قطعات داخلی کدام یک گران تر است؟ آیفون 4 یا نوکیا N8 ؟

نمایش خبر

تاریخ : 1389/7/22
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، قیمت Price ، اجزاء داخلی ، گوشی موبایل Mobile Phone ، Nokia N8 ، Apple iPhone 4 ، نوکیا Nokia ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : گوشی N8 نوکیا به تازگی وارد بازار شده و نوکیا امیدوار است با توجه به برخی ویژگی های خاص آن منجمله دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس بتواند دل طرفداران این برند را دوباره بدست آورده و در نبرد گوشی های هوشمند حرف های تازه ای برای گفتن -- خصوصاً در برابر آیفون 4 اپل و گوشی های اندرویدی -- داشته باشد. شاید عرضه گوشی N8 روزنه ای برای بازگشت نوکیا به دوران اوج خود باشد.

اگر بخواهیم ویژگی های دو گوشی نوکیا N8 و آیفون 4 را با یکدیگر مقایسه کنیم خواهیم دید که مشخصات این دو گوشی تا حد زیادی متفاوت است (به جدول مقایسه مراجعه نمائید.)

از نظر سیستم عامل و مشخصات نرم افزاری این دو گوشی دو راه متفاوت را طی کرده اند: گوشی N8 نوکیا از نسخه 3 سیستم عامل سیمبیان بهره می برد در حالی که گوشی آیفون 4 اپل مجهز به سیستم عامل iOS 4 این کمپانی است.

مشخصات سخت افزاری این گوشی ها هم تفاوت چشم گیری را دارد. به عنوان مثال در حالی که دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی N8 نوکیا به مراتب بهتر از دوربین 5 مگاپیکسلی آیفون 4 است اما گوشی آیفون 4 از پردازنده سریعتر (1 گیگاهرتزی در مقابل 680 مگا هرتزی) بهره برده و دارای صفحه نمایشی با رزولوشن بسیار بالاتر است (640x960 در مقابل 360x640 پیکسل). البته هر دو گوشی دارای صفحه نمایش 3.5 اینچی هستند.

Nokia N8 vs iPhone 4

تصویر بالا: نوکیا N8 در مقابل آیفون 4

با وجود تفاوت بارز در سخت افزار گوشی های N8 نوکیا و آیفون 4 اپل شاید به نظر برسد که قیمت تمام شده برای اجزاء داخلی این گوشی ها نیز باید متفاوت باشد. اما مطابق بررسی به عمل آمده توسط  iSuppli قیمت اجزاء داخلی گوشی N8 نوکیا و مدل 16 گیگابایتی آیفون 4 بسیار نزدیک به هم بوده و به ترتیب برابر با 187.47 و 187.51 دلار است (4 سنت اختلاف قیمت.) البته برای رسیدن به هزینه تمام شده خام باید هزینه سر هم کردن قطعات و ساخت نهایی گوشی را نیز به این قیمت ها اضافه نمود که این هزینه برای هر گوشی N8 نوکیا چیزی در حدود 9.5 دلار است.

البته زیاد تعجب نکنید که قیمت فروش به مشتری ها -- بدون در نظر گرفتن سوبسید قرارداد با اپراتورها -- معمولاً 2  تا 4 برابر هزینه تمام شده خام است، چرا که هزینه های بسیاری نظیر هزینه تحقیق و توسعه، هزینه بازاریابی و فروش و هزینه های مرتبط با مسائل قانونی نیز به هزینه تمام شده خام باید اضافه شود. البته ناگفته نماند که در ابتدای ورود محصولات جدید به بازار برخی کشورها نظیر ایران بعضاً شاهد قیمت های بسیار بالاتر از قیمت های جهانی هم هستیم.

Nokia N8 Components

تصویر بالا: اجزاء داخلی گوشی N8 نوکیا

در زیر توضیح مختصری در مورد برخی اجزاء گوشی N8 نوکیا و قیمت هر یک از این اجزاء بر اساس گزارش iSuppli ارائه شده است. برای مشاهده فهرست کامل می توانید به اینجا مراجعه نمائید.

  • بیشترین هزینه گوشی N8 مربوط به صفحه نمایش لمسی 3.5 اینچی این گوشی است که ساخت شرکت سامسونگ بوده و 39.25 دلار قیمت دارد.
  • حافظه های گوشی N8 ساخت توشیبا و سامسونگ بوده و قیمت مجموع این حافظه ها 37.12 دلار است.
  • دوربین های گوشی N8 (شامل دوربین اصلی با لنز کارل زایس و قابلیت فوکوس خودکار و دوربین ثانویه) و نیز فلش زنون این گوشی مجموعاً قیمتی برابر 31.08 دلار دارند.
  • پردازنده های اصلی و پردازنده ویژه رسانه ها به همراه چیپ های جانبی مربوطه در مجموع قیمتی برابر 22.00 دلار دارند.
  • اجزاء پلاستیکی، فلزی و PCB بدنه و اتصالات مجموعاً قیمتی برابر 21.30 دلار دارند.
  • بلوتوث، WLAN، جی پی اس و رادیو FM مجموعاً قیمتی برابر 9.91 دلار دارند.
  • محتویات داخل جعبه شامل بسته بندی، بروشور، شارژر، کابل و هدست مجموعاً قیمتی برابر 5.85 دلار دارند.
  • کمترین هزینه مربوط به باطری 3.7 ولتی لیتییومی 1200mAh این گوشی است که تنها 3.9 دلار قیمت دارد.

البته بدیهیست که قیمت های فوق مربوط به هزینه تولید این گوشی است و اگر گوشی خریداری شده نیاز به تعمیر داشته باشد قیمت قطعات قطعاً بسیار بالاتر از قیمت های فوق خواهد بود. 



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا