نوکیا برای بازپس گیری نمونه اولیه گوشی خود از یک بلاگر دست به دامن مقامات روسیه شد

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/17
برچسب‌ها : الدار مورتازین Eldar Murtazin ، موبایل-ریویو mobile-review ، Nokia N8 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : در روز 26 آوریل 2010 یک بلاگر روسی به نام الدار مورتازین بررسی جامعی درباره گوشی هوشمند نوکیا  که هنوز به بازار عرضه نشده -- گوشی Nokia N8 -- بر روی سایت خود mobile-review.com منتشر ساخت و در بررسی خود این گوشی را ناامید کننده دانسته و نرم افزار آن را نارس توصیف نمود.

یک روز پس از انتشار این مطالب توسط mobile-review نوکیا به معرفی رسمی گوشی جدید خود پرداخت و علاوه بر آن در پستی با عنوان «یکی از بچه های ما گم شده» که در وبلاگ رسمی خود منتشر نمود اعلام داشت که این گوشی بطور غیر قانونی به دست وبلاگ نویس روسی افتاده و با توجه به آن که گوشی N8 نوکیا نخستین گوشی این شرکت است که به بستر سیمبیان 3 مجهز خواهد شد و هنوز نرم افزار آن تکمیل نشده، انجام بررسی تخصصی و اظهار نظر در مورد آن اشتباهی بدیهی است.

بدین ترتیب نوکیا از وبلاگ نویس روسی درخواست نمود که گوشی را باز پس داده و اعلام داشت که به منظور حفاظت از مالکیت معنوی خود بدنبال یافتن منبع خیانت خواهد بود.

بدنبال خودداری مورتازین از بازپس دادن این گوشی، نوکیا در پست دیگری با عنوان «اقدام قانونی علیه الدار مورتازین - بیانیه رسمی» که در روز چهارشنبه 7 جولای (16 تیر) در وبلاگ خود منتشر نمود اعلام داشت که با مقامات روسی تماس گرفته تا برای بازپس گیری اموال نوکیا که بطور غیر قانونی در اختیار این وبلاگ نویس روسی است با این کمپانی همکاری نمایند.

نوکیا تأکید نموده که این اقدام هیچ ارتباطی با انتقاد اخیر مورتازین از کمپانی نوکیا نداشته و نوکیا تنها به دنبال حفظ امنیت محصولات، اطلاعات محرمانه و مالکیت معنوی خود است و این حق را برای هر کسی قائل است که نظر خود را در مورد کمپانی نوکیا و محصولات آن ارائه دهند. نوکیا همچنین اظهار داشته است که بنا به اظهارات خود آقای مورتازین این شخص مشاور برخی دیگر از کمپانی های سازنده گوشی موبایل بوده و خطر فاش سازی اطلاعات محرمانه کمپانی نوکیا نزد کمپانی های رقیب وجود خواهد داشت.

تصویر بالا: گوشی N8 نوکیا

مورتازین نیز اظهار نموده که که در دو ماه اخیر سعی بر تماس با نوکیا داشته ولی هیچ گاه پاسخی دریافت نکرده است. مورتازین همچنین در وبلاگ شخصی خود اعلام داشته که نوکیا ادعای فاش سازی اسرار تجاری را مطرح کرده در حالی که خود می داند ما هیچ "توافقنامه عدم افشایی"  را با هم امضاء نکرده ایم. وی در مطلبی که توسط آژانس خبری اینترفکس روسیه منتشر شد اظهار نموده که هدف نوکیا از دخالت دادن مقامات روسی ممکن است تبلیغاتی باشد.

این روزها بازار پر رقابت گوشی های هوشمند وبلاگ نویسان زیادی را به خود جذب نموده تا سعی نمایند به هر طریق ممکن نخستین شخصی باشند که مشخصات محصولات جدید را فاش می سازند. کمپانی اپل نیز چندی پیش با مشکلی مشابه مواجه شد که طی آن وبلاگ گیزمودو با خرید یک گوشی گم شده اطلاعات محرمانه ای را همراه با تصاویر گوناگون در مورد گوشی iPhone 4 اپل پیش از معرفی رسمی این گوشی منتشر نمود (به اینجا مراجعه نمائید) و بدنبال آن اپل پلیس را روانه محل کار و منزل یکی از نویسندگان گیزمودو نمود تا به ادعای کمپانی اپل مبنی بر انجام سرقت توسط گیزمودو رسیدگی نماید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا