویندوز و ویندوز لایو مایکروسافت -- که در کنفرانس D9 به پیش نمایش ویندوز 8 پرداخت اظهار نمود که این نسخه از ویندوز در پائیز امسال عرضه نخواهد شد و به نظر می رسد مایکروسافت در صدد است تا ویندوز 8 را در اواخر سال 2011 یا اوایل سال 2012 روانه بازار کند. با توجه به آنکه ویندوز هنوز هم بازار کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و نوت بوک ها را تا حد زیادی در دست دارد و بالعکس در بازار تبلت ها از رقبایی چون اپل و گوگل عقب مانده، برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است نسخه مخصوص ARM این سیستم عامل پیش از نسخه دسکتاپ آن به بازار عرضه گردد.

مایکروسافت پس از معرفی ویندوز 8 در کنفرانس D9 کالیفرنیا، در نمایشگاه کامپیوتکس 2011 نیز که در تایپه -- پایتخت تایوان -- برگزار می شود به همراه سازندگان سخت افزار از تعدادی نمونه اولیه دستگاه های مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 رونمایی نمود. دستگاه های مجهز به پردازنده های x86 اینتل و ای ام دی منجمله تبلت های ساخت کمپانی های دل و ایسوس، نوت بوک هایی از سامسونگ و اچ پی و یک کامپیوتر شخصی All-in-one از سونی از جمله این محصولات بودند. مایکروسافت محصولات دیگری با پردازنده های کوالکام، تگزاس اینسترومنت و ان ویدیا مبتنی بر معماری ARM را نیز به نمایش گذاشت که ساخت سازندگان تایوانی Quanta و Wistron و Foxconn (همان تأمین کننده قطعات آی پد و آی فون که چندی پیش باز هم جنجال آفرید) بودند. این محصولات همگی نمونه اولیه بوده و زمان عرضه آنها هنوز مشخص نیست.

Windows 8 at Computex

معرفی نمونه اولیه محصولات مبتنی بر ویندوز 8 در Computex 2011

به نظر می رسد مایکروسافت که با کم رونق شدن بازار کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها (به دلیل روی آوردن بسیاری از خریداران به بازار تبلت ها) و نیز رونق گرفتن بازار کامپیوترهای اپل و راه یابی کروم او اس و حتی اندروید به بازار رایانه ها بخشی از بازار خود را از دست داده و خطر سقوط را احساس می کند در تلاش است تا با عرضه ویندوز 8 سلطه ای دوباره بر بازار پیدا کند. بدین ترتیب رویارویی سه جانبه مایکروسافت، اپل و گوگل در جبهه های مختلف دیدنی تر از همیشه خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا