عرضه سیلورلایت - رقیب مایکروسافتی فلش - برای سیمبیان

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/16
برچسب‌ها : سیلورلایت Silverlight ، سیمبیان (سیمبین) Symbian ، فروشگاه اووی Ovi Store ، Nokia N97 ، Nokia N97 mini ، Nokia 5800 XpressMusic ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت چهار ماه از عرضه نسخه بتای سیلورلایت برای سیمبیان، تیم سیلورلایت مایکروسافت در پستی که در روز 6 جولای 2010 (15 تیر 1389) در وبلاگ خود منتشر ساخت خبر از عرضه نسخه نهایی این فریم ورک برای سیستم عامل سیمبیان داد.

سیلورلایت در اصل بستری است که برای ساخت برنامه های تعاملی و چند رسانه ای تحت وب و نیز برنامه های کامپیوتری مستقل بر پایه فریم ورک دات نت مایکروسافت ساخته و عرضه شده و می توان آن را رقیب مایکروسافتی بستر فلش قلمداد نمود. این فناوری با مرورگرهای وب گوناگون و سیستم عامل های گوناگون تا حد زیادی سازگار است و مایکروسافت وعده گسترش آن را در بستر موبایل به طرفداران این فناوری داده است.

شاید در ابتدا همکاری نوکیا و مایکروسافت بر روی عرضه فناوری سیلورلایت برای موبایل های نوکیا کمی عجیب به نظر می رسید چرا که آنها تا حد زیادی رقیب یکدیگر محسوب می شدند، اما اینک به نظر می رسد که اتحاد این دو کمپانی منافع زیادی را برای آنها در مواجهه با رقبای دیگری نظیر گوگل و اپل به ارمغان بیاورد.

اکنون با عرضه سیلورلایت بر روی سیستم عامل سیمبیان نوکیا، بیش از 20 میلیون کاربر ویرایش پنجم گوشی های نوکیا سری 60 نظیر گوشی های Nokia 5800 XpressMusic و Nokia N97 و Nokia N97 Mini می توانند آن را از فروشگاه Ovi نوکیا دریافت کرده و از این فناوری بهره گیرند (متأسفانه کاربران ایرانی در حال حاضر به طور کاملاً مستقیم نمی توانند محصولات این فروشگاه را دریافت دارند و باید به شگردهای گوناگون متوسل گردند تا بتوانند از امکانات جانبی گوشیی که هزینه آن را پرداخت کرده اند بهره گیرند.)

Permission Denied

تصویر بالا: پاسخ فروشگاه Ovi نوکیا به کاربران ایرانی که بطور مستقیم به این سایت وصل شده اند

همچنین سیلورلایت بستر اصلی توسعه نرم افزار برای ویندوز فون 7 خواهد بود، هر چند در گوشی های اولیه ویندوز فون 7 نمی توان از آن در مرورگر استفاده نمود. به این ترتیب دامنه سیستم عامل های سازگار با سیلورلایت در حال حاضر عبارت است از: ویندوز دسکتاپ و سرور، Mac OS X، ویندوز فون 7، ویندوز CE و سیمبیان (سری 60) و با در نظر گرفتن پروژه مون لایت (Moonlight) که توسط کمپانی ناول و با همکاری مایکروسافت اجرا می گردد کاربران لینوکس، FreeBSD و دیگر بسترهای منبع باز نیز می توانند از اکثر قابلیت های سیلورلایت در سیستم عامل مطلوب خود استفاده نمایند.

Bing on S60

تصویر بالا: محیط برنامه جستجوگر بینگ مایکروسافت برای سیمبیان که با استفاده از فناوری سیلورلایت ساخته شده است

علاوه بر این پیش بینی می شود که نسخه سیلورلایت ویژه سیستم عامل MeeGo و احتمالا نسخه ویژه سیستم عامل اندروید در آینده عرضه گردد اما ظاهراً کمپانی اپل با سیلورلایت مایکروسافت نیز همان برخوردی را خواهد داشت که با فناوری فلش کمپانی ادوبی داشته است - عدم اجازه حضور این فناوری در قلمرو اکوسیستم کاملاً تحت سلطه اپل یعنی آیفون، آی پاد و آی پد.

شاید بزرگترین مزیت سیلورلایت برای نوکیا و مایکروسافت این باشد که خیل عظیم توسعه دهندگان دات نت می توانند از مهارت ها و آموخته های خود برای این بستر جدید استفاده نموده و برنامه هایی با امکانات چند رسانه ای و امکانات تعاملی بالا درست نمایند.

Symbian Weather

تصویر بالا: محیط گزارش گر آب و هوای مایکروسافت برای سیمبیان که  با استفاده از فناوری سیلورلایت ساخته شده است

برخی از ویژگی های برجسته سیلورلایت که اینک عرضه کنندگان نرم افزار برای سیستم عامل سیمبیان (سری 60) می توانند از آن بهره گیرند عبارت است از:

  • امکان نمایش فایل های ویدیویی دارای محتوای H.264 با کمک سخت افزار
  • دسترسی به محتویات چند رسانه ای که توسط فناوری IIS Smooth Streaming به صورت استریم پخش می شود و نیز امکان تغییر نرخ انتقال
  • قابلیت ایجاد واسط های کاربر غنی برای خلق برنامه های تحت وب تعاملی و چند رسانه ای
  • امکان استفاده از کتابخانه ها و موتور اجرایی فریم ورک کوچک شده دات نت -- تحت عنوان .Net Compact Framework

HSN

تصویر بالا: محیط برنامه HSN برای سیمبیان که با استفاده از فناوری سیلورلایت ساخته شده است

 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا