Xperia X10 سونی اریکسون بطور محدود به قابلیت چند لمسی مجهز خواهد شد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1389/8/30
برچسب‌ها : چند لمسی Multitouch ، اکسپریا XPERIA ، Sony Ericsson XPERIA X10 ، سونی اریکسون Sony Ericsson

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی اریکسون در وبلاگ رسمی محصولات خود اعلام نمود که به دلیل تقاضای کاربران، گوشی Xperia X10 این کمپانی در آینده نزدیک به برخی قابلیت های چند لمسی (Multi Touch) مجهز خواهد شد.

گوشی Xperia X10 که به صفحه نمایش لمسی خازنی 4 اینچی مجهز است در حال حاضر دارای قابلیت چند لمسی نیست و این همواره یکی از نقاط ضعف گوشی Xperia X10 در مقابل گوشی های آیفون اپل و دیگر گوشی های مجهز به ویژگی های چند لمسی تلقی شده است.

سونی اریکسون پیش از این اظهار داشته بود که قصد اضافه نمودن قابلیت چند لمسی را به گوشی Xperia X10 ندارد اما بنا بر اظهارات انجام شده در وبلاگ محصولات سونی اریکسون این کمپانی اینک با انجام تحقیقات گسترده در نظر دارد تا یکی از قابلیت های چند لمسی یعنی امکان تغییر بزرگنمایی بوسیله حرکت نیشگون گونه انگشتان (Pinch Zoom) را از طریق بروزرسانی نرم افزاری به این گوشی اضافه نماید.

با تغییراتی در درایور و firmware مربوط به دیجیتایزر لمسی گوشی، مهندسان کمپانی سونی اریکسون توانسته اند قابلیت تشخیص برخی از ژست های چند لمسی (multi touch gestures) را بوجود آورند. در حال حاضر قرار است تا قابلیت تغییر بزرگنمایی بوسیله حرکت نیشگون گونه (Pinch Zoom) به مرورگر وب این گوشی و نیز به نقشه های گوگل اضافه شود و افزودن دیگر امکانات چند لمسی فعلاً در برنامه تیم توسعه قرار ندارد. بدین ترتیب نباید انتظار داشت تا بطور مثال بازی هایی که به فشرده شدن همزمان چند کلید لمسی نیاز دارند در آینده بتوانند بر روی این گوشی بطور کامل کار کنند.

Sony Ericsson Xperia X10

تصویر بالا: گوشی Xperia X10 سونی اریکسون که در آینده به بخشی از قابلیت های چند لمسی مجهز خواهد شد

مطابق گفته سونی اریکسون قابلیت های چند لمسی یاد شده بی عیب و نقص نخواهد بود و کاستی هایی را دارد. به عنوان مثال اگر دو انگشت در هنگام حرکت در طول یکی از محورهای X یا Y از کنار هم عبور کنند (یعنی مثلاً در ابتدا مختصه X انگشت اول که بر روی صفحه قرار دارد کمتر از مختصه X انگشت دوم بوده و در طول حرکت مختصه X انگشت اول بیشتر از مختصه X انگشت دوم شود) سیستم رفتار غیر قابل پیش بینی از خود نشان می دهد.

برنامه های توسعه یافته توسط توسعه دهندگان دیگر نیز در آینده می توانند با در نظر گرفتن محدودیت های یاد شده از قابلیت چند لمسی بر روی گوشی Xperia X10 استفاده کنند.

زمان عرضه:

زمان عرضه بروزرسانی نرم افزاری یاد شده هنوز بدرستی مشخص نشده اما به احتمال زیاد این بروزرسانی در سه ماهه نخست سال 2011 ارائه می شود.