نسخه جدید سیستم عامل اندروید گوگل از فناوری ارتباطات نزدیک برد پشتیبانی خواهد کرد

نمایش خبر

تاریخ : 1389/8/25
برچسب‌ها : ارتباطات نزدیک برد NFC (Near Field Communication) ، اندروید Android ، گوگل Google ، اریک اشمیت Eric Schmidt ، Nokia C7 ، Nokia 6212 classic

واحد خبر mobile.ir : اریک اشمیت مدیر عامل گوگل در کنفرانس Web 2.0 Summit در سان فرانسیسکو اعلام نمود که نسخه 2.3 سیستم عامل اندروید -- ملقب به Gingerbread (شیرینی زنجفیلی) -- از فناوری ارتباطات نزدیک برد (Near Field Communication یا NFC) پشتیبانی خواهد نمود.

اشمیت با در دست داشتن یک گوشی مجهز به فناوری NFC که نام سازنده آن پوشیده شده بود اعلام نمود که نسخه 2.3 اندروید طی چند هفته آینده عرضه خواهد شد (گوشی ای که در دست اریک اشمیت بوده به احتمال زیاد گوشی Nexus S است که گفته می شود دومین گوشی طراحی شده توسط گوگل (پس از گوشی Nexus One) خواهد بود و سخت افزار آن احتمالاً توسط سامسونگ ساخته خواهد شد.)

فناوری ارتباطات نزدیک برد (NFC) سالهاست که ابداع شده و در اصل یک فناوری ارتباطات بی سیم با فرکانس بالا با برد نزدیک به  10 تا 20 سانتی متر است که امکان تبادل داده میان وسیله مجهز به این فناوری و دستگاه خواننده اطلاعات یا دیگر وسایل مجهز به NFC را میسر می سازد.

Eric Schmidt

تصویر بالا: اریک اشمیت مدیر عامل گوگل در حال نشان دادن گوشی مجهز به فناوری ارتباطات نزدیک برد (NFC)

با پشتیبانی از فناوری NFC در گوشی های موبایل علاوه بر امکان تبادل داده امکان استفاده از تلفن همراه بجای کارت اعتباری برای پرداخت ها و نیز استفاده از گوشی به عنوان بلیط الکترونیکی فراهم خواهد شد. کاربردهای متنوع دیگری نیز برای این فناوری وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از گوشی موبایل به عنوان کلید اتاق هتل یکی از این کاربردها است.

بنا بر اظهارات اریک اشمیت فناوری NFC نه تنها کمپانی های ارائه کننده کارت های اعتباری را از میدان خارج نخواهد نمود بلکه این کمپانی ها به دلیل امنیت بیشتر این فناوری و کاهش احتمال کلاهبرداری در آن در مقایسه با کارت های مجهز به نوارهای مغناطیسی از فناوری NFC استقبال خواهند نمود. در اصل گوشی تلفن همراه تراکنش مالی را با استفاده از شماره های کارت های اعتباری ذخیره شده در گوشی و یا با استفاده از سیستم های پرداخت دیگر نظیر PayPal انجام خواهد داد.

NFC Enabled Handset

تصویر بالا: استفاده از یک گوشی مجهز به فناوری ارتباطات نزدیک برد (NFC) در تراکنش مالی

گوشی های مجهز به فناوری NFC باید علاوه بر مجهز بودن به بستر نرم افزاری پشتیبانی کننده از این فناوری به یک تراشه ویژه NFC نیز مجهز باشند. در حال حاضر تعدادی از گوشی های موجود در بازار از این فناوری پشتیبانی می کنند.

کمپانی نوکیا از پشتیبانان قدیمی فناوری NFC است. به عنوان مثال گوشی 6212 کلاسیک نوکیا که در سال 2009 به بازار عرضه شده مجهز به این فناوری است. گوشی C7 نوکیا نیز که مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان 3 است و ماه گذشته به بازار عرضه شد به تراشه NFC مجهز است اما برای فعال شدن امکان استفاده از این فناوری نیازمند بروزرسانی نرم افزاری است و نوکیا هنوز زمان عرضه این بروزرسانی نرم افزاری را اعلام ننموده. نوکیا همچنین قصد دارد تعدادی گوشی مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان 3 را که به فناوری NFC مجهز هستند در سال 2011 به بازار عرضه نماید.

با پیوستن بنیامین ویجیر -- کارشناس خبره فناوری NFC -- به کمپانی اپل به عنوان مدیر تجارت موبایل (Mobile Commerce)، گمانه زنی ها حاکی از آن است که نسخه آینده گوشی آیفون -- یعنی آیفون 5 -- به فناوری NFC مجهز خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا