گوشی موبایل شما تا چه حد دوستدار محیط زیست است؟

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/30
برچسب‌ها : دوستدار محیط زیست Environment Friendly ، Nokia C6 ، Nokia N8 ، BlackBerry Bold 9000 ، Apple iPhone 4 ، Apple iPhone 3GS ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : شاید هنگام خرید یک گوشی موبایل اصلی ترین معیارهایی که مد نظر خریداران قرار می گیرد ویژگی های فنی، قیمت، کمپانی سازنده و در برخی کشورها اپراتورهای طرف قرارداد برای خرید گوشی باشد. اما ویژگی های دیگری نیز این روزها مد نظر برخی از خریداران -- به ویژه در کشورهای غربی -- قرار می گیرد و آن میزان سازگاری گوشی موبایل با محیط زیست یا به عبارتی میزان Green بودن گوشی و نیز مسائل اجتماعی مرتبط با فرایند ساخت آن است.

در همین راستا به تازگی کمپانی GoodGuide گوشی های موبایل را نیز به بانک اطلاعاتی خود در مورد میزان مناسب بودن کالاها از نظر محیط زیست و اجتماع افزوده است. در حال حاضر 576 گوشی و شارژر گوناگون از 16 کمپانی برتر سازنده گوشی های موبایل موجود در بازار ایالات متحده آمریکا در این رده بندی درج گردیده. لازم به ذکر است که این کمپانی تا کنون نزدیک به 90,000 کالا و محصول مختلف را -- از اسباب بازی  گرفته تا مواد غذایی -- امتیاز دهی نموده است.

GoodGuide عوامل گوناگونی را برای رتبه بندی خود مد نظر قرار می دهد. از جمله این عوامل می توان از عناصر و مواد به کار رفته در ساخت گوشی، میزان کارآیی شارژر گوشی، کیفیت بازیافت، میزان تمایل کمپانی سازنده به افشاسازی جزئیات زنجیره تأمین محصولات و شرایط کار کارگران در کارخانه ها نام برد. هرچند GoodGuide نیز استفاده از گوشی های موبایل با کمترین میزان تشعشع امواج رادیویی را توصیه می نماید اما با توجه به اختلاف نظر در مورد میزان تأثیر این امواج بر روی سلامتی، آنرا در امتیاز دهی مد نظر قرار نداده است.

در زیر توزیع امتیاز را برای گوشی های 9 برند مختلف از میان 16 برند بررسی شده توسط GoodGuide مشاهده می نمائید. به عنوان مثال این نمودارها نشان می دهد که امتیاز تمامی گوشی های بررسی شده نوکیا در محدوده 7 تا 8 قرار دارد حال آنکه گوشی های سامسونگ در محدوده امتیاز 5 تا 8 پراکنده اند و تمامی گوشی های بلک بری امتیازی بین 3 تا 4 را کسب کرده اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد یکایک گوشی ها می توانید به اینجا مراجعه نمائید.

GoodGuide Mobile Brands

تصویر بالا: توزیع امتیاز برای برند های مختلف. تمامی محصولات نوکیا که مورد ارزیابی قرار گرفته اند امتیاز بین 7 تا 8 و تمامی محصولات بلک بری امتیاز بین 3 تا 4 را کسب نموده اند

بر اساس رتبه بندی GoodGuide، در میان برندهای موبایل کمپانی نوکیا برترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. گوشی های آیفون اپل در میانه های جدول قرار داشته و محصولات ریسرچ این موشن (سازنده گوشی های بلک بری) در پائین ترین رتبه قرار دارند.

در میان گوشی ها، گوشی C6 نوکیا با کسب 7.7 امتیاز (از 10 امتیاز ممکن) برترین جایگاه را در رتبه بندی GoodGuide بدست آورده. البته تعداد دیگری از گوشی های نوکیا -- نظیر گوشی n8 -- نیز امتیازی مشابه بدست آورده اند. گوشی های iPhone 4 و iPhone 3GS اپل نیز هر یک 5.6 امتیاز کسب کرده و در میانه های جدول قرار دارند. گوشی Bold 9000 بلک بری نیز با کسب تنها 3.3 امتیاز رتبه آخر را از آن خود نموده است. 

Nokia C6 and BlackBerry Bold 9000

تصویر بالا: گوشی C6 نوکیا با بالاترین امتیاز در کنار گوشی Bold 9000 بلک بری با پائینترین امتیاز

 امید است برای داشتن محیط زیستی سالم تر و رعایت شرایط مناسب کار برای کارگران، خریداران گوشی های موبایل و دیگر کالاها در هنگام انتخاب محصول، رتبه بندی های مرتبط با سازگاری کالا با محیط زیست و مسائل اجتماعی مرتبط با فرایند ساخت را بیش از پیش مد نظر قرار دهند تا بدین ترتیب کمپانی های سازنده را نیز به ساخت محصولاتی بهتر تشویق نمایند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا