نوکیا برای تحول در سیمبیان و سخت افزار گوشی های خود آماده می شود

نمایش خبر

تاریخ : 1389/9/24
برچسب‌ها : سیمبیان (سیمبین) Symbian ، استفن الاپ Stephen Elop ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : نوکیا سال پرکاری را پیش رو دارد. با افزایش رقابت در بازار تلفن همراه -- به ویژه بازار گوشی های هوشمند -- نوکیا در صدد است تا در سال 2011 تحولی در سیستم عامل سیمبیان و سخت افزار گوشی های خود بوجود آورد.

تحول در سیستم عامل سیمبیان

بر اساس آنچه اخیراً کمپانی فنلاندی نوکیا در کنفرانس جهانی اینترنت موبایل در چین اعلام داشت این کمپانی در صدد است تا چهار یا پنج بروزرسانی را در خلال 12 تا 15 ماه پیش رو برای سیستم عامل سیمبیان خود عرضه نماید. از اهداف اصلی این بروزرسانی ها تغییر نحوه کار صفحه اصلی سیمبیان و افزایش سرعت واسط کاربری این سیستم عامل است.

اولین بروزرسانی که قرار است در سه ماهه نخست سال 2011 ارائه گردد مشتمل بر بیش از 50 مورد بهبود بر روی سیستم عامل سیمبیان است. از جمله این موارد می توان به بهبود مرورگر وب سیمبیان و ساده تر شدن کار با آن برای کاربران اشاره نمود. در بروز رسانی های ارائه شده در سه ماهه دوم و سوم سال 2011 شاهد صفحه خانگی انعطاف پذیر تر و مرورگر وب با قابلیت های ویژه HTML5 و با امکان ارتقاء خواهیم بود. بروزرسانی نرم افزاری نیز برای کاربران ساده تر خواهد شد.

Nokia E7

تصویر بالا: گوشی E7 نوکیا که با تأخیر قرار است در ابتدای سال 2011 به بازار عرضه شود - این گوشی مجهز به سیستم عامل سیمبیان 3 و پردازنده 680 مگاهرتزی است

تحول در سخت افزار

سخت افزار گوشی های نوکیا نیز در سال 2011 بهبود خواهد یافت. مدل های جدید گوشی های هوشمند نوکیا که در سه ماهه دوم و سوم سال 2011 به بازار عرضه می شوند به پردازنده های 1 گیگاهرتزی و حافظه گرافیکی با ظرفیت بالاتر مجهز خواهند بود. این در حالیست که گوشی n8 نوکیا که در بازار موجود است و گوشی E7 نوکیا که در ابتدای سال 2011 به بازار عرضه خواهد شد مجهز به پردازنده 680 مگاهرتزی هستند.

نوکیا همچنین قصد دارد تا از پردازنده های دو هسته ای و آنچه نوکیا آنرا "دوربین با بزرگنمایی واقعی (True Zoom Cmera)" می نامد نیز در گوشی های هوشمند خود استفاده کند. البته تا سه ماهه چهارم 2011 یا سه ماهه اول 2012 این محصولات به بازار عرضه نخواهند شد.

سیمبیان در برابر رقبا

هرچند بنا بر آمار ارائه شده توسط کمپانی گارتنر تعداد گوشی های هوشمند فروش رفته مجهز به سیستم عامل سیمبیان در سه ماهه سوم سال 2010 نسبت به سه ماهه مشابه سال 2009 رشدی 61 درصدی را داشته است (29.5 میلیون گوشی در مقابل 18.3 میلیون گوشی) اما به دلایل گوناگون منجمله موفقیت فوق العاده گوشی های اندروید در بازار (فروش 20.5 میلیون گوشی مجهز به اندروید در سه ماهه سوم 2010 در مقابل تنها 1.4 میلیون گوشی در سه ماهه مشابه سال 2009) سهم بازار گوشی های نوکیا از 44.6 درصد به 36.6 درصد نزول نموده است. در حال حاضر سهم اندروید از بازار گوشی های هوشمند 25.5 درصد است و گمانه زنی بسیاری از تحلیلگران حکایت از پیشی گرفتن اندروید از سیمبیان در آینده نه چندان دور دارد.

نوکیا در ماه اکتبر اعلام نموده بود که قصد دارد شمار کارمندان خود را در سطح جهان به میزان 1800 نفر کاهش دهد و این هفته نیز اعلام نمود که 800 نفر از کارمندان شاغل در فنلاند را با پرداخت 5 تا 15 ماه حقوق اضافه از کار کنار خواهد گذاشت. این تغییرات می تواند حاکی از عزم نوکیا در کاهش هزینه ها و شاید تحول در ساختار این کمپانی باشد.

آینده مشخص خواهد کرد که آیا کمپانی نوکیا تحت رهبری استفان الاپ -- مدیرعامل جدید این کمپانی -- تاب مقابله با هجوم اندروید و iOS را دارد یا نه؟ (برای آشنایی بیشتر با استفان الاپ و چالش های پیش روی وی به اینجا مراجعه نمائید.)



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا