نوکیا بدنبال بازگرداندن اقتدار از دست رفته

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/13
برچسب‌ها : سیمبیان (سیمبین) Symbian ، می گو MeeGo ، Nokia N8 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : آیا نوکیا آماده مبارزه ای تمام عیار است؟ آیا این شرکت فنلاندی از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده خواهد کرد؟ آیا سیمبیان جای خود را به MeeGo می دهد؟

اینها سؤالاتیست که انسی وانجوکی -- رئیس جدید راه حل های موبایل شرکت نوکیا -- در نامه ای پرشور که در روز 2 جولای 2010 (11 تیر 1389) در وبلاگ رسمی این شرکت منتشر ساخت تا حد زیادی به آنها پاسخ داده است. او در این نامه مدعی گردیده که نوکیا در صدد است تا بار دیگر رهبری بازار را در دنیای موبایل بدست گیرد. این نامه حاوی نکات مهمی درباره سیاست نوکیا در ارائه محصولات و مبارزه در این بازار پررقابت است.

در زیر متن کامل نامه انسی وانجوکی را با عنوان «اکنون ضد حمله آغاز می گردد» خواهید دید:

«دیروز نخستین روز کاری من در شغل جدیدم بود. خوشبختم که بگویم که اینک من یکی از مهیج ترین مشاغل را در عرصه کسب و کار دارم. به عنوان رئیس راه حل های موبایل هدف من این خواهد بود که بقای نوکیا به عنوان رهبر بازار و رهبر فکری در ساخت دنیای دیجیتال را تضمین نمایم. من دچار توهم نشده ام؛ این کار کوچکی نیست.

در ماه های پیش رو ما با تمرکزی لیزرگونه بر روی کیفیت، به پیشبرد پروژه های جاری و کار بر روی ساده سازی روش کاریمان برای عرضه هر چه سریعتر محصولات و سرویس ها خواهیم پرداخت.

من -- شاید حتی بگونه ای وسواسی -- متعهد به بازگرداندن نوکیا به جایگاه خود به عنوان شرکت شماره یک در دنیای وسایل پیشرفته هستم. نیل به این هدف نیازمند ممارست و کوششی بالاتر از حد معمول است. این نقشیست که من در طول متجاوز از 20 سال گذشته خود را برای آن آماده می کرده ام.

ما همه سرمایه های مورد نیاز را -- اعم از تحقیق و توسعه و فناوری توسعه محصولات -- جهت ساخت گوشی های هوشمند فوق العاده و کامپیوترهای موبایلی که می توانند بازار را دگرگون سازند در زیر یک سقف در اختیار داریم. و MeeGo مرا به شوق واداشته است.

در طول ماه های آینده ما گوشی N8 نوکیا را -- که نخستین گوشی نوکیا مبتنی بر سیمبیان 3 است -- عرضه خواهیم کرد. من خودم گوشی N8 را آزموده ام و بر این باورم که سرعت و قدرت این گوشی بسیاری از افراد را شگفت زده و غافلگیر خواهد کرد. دوربین این گوشی و ویدیوی با کیفیت HD آن و یکپارچگی کامل آن با سرویس های Ovi آن را به یک مرکز سرگرمی پرقدرت تبدیل خواهد کرد. ضمن آنکه ما قصد داریم تا امسال نخستین وسیله مبتنی بر سیستم عامل MeeGo خود را نیز روانه بازار کنیم.

Nokia N8

تصویر بالا: گوشی N8 نوکیا

سیمبیان و MeeGo بهترین نرم افزار ها برای هوشمندترین وسایل ماست. از این رو ما برنامه ای برای استفاده از نرم افزارهای دیگر در دست نداریم. بر خلاف شایعات نادرست، نوکیا قصد معرفی وسیله ای مبتنی بر اندروید را ندارد. همچنین سردرگرمی هایی در مورد سیمبیان و گوشی های سری N وجود داشته است. گوشی N8 نوکیا تنها وسیله مبتنی بر سیمبیان 3 خواهد بود. هرچند ما هیچگاه در مورد محصولات آتی خود اظهار نظر نمی کنیم اما عرضه یک گوشی سری N مبتنی بر سیمبیان 4 از احتمال بالایی برخوردار است. احتمالی بسیار بالا ;-)

سیمبیان بستر منتخب ما برای گوشی های هوشمند نوکیا است. اخیراً انتقاداتی نسبت به سیمبیان مطرح شده است که برخی از آنها منصفانه و برخی دیگر غیر منصفانه بوده است. اما نکته ای که همواره نادیده گرفته می شود این است که سیمبیان هنوز هم بیش از دو پنجم بازار جهانی گوشی های هوشمند را در اختیار دارد. ما بر این باوریم که تقاضا برای گوشی N8 نوکیا بالا خواهد بود. مردم بدنبال گوشی هوشمندی هستند که با آن آشنایی داشته و با داشتن ویژگی ها و امکانات زیاد از کارآیی بالایی برخوردار باشد. با محصولاتی نظیر گوشی N8 و دیگر محصولاتی که متعاقباً عرضه می شوند ما بهترین و آشناترین بخش های سیمبیان را حفظ کرده و انجام ارتقاء را برای بزرگترین جمعیت کاربران گوشی های هوشمند بسیار ساده ساخته ایم. ما مصمم هستیم که پشتیبانان خود، منجمله ریکی -- سیمبیان گورو مورد علاقه مان -- را دوباره بازگردانیم [به توضیح مترجم در پائین صفحه مراجعه نمائید]

MeeGo این فرصت را در اختیار ما می گذارد که فناوری موبایل را به فراتر از گوشی های هوشمند و به دنیای دستگاه های متصل به اینترنت ارتقاء دهد. همانطور که سیمبیان آماده رقابت با رقبایی چون آیفون و اندروید است، هدف مشخص MeeGo نیز رقابت در فضای رایانه ایست.

وضعیت کنونی توسعه MeeGo عالی به نظر می رسد. ما بر این اعتقادیم که MeeGo در کامپیوترهای آینده مورد استفاده قرار می گیرد. و کامپیوترهای آینده بر روی میز یا حتی روی پا قرار نمی گیرند -- آنها در جیب شما جای خواهند گرفت.

MeeGo از ابتدا یک سیستم عامل کامپیوتر بوده است. با همکاری با کمپانی اینتل، ما داشته هایمان را با یکدیگر ادغام نمودیم تا بتوانیم بستری نرم افزاری را با امکان مجتمع سازی اجزای موبایل نظیر GPS، بلوتوث، NFC و دیگر اجزاء خلق کنیم. این بستر محیطی غنی در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که بتوانند امکانات جدیدی را برای کاربران خلق نمایند.

برای مشتری ها این به معنای داشتن قدرت محاسباتی واقعی در جیب است. چیزی که می تواند هر آنچه شما می خواهید به شما ارائه دهد اما در هر زمانی همراهتان باشد.

سیمبیان و MeeGo در کنار یکدیگر ستون فقرات واحد راه حل های موبایل ما را تشکیل خواهند داد. این واحد شامل تمامی دارایی ها و ملزوماتی است که برای توسعه و ارائه محصولاتی الهام بخش و متحول کننده مورد نیاز خواهد بود.

منکر این نیستیم که به عنوان یک مبارزه کننده، چالشی را پیش رو داریم. نخستین پیکار فراهم آوردن محصولات و سرویس هایی است که شما مایل به داشتن و استفاده از آنها هستید تا در این دنیای دیجیتال که مدام در حال تغییر است الهام بخش خلق و انجام چیزهایی جدید برای شما باشد.

من آماده چنین مبارزه ای هستم. تمامی تیم نوکیا نیز آماده این پیکار است.»

توضیح مترجم: چند روز پیش ریکی گادن که سالهاست وب سایت Symbian-Guru.com را پا برجا نگاه داشته است در نامه ای احساسی اعلام نمود که دیگر این سایت را به روز نخواهد کرد و با خرید یک گوشی Nexus One به نظر می رسد به جمع اندرویدی ها بپیوندد . ریکی که به گفته خودش از سال 1999 طرفدار نوکیا بوده و از سال 2004 با خرید یک گوشی نوکیا 6620 طرفدار سیستم عامل سیمبیان شده در توضیح تصمیم خود اعلام نمود که دیگر تحمل خطاهای نوکیا را ندارد و نمی تواند از شرکتی که زمانی با اشتیاق و هیجان در موردش مطلب می نوشت پشتیبانی نماید. بسیاری از دیگر طرفداران نوکیا نیز از این که نوکیا با برداشتن گام هایی نادرست در بازار در حال واگذار نمودن عرصه به اپل، گوگل و رقبای دیگر است دلخور بوده و خواهان بازگشت اقتدار گذشته این کمپانی فنلاندی هستند.

Symbian Guru

تصویر بالا-سمت راست: ریکی گادن نویسنده وب سایت symbian-guru.com

منبع : نوکیا


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا