عرضه نسخه نهایی فلش پلیر 10.1 برای اندروید توسط کمپانی ادوبی

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/1
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، اندروید Android ، بازار اندروید Android Market ، گوگل Google ، HTC Google Nexus One ، Dell Streak ، HTC Desire ، Motorola MILESTONE-DROID ، Samsung I9000 Galaxy S

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ادوبی اعلام نمود که نسخه نهایی فلش پلیر 10.1 را برای سیستم عامل اندروید گوگل عرضه نموده است. این رویداد درست در آستانه عرضه گوشی آیفون 4 توسط کمپانی اپل صورت می گیرد و شاید بتوان آنرا یکی از برگ های برنده گوگل در برابر اپل برای جذب کاربران و توسعه دهندگان دانست. پیش از این کمپانی ادوبی نسخه آزمایشی این برنامه را ارائه نموده بود.

البته نسخه نهایی برنامه فلش پلیر 10.1 در حال حاضر تنها برای وسایلی که از نسخه 2.2 سیستم عامل اندروید گوگل -- ملقب به Froyo -- بهره می برند عرضه شده است. برخی از گوشی هایی که انتظار می رود بروزرسانی نسخه 2.2 اندروید برای آنها عرضه شده و بتوانند از نسخه 10.1 برنامه فلش پلیر استفاده کنند عبارتند از: گوشی Nexus One گوگل، گوشی Streak دل، گوشی های Evo ، Desire و Incredible اچ تی سی، گوشی های  Mileston و Droid موتورولا و گوشی Galaxy S سامسونگ.

نحوه بروزرسانی فلش پلیر برای همه وسایل یکسان نمی باشد. بسته به نوع وسیله و سازنده آن این بروزرسانی ممکن است از طریق بازار اندروید (Android Market)، سایت ادوبی، آپدیت شدن سیستم، دانلود خودکار هنگام مشاهده فایل فلش در مرورگر و یا از طرق دیگر میسر باشد.

کمپانی ادوبی در نظر دارد علاوه بر سیستم عامل اندروید گوگل، برنامه فلش پلیر 10.1 را برای دیگر سیستم عامل های مطرح موبایل -- به استثنای سیستم عامل آیفون که بدلیل ممانعت اپل امکان عرضه این برنامه بر روی آن وجود ندارد -- ارائه دهد. در میان این فهرست می توان به بلک بری، webOS، نسخه های آتی ویندوز فون، سیمبیان، MeeGo و LiMo اشاره نمود.

در گذشته کمپانی ادوبی نسخه سبکی از برنامه فلش پلیر را تحت عنوان فلش پلیر لایت (Flash Player Lite) برای برخی از بسترهای موبایل و وسایل الکترونیکی قابل حمل عرضه نموده بود که فاقد بسیاری از ویژگی ها و دستورات فلش پلیر کامپیوترهای شخصی بود. اما با افزایش توان گوشی های هوشمند این کمپانی راهکار ارائه نسخه کامل فلش پلیر برای گوشی های هوشمند را در پیش گرفت تا به هدف نهایی فلش پلیر-- یعنی اجرای یکسان محتوای فلش بر روی بسترهای گوناگون -- نزدیک شود.

Adobe Flash Platform

تصویر بالا: هدف نهایی فلش پلیر، اجرای یکسان محتوای فلش بر روی بسترهای گوناگون است

نسخه 10.1 برنامه فلش پلیر بطور کامل بازنویسی شده و برای استفاده بر روی گوشی های موبایل بهینه شده است. این نسخه مزایای بسیاری نسبت به نسخه های قبلی آن -- حتی نسخه 10 -- دارد. افزایش کارآیی در کنار مصرف توان و حافظه کمتر از جمله این مزایا است. ویژگی رندرینگ هوشمند (Smart Rendering) که در این نسخه بکار برده شده باعث می گردد تا محتوای فلش اگر خارج از محدوده قابل رؤیت صفحه نمایش باشد اجرا نگردد و بدین وسیله در مصرف توان و بار پردازنده صرفه جویی گردد. وضعیت خفته یا Sleep Mode سرعت برنامه فلش پلیر را هنگام نمایش محافظ صفحه نمایش کاهش می دهد تا توان کمتری مصرف شود. همچنین این نسخه جدید مدیریت بهتری بر روی محتواهایی که مقادیر زیادی از منابع سیستم را مصرف می کنند داشته و نیز مصرف حافظه RAM را در مواردی تا 50 درصد کاهش می دهد. برنامه فلش پلیر هنگام برقراری تماس تلفنی و خروج موقت کاربر از مرورگر وب متوقف شده و با بازگشت کاربر به مرورگر وب دوباره اجرا را از وضعیتی که در آن متوقف شده بود پی می گیرد.

برخی از ویژگی های فلش پلیر 10.1 بطور اختصاصی برای گوشی های موبایل در نظر گرفته شده. به عنوان مثال پشتیبانی از شتاب سنج که به کاربر اجازه می دهد بسته به وضعیت قرار گیری گوشی محتوای فلش را بصورت افقی (Landscape) یا عمودی (Portraite) مشاهده نماید. همچنین قابلیت بزرگنمایی هوشمند (Smart Zooming) به کاربر اجازه بزرگ نمودن محتوای فلش بصورت تمام صفحه را داده و تجربه ای مشابه با تجربه اجرای یک برنامه مستقل را هنگام نمایش یک صفحه وب برای کاربر به ارمغان می آورد.

کمپانی ادوبی به منظور بهینه سازی فلش پلیر 10.1 بر روی بستر های مختلف و گسترش همه جانبه این برنامه همکاری تنگاتنگی را با صاحبان فناوری و سازندگان سخت افزار و نیز با ناشران محتوا داشته است.

از میان صاحبان فناوری و سازندگان سخت افزار کمپانی های ARM، دل، گوگل، اچ تی سی، اینتل، مایکروسافت، موتورولا، NVIDIA، کوالکام، RIM، سامسونگ، تگزاس اینسترومنت، Brithcove و بسیاری کمپانی های دیگر وعده پشتیبانی از فلش پلیر 10.1 را داده اند.

همچنین بسیاری از ناشران محتوا نظیر CNET.com، برداران وارنر، Viacom، سونی پیکچرز، Photobucket، USA Network و ده ها کمپانی دیگر وعده داده اند که به بهینه سازی محتواهای الکترونیکی خود برای بستر فلش بپردازند تا تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران بر روی بسترهای موبایل و وسایل الکترونیکی قابل جمل فراهم آورند.

در کنار تمام مزایایی که فراهم آوردن فناوری فلش برای تمامی بسترهای رایانه ای منجمله کامپیوترهای شخصی، نوت بوک ها، نت بوک ها، کامپیوترهای تبلت و گوشی های هوشمند به ارمغان می آورد، منتقدان این فناوری هنوز مسائل مربوط به وجود حفره های امنیتی در این فناوری را مطرح کرده و از طرفی انحصاری بودن و غیر استاندارد بودن آن را جزو مشکلات آن قلمداد می کنند.

با عرضه فناوری HTML5 که از قابلیت های بالاتری نسبت به نسخه های خلف خود برخوردار است برخی -- و در رأس آن استیو جابز مدیر عامل اپل -- بر این اعتقادند که بستر فلش محکوم به فنا بوده و کم کم جای خود را به فناوری استاندارد HTML5 خواهد داد. اما مخالفان این عقیده نیز بر این باورند که نفوذ فناوری فلش آنقدر گسترده است که امکان کنار رفتن آن از صحنه به این زودی ها میسر نبوده و تا پوشش دادن امکانات فلش کنونی توسط HTML5 -- که برای توسعه باید از مسیر کند استاندارد سازی و توافق کمپانی های بزرگ عبور نماید -- کمپانی ادوبی و شرکای تجاری آن گام های بزرگی را در جهت ارتقاء بستر فلش برداشته اند.

بدین ترتیب شاید محتمل ترین شرایط در چند سال آینده حضور مسالمت آمیز هر دو فناوری HTML5 و فلش در کنار یکدیگر باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا